2018-02-24, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BurlovsRicky
Om någon har foto på HB så får ni gärna PM'a eller länka här i tråden.
Det är av stor vikt att få se en aktuell bild på HB.

Tack för er förståelse!
Av stor vikt ?? Har sett i tråden hur OH har blivit bedömd utefter ett foto 😔Finns många fina foton på dem och låt dem bevaras utan någon analys från utomstående.Vet många som även tagit bort foton och video på grund av att människor varit inne och snokar 😎
Citera
2018-02-24, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Om läraren visste allt om hur det var inne i huset, hur dåligt alla mådde och den dåliga nyheten. Annars har dom ju rest bort ibland.

Hur menar du nu ?? Det var ju precis det de gjorde 😎Många har även undrat hur det såg ut inne i huset, om flickorna fick mat m.m.Om detta hade varit problem så hade ju lärarna gjort orosanmälam.Och om inte detta var onormalt för den ena så borde det har varit det för den andra...tillägg det var flera olika lärare.För det kan väl ändå inte vara så att Alla var oförmögna 😎(ironi)
Citera
2018-02-24, 12:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Elli09
[/b]
I din teori men de facto inte i praktiken 😎 Inte att förglömma vad läraren hade för teori när familjen inte öppnade på Tisdagen ?! Kanske har de rest bort......hur kan man bara komma på en sådan tanke om det låg allvarligt sjuka och isolerade barn där inne.Tror jag till och med en 10 åring hade kunnat dra en annan slutsats 🤔

Det känns bra att 10-åringarna begriper det här, nu när vi i tråden har så erbarmligt svårt..

.. ska jag vara helt ärlig förstår jag inte riktigt din invändning. Kan du utveckla?
Citera
2018-02-24, 12:41
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Om läraren visste allt om hur det var inne i huset, hur dåligt alla mådde och den dåliga nyheten. Annars har dom ju rest bort ibland.

Jo de hade ju varit iväg och fått ljusbehandling för dottern A i Tyskland flera gånger (ja den uppgiften finns på en twittersida). Kanske rimligt att man tror att de är iväg igen?

Men det måste kanske ändå betraktas som lite märkligt att en person som läraren, som tydligen spenderat flera timmar varje vecka i familjens hem, inte blir lite orolig. Neddragna gardiner överallt och inget meddelande om att det avtalade mötet var inställt. Denne lärare måste ju vara väldigt klar över hur mycket sjukdomssymptom döttrarna hade och hur föräldrarna tog det. Hos en familj i kris? Men läraren blev inte orolig?

Hade det bara hängt på läraren vet man ju inte hur lång tid till upptäkt det hade tagit. Pappans arbetsgivare larmade till slut polisen, men inte skolan?
Någonstans måste folk helt enkelt inte fått tillräckligt med "vibbar" om hur illa ställt det var.
Föräldrarna kanske var bra skådespelare och skickliga på att dölja och eller manipulera omgivningen. Eller så kom allt väldigt plötsligt - akut psykos.
Citera
2018-02-24, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Jo de hade ju varit iväg och fått ljusbehandling för dottern A i Tyskland flera gånger (ja den uppgiften finns på en twittersida). Kanske rimligt att man tror att de är iväg igen?

Men det måste kanske ändå betraktas som lite märkligt att en person som läraren, som tydligen spenderat flera timmar varje vecka i familjens hem, inte blir lite orolig. Neddragna gardiner överallt och inget meddelande om att det avtalade mötet var inställt. Denne lärare måste ju vara väldigt klar över hur mycket sjukdomssymptom döttrarna hade och hur föräldrarna tog det. Hos en familj i kris? Men läraren blev inte orolig?

Hade det bara hängt på läraren vet man ju inte hur lång tid till upptäkt det hade tagit. Pappans arbetsgivare larmade till slut polisen, men inte skolan?
Någonstans måste folk helt enkelt inte fått tillräckligt med "vibbar" om hur illa ställt det var.
Föräldrarna kanske var bra skådespelare och skickliga på att dölja och eller manipulera omgivningen. Eller så kom allt väldigt plötsligt - akut psykos.
På grund av att de eventuellt kunde varit bortresta. Är ju inte så konstigt Och allt var inte nedraget.Var ju poliserna som gjorde det på grund av ivriga journalister.
Citera
2018-02-24, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frank.Einstein
Det känns bra att 10-åringarna begriper det här, nu när vi i tråden har så erbarmligt svårt..

