Citat:
Ursprungligen postat av
catforwardpower
Jag har skummat igenom SCB:s partisympatiundersökning och den visar på enorma splittringar i landet. Bland arbetare och LO-anslutna har SD sitt överlägset starkaste stöd med över 25%. Skillnaden mellan män och kvinnor är fortsatt mycket hög där SD har mer än dubbelt så starkt stöd bland män. SD har också nästan dubbelt med sympatier i södra Sverige jämfört med Norrland, till och med Stockholmsympatierna ligger i paritet med Norrland. Noterbart är också att Socialdemokraterna har fortsatt över 40% stöd i de fyra nordligaste länen vilket jag får säga ändå är anmärkningsvärt. Jag som norrlänning själv vet att vi är ett oerhört trögtänkt folk och det är faktiskt inte ens säkert att S kommer tappa sin starka ställning här framöver tyvärr.
Däremot så är skillnaderna mellan stad och landsbygd inte överdrivet stor när det gäller SD-sympatier, mycket mindre än i andra jämförbara länder för SD:s broderpartier. I nästan hela övriga västvärlden är högern starkare på landsbygden och vänstern starkare i staden men det förhållandet gäller inte i Sverige vilket syns i SCB:s undersökning.
Slutsats är väl ändå att SD går fram överallt och är troligtvis underskattade i SCB när bortfallet är nästan 50%.
SD har alltid vid tidigare val varit allra starkast på småorter och mindre samhällen, från ca 100 till 2-3 tusen invånare, och inte på rena bonnvischan.
Förklaringen är ganska uppenbar, på dessa ställen finns ofta "hyreshus" för blattarna, men aldrig möjlighet till att avskärma sig från dessa som i större städer med "blattegetton"!