Citat:
Ursprungligen postat av
Frank.Einstein
Jag skulle nog vilja bredda det autistiska spektrat än mer. Till den mycket lindriga varianten, de som ligger på gränsen eller till de som inte ens uppfyller de diagnostiska kriteriena fullt ut, men ändå har en rad av dess drag som kan vara nog så handikappande: rigiditet, svårighet att anpassa sig till nya livssituationer, svårigheter med sociala situationer, svårigheter att be om hjälp, svårt att upparbeta nya sociala nätverk mm.
Så länge allt flyter på som det ska utan några större problem funkar livet, särskilt om man har andra styrkor som kan väga upp de autistiska dragen såsom mycket god begåvning, flit, goda uppväxtförhållanden, socialt nätverk, förmåga att (om än spelat) fungera socialt.
Men lägger man då in en förfärlig livssituation där tre av fyra i en familj under en ganska kort tid får allvarliga sjukdomar, adderar oförmågan att kunna visa att man behöver hjälp, levandes i en by där man är omgiven av "nya" människor som generellt klarar sig utan hjälp utifrån, tillsammans med oförmågan att be om hjälp, med två progredierande depressioner så kanske, kanske, alla planeterna just denna gång stod på en så olycklig rad att det förfärliga blev möjligt.
Galaxen är dock så sinnrikt formerad att det kanske aldrig mer händer igen vilket också skulle kunna förklara varför det aldrig har hänt förrut.
För mig är ovanstående plausibelt och ger en förklaring på vad som hände.
Som du kanske såg kom jag att bre ut mig ännu mer i ett lite senare inlägg när jag hakade på en annan meldlems fråga om det här med autism.
Det gick lite snett och jag ber denne om ursäkt med förklaringen att "varav hjärtat är fullt bubblar munnen". Där blev vi ganska ense om vissa nyanseringar, men de räckte kanske inte till? Fråga gärna mera, men jag vill föröska undvika att det här förvandlas till en tråd om autism.
Mellan nattens händelser och nu har en annan trådare påminnt om ett twitterinlägg som var skrivet med stor värme. Som jag läste det, så hade OH varit till stort stöd för studenten; hen kände sig sedd och förstådd och uppmuntrad. Hen uppfattaded OH som varm och kärleksfull och han hade förhoppningsvis betytt mycket för hens självförtroende.
Denna typ av känslighet
kan lika gärna finnas på ytterkanten av autismspektret som bland "normala" (även jag undrar ibland vad "normal" ska betyda)
Det händer ofta att autister har lättare att förstå varandra. Deras lite plattare, mer konkreta språkbruk, som uttrycker en lite mer distanserad syn på världen, fungerar bättre dem emellan.
Nu har jag redan pratat för mycket, så jag går direkt till mål: det här blir ett så häftigt nyansernas finlir att man inte bara kan lägga ut en mall eller ett raster och placera frågan med svaret på en viss plats om man inte känner personerna väldigt väl - då står man en bättre chans. Perfekt kan det inte bli ...