.. ska jag vara helt ärlig förstår jag inte riktigt din invändning. Kan du utveckla?
Om barnen hade varit sängbundna och isolerade och läraren teori var att de rest bort ?? Hur hänger det ihop....jag tror inte en 10 åring dragit den slutsatsen....kankse 10 åringen trott de kanske åkt till sjukhuset !?
Förstår du nu vart jag vill komma ??
Senast redigerad av Elli09 2018-02-24 kl. 12:55.
Citera
2018-02-24, 12:56
Medlem
Jag tror att vi är många här inne som undrar över hur det egentligen förhöll sig med läkarintyg och hemundervisning. Själv har jag tassat litet på tå runt detta - det känns ju som en väldigt grov anklagelse att säga att det har varit felaktiga beslut och bedömningar som i förlängningen ledde fram till flickornas död.

Och självklart har ju alla involverade och ansvariga handlat i god tro. Alla har agerat på det sätt som de ansåg vara mest rimligt och klokt just där och då, utifrån den kunskap, de erfarenheter och de upplysningar de hade att tillgå.

Man kan ju bara ana vilken vånda det är för de ansvariga, att grubbla över hur alternativa beslut och arbetssätt eventuellt kunde ha förhindrat tragedin - för det är ju självklart att det blir sådana grubblerier. Vi får hoppas att en noggrann genomgång av det som hänt visar att inga fel begåtts och att ingenting hade kunnat göras annorlunda.
Senast redigerad av Kryptogam 2018-02-24 kl. 13:06.
Citera
2018-02-24, 13:01
Medlem
Citat:
Jag skulle nog vilja bredda det autistiska spektrat än mer. Till den mycket lindriga varianten, de som ligger på gränsen eller till de som inte ens uppfyller de diagnostiska kriteriena fullt ut, men ändå har en rad av dess drag som kan vara nog så handikappande: rigiditet, svårighet att anpassa sig till nya livssituationer, svårigheter med sociala situationer, svårigheter att be om hjälp, svårt att upparbeta nya sociala nätverk mm.

Så länge allt flyter på som det ska utan några större problem funkar livet, särskilt om man har andra styrkor som kan väga upp de autistiska dragen såsom mycket god begåvning, flit, goda uppväxtförhållanden, socialt nätverk, förmåga att (om än spelat) fungera socialt.

Men lägger man då in en förfärlig livssituation där tre av fyra i en familj under en ganska kort tid får allvarliga sjukdomar, adderar oförmågan att kunna visa att man behöver hjälp, levandes i en by där man är omgiven av "nya" människor som generellt klarar sig utan hjälp utifrån, tillsammans med oförmågan att be om hjälp, med två progredierande depressioner så kanske, kanske, alla planeterna just denna gång stod på en så olycklig rad att det förfärliga blev möjligt.
Galaxen är dock så sinnrikt formerad att det kanske aldrig mer händer igen vilket också skulle kunna förklara varför det aldrig har hänt förrut.

För mig är ovanstående plausibelt och ger en förklaring på vad som hände.
Som du kanske såg kom jag att bre ut mig ännu mer i ett lite senare inlägg när jag hakade på en annan meldlems fråga om det här med autism.
Det gick lite snett och jag ber denne om ursäkt med förklaringen att "varav hjärtat är fullt bubblar munnen". Där blev vi ganska ense om vissa nyanseringar, men de räckte kanske inte till? Fråga gärna mera, men jag vill föröska undvika att det här förvandlas till en tråd om autism.

Mellan nattens händelser och nu har en annan trådare påminnt om ett twitterinlägg som var skrivet med stor värme. Som jag läste det, så hade OH varit till stort stöd för studenten; hen kände sig sedd och förstådd och uppmuntrad. Hen uppfattaded OH som varm och kärleksfull och han hade förhoppningsvis betytt mycket för hens självförtroende.
Denna typ av känslighet kan lika gärna finnas på ytterkanten av autismspektret som bland "normala" (även jag undrar ibland vad "normal" ska betyda)
Det händer ofta att autister har lättare att förstå varandra. Deras lite plattare, mer konkreta språkbruk, som uttrycker en lite mer distanserad syn på världen, fungerar bättre dem emellan.
Nu har jag redan pratat för mycket, så jag går direkt till mål: det här blir ett så häftigt nyansernas finlir att man inte bara kan lägga ut en mall eller ett raster och placera frågan med svaret på en viss plats om man inte känner personerna väldigt väl - då står man en bättre chans. Perfekt kan det inte bli ...
Citera
2018-02-24, 13:01
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
På grund av att de eventuellt kunde varit bortresta. Är ju inte så konstigt Och allt var inte nedraget.Var ju poliserna som gjorde det på grund av ivriga journalister.

