2018-02-22, 17:37
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Den stora chansen är faktiskt Transportstyrelsen skulle jag gissa. Det är inte allt för långsökt att Stefan Löfven ljög i TV när han sade sig inget veta. Det är heller inte allt för långsökt att tro att KU förhören faktiskt kan ringa in några personer som informerade statsministern. Det är trots allt en stor skandal som det måste pratats om i insider-kretsar.

Ingen kommer att erkänna att han/hon informerat statsminstern. Att göra det i KU är karriärmässigt självmord. Ingen kommer att minnas något i KU-förhöret och kommer kanppt ens att kunna redogöra för vad dom har för skonummer.
2018-02-22, 18:37
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tarstan
Det mest troliga är att S sitter kvar, finns nog inget annat alternativ. De blir i praktiken maktlösa men ändå.
Måste inte regeringen röstas bort numera?

Fast nu har vi två mätningar inom några dagar som visar på att S kanske inte alls ligger på 28% utan snarare på runt 22-24%. Ett sånt resultat, samtidigt som Mp åker ur och det är tvärkört. Den samlade oppositionen skulle vara så stark att sossarna då enbart skulle få administrera en mitt/höger/SD-politik.

Om M däremot tar sig upp mot i varje fall 25%, så tror jag att de kommer att försöka bilda regering på egen hand. Alliansen borde däremot upplösas redan nu. I och med SD:s storlek (även om de nu mot förmodan bara skulle få 17%) så kommer inte en alliansregering att funka utan SD-stöd. En ren M-regering skulle däremot ha full handlingsfrihet och jag tror inte att en sådan skulle ha några som helst problem att sätta sig ner och diskutera med SD (oavsett vad de säger i nuläget).

Vissa har fört fram att S och M borde bilda regering för Sveriges skull, men det vore såklart politiskt självmord. I så fall så lär SD öka till uppemot 40% och V till 20%. Vill man ha SD som regeringsbildare 2022, så är en M+S-regering bästa alternativet.
Senast redigerad av fernebo 2018-02-22 kl. 19:06.
2018-02-22, 19:32
Moderator
Strix m/94s avatar
De siffror som kommit från Sentio respektive YouGov denna vecka tyder på att det börjar dra ihop sig i opinionen. Man bör betänka att det är mycket ovanligt i Sverige att partier åker ur Riksdagen; det har enbart hänt 1991 (MP) och 1994 (NyD). Skulle två partier åka ut i samma val så vore det en första ordningens sensation, liksom om S hamnar runt 25%, vilket skulle innebära att S har minskat med 50% under 50 år (sedan valet 1968, då man fick strax över 50%).

En spådom så här långt skulle således kunna vara, att ett rimligt, men inte självklart, scenario kan se ut så här i september:

S: Drygt 25%
M och SD: Runt 22-23% vardera
C och V: Runt 10% vardera
L: Ca 5%
Övrig: Ca 5-8% och utanför Riksdagen

Men det blir inte lätt att bilda regering på detta underlag.
2018-02-22, 19:42
Medlem
Mellbergans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Fast nu har vi två mätningar inom några dagar som visar på att S kanske inte alls ligger på 28% utan snarare på runt 22-24%. Ett sånt resultat, samtidigt som Mp åker ur och det är tvärkört. Den samlade oppositionen skulle vara så stark att sossarna då enbart skulle få administrera en mitt/höger/SD-politik.

Om M däremot tar sig upp mot i varje fall 25%, så tror jag att de kommer att försöka bilda regering på egen hand. Alliansen borde däremot upplösas redan nu. I och med SD:s storlek (även om de nu mot förmodan bara skulle få 17%) så kommer inte en alliansregering att funka utan SD-stöd. En ren M-regering skulle däremot ha full handlingsfrihet och jag tror inte att en sådan skulle ha några som helst problem att sätta sig ner och diskutera med SD (oavsett vad de säger i nuläget).

Vissa har fört fram att S och M borde bilda regering för Sveriges skull, men det vore såklart politiskt självmord. I så fall så lär SD öka till uppemot 40% och V till 20%. Vill man ha SD som regeringsbildare 2022, så är en M+S-regering bästa alternativet.
Ja fast vad händer om SD blir större än M(Känns faktiskt rätt troligt att valresultatet kan förhålla sig så), och M bildar en enparti regering?

Svar: Moderaternas budget faller redan vid första budgetomröstningen. Medans SDs och S budget går vidare(förutsatt att S blir störst eller näst största partiet).

Det krävs alltså då renodlade förhandlingar/samarbete mellan M och SD. För att SD helt och hållet ska avstå från att rösta på på sin egen budget. Med andra ord: M och SD får i sådana fall lägga gemensam budget.

En jävla soppa detta.

Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
De siffror som kommit från Sentio respektive YouGov denna vecka tyder på att det börjar dra ihop sig i opinionen. Man bör betänka att det är mycket ovanligt i Sverige att partier åker ur Riksdagen; det har enbart hänt 1991 (MP) och 1994 (NyD). Skulle två partier åka ut i samma val så vore det en första ordningens sensation, liksom om S hamnar runt 25%, vilket skulle innebära att S har minskat med 50% under 50 år (sedan valet 1968, då man fick strax över 50%).

En spådom så här långt skulle således kunna vara, att ett rimligt, men inte självklart, scenario kan se ut så här i september:

Varken C eller V kommer knappast få 10%.. V kanske får 7-8% och C 7-9%.

Övriga(KD + MP + Övr) går nog minst upp till 7-8%. Jag är heller inte säker på att L klarar spärren. De var kraftigt överskattade inför förra valet, jämfört med vad de landade på under valnatten.

I övrigt håller jag med dig, dvs om valet vore idag. Låt oss sedan se hur det går för partierna under de glödheta valkampanj-månaderna!
Senast redigerad av Mellbergan 2018-02-22 kl. 19:53.
2018-02-22, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94

Det enda intressanta med valet är om SD och M tillsammans får 50 procent. Då har M att välja mellan att bilda regering på egen hand med stöd av SD eller gå i storkoalition. Något annat alternativ existerar inte. Jag känner mig ganska säker på att varken S eller M vill eller vågar detta.

Med dina siffror är detta en realistisk möjlighet. Du sätter Övriga på 5-8 procent, men om det hamnar på 10 procent så har vi vår majoritet för högerblocket.
2018-02-22, 20:00
Medlem
Mellbergans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Friherr
Det enda intressanta med valet är om SD och M tillsammans får 50 procent. Då har M att välja mellan att bilda regering på egen hand med stöd av SD eller gå i storkoalition. Något annat alternativ existerar inte. Jag känner mig ganska säker på att varken S eller M vill eller vågar detta.

Med dina siffror är detta en realistisk möjlighet. Du sätter Övriga på 5-8 procent, men om det hamnar på 10 procent så har vi vår majoritet för högerblocket.
+100

Antar att du menar 50% av mandaten(vilket är en jävla skillnad).

Jag hade blivit väldigt besviken om M + SD inte får mandatmässig majoritet. Då kan inte M pressas på att välja mellan SD och S. Då är alternativet bara samarbete med S.

Tänk er hur stora SD skulle bli i opinionen om S + M bildar regering.
Senast redigerad av Mellbergan 2018-02-22 kl. 20:05.
2018-02-22, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mellbergan
Ja fast vad händer om SD blir större än M(Känns faktiskt rätt troligt att valresultatet kan förhålla sig så), och M bildar en enparti regering?

Svar: Moderaternas budget faller redan vid första budgetomröstningen. Medans SDs och S budget går vidare(förutsatt att S blir störst eller näst största partiet).
Nu kanske jag har fel men redan om S är större än M så faller väl de senares budget i den slutliga omröstningen? Budgetförhandlingar med SD är alltså en nödvändighet. Dock tror jag inte detta blir ett problem när det väl kommer till kritan.

Jag vet inte om det var önsketänkande från Hanif Balis sida men han uppfattade Moderaternas valstrategi som att man kör Alliansspåret (och enbart detta) ända tills det faller, och efter det har Moderaterna full frihet att förhandla med vem man vill och behöver inte känna sig bundna av tidigare kategoriska uttalanden.

Att Bali själv vill detta är helt klart så kanske var det önsketänkande från hans sida.
2018-02-22, 20:29
Medlem
Mellbergans avatar
Citat:
Nu kanske jag har fel men redan om S är större än M så faller väl de senares budget i den slutliga omröstningen? Budgetförhandlingar med SD är alltså en nödvändighet. Dock tror jag inte detta blir ett problem när det väl kommer till kritan.

