2018-02-24, 22:34
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
Lika långt som vilken karat som helst, det är det som är poängen med en karta. Men det fattar du, så jag vet faktiskt vad du frågar efter. För du är smart person.

Vad jag frågar är väldigt enkelt. Du påstår att avstånden på Gleason stämmer så jag undrar helt enkelt hur du kom fram till det.

Hur långt är det mellan Perth och Melbourne i verkligheten respektive på din karta?
Citera
2018-02-24, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martie666
Men du skrev ju tidigare att södra delen av kartan inte verkar vara korrekt. Vad är din definition på "inte korrekt"?

Skulle vara intressant att få ett svar på detta inlägget också. https://www.flashback.org/sp63331611
Ok, jag förstår. Den är felaktig när man ser på den men om navigerar efter den kommer man fram till den plats man vill och då är den korekt. Jag vet inte hur världen ser ut i den södra delen och det man ser i Gleason tror jag inte är korrekt. Koordinaterna kan vara korrekt även om figuren av exempelvis Australien är felaktig.

En karta kan framställas hur som helst och funka för navigatören så länge koordinaterna och orterna överensstämmer. Du kan framställa Sverige som Finland på en karta och fortfarande hitta rätt i Sverige så länge koordinater med orterna stämmer.
Citera
2018-02-24, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Vad jag frågar är väldigt enkelt. Du påstår att avstånden på Gleason stämmer så jag undrar helt enkelt hur du kom fram till det.

Hur långt är det mellan Perth och Melbourne i verkligheten respektive på din karta?
Du sade tidigare att avståndet mellan longituden ökar på Gleasons, jag håller med dig. Det står angivet i Gleasons, därför stämmer avståndet. Det förvrängde Australien du ser är bara en projektion, kartan gör ingen hemlighet av det. Den erkänner att Australien är förvrängt. Om det är så i verkligheten håller jag visserligen för oklart.
Senast redigerad av boldogg 2018-02-24 kl. 22:48. Anledning: stavfel
Citera
2018-02-24, 22:57
Medlem
madtops avatar
Citat:
Du sade tidigare att avståndet mellan longituden ökar på Gleasons, jag håller med dig. Det står angivet i Gleasons, därför stämmer avståndet. Det förvrängde Australien du ser är bara en projektion, kartan gör ingen hemlighet av det. Den erkänner att Australien är förvrängt. Om det är så i verkligheten håller jag visserligen för oklart.

Jösses jävlar vad du har svårt att svara på frågor. Vilket egentligen inte är förvånande...

Du påstår att avstånden på Gleason stämmer så jag undrar helt enkelt hur du kom fram till det.

Citat:
Det förvrängde Australien du ser är bara en projektion,

På en platt jord behövs inga projektioner. Ditt resonemang om projektioner är oförenligt med en platt jord, att hänvisa till projektioner är samma sak som att erkänna att jorden inte är platt
Citera
2018-02-24, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Jösses jävlar vad du har svårt att svara på frågor. Vilket egentligen inte är förvånande...

Du påstår att avstånden på Gleason stämmer så jag undrar helt enkelt hur du kom fram till det.

På en platt jord behövs inga projektioner. Ditt resonemang om projektioner är oförenligt med en platt jord, att hänvisa till projektioner är samma sak som att erkänna att jorden inte är platt
Du talar om en projektion på nåt som jag inte känner till, hur ska jag veta verkligheten. Jag förstår att du vill att Gleason är för fel för att det är symbol för plattjorden och din utbildning förstår vikten av symboler därav vill du förgöra Gleasons. Men vad har jag med det att göra?
Citera
2018-02-24, 23:22
Medlem
Citat:
Ok, jag förstår. Den är felaktig när man ser på den men om navigerar efter den kommer man fram till den plats man vill och då är den korekt. Jag vet inte hur världen ser ut i den södra delen och det man ser i Gleason tror jag inte är korrekt. Koordinaterna kan vara korrekt även om figuren av exempelvis Australien är felaktig.

En karta kan framställas hur som helst och funka för navigatören så länge koordinaterna och orterna överensstämmer. Du kan framställa Sverige som Finland på en karta och fortfarande hitta rätt i Sverige så länge koordinater med orterna stämmer.

