2017-02-22, 23:56
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
SD+M kan mycket väl komma att räcka om två eller kanske t.o.m. tre partier åker ur riksdagen. Med Yougovs siffror krävs det att C går ihop med de rödgröna för att fälla SD+M och det finns goda chanser att SD+M stärks ännu mer till valet.

Till dels beror det på vilka dessa partier är/blir. Om KD åker ut, då förlorar M ett viktigt stöd - i mindre utsträckning om FP åker ut (men det tror jag inte att de gör 2018). Om MP åker ut, så hjälper det M-SD, men det kan också stärka C. Åker både MP och L ut, då är det nästan den perfekt lösningen för både M, SD och S. Bara C och VPK kvar att hantera. Men jag tror inte på det.

Från att i ca ett år haft ett dödläge i många OU, så börjar det nu hända saker. Hur fr a M skall hantera detta återstår att se.
2017-02-22, 23:59
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
En smula förvånande ändå att S och C går framåt. Vad har dessa partier gjort för att förtjäna ett ökat stöd? Platt intet! Således är det sannolikaste att detta resultat till stor del handlar om att M har tappat. Såväl S, som C och KD har gått framåt och den viktigaste sympatisörkällan torde vara M. Frågan är nu om M:s förlust i OU kommer att klinga av på några månaders sikt, eller om den ligger kvar för längre tid.

M:s ledning har givetvis räknat med denna risk i OU, och sannolikt hoppats på att tappet skall kunna återtas till valet, då det verkligen räknas - därav att man gick ut nu, ca 1,5 år före valet. Men med tanke på att C ökar så finns risken att det inte blir så, utan att de liberaler som lämnat M har gått till C permanent.

Det hade varit mycket intressant att se denna undersökning upplöst på kön. En hypotes skulle kunna vara att det är fler kvinnor än män som gått från M till C, emedan vi vet att vissa frågor i högre grad attraherar kvinnor mer än män.
Om du lyssnat och läst msm senaste veckan så har du märkt att produktionen av fake news går på högvarv. Både S och C har en usel politik och odugliga företrädare, att de växer har mer att göra med att msm och instituten lever i symbios. MSM vill att C skall slå ut M och MSM vill att Stassministerns parti skall växa.

Abrakadabra sim salabim, kaninen kom fram ur hatten, eller?
Senast redigerad av Sonnenwende 2017-02-23 kl. 00:10.
2017-02-23, 00:03
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Om du lyssnat och läst msm senaste veckan så har du märkt att produktionen av fake news går på högvarv. Både S och M har en usel politik och odugliga företrädare, att de växer har mer att göra med att msm och instituten lever i symbios. MSM vill att C skall slå ut M och MSM vill att Stassministerns parti skall växa.

Abrakadabra sim salabim, kaninen kom fram ur hatten, eller?

Jag tror inte att det är så enkelt. Opinionen är inte så lättstyrd. Det är på gränsen tidsmässigt, men Slöjgate, Rinkeby, mord i Malmö borde inte stärka S. Att M rasar är rimligt.

Men Du har helt rätt i att MSM har bestämt sig för C. Undras om det sammanhänger med att man gett upp MP och FP?
2017-02-23, 00:07
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Till dels beror det på vilka dessa partier är/blir. Om KD åker ut, då förlorar M ett viktigt stöd - i mindre utsträckning om FP åker ut (men det tror jag inte att de gör 2018). Om MP åker ut, så hjälper det M-SD, men det kan också stärka C. Åker både MP och L ut, då är det nästan den perfekt lösningen för både M, SD och S. Bara C och VPK kvar att hantera. Men jag tror inte på det.

Från att i ca ett år haft ett dödläge i många OU, så börjar det nu hända saker. Hur fr a M skall hantera detta återstår att se.

Jag utgick från siffrorna i Yougovs senaste mätning och då kommer som sagt var SD+M nära egen majoritet även när KD åker ut tillsammans med MP. Det krävs då att C går ihop med de rödgröna för att fäll SD+M. Skulle även L åka ut krävs det inte alltför mycket för att SD+M ska klara av att även C går över till de rödgröna.
2017-02-23, 00:09
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Jag tror inte att det är så enkelt. Opinionen är inte så lättstyrd. Det är på gränsen tidsmässigt, men Slöjgate, Rinkeby, mord i Malmö borde inte stärka S. Att M rasar är rimligt.

