Citat:
Ursprungligen postat av
Friherr
Nu kanske jag har fel men redan om S är större än M så faller väl de senares budget i den slutliga omröstningen? Budgetförhandlingar med SD är alltså en nödvändighet. Dock tror jag inte detta blir ett problem när det väl kommer till kritan.
Jag vet inte om det var önsketänkande från Hanif Balis sida men han uppfattade Moderaternas valstrategi som att man kör Alliansspåret (och enbart detta) ända tills det faller, och efter det har Moderaterna full frihet att förhandla med vem man vill och behöver inte känna sig bundna av tidigare kategoriska uttalanden.
Att Bali själv vill detta är helt klart så kanske var det önsketänkande från hans sida.
Om jag har fattat det rätt nu: Så är det totalt två budgetomröstningar. De två största mandatmässiga budgeterna går efter det till andra budgetomröstningen(Om inte någon får majoriteten av rösterna redan i första omröstningen). Är både då SD och S större än Moderaterna, så faller redan Moderaternas budget i första budgetomröstningen. Vilket innebär att övriga partier har att välja mellan en SD och S budget i den andra finalomröstningen av budget(Om nu M går fram själv med egen budget). Är det inget alliansarbete, så utgår jag då från att respektive alliansparti röstar på sin egen budget, vilket innebär att M inte kommer att få något ytterligare stöd i första budgetomröstningsomgången. Ett samarbete med något annat parti vid skapande av budget lär alltså då krävas för M.
Frågan är om Hanif har någon som helst aning om vad Kristerssons plan B är, jag gissar på att det rör sig om rena spekulationer, som inte är förankrade i några interna hemliga samtal(Hanif tillhör ju inte ens den innersta kretsen). Hanif har ju förövrigt själv sagt att han tycker att Moderaterna ska förhandla med SD, eftersom de redan är så självsäkra vad de som parti står värderingsmässigt(Som svar på att UK bara vill förhandla med "värderingsfränder"). Medans UK säger sig vägra all sorts kontakt med SD. Så där skiljer sig i synen ganska markant mellan de två moderaterna.
Det skulle ju vara om UK gör en helvändning efter valet(detta kräver att SD + M får egen mandatmässig majoritet). Men kommer han att göra de?
Det som talar för SD + M är att det är mycket svårt att tänka sig att UK, som troligtvis lär handskas med ett mindre M än S, kommer att få agera stödparti åt S i en samlingsregering. Och framförallt, han kommer inte bli statsminister. Då blir återstående alternativ en dansk lösning med M + SD, där SD agerar som utpressare av politik likt Danskt folkeparti, där samtidigt UK får bli statsminister. Vidare är det opinionsmässigt självmord för M att alliera sig med S, när M-väljarskaran är så SD-positiv och S-negativ.
Det som talar emot SD + M är att UK verkar så in i helvetes ointresserad av att ens samtala med SD , och säger sig i alla fall nu, att
aldrig vilja samarbeta med SD.