2018-02-24, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iwanttobefree

du pratar om alla dina vetenskaps bevis men visar dom aldrig, fram med dom eller knip om hur många du har.

Det är ju i princip det jag gör, jag ger dig en exakt beskrivning hur du ska göra för att själv se det du efterfrågar.

Åk ut på öppet vatten och se hur land förvinner för att sedan Inte gå att zooma in igen, eftersom jag inte vill bli misstänkt för att förvanska bevisen så gör jag inte detta själv och visar bilder och berättar för dig utan istället låter dig se det med Egna ögon, snällt va?

Vad mer bevis behöver du än dina egna ögon på en egen vald plats?
Citera
2018-02-25, 00:17
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av menpalla
För fjärde gången, vi talar om rutten där man för 17 ser antarktis från flygplanet.
Inget flygbolag i världen skulle flyga den rutten om jorden såg ut som Gleasons. Det skulle ju vara minst dubbla avståndet jämfört med raka vägen över Nordpolen om jorden såg ut så.
Citera
2018-02-25, 00:28
Medlem
poppilos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kkkrim
Nej, där har dufel, Mycket fel, osannolikt mycket till och med...

Det är intelligent att Ifrågasätta rådande sanningar Men när man inte kan påvisa felaktigheter i de sanningarna är det extremt ointelligent att fortsätta hoppas, önska och Tro att rådande sanningar ändå är felaktiga.

Ett ifrågasättande man kan göra är att jordens krökning inte syns och därför inte finns, sätter man sig i en båt med en kikare, kamera med zoomobjektiv eller ett teleskop så påvisar man dock krökningen, att välja att låta bli att påvisa krökningens vara eller inte vara men Ändå fortsätta tro att den inte finns saknar All form av intelligens.

Så, säg mig, vad är intelligent med att tro att jorden är platt?
Men majoriteten av er som är mot flat earth teorin är att ni är så jävla hjärntvättade och tror på allt media o vetenskapen säger. Om du bara visste hur mycket påhitt dagens vetenskap är, flat earth har egna vetenskapliga termer man inte får lära sig i skolan, utan den hemlighålls. Allt man lär sig i skolan är fel, stormakten vill att man ska lära sig dom felaktiga teorin, Men verkligheten är något helt annat.

Flat earth har växt med allt tiden går, fler o fler tror på det, det betyder att fler har vaknat från hamsterhjulet och insett faktum att jorden kan mycket väl vara platt.
Citera
2018-02-25, 00:44
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av menpalla
Ingen midnattssol, men att det är ljust länge vid antarktis under våran vinter står klart.
När vi har vintersolstånd hos oss så lyser solen över Antarktis dygnet runt. Eller för att ytterligare förtydliga, man ser solen dygnet runt. Hur fan går det till på en platt jord med nordpolen i centrum?
Citera
2018-02-25, 00:52
Medlem
Jazzils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av poppilo
Men majoriteten av er som är mot flat earth teorin är att ni är så jävla hjärntvättade och tror på allt media o vetenskapen säger. Om du bara visste hur mycket påhitt dagens vetenskap är, flat earth har egna vetenskapliga termer man inte får lära sig i skolan, utan den hemlighålls. Allt man lär sig i skolan är fel, stormakten vill att man ska lära sig dom felaktiga teorin, Men verkligheten är något helt annat.

Flat earth har växt med allt tiden går, fler o fler tror på det, det betyder att fler har vaknat från hamsterhjulet och insett faktum att jorden kan mycket väl vara platt.

Som sagt, du kan med egna medel väldigt lätt se att jorden inte på något sätt är platt.
Men du är väl likadan som alla plattskallar, ni vill inte göra dessa rätt enkla experiment för då fallerar eran religion om den platta jorden.

Kkkrim har helt rätt i att man är på något sätt sinnesslö om man tror på en platt jord. Det eller extremt okunnig inom enkel fysik.

Du kan tisdagen den 20 mars i år göra ett eget enkelt experiment som bevisar att solen inte under några omständigheter snurrar runt en platt jord. Men kommer du vara villig att göra detta test?
Du kan göra en egen hålkamera och med egna ögon se att solen är lika stor mitt på dagen som när den går ner bakom horisonten. Men kommer du vara villig att göra detta test?

Jag hade tänkt göra ett experiment om den platta jorden. Har ställt alla plattskallar här den enkla frågan vilken höjd solen är på den platta jorden. Jag har fått siffran 3000 miles (4828 km) via nätet.
Men jag får inget svar av plattskallarna. Vad anser du är den mest korrekta siffran?
Citera
2018-02-25, 00:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av poppilo

Så min egen observation efter åratal av min uppväxt i båt att jorden kröker sig och land försvinner bakom horisonten är felaktiga minnen?
Att jag ser detta även idag när jag är ute med båten är bara något jag fått inlärt och förstärker med de felaktiga minnena?

