Citat:
Ursprungligen postat av
8711
Distrikten har fått nominera kandidater. Ingen har nominerat Kent Ekeroth. Så enkelt är det.
Njaaa, det här är nog någon sorts missförstånd. När nomineringarna skickades in från distrikten så var grundtanken att man skulle nominera folk från det egna distriktet. En del verkar till och med ha tolkat det som att det inte var nödvändigt att nominera redan sittande ledamöter om man töck att de satt säkert. Det betyder att Ekeroth i så fall enbart hade blivit nominerad från sitt hemdistrikt Skåne. Enligt honom själv blev ingen av de andra skånska riksdagsledamöterna heller nominerade av SD-Skåne, men det kan jag inte bekräfta.
Däremot kan jag bekräfta att det var ungefär de här principerna man höll sig till - jag är själv valberedare i Stockholms län.
Citat:
Ursprungligen postat av
maallgan
Valberedningen? Saknar SD medlemmar, eller är alla medlemmar autistiska?
Det är valberedningens jobb att förbereda personval så att man har något att utgå från. Men hypotetiskt kan valkonferensen rösta på något annat.
Citat:
Ursprungligen postat av
garozzo
DN skriver att hans enda chans är att bli inkryssad , men det går väl inte.
Han måste väl finnas med på valsedeln för att kunna bli inkryssad?
Stämmer.
Citat:
Ursprungligen postat av
Zaedrews
Men kan kommer ju definitivt vara på listan i sin valkrets. Listan det gäller är ju denna:
Utanför den listan kommer det givet finnas en massa andra som går att kryssa och där Ekeroth kommer bli en.
Neeeej, SD kommer att ha låsta listor vilket innebär att om man inte är med på valsedeln i någon valkrets så kan man inte bli inkryssad.
Citat:
Ursprungligen postat av
Regulus
Rimligen kommer SD att vinna på att de dumpar detta sänke. Ekeroth är ju den SD-politiker som mest utmärkt sig genom att hetsa mot muslimer. SD måste tona ner den islamofoba retoriken om de ska ha någon chans att framstå som salongsfähiga och möjliga samarbetspartners.
Jag tvivlar dock på att det räcker med att dumpa Ekeroth. Det finns fler ledande SD:are - t.ex. Jomshof - som ägnar sig åt att hetsa mot muslimer.
Det här handlar i grunden om vilken inställning man har till islam som del av det svenska samhället. Om man tycker att islam är en problematisk religion med många beklämmande inslag (det gör jag) så faller det sig naturligt att man vill ha politiker som delar den uppfattningen. Om man tycker att islam är problemfritt så vill man såklart ha helt andra politiker.
Det här tycker jag rent generellt gäller för alla val. Jag tycker att man ska rösta på det alternativ som man håller med mest, oavsett om det handlar om partival eller personkryss.