Men Du har helt rätt i att MSM har bestämt sig för C. Undras om det sammanhänger med att man gett upp MP och FP?
Det finns nog 50 % rena idioter bland svenska väljare som går dit de blir ledda, så jag tror du underskattar kraften i propagandan.
Senast sent i eftermiddags satt en journalist från SR och påstod att svensk brottslighet inte ökat och att det grova våldet heller inte hade gjort det. Sedan tidigt 90 tal har antalet anmälda brott nästan konstant stigit.
Även SR/SVT producerar rena lögner utan att skämmas och för många tror ännu på dem.

Edit:rättade inlägget du svarade på, S och C skall det stå givetvis.
Senast redigerad av Sonnenwende 2017-02-23 kl. 00:12.
2017-02-23, 00:27
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Jag utgick från siffrorna i Yougovs senaste mätning och då kommer som sagt var SD+M nära egen majoritet även när KD åker ut tillsammans med MP. Det krävs då att C går ihop med de rödgröna för att fäll SD+M. Skulle även L åka ut krävs det inte alltför mycket för att SD+M ska klara av att även C går över till de rödgröna.

Om det blir så. Jag utesluter inte att KD och/eller MP åker ut, men jag är tveksam till om L gör det.

I vilket fall blir 2018 ett sällsynt formativt val. Alliansen kan vara upplöst innan valet (kanske redan), MP kan spräcka regeringen genom att åka ut ur Riksdagen och C kan segla upp som ett viktigt parti för regeringsbildningen, men med ett program som varken M eller S kanske kan klara av att hantera. Tillkommer den verkliga X-faktorn - SD.
2017-02-23, 00:29
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Det finns nog 50 % rena idioter bland svenska väljare som går dit de blir ledda, så jag tror du underskattar kraften i propagandan.
Senast sent i eftermiddags satt en journalist från SR och påstod att svensk brottslighet inte ökat och att det grova våldet heller inte hade gjort det. Sedan tidigt 90 tal har antalet anmälda brott nästan konstant stigit.
Även SR/SVT producerar rena lögner utan att skämmas och för många tror ännu på dem.

Edit:rättade inlägget du svarade på, S och C skall det stå givetvis.

Kanske. Men om vi ser till de olika partierna så märker vi att såväl S som M har betydande mängder kärnväljare, men att dessa tunnas ut efter hand. V har nog det också, men övriga har mer lättrörliga väljarbaser, och vad som påverkar dessa väljare är till stor del oklart.

Att MSM spelar roll är självklart, men trots detta så ligger SD över 20%, så bilden är splittrad.
2017-02-23, 00:55
Medlem
FlashyBears avatar
Citat:
En smula förvånande ändå att S och C går framåt. Vad har dessa partier gjort för att förtjäna ett ökat stöd? Platt intet! Således är det sannolikaste att detta resultat till stor del handlar om att M har tappat. Såväl S, som C och KD har gått framåt och den viktigaste sympatisörkällan torde vara M. Frågan är nu om M:s förlust i OU kommer att klinga av på några månaders sikt, eller om den ligger kvar för längre tid.

M:s ledning har givetvis räknat med denna risk i OU, och sannolikt hoppats på att tappet skall kunna återtas till valet, då det verkligen räknas - därav att man gick ut nu, ca 1,5 år före valet. Men med tanke på att C ökar så finns risken att det inte blir så, utan att de liberaler som lämnat M har gått till C permanent.

Det hade varit mycket intressant att se denna undersökning upplöst på kön. En hypotes skulle kunna vara att det är fler kvinnor än män som gått från M till C, emedan vi vet att vissa frågor i högre grad attraherar kvinnor mer än män.
Att S ökar är nog mer brus. En mätning är bara en mätning. S tappade 2.8% i förra mätningen, nu tog de tillbaka 2%. Brus.
Kollar man på helheten http://pollofpolls.se/ (inte updaterat med senaste Ipsos och YouGov) så ligger S stilla, C går upp och M rasar. SD och KD ökar kanske lite grann.

C ökar delvis tack vare M:s SD-utspel, delvis på MP, delvis att media beskriver lögnaktigt de som ett grönt och tydligt alternativ. Och de är mycket gooooda! MP 2.0. Men i verklighet är ju C det minst tydliga alternativet. De är både emot M och S OCH deras flyktingpolitik är vänster om MP

Jag tror att om M -> C flykt "permanentas" kommer M att pressa C hårt och just påvisa deras "otydlighet".
2017-02-23, 01:20
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlashyBear
Att S ökar är nog mer brus. En mätning är bara en mätning. S tappade 2.8% i förra mätningen, nu tog de tillbaka 2%. Brus.
Kollar man på helheten http://pollofpolls.se/ (inte updaterat med senaste Ipsos och YouGov) så ligger S stilla, C går upp och M rasar. SD och KD ökar kanske lite grann.

