2018-02-24, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Solen är precis som månen och jorden självklart fysiska objekt.
Man kan ju undra hur lång tid en flygning Chile-Sydney skulle ta om jorden såg ut som Gleasons. På den kartan är ju närmaste vägen Chile-Sydney över Nordpolen och skulle omöjligt gå att flyga på dom 13 timmar som ett direktflyg flyger på i verkligheten om man inte flög med något som var snabbare än Concorde.
Jag vet inte du har rätt eller fel, men du måste hänsyn till projektionen och dess förvrängning av verkliga förhållanden.
Citera
2018-02-24, 17:35
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
Berätta istället varför den inte fungerar?
Det svar du så bra på själv:
Citat:
Jag tycker dock att den södra delen på Gleasons saknar förklaring.

Citat:
Nu har han mätt efter en karta, plattjordskartan, där det uttryckligen står hur distansen ökar ju längre ut mot Antarktis man kommer, det blir ju fel.

Ja självklart blir det fel med en plattjordskarta, den kommer aldrig stämma med verkligheten.
Och detta trots att det borde vara enkelt att avbilda en platt jord på en platt karta.

Varför tror du det är så svårt att rita ut Australien på en karta? Vi vet ju trots allt var såväl Sydney, Perth, Melbourne som Darwin ligger. Det är ju bara att rita ut det på en bit papper...

Det finns en väldigt självklar orsak till att det är omöjligt att konstruera en karta över den platta jorden: jorden är inte platt.
Citera
2018-02-24, 17:37
Medlem
madtops avatar
Citat:
Jag vet inte du har rätt eller fel, men du måste hänsyn till projektionen och dess förvrängning av verkliga förhållanden.

Projektionen?
Det behövs ingen projektion för att skapa en karta om jorden är platt.
Citera
2018-02-24, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Japhy
Men det finns ju ingen som använder den för att navigera. Skämtar du med mig? Dess enda användningsområde är att få stollar att tro att det finns en plattjordskarta. Gleeson var inte någon resenär, han var en maskinist.

Så vad du har är en oduglig karta som ingen har någon nytta av, skapad av en oberest maskinist 1892, upplockad av youtubecharlatanen Dubey, och du bara suger i dig skiten helt urskiljningslöst. Det är så trist att se hur en person kan bli så förlorad. Du tror ju inte ens på att jorden är platt.
Så Gleasons var oberest maskinist, kartan används av stollar, Dubay är en youtubecharlatan och du påstår att jag inte ens tror att jorden är platt.

Men dina argument för kartans oduglighet uteblev.

De kartor som används för navigation till sjöss är vanligtvis mercator och gnonomisk projektion, båda är förvrängda.
Citera
2018-02-24, 17:40
Medlem
madtops avatar
Citat:
Eftersom exempelvis Gleason visar på utdragna/förstorade landmassor typ Australien så fungera kartan att navigera efter.

Nej, kartans avstånd är felaktiga.

Citat:
Och då uppstår ju frågan vad som är den riktiga versionen, jag vet som sagt inte. För att bespara dig ett inlägg på lördagseftermiddagen så ställer jag frågan åt dig: varför fungerar WGS84? Av samma orsak. Rätt koordinat på rätt ort, välj vilken projektion du vill.

Avstånden stämmer med WGS84.
Citera
2018-02-24, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Hur lång är ekvatorn och hur långt är det från ekvatorn till nordpolen enligt ”din” karta?
Förnärvarande håller jag mig till de av globen fastställda avstånden.
Din följdfråga blir naturligtvis den som ni globjordare upprepat sedan 2014, och mitt svar är: jag vet inte.
Citera
2018-02-24, 17:42
Medlem
madtops avatar
Citat:
De kartor som används för navigation till sjöss är vanligtvis mercator och gnonomisk projektion, båda är förvrängda.

Varför tror du man envisas med kartprojektioner?
Citera
2018-02-24, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Har du någon gång funderar på var kometer och meteorer kommer ifrån och hur det går ihop med att rymden inte finns?
Nej.
Citera
2018-02-24, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Det svar du så bra på själv:

Ja självklart blir det fel med en plattjordskarta, den kommer aldrig stämma med verkligheten.
Och detta trots att det borde vara enkelt att avbilda en platt jord på en platt karta.

Varför tror du det är så svårt att rita ut Australien på en karta? Vi vet ju trots allt var såväl Sydney, Perth, Melbourne som Darwin ligger. Det är ju bara att rita ut det på en bit papper...

Det finns en väldigt självklar orsak till att det är omöjligt att konstruera en karta över den platta jorden: jorden är inte platt.
Det jag säger är att den lika gärna kan rund, att du väljer att tro på din projektion och jag min spelar ju mindre roll i sammanhanget.
Citera
2018-02-24, 17:46
Medlem
Citat:
Projektionen?
Det behövs ingen projektion för att skapa en karta om jorden är platt.
Om Gleasons inte är de riktiga förhållandena är det ju en projektion, vad ska du kalla det innan det vet.
Citera
2018-02-24, 17:48
Medlem
Citat:
Nej, kartans avstånd är felaktiga.

Avstånden stämmer med WGS84.
Kartans projektion må vara felaktig men avstånden är korrekta. Kartan utseende behöver inte med verkliga förhållanden att göra.
Citera
2018-02-24, 17:49
Medlem
madtops avatar
Citat:
Det jag säger är att den lika gärna kan rund, att du väljer att tro på din projektion och jag min spelar ju mindre roll i sammanhanget.

Jag har inte pratat om projektioner, jag har pratat om det faktum att såväl jordgloben som WGS84 ger såväl korrekta positioner som avstånd.

Jag har pratat om att WGS84 överensstämmer med verkligheten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in