Men koordinaterna måste ju stämma för varje given punkt på kartan, hur kan du göra det om du rört om allt. Hur tar jag ut kompasskursen mellan Helsingfors och en punkt 26 km rakt norr om Göteborg?

Du vill fortfarande inte svara på detta inlägg?
https://www.flashback.org/sp63331611
Citera
2018-02-24, 23:22
Medlem
Citat:

Ett förvrängt australien eller annan land/vattenmassa är själva definitionen av att jorden Inte kan vara platt.

Detta förstår du självklart Men vägrar ta in det då det spräcker din önskan om hur världen ska se ut, varför kan jag bara ha en aning om men en gissning kan möjligen vara missriktad religiös önskan.

Jag förstår ditt resonemang om att det endast är det fysiska du kan ta på och se runt dig som du defakto kan påvisa, samtidigt som du aldrig kan vara säker ens på detta då det lika gärna kan vara en tanke du lever, detta är dock en filosofisk diskussion och knappast en konspiration om hur vår värld ser ut och hur den påstås se ut.
Ska du ha en filosofisk diskussion om jordens form komer du vara Tvungen att värdera Min upplevelse Precis lika högt som din egen då det eventuellt endast är ditt medvetande som skapar även mig och därför kan du aldrig påstå att du har rätt eller jag har fel då bägge ideérna är precis lika sannolika .

Men, ska vi diskutera jordens form Kan du inte bortse från de bevis som finns då, oavsett om det är mina påståenden eller defakto sanning, de stämmer överrens med det Du upplever och förstår och därför kan du inte bortse från de enkom av anledningen att du inte sett det själv.

Alltså, en karta av en platt jord kommer Alltid vara en exakt avbild av den jorden då du, med ett tillräckligt stort papper, kan kalkera av den.
För att göra samma med en rund jord behöver du sträckplast eller liknande och kommer, förutom att ha stora svårigheter att lägga ut denna på en plan yta, även få "deformerade" avbilder av land och vatten när du försöker.

Vilket leder till den naturliga slutsatsen att Alla kartor över en platt jord kommer stämma Exakt och gör de Inte det så är jorden inte platt, väldigt enkelt och logiskt.
Citera
2018-02-24, 23:23
Medlem
Om du vill generera en egen Gleason-karta med annan mittpunkt än nordpolen:
https://ns6t.net/azimuth/
Citera
2018-02-24, 23:33
Medlem
Citat:
Du talar om en projektion på nåt som jag inte känner till, hur ska jag veta verkligheten.

Anser du att jorden är platt eller att den inte är rund?

Om det är det första som då också föjdaktningen anser det andra med måste du kunna visa en korrekt 2d karta. Det är liksom rätt självklart. Om du "bara" anser alternativ 2 så behöver du inte visa en 2d karta. Så långt är det inget kosntigt. Men då är du å andra sidan i fel forum och "argumenterar".
Citera
2018-02-24, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av poppilo
Varför tycker du att man är dum för att jorden är platt? Det har snarare med intelligens att göra.

Nej, där har dufel, Mycket fel, osannolikt mycket till och med...

Det är intelligent att Ifrågasätta rådande sanningar Men när man inte kan påvisa felaktigheter i de sanningarna är det extremt ointelligent att fortsätta hoppas, önska och Tro att rådande sanningar ändå är felaktiga.

Ett ifrågasättande man kan göra är att jordens krökning inte syns och därför inte finns, sätter man sig i en båt med en kikare, kamera med zoomobjektiv eller ett teleskop så påvisar man dock krökningen, att välja att låta bli att påvisa krökningens vara eller inte vara men Ändå fortsätta tro att den inte finns saknar All form av intelligens.

Så, säg mig, vad är intelligent med att tro att jorden är platt?
Citera
2018-02-24, 23:38
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Förnärvarande håller jag mig till de av globen fastställda avstånden.
Det är ju inte samma avstånd!?

Citat:
Din följdfråga blir naturligtvis den som ni globjordare upprepat sedan 2014, och mitt svar är: jag vet inte.
2014? Globmodellen är flera hundra år gammal. Redan de gamla grekerna kände till jordens radie.
Citera
2018-02-24, 23:40
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Nej.
Tyvärr blir jag inte förvånad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto