2018-02-23, 10:23
Medlem
Greenwhites avatar
altså särskilt halt lär det ju inte ha varit just framför färgan där det är ständig trafik, bor inte så långt från där detta hände och var ute och körde igår vid 11 tiden på kvällen och var inte ett dugg halt på vägar som är trafikerade, men in på mindre vägar fanns ju däremot en del is. Jag skulle isf tro mer på sjukdom.
Citera
2018-02-23, 10:32
Medlem
Olyckligt att det precis skulle inträffa där då av alla ställen :/ Han kanske har suttit och pratat i telefon eller varit inne i helt andra tankar..
Citera
2018-02-23, 10:43
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kamikazeklanten
Det där är rätt obegripligt. Fast sjukdom, fylla, dåliga bromsar eller stress skulle ju kunna hjälpa till.

Platsen är f ö Skårs färjeläge på Gullmarsleden: https://www.google.se/maps/@58.29999...2!8i6656?hl=en

Undrar om det kan ha bidragit att färjan inte går 22:00? Folk häromkring är ofta totalt galna när de ska hinna med färjan. 20 minuters väntetid på dagtid kan göra dem skogstokiga. Fullt möjligt att någon har trott att färjan går även 22:00, och därför har kört riktigt fort. Ska höra mig för lite.

Det syns ju tydligt om färjan inte är inne. Men det kan ju ha varit sjukdom och bilen varit ensam just då så att ingen såg när den körde i. Det framgår inte riktigt om vittnet som hjälpte till bor vid platsen (det är en liten bit att gå från närmaste hus eller snarare gård) eller helt enkelt kom efteråt till platsen efter att bilen kört ner. Det är en liten stenstrand där så det är inga problem att ta sig upp från vattnet där, sen finns väl lejdare på ena sidan för underhållsbåten.

Jag har själv åkt den färjan många gånger. Står man på köfilerna och börjar rulla ner utan kontroll så hamnar man i vattnet pga nedförsbacken och de räcken som leder bilen rätt ner i vattnet.
Citera
2018-02-23, 10:45
Medlem
Lite fler bilder i Bohusläningen.
http://www.bohuslaningen.se/nyheter/...A4ge-1.5217991

Ser ut som han klarat att svänga, annars hade han nog hamnat i staketet.
Finns också två ganska färska däcksspår över vita linjen under bommen.
Citera
2018-02-23, 12:07
Medlem
Hummm..s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av morris
Lite fler bilder i Bohusläningen.
http://www.bohuslaningen.se/nyheter/...A4ge-1.5217991

Ser ut som han klarat att svänga, annars hade han nog hamnat i staketet.
Finns också två ganska färska däcksspår över vita linjen under bommen.

Däckspåren är från helt olika fordon och sitter för tätt ihop för att rimligtvis vara från ett och samma fordon. Osäkert om något av dem har med olyckan att göra.
Citera
2018-02-23, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hummm..
Däckspåren är från helt olika fordon och sitter för tätt ihop för att rimligtvis vara från ett och samma fordon. Osäkert om något av dem har med olyckan att göra.
Jag tror att däckspåren kommer från en lastbil jag...
Citera
2018-02-23, 14:45
Medlem
Bluekeepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solskensnysaren
Känns väl i första hand som ett plötsligt sjukdomsfall. Alternativt att han har gjort det med flit i suicidsyfte.

Varför skulle man rimligen köra så vårdslöst, i mörker och vinterväglag och dessutom med ett barn i bilen, att man plöjer rakt igenom stängda bommar och ner i vattnet?
Självmord med 9årig son i bilen?

Druckit målarfärg eller hängt i Bjärredstråden för mycket?

Att färjan inte är inne syns (inte) ganska tidigt pga att det är kolsvart. Färjan är grymt upplyst.
Senast redigerad av Bluekeeper 2018-02-23 kl. 14:49.
Citera
2018-02-23, 14:59
Medlem
Bluekeepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tycktill
Jag tror att han gasat på det sista för att hinna med färjan.Sen har han inte fått stopp pga halkan..
Omöjligt i stort sett.

Färjans kapten hade sett det om det var så nära.

På det avståndet hade föraren sett färjans stora rödljusramp också.

Edit: Ja, jag har åkt färjan 100-tals gånger...
Citera
2018-02-23, 16:00
Medlem
Hummm..s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Jag tror att däckspåren kommer från en lastbil jag...

Ja, det till höger i alla fall så det kan vi utesluta.

Citat:
Ursprungligen postat av Solskensnysaren
Varför skulle man rimligen köra så vårdslöst, i mörker och vinterväglag och dessutom med ett barn i bilen, att man plöjer rakt igenom stängda bommar och ner i vattnet?

Folk kan hitta på vad som helst, även om bilen är full med barn.. Har sett väldigt mycket och inget förvånar mig egentligen.
Senast redigerad av Hummm.. 2018-02-23 kl. 16:04.
Citera
2018-02-23, 16:59
Medlem
endoterms avatar
Har för mig att det hände en liknande olycka för ca 30 år sen, med en bil som körde rätt igenom bommarna.

Man ser färjan på nästan 1 km håll så att han chansade och missade är helt uteslutet.
Citera
2018-02-23, 18:49
Medlem
Newfields avatar
Kan det vara så att han mobilsurfat vid ratten, missat svängen och brakat rätt på istället?
Citera
2018-02-23, 19:32
Medlem
För länge sen, kanske trettio år sen, var det en person som begick självmord genom att köra ner i vattnet vid Finnsbo färjeläge på motsatta sidan från det nu aktuella Skår. Jobbade för en del år sen på samma arbetsplats som änkan.

Vid Skår ser man inte färjan på så långt håll som vid Finnsbo. När färjan närmar sig Skår är det (speciellt om båtchaffisen håller hårt åt syd) ca 300 meter från stopplinjen vid trafikljusen tills man ser färjan. Vissa skeppare stänger vid mörker dessutom ner all belysning på färjedäck.

Vid några tillfällen har jag väntat på färjan i totalt mörker. Strömavbrott, antar jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in