C ökar delvis tack vare M:s SD-utspel, delvis på MP, delvis att media beskriver lögnaktigt de som ett grönt och tydligt alternativ. Och de är mycket gooooda! MP 2.0. Men i verklighet är ju C det minst tydliga alternativet. De är både emot M och S OCH deras flyktingpolitik är vänster om MP

Jag tror att om M -> C flykt "permanentas" kommer M att pressa C hårt och just påvisa deras "otydlighet".

Det kan mycket väl vara så. Emellertid tycks vi i flera OU ungerfärligen samtidigt ha sett ett brott neråt för M, och uppåt för C. Detta är egentligen det verkligt intressanta. Det är denna (eventuella) utveckling som vi bör hålla ögonen på framöver. Inte minst en eventuell avklingning av M:s nedgång.
2017-02-23, 03:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
M fick bara 14% i något europaval, så dom har nog ganska låg lägstanivå. Dessutom har dom seriösa problem med trovärdigheten. Från fri invandring till påstådd restrktiv hållning på ett år, med precis samma personal. Trovärdigt? Givetvis inte.
Varför folk går till centern förstår jag inte. Dom kan svårligen ingå i ett regeringssamarbete med varken S eller M.

Skall vi gissa att denna undrsökning kommer att få stor publicitet i MSM? Samma MSM som helt avfärdade Yougov när dom visade höga siffror för SD. "Inte trovärdigt med webpanler". Nu, när C går som tåget, och M dåligt efter sitt SD-utspel, så kommer yougov plötsligt att vara mycket trovärdiga.

Kanske. Fast är detta inte också höga siffror för SD? Nedgången är marginell och de är största parti. Det är nog inget som mainstream media vill tala alltför högt om.

Citat:
Det kan mycket väl vara så. Emellertid tycks vi i flera OU ungerfärligen samtidigt ha sett ett brott neråt för M, och uppåt för C. Detta är egentligen det verkligt intressanta. Det är denna (eventuella) utveckling som vi bör hålla ögonen på framöver. Inte minst en eventuell avklingning av M:s nedgång.

Sifo gjorde en specialmätning med anledning av M:s utspel. När deras ordinarie mätning sen kom häromdan så gick M upp litegrann. Inom felmarginalen, givetvis, men ändå så antyder det att botten nog är nådd för ögonblicket.

Intressant med de väljare som påstås gå från S till C, med tanke på Centers nyliberala ekonomiska politik.

https://www.svd.se/svd-sifo-ny-valjarstrom-over-blockgransen

Citat:
Centerns språng uppåt bekräftas och Moderaternas fall har stannat upp i SvD/Sifos februarimätning.

– C:s uppgång var inte tillfällig, förändringen har stabiliserat sig, säger Sifos Toivo Sjörén.

En ny ström av väljare över blockgränsen från S till C har uppstått.
Senast redigerad av GulsomSol 2017-02-23 kl. 03:16.
2017-02-23, 04:24
Medlem
Cornholio.s avatar
C är medias nya gullegris på samma sätt som MP var det innan valet 2014. Kommer ni ihåg hur man kunde läsa i alla mätningar att SD och MP var jämnstora? Det pågick ju under hela valrörelsen en kamp om vem som skulle bli landets tredje största parti, vi vet ju alla hur det slutade. C är nya MP och de ska vara glad om de ens kommer upp i 8%.

Man kunde inte använda sig av MP två val i rad. Det är endast ett spel för galleriet, sanna mina ord!
2017-02-23, 05:26
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cornholio.
C är medias nya gullegris på samma sätt som MP var det innan valet 2014. Kommer ni ihåg hur man kunde läsa i alla mätningar att SD och MP var jämnstora? Det pågick ju under hela valrörelsen en kamp om vem som skulle bli landets tredje största parti, vi vet ju alla hur det slutade. C är nya MP och de ska vara glad om de ens kommer upp i 8%.

Man kunde inte använda sig av MP två val i rad. Det är endast ett spel för galleriet, sanna mina ord!
Centralpartiet kommer att nå nära 20% och bli större än moderaterna, nästan lika stora som det stalinistiska kommunistpartiet. MP, KD, L åker ur Riksdagen. Men Centralpartiet lovar ju att aldrig under några som helst omständigheter regera eller vara med om att fatta något slags beslut, så alla deras röster är ju helt bortkastade. C är blankröstpartiet.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in