Citat:
Ursprungligen postat av
boldogg
Du sade tidigare att avståndet mellan longituden ökar på Gleasons, jag håller med dig. Det står angivet i Gleasons, därför stämmer avståndet. Det förvrängde Australien du ser är bara en projektion, kartan gör ingen hemlighet av det. Den erkänner att Australien är förvrängt. Om det är så i verkligheten håller jag visserligen för oklart.
Ett förvrängt australien eller annan land/vattenmassa är själva definitionen av att jorden Inte kan vara platt.
Detta förstår du självklart Men vägrar ta in det då det spräcker din önskan om hur världen ska se ut, varför kan jag bara ha en aning om men en gissning kan möjligen vara missriktad religiös önskan.
Jag förstår ditt resonemang om att det endast är det fysiska du kan ta på och se runt dig som du defakto kan påvisa, samtidigt som du aldrig kan vara säker ens på detta då det lika gärna kan vara en tanke du lever, detta är dock en filosofisk diskussion och knappast en konspiration om hur vår värld ser ut och hur den påstås se ut.
Ska du ha en filosofisk diskussion om jordens form komer du vara Tvungen att värdera Min upplevelse Precis lika högt som din egen då det eventuellt endast är ditt medvetande som skapar även mig och därför kan du aldrig påstå att du har rätt eller jag har fel då bägge ideérna är precis lika sannolika .
Men, ska vi diskutera jordens form Kan du inte bortse från de bevis som finns då, oavsett om det är mina påståenden eller defakto sanning, de stämmer överrens med det Du upplever och förstår och därför kan du inte bortse från de enkom av anledningen att du inte sett det själv.
Alltså, en karta av en platt jord kommer Alltid vara en exakt avbild av den jorden då du, med ett tillräckligt stort papper, kan kalkera av den.
För att göra samma med en rund jord behöver du sträckplast eller liknande och kommer, förutom att ha stora svårigheter att lägga ut denna på en plan yta, även få "deformerade" avbilder av land och vatten när du försöker.
Vilket leder till den naturliga slutsatsen att Alla kartor över en platt jord kommer stämma Exakt och gör de Inte det så är jorden inte platt, väldigt enkelt och logiskt.