2018-02-24, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
Så Gleasons var oberest maskinist, kartan används av stollar, Dubay är en youtubecharlatan och du påstår att jag inte ens tror att jorden är platt.

Men dina argument för kartans oduglighet uteblev.

De kartor som används för navigation till sjöss är vanligtvis mercator och gnonomisk projektion, båda är förvrängda.

Om en karta ska avbilda jordens rätta form så måste den ritas utan någon projektion, är det något vi kan vara överens om?

Hur kommer då en plattjordskarta att se ut utan projektion?
Gleasons karta är ju också ritad med en projektion.

Eftersom jorden är rund använder vi olika projektioner för att kunna skapa platta kartor som är enklare att hantera när de skrivs ut på papper.
Citera
2018-02-24, 17:53
Medlem
madtops avatar
Citat:
Kartans projektion må vara felaktig men avstånden är korrekta. Kartan utseende behöver inte med verkliga förhållanden att göra.

Varför pratar du om projektioner? Det behövs inga projektioner om jorden är platt.

Och nej avstånden är mycket felaktiga, det är bara att spana in t.ex Australien för att begripa det.
I verkligheten, på den sfärsika jorden, är det 3600 km mellan Perth och Brisbane. På din felaktiga FE-karta ser det ut att vara ungefär lika långt som från nordpolen till Colombo, Sri Lanka, dvs 11000 km.
Citera
2018-02-24, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Varför tror du man envisas med kartprojektioner?
Olika användningsområden. Tex. Gnonomisk för storcirkelsegling, pilotcharts för anpassning för årstid,
mercator är enkel att använda.

Ditt följdsvar skulle dock vara att en glob är svår att använda, svår att få ner i låda tex. Men på en glob typ blir anpassning till kompasskurs svårare eftersom kurser man får ut med ett rakt sträck blir många olika kurser, kordakurser. Vid exempelvis segling i trånga vatten förenklar kurs av loxodromtyp livet.
Citera
2018-02-24, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martie666
Om en karta ska avbilda jordens rätta form så måste den ritas utan någon projektion, är det något vi kan vara överens om?

Hur kommer då en plattjordskarta att se ut utan projektion?
Gleasons karta är ju också ritad med en projektion.

Eftersom jorden är rund använder vi olika projektioner för att kunna skapa platta kartor som är enklare att hantera när de skrivs ut på papper.
Jag säger inte att Gleasons är korrekt, den ser förvrängd ut, därav projektion.
Citera
2018-02-24, 17:58
Medlem
madtops avatar
Citat:
Om Gleasons inte är de riktiga förhållandena är det ju en projektion, vad ska du kalla det innan det vet.

Nej det är ingen projektion, det är en felaktig karta.

Det behövs ingen projektion för att avbilda den platta jorden.
Projektion är en tvådimensionell avbildning på en ritning av ett tredimensionellt föremål.
Citera
2018-02-24, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Varför pratar du om projektioner? Det behövs inga projektioner om jorden är platt.

Och nej avstånden är mycket felaktiga, det är bara att spana in t.ex Australien för att begripa det.
I verkligheten, på den sfärsika jorden, är det 3600 km mellan Perth och Brisbane. På din felaktiga FE-karta ser det ut att vara ungefär lika långt som från nordpolen till Colombo, Sri Lanka, dvs 11000 km.
Och därför tror jag att Gleason är en projektion, därför att exempelvis Australien ser förvrängt ut.
Citera
2018-02-24, 17:59
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Jag vet inte du har rätt eller fel, men du måste hänsyn till projektionen och dess förvrängning av verkliga förhållanden.
Du behöver ingen projektion för att avbilda en platt jord på en platt karta. Projektion behövs däremot för att avbilda en rund jord på en platt karta. Att man kan avbilda en världen på en jordglob och få alla avstånd och vinklar att stämma medan ingen har lyckats avbilda jorden på en platt karta utan projektion visar klart att jordgloben stämmer medan plattjorden inte gör det.
Citera
2018-02-24, 18:03
Medlem
Citat:

Tycker du då inte det är lite märkligt att den enda karta vi (även du) känner till där jorden avbildas med korrekta avstånd, utan projektion får formen av en glob?
Citera
2018-02-24, 18:04
Medlem
madtops avatar
Citat:
Och därför tror jag att Gleason är en projektion, därför att exempelvis Australien ser förvrängt ut.

Jösses vad du är trög. Men okej, vi tar det igen:
Projektion är en tvådimensionell avbildning på en ritning av ett tredimensionellt föremål.

Du hävdar att jorden är platt vilket i sin tur innebär att det inte behövs någon projektion.
Följaktligen är inte Gleason en projektion utan en felaktig karta.
Citera
2018-02-24, 18:09
Medlem
Citat:

Men du skrev ju tidigare "Här har du en karta som fungerar." och länkade till Gleasons?

Du menar alltså att den inte är korrekt men den fungerar ändå?
Citera
2018-02-24, 18:12
Medlem
madtops avatar
Citat:
Nu har jag sagt vid flertal tillfällen att jag tror att Gleasons är felaktig

Citat:
Kartans projektion må vara felaktig men avstånden är korrekta.

Du har sagt att avstånden på kartan stämmer samt att den är en projektion. Ditt påstående om avstånden är felaktigt och ditt påstående att det behövs projektioner innebär att jorden inte är platt.
Citera
2018-02-24, 18:31
Medlem
menpallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PlantaGenista
Det är ingen hemlighet att man använder sig av sammansatta bilder, exempelvis den bilden från 2002. Ska ni leta fel kan ni väl åtminstone göra det på de riktiga helbilderna?
Poängen här var inte att det var en sammansatt bild. Titta igen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in