Jag vet inte om det var önsketänkande från Hanif Balis sida men han uppfattade Moderaternas valstrategi som att man kör Alliansspåret (och enbart detta) ända tills det faller, och efter det har Moderaterna full frihet att förhandla med vem man vill och behöver inte känna sig bundna av tidigare kategoriska uttalanden.

Att Bali själv vill detta är helt klart så kanske var det önsketänkande från hans sida.
Om jag har fattat det rätt nu: Så är det totalt två budgetomröstningar. De två största mandatmässiga budgeterna går efter det till andra budgetomröstningen(Om inte någon får majoriteten av rösterna redan i första omröstningen). Är både då SD och S större än Moderaterna, så faller redan Moderaternas budget i första budgetomröstningen. Vilket innebär att övriga partier har att välja mellan en SD och S budget i den andra finalomröstningen av budget(Om nu M går fram själv med egen budget). Är det inget alliansarbete, så utgår jag då från att respektive alliansparti röstar på sin egen budget, vilket innebär att M inte kommer att få något ytterligare stöd i första budgetomröstningsomgången. Ett samarbete med något annat parti vid skapande av budget lär alltså då krävas för M.

Frågan är om Hanif har någon som helst aning om vad Kristerssons plan B är, jag gissar på att det rör sig om rena spekulationer, som inte är förankrade i några interna hemliga samtal(Hanif tillhör ju inte ens den innersta kretsen). Hanif har ju förövrigt själv sagt att han tycker att Moderaterna ska förhandla med SD, eftersom de redan är så självsäkra vad de som parti står värderingsmässigt(Som svar på att UK bara vill förhandla med "värderingsfränder"). Medans UK säger sig vägra all sorts kontakt med SD. Så där skiljer sig i synen ganska markant mellan de två moderaterna.

Det skulle ju vara om UK gör en helvändning efter valet(detta kräver att SD + M får egen mandatmässig majoritet). Men kommer han att göra de?

Det som talar för SD + M är att det är mycket svårt att tänka sig att UK, som troligtvis lär handskas med ett mindre M än S, kommer att få agera stödparti åt S i en samlingsregering. Och framförallt, han kommer inte bli statsminister. Då blir återstående alternativ en dansk lösning med M + SD, där SD agerar som utpressare av politik likt Danskt folkeparti, där samtidigt UK får bli statsminister. Vidare är det opinionsmässigt självmord för M att alliera sig med S, när M-väljarskaran är så SD-positiv och S-negativ.

Det som talar emot SD + M är att UK verkar så in i helvetes ointresserad av att ens samtala med SD , och säger sig i alla fall nu, att aldrig vilja samarbeta med SD.
Senast redigerad av Mellbergan 2018-02-22 kl. 20:35.
2018-02-22, 20:48
Medlem
Citat:
Det skulle ju vara om UK gör en helvändning efter valet(detta kräver att SD + M får egen mandatmässig majoritet). Men kommer han att göra de?

Det som talar för SD + M är att det är mycket svårt att tänka sig att UK, som troligtvis lär handskas med ett mindre M än S, kommer att få agera stödparti åt S i en samlingsregering. Och framförallt, han kommer inte bli statsminister. Då blir återstående alternativ en dansk lösning med M + SD, där SD agerar som utpressare av politik likt Danskt folkeparti, där samtidigt UK får bli statsminister.

Det som talar emot SD + M är att han verkar så in i helvetes ointresserad av att ens samtala med SD nu och säger sig i alla fall nu, att aldrig vilja samarbeta med SD.
Låt oss lista alternativen för UK (under förutsättningen att M+SD har majoritet).

1. Koalition med S.
2. Samarbete med SD.
3. Gå i opposition.

Om (3) så finns det bara två saker som kan hända.

1. S tar hjälp av SD.
2. Extraval.

Om S bildar regering med stöd av SD så har M i praktiken släppt fram en S-regering för andra mandatperioden i rad vilket vore ett gigantiskt svek mot väljarna och mot hans tidigare uttalanden.

Blir det extraval så kommer Moderaterna att få skulden.

Av alla dessa alternativ som UK har så ser jag bara ett som inte innebär katastrof för Moderaterna i opinionen och det är samarbete med SD.

