2018-02-24, 01:37
Medlem
8711s avatar
Någon som har en aning om när man kan vänta sig månadens sista mätning, från Ipsos?

Med deras heltal är väl 16% att förvänta där även denna månad... Vilket är 21-23% i valresultat vid ett val idag.
2018-02-24, 10:51
Medlem
Mac-Arthurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror Sven
Det var det fegaste!

Du bad om en prognos- och det fick du- och sedan vägrar du att återkomma med din prognos, som du hade garanterat Du måste vara en tvättäkta Sverigedemokrat.
Jag ser det som ett tecken på viss nödighet i lägret.

Svar levererat, naturligtvis - men borttaget!

Men du kan ge dig dj-len på, att det kommer att gå mycket bra för SD inför valet...
Senast redigerad av Mac-Arthur 2018-02-24 kl. 11:06.
2018-02-24, 12:03
Medlem
S.Kandals avatar
Sverigedemokraterna ligger förmodligen på ca 20% i opinionen om jag får tippa. Jag har tyvärr väldigt svårt att se att vi kommer så mycket högre fram till valet. Detta eftersom media pratar med mkt små bokstäver om de utmaningar som står framför oss. Skiten ska sopas under mattan i väntan på ett valresultat.

Men så här ligger det till...

Pga förd politik de senaste mandatperioderna kommer vi inom något enstaka år gå in i en rejäl lågkonjunktur. Kommunerna kommer att få ett rent helvete att driva runt verksamheten. Våldet kommer såklart att fortsätta eskalera som ringar på vattnet, korruptionen och felaktigt utnyttjande av våra trygghetssystemen blir vardagsmat. "Jag är sjuk, fattar du läkarjävel!!"

Det blir en hopplös situation för vem det än är som ska styra landet nästa mandatperiod, stackars satar säger jag. Det som göms i snö kommer upp i tö...och det är snöat jävligt länge nu!
2018-02-24, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av S.Kandal
Sverigedemokraterna ligger förmodligen på ca 20% i opinionen om jag får tippa. Jag har tyvärr väldigt svårt att se att vi kommer så mycket högre fram till valet. Detta eftersom media pratar med mkt små bokstäver om de utmaningar som står framför oss. Skiten ska sopas under mattan i väntan på ett valresultat.

Men så här ligger det till...

Pga förd politik de senaste mandatperioderna kommer vi inom något enstaka år gå in i en rejäl lågkonjunktur. Kommunerna kommer att få ett rent helvete att driva runt verksamheten. Våldet kommer såklart att fortsätta eskalera som ringar på vattnet, korruptionen och felaktigt utnyttjande av våra trygghetssystemen blir vardagsmat. "Jag är sjuk, fattar du läkarjävel!!"

Det blir en hopplös situation för vem det än är som ska styra landet nästa mandatperiod, stackars satar säger jag. Det som göms i snö kommer upp i tö...och det är snöat jävligt länge nu!
Vi har en valrörelse framför, med nästan obegränsad exponering för (och på) SD. Allt under 22% ser jag som ett monumentalt misslyckade för ledningen.
2018-02-24, 15:17
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
V är ett bra exempel om man vill jämföra med SD vid "hjärnrörstiden". Då var partierna lika stora (ungefär) och hade troligen likartad attityd hos sina sympatisörer (vi hörde det ovan, "allt annat är så viktigt att en intern idiot inte får betyda något"). Ingen "hardcore" anhängare protesterar för minsta lilla (eller kanske till och med rätt mycket).

När ett parti växer bör det kunna antas att det inte handlar om att väljarna radikaliseras, utan att partiet får anhängare ur en bredare (politisk) krets.

Jag tror att ytterlighetspartier är mer skandalsäkra (eller vad man skall kalla det). De är mindre och med mer polariserade sympatisörer.

Så borde det vara och så är det såklart när det gäller andra partier, men SD är också det mest certifierade skandalpartiet av alla. I och med allt medialt tjat om hur dåliga och skandalösa SD är, så är skandaler redan en del av ekvationen när SD vinner nya sympatisörer och väljare. Skandalerna kan säkert fortfarande spela en roll när det kommer till att vinna nya väljare, men jag tror inte att de som har tagit steget och gått till SD påverkas nämnvärt. Ingen sympatisör kan ju på fullaste allvar bli chockad över ännu ett avslöjande om partiets historia eller när ännu en företrädare utesluts.

