2018-02-22, 02:20
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Vad är dina tankar om detta Draifos?
Jag förstår inte alls varför en man ville tömma en kropp på blod i Göteborg 1969, och jag förstår inte heller vad det här skulle ha med Catrine da Costa att göra. Lägg ifrån dig Borgnäs bok nu och försök sova en stund.
Senast redigerad av Draifos 2018-02-22 kl. 02:51.
Citera
2018-02-22, 12:42
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Jag förstår inte alls varför en man ville tömma en kropp på blod i Göteborg 1969, och jag förstår inte heller vad det här skulle ha med Catrine da Costa att göra.

Du är inte heller någon likstyckare som nedmonterar gatuprostituerade kvinnor utan du är en förhållandevis vanlig enkel någorlunda normal mansperson som inte tänker i såna här extrema banor för det behöver inte du.

Eftersom da Costas kvarlevor var tämligen bleka och blodfattiga så borde det rimligtvis gå att sätta detta i relation till det prostituerade styckoffret i Göteborg som (enligt ett vittne som kände GM) ska ha fått sin kropp tömd på blod innan styckningen, kanske finns det fler beröringspunkter mellan dessa två fall än vad många vill inse?
Citera
2018-02-22, 15:03
Medlem
Citat:
Du som har koll på obduktionen, hur var det här med buken? Jag har för mig att det fattades ca: 0.5 x 0.5 m av själva framsidan på buken. En förklaring skulle ju i så fall kunna vara att man ville dölja knivstick. Kan det finnas andra tänkbara förklaringar?

Ja, en stor hakvcirkelformad bit fattades. Citat: främre bukväggen saknades.

En annan förklaring är att mördaren helt saknade kunskap om sitt projekt... Och för ett blåbär är det naturligt att ta bort hela bukväggen, för att kunna lyfta ut Inälvorna.
Citera
2018-02-22, 18:00
Medlem
Kort klargörande:

Mannen som JE sa att han såg på Gamla brogatan var inte Vinof eller Claes Burger.

JE beskrev en lång, medelålders man med halvlångt mörkt hår. Han bröt inte.

Vinof var ung 175 cm lång och blond. Han hade tydlig norrländsk dialekt.

Burger var 28 år och blond

Den enda personen i utredningen som påminner om mannen i JE:s berättelse är Finn-Pekka, som träffade Catrine i början av juni.

Han var ung 190 cm lång, hade halvlångt, svart hår och silade heroin. Ålder: ung 35.

Hur han pratade vet jag inte.

Det hade varit bra om Olle Torge haft Burgers signalement innan han sjösatte sina teorier...
Senast redigerad av Eremona2.0 2018-02-22 kl. 18:07. Anledning: Felskrivning
Citera
2018-02-24, 07:43
Medlem
Finn-Pekka var fö mkt otålig, som en horsare är, och han misshandlade Catrine i början av juni och var förbannad på Korsvall också, som skulle "passa sin skalle".

Att Finn-Pekka och Catrine skulle ha ett brådskande ärende tillsammans (vilket de åxohade i början av juni) på Norrmalm, den 15/6, det ter sig självklart och banalt.

Finn-Pekkas riktiga namn är tyvärr okänt.

Troligen satt han på Långholmen 1974.

Mer fakta har vi inte och kommer ej att få mer heller.
Senast redigerad av Eremona2.0 2018-02-24 kl. 07:45. Anledning: Felskrivning
Citera
2018-02-24, 11:58
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Du är inte heller någon likstyckare som nedmonterar gatuprostituerade kvinnor utan du är en förhållandevis vanlig enkel någorlunda normal mansperson som inte tänker i såna här extrema banor för det behöver inte du.
Det här med att stycka lik är ingen raketforskning, och det är inte särskilt svårt att utifrån de fakta vi känner till föreställa sig ungefär hur det kan ha gått till i just det här fallet:
(FB) Fallet Catrine da Costa 1984 (Dokumentlänkar finns i trådstart mm)

Citat:
Eftersom da Costas kvarlevor var tämligen bleka och blodfattiga så borde det rimligtvis gå att sätta detta i relation till det prostituerade styckoffret i Göteborg som (enligt ett vittne som kände GM) ska ha fått sin kropp tömd på blod innan styckningen, kanske finns det fler beröringspunkter mellan dessa två fall än vad många vill inse?
Det gjordes faktiskt en liten opinionsundersökning här i tråden för ett tag sedan, och det verkar inte längre finnas någon som tror på de här kannibal- och vampyrläkarskrönorna från 80-talet:
Senast redigerad av Draifos 2018-02-24 kl. 12:07.
Citera
2018-02-24, 16:07
Medlem
Ännu ett komplett (till gammalt grävande) :

Hotell Gustav Wasa var ett sk hotellhem. Dvs ett billigt långtidsboende för socialt utsatta personer.