Att jag kan koppla ihop detta med att se solen gå ner bakom horisonten samtidigt som den belyser molnen på undersidan utan att det blir mörkt över hela jorden samtidigt och därför förstå att jorden är rund är också ett felaktigt antagande pga. att jag blivit indoktrinerad i unga år?

Ditt påstående att jag är indoktrinerad faller platt när jag egenupplevt detta långt innan jag kom i kontakt med det skrivna ordet, däremot kan jag med stor visshet påstå att Du är indoktrinerad då jag ännu Inte sett något eget experiment från dig som påvisar att jorden skulle vara platt.

Frågan är vilket som är värst, att vara indoktrinerad av vetenskapen eller den alternativa "vetenskapen"?

Nå, vi Vet redan nu vilka som verkar ha både vilja och förmåga att granska vetenskapen, plattjordingar har lite att ta ikapp där, när det kommer till Tro däremot leder Ni med en Jävla massa hästlängder!
Citera
2018-02-25, 09:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martie666
Men koordinaterna måste ju stämma för varje given punkt på kartan, hur kan du göra det om du rört om allt. Hur tar jag ut kompasskursen mellan Helsingfors och en punkt 26 km rakt norr om Göteborg?

Du vill fortfarande inte svara på detta inlägg?
https://www.flashback.org/sp63331611
Om du väljer projicera Sverige på en karta som ser ut som en braskamin så går det alldeles utmärkt. Du kan då ta ut din till Göteborg.

Din andra fråga. Jag vet inte hur plattjordskartan ser ut, jag har sagt åtskilliga gånger.
Citera
2018-02-25, 10:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kkkrim
Ett förvrängt australien eller annan land/vattenmassa är själva definitionen av att jorden Inte kan vara platt.

Detta förstår du självklart Men vägrar ta in det då det spräcker din önskan om hur världen ska se ut, varför kan jag bara ha en aning om men en gissning kan möjligen vara missriktad religiös önskan.

Jag förstår ditt resonemang om att det endast är det fysiska du kan ta på och se runt dig som du defakto kan påvisa, samtidigt som du aldrig kan vara säker ens på detta då det lika gärna kan vara en tanke du lever, detta är dock en filosofisk diskussion och knappast en konspiration om hur vår värld ser ut och hur den påstås se ut.
Ska du ha en filosofisk diskussion om jordens form komer du vara Tvungen att värdera Min upplevelse Precis lika högt som din egen då det eventuellt endast är ditt medvetande som skapar även mig och därför kan du aldrig påstå att du har rätt eller jag har fel då bägge ideérna är precis lika sannolika .

Men, ska vi diskutera jordens form Kan du inte bortse från de bevis som finns då, oavsett om det är mina påståenden eller defakto sanning, de stämmer överrens med det Du upplever och förstår och därför kan du inte bortse från de enkom av anledningen att du inte sett det själv.

Alltså, en karta av en platt jord kommer Alltid vara en exakt avbild av den jorden då du, med ett tillräckligt stort papper, kan kalkera av den.
För att göra samma med en rund jord behöver du sträckplast eller liknande och kommer, förutom att ha stora svårigheter att lägga ut denna på en plan yta, även få "deformerade" avbilder av land och vatten när du försöker.

Vilket leder till den naturliga slutsatsen att Alla kartor över en platt jord kommer stämma Exakt och gör de Inte det så är jorden inte platt, väldigt enkelt och logiskt.
Jag kan varje molnfri dag konstatera att solen kommer emot mig i en bana.
Jag kan varje molnfri natt konstatera att stjärnorna snurrar runt mig och se månen utföra en liknande rörelse som solen.
Jag kan varje se att jorden är platt, jag kan se det från jordytan såväl från ovan.
Jag kan varje dag konstatera att jorden är stilla.

Väldigt enkelt och logiskt.

Men jag kan inte förklara Gleasons karta som används av en del plattjordare. Jag förstår att du känner frustration inför det du har presenterat inte biter på mig. Du kanske skulle fråga dig varför du blir så frustrerad av människor som mig. 99% av människorna har ju samma åsikt som du, varför sitta här och jaga upp sig över att jag inte tror på din modell. Varför tjata till leda om denna karta som jag ändå inte försvarar?
Citera
2018-02-25, 10:50
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
Du har suttit i denna tråd sedan 2014 och upprepat samma argument om och om igen. Det kallas att trolla, att göra diskussionen meningslös för människor som nyfikna.