Det kan dock vara som så att det du beskriver kan spela en rätt stor roll när det kommer till hur folk svarar på opinionsmätningar. Det skulle kunna vara som så att mörkertalet över hur stort stödet för SD är kan ha ökat i och med inbrytningar i nya väljargrupper. Tex kvinnor och högutbildade.

Det största problemet för SD tror jag är att en betydande andel av deras väljare egentligen inte är ideologiskt övertygade sd:are. De flesta som kommer att rösta på partiet i valet till hösten kommer att göra det för att ge igen mot både allians och rödgröna. Det finns idag en utbredd ilska över vad som har hänt med Sverige och den kommer inte att avta än på ett tag. Detta innebär dock att många som röstar på SD röstar emot nåt istället för på SD.
Senast redigerad av fernebo 2018-02-24 kl. 15:26.
2018-02-24, 16:05
Medlem
Mac-Arthurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo

Det största problemet för SD tror jag är att en betydande andel av deras väljare egentligen inte är ideologiskt övertygade sd:are. De flesta som kommer att rösta på partiet i valet till hösten kommer att göra det för att ge igen mot både allians och rödgröna. Det finns idag en utbredd ilska över vad som har hänt med Sverige och den kommer inte att avta än på ett tag. Detta innebär dock att många som röstar på SD röstar emot nåt istället för på SD.

Sammanfattninsvis borde därför sakernas tillstånd leda till SD som största parti inför valet!

Det ligger också i luften...
2018-02-24, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av obyn
Snittet hos Sentio för år 2017 är inte dåligt. Under sommaren så ökar SD av någon anledning.

Kod:
Januari		22,3 %
Februari	26,9 %
Mars		26,0 %
April		27,2 %
Maj		23,2 %
Juni		25,0 %
Juli		26,8 %
Augusti		27,4 %
September	23,4 %
Oktober		22,8 %
November	21,7 %
December	23,0 %

7Ks panik är nog om SD får över 30% och om NMR/AfD eller liknande får över 4% fast inte nödvändigtvis i den ordningen.

Enda förklaringen till att C öppnar för samarbete med S och MP och M helt stänger dörren till SD är att de har alternativa vägar för framtida ekonomiskt välstånd tryggat. Tidigare borgerliga storstadspartiet och lantbrukspartiet C kommer inte växa för att de vill säkra S och MP vid fortsatt makt. M kommer inte växa för att de frivilligt ger bort makten ytterligare 4 år. Varför skulle man rösta på M? Varför ska man rösta på C? Jag undrar vad resten av partianslutna som inte har dessa framtida ekonomiska avtal säkra tycker om det? Helt obegripligt.
2018-02-24, 16:23
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Så borde det vara och så är det såklart när det gäller andra partier, men SD är också det mest certifierade skandalpartiet av alla. I och med allt medialt tjat om hur dåliga och skandalösa SD är, så är skandaler redan en del av ekvationen när SD vinner nya sympatisörer och väljare. Skandalerna kan säkert fortfarande spela en roll när det kommer till att vinna nya väljare, men jag tror inte att de som har tagit steget och gått till SD påverkas nämnvärt. Ingen sympatisör kan ju på fullaste allvar bli chockad över ännu ett avslöjande om partiets historia eller när ännu en företrädare utesluts.

Det kan dock vara som så att det du beskriver kan spela en rätt stor roll när det kommer till hur folk svarar på opinionsmätningar. Det skulle kunna vara som så att mörkertalet över hur stort stödet för SD är kan ha ökat i och med inbrytningar i nya väljargrupper. Tex kvinnor och högutbildade.

Frågan är ju egentligen hur skandalsäkrade SD är? På nuvarande nivå (runt 13 procent) har vi de anhängare som dels tycker att SD är det enda rätta (och kanske, till och med litet väl mesiga) lägger vi till den av många gissade extra opinionen kan vi ju till och med gissa på 26 % (fördubbling). Då är frågan om den ökningen beror på att SD verkar vara allt mindre vettlösa xenofober eller om det beror på att allt fler väljare hellre vill ha vettlösa xenofober?

(Jag tror ju att SD ökar därför att de efterhand ger ett mer seriöst intryck, inte ett MINDRE seröst intryck...)

Då menar jag att risken för en skandal (alltså, en riktig skandal) inte är något man bör bortse från, lika litet som andra partier är osårbara. Skyddet som SD har är ju på sin höjd att man inte kan kopplas så hårt till politiska beslut och behöva (an)svara för dem, men det kan ju finnas skandaler på personnivå - även om svensken i gemen tycks vara tolerant mot sådant. Det verkar ju också att det får vara något extra även politiskt, för att irritera väljarna.