Jag vill också påpeka en sak som ger stöd för Hanifs tolkning. Redan när UK tillträdde så sa han att Moderaterna kommer göra allt för att komma till makten oavsett valresultat. Man går alltså bara i opposition när alla andra möjligheter är uttömda.
2018-02-22, 20:53
Medlem
Mellbergans avatar
Citat:
Låt oss lista alternativen för UK (under förutsättningen att M+SD har majoritet).

1. Koalition med S.
2. Samarbete med SD.
3. Gå i opposition.

Om (3) så finns det bara två saker som kan hända.

1. S tar hjälp av SD.
2. Extraval.

Om S bildar regering med stöd av SD så har M i praktiken släppt fram en S-regering för andra mandatperioden i rad vilket vore ett gigantiskt svek mot väljarna och mot hans tidigare uttalanden.

Blir det extraval så kommer Moderaterna att få skulden.

Av alla dessa alternativ som UK har så ser jag bara ett som inte innebär katastrof för Moderaterna i opinionen och det är samarbete med SD.

Jag vill också påpeka en sak som ger stöd för Hanifs tolkning. Redan när UK tillträdde så sa han att Moderaterna kommer göra allt för att komma till makten oavsett valresultat. Man går alltså bara i opposition när alla andra möjligheter är uttömda.
Jag tycker vi börjar få en riktigt intressant diskussion här. Många utvägar ger opinionmässigt självmord för M.

Dock, så skulle ett fjärde alternativ kunna vara: Att UK tänker sig få igenom lejonparten av sin egen migrationspolitik i en Alliansförhandling med kvarvarande Allianspartier. pga detta fakumet Och att UK då kallt räknar med att SD stödjer en minoritetsregering av kvarvarande allianspartier. Alltså om SD är riktigt veka och accepterar detta(låt oss inte hoppas detta), så skulle kanske detta vara en möjlig väg att gå för UK?

Om SD däremot vägrar ovannämnda M-strategi, och fäller en sådan allians med hjälp av övriga riksdagspartier. Så kvarstår dock bara dina tre alternativ.
Senast redigerad av Mellbergan 2018-02-22 kl. 21:01.
2018-02-22, 21:01
Medlem
Citat:
Jag tycker vi börjar få en riktigt intressant diskussion här. Många utvägar ger opinionmässigt självmord för M.

Dock, så skulle ett fjärde alternativ kunna vara: Att UK tänker sig få igenom lejonparten av sin egen migrationspolitik i en Alliansförhandling med kvarvarande Allianspartier. Och att UK då kallt räknar med att SD stödjer en minoritetsregering av kvarvarande allianspartier. Alltså om SD är riktigt veka och accepterar detta(låt oss inte hoppas detta), så skulle kanske detta vara en möjlig väg att gå för UK?

Om SD däremot vägrar ovannämnda M-strategi. Så kvarstår dock bara dina tre alternativ.
Japp, du har rätt. Det är därför jag tjatat i andra trådar om att Åkesson MÅSTE ge besked att man INTE kommer att släppa fram en regering utan förhandling.

Men i övrigt finns inga andra alternativ. UK är i stort sett tvungen att regera med stöd av SD om de har majoritet tillsammans, och då kommer han bli tvungen att budgetförhandla med Åkesson.
2018-02-22, 21:02
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:

Ja, det är förstås bara ett scenario, men ett hyfsat plausibelt sådant. Här får man förstås skilja på hur många procent partierna får i valet, och hur många procent de får av mandaten. Om Övriga nedom spärren blir ca 10%, då "kostar" ett mandat förhållandevis litet och då kan mycket väl SD + M få mer än 50% av mandaten, utan att ha fått 50% av rösterna. I detta val kan detta bli en avgörande fråga, men man skall också betänka att S sannolikt kommer att fortsätta vara det största partiet och det största partiet har alltid en liten fördel vid mandatfördelningen enligt den jämkade uddatalsmetoden.

Så, med KD, MP och Fi nedom spärren, så händer det rätt mycket, men hur mycket beror på hur långt under 4% de kommer. Fi tycks vara rätt långt nere för tillfället, och för Ditt scenario så vore det bättre om alla dessa tre partier hamnade på 3,5%.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in