Detta var mao den enda någorlunda fasta adress som Catrine hade. Hon var välkänd för personalen.

I botten på fastigheten (där hotellhemmet låg) fanns en porrklubb.
Citera
2018-02-24, 16:09
Medlem
Lite mer smått och gott...

Vinof var hundägare på sjuttiotalet, men personalen på Eugeniavägen såg inga hundar (på åttiotalet). Han tog sannolikt inte med hundarna från sambon i Kungälv.
Citera
2018-02-25, 00:42
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Det här med att stycka lik är ingen raketforskning,

Dina inlägg är inte heller fråga om någon raketforskning men vi kan nog enas om att CdC blev styckad av en person både verkade ha vetskap om hur man döljer dödsorsaken och samtidigt visste hur man undviker att lämna några avgörande spår efter sig, eller hur? Sammantaget pekar det hela på en kallt beräknande, kalkylerande gärningsman som visste hur en slipsten ska dras, inte sant? Ingen raketforskare alltså men inte heller någon nedgången lågpannad missbrukare.

Citat:
Det gjordes faktiskt en liten opinionsundersökning här i tråden för ett tag sedan, och det verkar inte längre finnas någon som tror på de här kannibal- och vampyrläkarskrönorna från 80-talet:

Den här tråden har sedan länge varit förorenad av osunda tankegångar, vad spelar en mikroskopisk opinionsundersökning för roll? Att CdC:s kropp kan ha blivit tömd på blod strax efter döden är bara en teori men den bör inte förkastas med argumentet att det är få läsare i tråden idag som tror på kannibaler? Vad har kannibaler med fallet CdC att göra förresten?

Låt oss istället krasst konstatera att olika organ och kroppsdelar som återfanns var bleka och blodfattiga.
Citera
2018-02-25, 00:46
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Ännu ett komplett (till gammalt grävande) :

Hotell Gustav Wasa var ett sk hotellhem. Dvs ett billigt långtidsboende för socialt utsatta personer.

Detta var mao den enda någorlunda fasta adress som Catrine hade. Hon var välkänd för personalen.

I botten på fastigheten (där hotellhemmet låg) fanns en porrklubb.

Hon var mig veterligt inte skriven där på hotell Gustav Vasa men hon var faktiskt skriven hos arkitekten, hans bostad var den enda någorlunda fasta adress Catrine hade det sista halvåret.

Varför utelämnar du såna viktiga fakta gång på gång?
Citera
2018-02-25, 06:44
Medlem
Catrine var alls inte skriven hos Anchers. Varför ljuger du? Till soc. kärringarna hade hon däremot meddelat, att hon event. kunde nås via Anchers adr. på Ö.malm.
Citat:
Hon var mig veterligt inte skriven där på hotell Gustav Vasa men hon var faktiskt skriven hos arkitekten, hans bostad var den enda någorlunda fasta adress Catrine hade det sista halvåret.

Varför utelämnar du såna viktiga fakta gång på gång?
Citera
2018-02-25, 09:50
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Dina inlägg är inte heller fråga om någon raketforskning men vi kan nog enas om att CdC blev styckad av en person både verkade ha vetskap om hur man döljer dödsorsaken och samtidigt visste hur man undviker att lämna några avgörande spår efter sig, eller hur? Sammantaget pekar det hela på en kallt beräknande, kalkylerande gärningsman som visste hur en slipsten ska dras, inte sant? Ingen raketforskare alltså men inte heller någon nedgången lågpannad missbrukare.
Nej Lawnmoverman2011, vi kan inte enas om någonting alls när det gäller hur styckningen gick till. Dessutom verkar vi ha helt olika utgångspunkter. Du och Lars Borgnäs försöker hela tiden få det till att de olika momenten i styckningen skulle kunna överensstämma med de bisarra "vittnesmålen" från häxprocesserna mot läkarna på 80-talet. Min gärningsbeskrivning (se länk nedan) bygger i stället på de objektiva omständigheter som faktiskt har kunnat konstateras:

Kan du inte redovisa ditt och Lars Borgnäs eget förslag till gärningsbeskrivning nu? Då kan vi ju ställa våra förslag till gärningsbeskrivningar mot varandra, och se vilket händelseförlopp som verkar vara det troligaste.

Edit: Ni andra i tråden som säkert har betydligt bättre koll på da Costa-fallet än mig och borgnäsarna får gärna lämna synpunkter på mitt förslag till gärningsbeskrivning, eller kanske skriva en helt ny som är bättre. Jag gör själv inga anspråk på att vara särskilt insatt i ämnet.
Senast redigerad av Draifos 2018-02-25 kl. 10:23.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in