Jag tror också att att SD:s valmanskår kan vara flyktig, på olika sätt. Att vara en "plattform för hämnd på befintliga partier" kommer inte att räcka, kanske inte ens i kommande val.
2018-02-24, 16:45
Medlem
Citat:
Jag tror också att att SD:s valmanskår kan vara flyktig, på olika sätt. Att vara en "plattform för hämnd på befintliga partier" kommer inte att räcka, kanske inte ens i kommande val.
Ja verkligen, tex sossarnas valmanskår visade ju sig vara mycket flyktig, efter det att S hade påtalat fattig-Sverige, och vad som uppfattades som orättvisor, eller hur? Och SD valmanskår har ju uppvisat stor flyktighet jämfört tex M, MP, och S väljarskara? Det är därför som SD kan uppvisa siffror på upp till 25% i valmanskåren, eller hur?

Allt handlar om relevans. Och redan där faller dina hemsnickrade teorier. Därmed inte sagt att SD är skottsäkra, det beror på dem själva. Vad de bör vara mest oroliga är att ett liknande parti sticker upp, men en mer karismatisk partiledare och en (ännu) modigare profil, som framstår som ännu mer relevant. Allt tyder på att de enda som kommer betyda något i framtiden är etnicitet och religion. Tyvärr, får vi säl säga. Vilket är tvärtemot vad etablissemanget har sagt sig arbeta mot, genom att ta in miljoner muslimer. SD mot S, är mitt framtidstips. Givetvis ett helt muslimifierat S. Det är ju häpnadsväckande vilka muslimska strömningar och krafter som S tillåtit inom partiskranket. Och det kommer förmodligen eskalera ytterligare, såvida inte SDs, eller liknande partis, starka opinion hinner stoppa utvecklingen helt.
2018-02-24, 16:48
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mac-Arthur
Sammanfattninsvis borde därför sakernas tillstånd leda till SD som största parti inför valet!

Det ligger också i luften...

Det kan de absolut bli.
2018-02-24, 16:57
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Ja verkligen, tex sossarnas valmanskår visade ju sig vara mycket flyktig, efter det att S hade påtalat fattig-Sverige, och vad som uppfattades som orättvisor, eller hur? Och SD valmanskår har ju uppvisat stor flyktighet jämfört tex M, MP, och S väljarskara? Det är därför som SD kan uppvisa siffror på upp till 25% i valmanskåren, eller hur?

Allt handlar om relevans. Och redan där faller dina hemsnickrade teorier. Därmed inte sagt att SD är skottsäkra, det beror på dem själva. Vad de bör vara mest oroliga är att ett liknande parti sticker upp, men en mer karismatisk partiledare och en (ännu) modigare profil, som framstår som ännu mer relevant. Allt tyder på att de enda som kommer betyda något i framtiden är etnicitet och religion. Tyvärr, får vi säl säga. Vilket är tvärtemot vad etablissemanget har sagt sig arbeta mot, genom att ta in miljoner muslimer. SD mot S, är mitt framtidstips. Givetvis ett helt muslimifierat S. Det är ju häpnadsväckande vilka muslimska strömningar och krafter som S tillåtit inom partiskranket. Och det kommer förmodligen eskalera ytterligare, såvida inte SDs, eller liknande partis, starka opinion hinner stoppa utvecklingen helt.

Hur det ligger till med flyktigheten vet varken du eller jag, eftersom det inte är Sentios opinionsundersökningar som räknas, utan vad resultatet blir i allmänna val. Att säga SD för att röra om i opinionsgrytan är inte riktigt samma som att säga det i valet. Vi får nog avvakta valet innan vi vet.

Att Sd skulle bli "Socialdemokraterna II" men med vit makt som ledstjärna i stället för arbetarnas väl och ve ... ? Tror vi på det?
2018-02-24, 17:00
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Hur det ligger till med flyktigheten vet varken du eller jag, eftersom det inte är Sentios opinionsundersökningar som räknas, utan vad resultatet blir i allmänna val. Att säga SD för att röra om i opinionsgrytan är inte riktigt samma som att säga det i valet. Vi får nog avvakta valet innan vi vet.

Att Sd skulle bli "Socialdemokraterna II" men med vit makt som ledstjärna i stället för arbetarnas väl och ve ... ? Tror vi på det?
Var fick du "vit makt" ifrån?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in