Tror du missförstår mig. Om det hade funnits indikationer på döende döttrar och djupt deprimerade föräldrar hade nog lärarens första tanke inte varit att de var bortresta på ett förlängt jullov.
Läraren var ingen random försäljare som ringde på, utan faktiskt någon som spenderat flera timmar varje vecka i familjens hem och antagligen kände döttrarna väl.

Döttrarnas sjukdom var i vart fall inte så långt gången att läraren trodde att de inte kunde ut och resa.
Citera
2018-02-24, 13:02
Medlem
Citat:
Problemet med schizofreni i detta fall är att det är oförenligt med framgång i studier och arbete, i alla fall över tid.

Tvärtom, inte alls problem med avklarade studier eller arbete. Ofta högpresterande. Folie á deux uppträder dessutom ofta i medelåldern eller ännu högre upp i åldrarna. Litteraturen ger exempel på läkare och forskare som trots den sedermera diagnosen Folie á deux klarat av sina jobb länge.
Citera
2018-02-24, 13:05
Medlem
Citat:
E.K Skrev Du förtjänade inte sista tidens ? Minns inte exakt hur hon uttryckte sig, men strax efter så reviderade hon vissa delar av tributet. Vem har inte vissa problem på arbetet och speciellt om man har starka åsikter och är en färgstark person 😎?

Var OH så, med starka åsikter och en färgstark person?
Citera
2018-02-24, 13:06
Medlem
[quote=Kryptogam|63329304]
Citat:
Ursprungligen postat av Clarabesched
Detta har jag också varit mycket undrande inför.

En av rektorerna uttalade sig offentligt om att man kanske lyssnat för mycket på föräldrarna. Min tolkning av detta uttalande är att rektorn åtminstone i efterhand verkar ifrågasätta om hemundervisningen utformats på rätt sätt åtminstone för den flicka som hon ansvarade för. De intyg som låg till grund för hemundervisningen kanske inte alls var så medicinskt säkra och tydliga.

Jag har själv sett och haft anledning att bedöma ett mycket stort antal läkarintyg av olika slag under min yrkesverksamhet inom olika sektorer. Jag har därför ingen övertro på att ett läkarintyg alltid utgör en 100-procentig "sanning". En diagnos som har kunnat verifieras utifrån kriterierna för en viss sjukdom är naturligtvis oftast säker. Så är det förstås i många fall. Men om det inte finns några objektiva medicinska fynd, t.ex. från prover, undersökningar etc. och patienten ändå vill ha ett läkarintyg kan läkaren endast utforma intyget utifrån en bedömning av patientens egen beskrivning av sina symtom. QUOTE]

Jag tror att vi är många här inne som undrar över hur det egentligen förhöll sig med läkarintyg och hemundervisning. Själv har jag tassat litet på tå runt detta - det känns ju som en väldigt grov anklagelse att säga att det har varit felaktiga beslut och bedömningar som i förlängningen ledde fram till flickornas död.

Och självklart har ju alla involverade och ansvariga handlat i god tro. Alla har agerat på det sätt som de ansåg vara mest rimligt och klokt just där och då, utifrån den kunskap, de erfarenheter och de upplysningar de hade att tillgå.

Man kan ju bara ana vilken vånda det är för de ansvariga, att grubbla över hur alternativa beslut och arbetssätt eventuellt kunde ha förhindrat tragedin - för det är ju självklart att det blir sådana grubblerier. Vi får hoppas att en noggrann genomgång av det som hänt visar att inga fel begåtts och att ingenting hade kunnat göras annorlunda.

Det finns alltid saker man hade kunnat göra annorlunda. Med facit i hand. Ofta får man nöja sig med att man gjorde rätt utifrån det man visste men att det kanske blev fel ändå. Den som aldrig har känt så har förmodligen inte fattat särskilt många beslut eller uträttat särskilt mycket i livet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in