Citat:
Ursprungligen postat av
Trumpetflugan
Elorin klistrade in passagen som åsyftades. Men låt mig klistra in en ny passage från denna länk:
I stycket nedanför detta står ett förtydligande för vilket system detta inte gäller:
Och nästa stycke visar att det enda förutom värme som höjer temperatur är arbete. Hur trög är du?
Första huvudsatsen: dU(mäts som T)=W+Q. W=arbete, Q är värme. Det finns inget mer i ekvationen.
Du måste ge en källa som visar på en energiöverföring som inte är värme och inte arbete. Eller visa att W eller Q är energi som kommer från en kall gas.
Citat:
Gas som är kallare kan absolut öka temperaturen hos något som är varmare. Du har fått flera exempel. Från kläder till isolering. Jag blir bara förundrad över vad som i din värld händer med energin som istället för att åka ut i rymden, åter absorberas av jordytan efter att först ha absorberats av en co2 - molekyl exempelvis och därefter återstrålats till jordytan...
Förundran beror alltid på bristande kunskap. Det är därför du tror på att värme kan komma från kall gas. Du har inte visat att kall gas värmer sin värmekälla, för isolering och kläder innehåller varm gas, som inte tillåts förflytta sig med konvektion. Vi tar det en gång till:
https://en.wikipedia.org/wiki/Thermal_insulation
" Thermal insulation provides a region of insulation in which thermal conduction is reduced or thermal radiation is reflected rather than absorbed by the lower-temperature body."
Du ser?
Isolering minimerar absorption av värme i kall omgivning.
Jag noterar avsaknaden av källor till dina fantasier.
Citat:
Det verkar vi aldrig få veta. Att du säger att du förstår växthuseffekten visar bara att du säger att du förstår den.
Om du hade använt dig av vetenskapliga källor inom fysik för dina påståenden om "värme" som flödar från kyla, så hade det funnits något att förstå. Men du har inga källor, endast fantasi.
Citat:
Mycket lite talar för att du faktiskt gör det.
Helt korrekt. Det är därför du får spö i denna diskussion. Jag förstår inte, och inte vetenskapen heller, hur kall gas kan värma upp värmekällan som värmer den. Eftersom definitionen av värme, som höjer temperatur, är den energi som flödar enligt temperaturdifferenser.
Som tur är, så behöver ingen vetenskapligt sinnad person ens försöka förstå fantasier från en mindre begåvad och beläst person som inte har några källor.
Citat:
Och inte verkar du gå att lära upp.
Källor, källor, källor. Något jag har och du saknar.
Citat:
En självsäker faktaresistent nisse som kommit hit för att mansplaina för oss. Vad tänker du i ärlighetens namn att du tillför här? Även om en väntan på ärligt svar nog är att hoppas på för mycket.
Personangrepp och vänsterretorik är inte vetenskap.
Jag hör dig sjunga ända hit:
https://www.youtube.com/watch?v=Q54ZQy9dOGY