2018-02-23, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pk2
Om du ser ett spöke, borde du fatta att det finns något mer utöver materialism.
Bara för att just du inte tycks ha upplevt något övernaturligt, betyder det inte att
andra som gjort det inbillar sig.
Det har jag inte påstått heller. Betyder detta att alla upplevelser är sanna? Hur tar du reda på vad som är sant?
Citera
2018-02-23, 13:53
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Om du ser ett spöke, borde du fatta att det finns något mer utöver materialism.
Bara för att just du inte tycks ha upplevt något övernaturligt, betyder det inte att
andra som gjort det inbillar sig.

Att (filosofisk) "materialism" kanske inte är nån legitim (exklusiv) metafysisk modell betydar inte att 'gud' är bevisat.
Citera
2018-02-23, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Det har jag inte påstått heller. Betyder detta att alla upplevelser är sanna? Hur tar du reda på vad som är sant?

Hur tar du reda på nåt som är sant? Man får ju lita på sig själv att man inte är ute och cyklar.
Citera
2018-02-23, 13:57
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
2000 år av kristendom borde vara bevis nog. När man träffat på Gud så vet man att det är han.
Men det finns andemakter också, så alla manifestationer är nödvändigtvis inte Gud, utan
just andemakter.

Nej, det borde det inte.
Jag vill veta hur, inte "att". "Att" är bara påståenden och inte något som kommer övertyga någon annan.
Om jag ska bli övertygad om någots sanningshalt så måste jag veta hur.

Att någon träffat Gud är heller inte övertygande. Det finns folk som säger sig ha träffat Elvis efter hans död. Det är en dålig kriterie, jag kan ju inte veta om personen i fråga är vansinnig eller välsignad, eller hur?

Dessutom om 2000 år av kristendom borde vara bevis nog, borde inte 4000 år av judendom vara bättre bevis, ex. Om ålder är kriterie. Eller kanske 10000 år av paganism? Oavsett, årder och hur många som tror på det är inte bevis, det är bara försök till att mobba någon till övertygelse, det kommer inte fungera mer än läpparnas bekännelse, eller hur?
Citera
2018-02-23, 14:01
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Bevis för att Gud finns kan man se överallt, om man inte är så kritiskt inställd.
Om man inte är så noga med vad som räknas som bevis?
Citat:
Visst man behöver inte svälja allt med hull och hår, men mängden av pro-Guds
argument har du inte kunnat bortförklara.
Kvalitet över kvantitet, helst. Men inga bevis har producerats ännu.
Citat:
Du bara ställer standardfrågan. När kommer bevisen?
Kanske för att han inte heller anser att några bevis har presenterats.
Citat:
Du och andra har fått massor med bevis.
Känsloyttringar, påståenden och oförstående är inte bevis.
Citera
2018-02-23, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Nej, det borde det inte.
Jag vill veta hur, inte "att". "Att" är bara påståenden och inte något som kommer övertyga någon annan.
Om jag ska bli övertygad om någots sanningshalt så måste jag veta hur.

Att någon träffat Gud är heller inte övertygande. Det finns folk som säger sig ha träffat Elvis efter hans död. Det är en dålig kriterie, jag kan ju inte veta om personen i fråga är vansinnig eller välsignad, eller hur?

Dessutom om 2000 år av kristendom borde vara bevis nog, borde inte 4000 år av judendom vara bättre bevis, ex. Om ålder är kriterie. Eller kanske 10000 år av paganism? Oavsett, årder och hur många som tror på det är inte bevis, det är bara försök till att mobba någon till övertygelse, det kommer inte fungera mer än läpparnas bekännelse, eller hur?

4000 år av Abrahamism och att närmare 80% av världens befolkning bekänner sig till
Abrahams, Isaks och Jakobs Gud, borde räcka som en indikator på att det inte är humbug.
Citera
2018-02-23, 14:06
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
4000 år av Abrahamism och att närmare 80% av världens befolkning bekänner sig till
Abrahams, Isaks och Jakobs Gud, borde räcka som en indikator på att det inte är humbug.
Varför det?
1 triljon flugor kan inte ha fel, ät skit?
Citera
2018-02-23, 14:06
Medlem
Citat:
Om man inte är så noga med vad som räknas som bevis?
Kvalitet över kvantitet, helst. Men inga bevis har producerats ännu.
Kanske för att han inte heller anser att några bevis har presenterats.
Känsloyttringar, påståenden och oförstående är inte bevis.

Jag anser att troende har kommit med överväldigande argument. Men allt kan ju förstås
ifrågasättas.
Citera
2018-02-23, 14:08
Medlem
Citat:
Varför det?
1 triljon flugor kan inte ha fel, ät skit?

Dåligt motargument.
Citera
2018-02-23, 14:08
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Att Gud finns är bevisad bortom rimligt tvivel i den här tråden.

Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Vart? Referens, tack.

Citat:
I mängder med inlägg, men du ser inte skogen för alla träden, kan man säga.

Citat:
[url]http://www.statesman.com/news/crime--law/texas-judge-interrupts-jury-says-god-told-him-defendant-not-guilty/ZRdGbT7xPu7lc6kMMPeWKL/

Notera att du skrivar "I DEN HÄR TRÅDEN". Så vart i "den här tråden" är 'gud' bevisat? Referens, tack.
Citera
2018-02-23, 14:09
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Hur tar du reda på nåt som är sant?

Genom att ta reda på om det man postulerar är verklighets-beskrivande.
Citera
2018-02-23, 14:10
Medlem
Citat:
Hur tar du reda på nåt som är sant? Man får ju lita på sig själv att man inte är ute och cyklar.
Många som litar på sig själv har antagligen fel, eftersom vissa gudspåståenden motsäger sig varandra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in