Att t.ex påpeka att WGS84 överensstämmer med verkligheten är knappast att trolla.
Och nej, att sakligt förklara för "nyfikna" att solen inte är "nära och liten" och hur vi känner till avståndet till solen är inte att göra diskussionen meningslös. Det är snarast tvärtom, att sakligt förklara att vatten inte alltid är platt gör diskussionen meningsfull.

Citat:
Projektion har inget med de verkliga avstånden att göra. På Gleasons stämmer avstånden ...

Och diskussionen blir definitivt inte "förstörd" över att påpeka att du har väldigt fel.
Avstånden på Gleason stämmer inte med verkligheten.
Senast redigerad av madtop 2018-02-25 kl. 11:00.
Citera
2018-02-25, 12:23
Medlem
Citat:
Om du väljer projicera Sverige på en karta som ser ut som en braskamin så går det alldeles utmärkt. Du kan då ta ut din till Göteborg.

Din andra fråga. Jag vet inte hur plattjordskartan ser ut, jag har sagt åtskilliga gånger.

Jag antar att du håller med mig i den första frågan, som du väljer att inte svara på. En korrekt avbildning av jordens form får man om man ritar kartan utan projektion. Det blir ju då en nedskalad version av verkligheten.

Hur kommer det sig då att det enda sättet att få alla kartografiska mätningar att passa in på en karta är om vi avbildar dem på en glob?
Varför finns det inte ens tillstymmelsen till en plattjordskarta ritad utan projektion?
Citera
2018-02-25, 12:26
Medlem
madtops avatar
Citat:
Jag kan varje se att jorden är platt, jag kan se det från jordytan såväl från ovan.
Jag kan varje dag konstatera att jorden är stilla.

Nu har du fel igen, du kan omöjligt se skillnad på om jorden är platt eller om den är en väldigt stor sfär. Och du kan inte heller avgöra om jorden är still eller snurrar hälften så snabbt som en timvisare.

Dina iakttagelser passar lika bra in på en sfärisk jord.
Citera
2018-02-25, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av erp.b
Jovisst, jag håller med dig att är bäst att erkänna när man inte vet, problemet är bara det att du ofta är så tvärsäker på olika saker som du sen säger att du inte vet att det är så.

Det gör att du framstår i onödigt dålig dager, och folk retar sig extra mycket på dig.

Ang kurvan, för att komma in mer på ämnet, så är det nog så att vi normalt sett inte kan se den, men vad vi ser är effekten av den.

Avataren är Julius Henry Marx, mer känd som Groucho, man är väl Marxist.
Ja, just det! Marxist javisst!

Okej, ja jag kanske framstår som tvärsäker, har inte tänkt på det. Ska försöka sluta med det.

Ja, det är logiskt att inte kunna se kurvan eftersom den inte syns. Många missar detta och säger att de sett från marken men hur kan man se något som inte syns. Eftersom jag inte tror på att rymden i den form som den påstås ha nu så blir det så att ingen sett kurvan, det är bara en matematisk formel.
Att se effekten av den är bara en matematisk formel. Att sedan producera bevis från rymden exempelvis blir då, i mina ögon lögn. Om du exempelvis tror att Fuglesang och grabbarna har varit där uppe och du tror på bilderna och filmerna de framställt så tycker jag det är av intresse att notera följande och fundera över det. Bilderna och filmerna går i stort bara ut på att bevisa att de är i rymden, de gör inget annat än att övertyga folket om att de är där. De leker med vatten, de äter godis, spelar gitarr, går på rymdpromenad, men gör de något för att besvara de tusentals frågeställningar man borde ha rörande rymden. Det är väldigt märkligt beteende om man faktiskt var där.

Likaså här nere på jorden. Från dag ett får vi veta att jorden är rund, överallt matas vi med denna tanke. Folk sitter och vetenskapsporrar CGI filmer på Discoverychannel, konstruerade filmer som jag tills för ett tag sedan trodde var på riktigt. Om du tex. inte visste att solen jättelångt borta och att jorden snurrade skulle du då tro att så var fallet när man tittade på den. Jag tvivlar på att jag hade gjort det.

Reaktionen man får av att säga att jorden är platt är också märklig. Jag blev för en stund sedan kallad praktmongo, i de flesta inlägg så ingår något nedsättande om min utbildning, schizofreni har jag blivit diagnosticerad med. Biter jag tillbaka då är jag ledsen i ögat. Reaktionen är minst sagt bisarr och bidrar faktiskt till min övertygelse.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in