2018-02-22, 20:10
Medlem
Lillamig72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Vid depression ges B 12 - och det hjälper många.

Rätt mycket annat vid "ME" diagnosen stämmer utmärkt in på depression - trötthet, utmattning, dålig sömn, håglöshet, lågt blodtryck, ljus och ljudkänslighet - kroppen är på sparlåga.
Magbesvär, hjärtklappning och yrsel stämmer väl in på ångestattack.
Varför skulle patienter som blir hjälpta av B-12 ( mekobalamin) och har ovanstående symptom - inte kunna ha en blandning av depression och ångestattacker?

Att någon som ligger hemma i mörkret jämnt trött till slut får depression är ingen märklig tanke.
Att vederbörande får ångest när kroppen ska uträtta saker den inte orkar är inte så märkligt heller. Att B 12 kan hjälpa vid depression vet vi.
Så varför skulle inte en person som lider av ovanstående kunna få KBT-behandling och antidepressiva/ångestlindrande mediciner - precis som B-12 ? Bara för att man istället kallar sjukdomen "ME"?? Varför vägrar man hjälp om den är psykiatrisk/psykologisk?
Jag kan ärligt sagt inte förstå det. Man griper väl allt inom skolmedicinen som kanske kan hjälpa innan man kvackar vidare i något annat!

Även om jag fruktat att "ME-lobbyn", artiklar i massmedia och Gottfrieskliniken eller andra likasinnade kan ha influerat Bjärreds föräldrarna, om de nu trodde att döttrarna led av "ME". Så är det märkligt att två sannolikt pålästa akademiker inte skulle "googlat-vidare" och också hittat alla de röster som varnar för att svartsynen, osäkerheten och kvasalveribehandlingarna vid denna diagnos. De borde kunnat bli korrekt upplysta av någon inom skolmedicinen och där fått mer hjälp - kanske psykiatrisk.

Men antagligen är som sagt, döttrarnas sjukdom bara en mindre del i det hela och föräldrarnas egna vanföreställningar själva orsaken till morden och självmorden.
Det är många med ME som får antidepressiv medicin. Har skrivit det förut. Du behöver inte oroa dig så. Eller skriva långa uppsatser för att få med ditt älsklingsobjekt. Den sk ME-lobbyn. Och dess sk förnekelse av att man kan må psykiskt dåligt när man är så sjuk
Citera
2018-02-22, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Parsons
ME-grejerna forefaller ointressanta. Det har verkar handla om sinnessjuka manniskor.

Ja, på sätt och vis så har ju inte diagnosen (ME) så stor betydelse. Två vanliga tjejer, som bland annat gillat att spela fotboll och piano, blir plötsligt (?) så sjuka att de inte kan gå i skolan alls.

De tillbringar all tid i sitt hem. De får hemundervisning. De dör under de mest tragiska omständigheter man kan tänka sig.

Någonting har gått väldigt fel under vägen. Huvudfrågan är inte "vilken diagnos hade flickorna" utan istället "hur kunde familjen slinka igenom samhällets skyddsnät för barn som far illa, varför märkte inte omgivningen någonting, varför gjordes ingen orosanmälan, hur fungerade hemundervisningen, hur samarbetade skolan med sjukvården, sökte familjen psykiatrisk hjälp, var fanns nära vänner och släktingar, vilka sort sjukintyg hade man egentligen" osv osv. osv. Alltså, en masa frågor som behöver kartläggas och besvaras för att man ska ha en chans att lära av det som inträffat.

En del svar är kanske obehagliga. Men vi måste försöka dra lärdom.
Citera
2018-02-22, 20:13
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptogam
Ja, på sätt och vis så har ju inte diagnosen (ME) så stor betydelse. Två vanliga tjejer, som bland annat gillat att spela fotboll och piano, blir plötsligt (?) så sjuka att de inte kan gå i skolan alls.

De tillbringar all tid i sitt hem. De får hemundervisning. De dör under de mest tragiska omständigheter man kan tänka sig.

Någonting har gått väldigt fel under vägen. Huvudfrågan är inte "vilken diagnos hade flickorna" utan istället "hur kunde familjen slinka igenom samhällets skyddsnät för barn som far illa, varför märkte inte omgivningen någonting, varför gjordes ingen orosanmälan, hur fungerade hemundervisningen, hur samarbetade skolan med sjukvården, sökte familjen psykiatrisk hjälp, var fanns nära vänner och släktingar, vilka sort sjukintyg hade man egentligen" osv osv. osv. Alltså, en masa frågor som behöver kartläggas och besvaras för att man ska ha en chans att lära av det som inträffat.

Det var väldigt bra skrivet, instämmer.
Citera
2018-02-22, 20:21
Medlem
Lillamig72s avatar
Citat:
Vid depression ges B 12 - och det hjälper många.

Rätt mycket annat vid "ME" diagnosen stämmer utmärkt in på depression - trötthet, utmattning, dålig sömn, håglöshet, lågt blodtryck, ljus och ljudkänslighet - kroppen är på sparlåga.
Magbesvär, hjärtklappning och yrsel stämmer väl in på ångestattack.
Varför skulle patienter som blir hjälpta av B-12 ( mekobalamin) och har ovanstående symptom - inte kunna ha en blandning av depression och ångestattacker?

Att någon som ligger hemma i mörkret jämnt trött till slut får depression är ingen märklig tanke.
Att vederbörande får ångest när kroppen ska uträtta saker den inte orkar är inte så märkligt heller. Att B 12 kan hjälpa vid depression vet vi.
Så varför skulle inte en person som lider av ovanstående kunna få KBT-behandling och antidepressiva/ångestlindrande mediciner - precis som B-12 ? Bara för att man istället kallar sjukdomen "ME"?? Varför vägrar man hjälp om den är psykiatrisk/psykologisk?
Jag kan ärligt sagt inte förstå det. Man griper väl allt inom skolmedicinen som kanske kan hjälpa innan man kvackar vidare i något annat!

Även om jag fruktat att "ME-lobbyn", artiklar i massmedia och Gottfrieskliniken eller andra likasinnade kan ha influerat Bjärreds föräldrarna, om de nu trodde att döttrarna led av "ME". Så är det märkligt att två sannolikt pålästa akademiker inte skulle "googlat-vidare" och också hittat alla de röster som varnar för att svartsynen, osäkerheten och kvasalveribehandlingarna vid denna diagnos. De borde kunnat bli korrekt upplysta av någon inom skolmedicinen och där fått mer hjälp - kanske psykiatrisk.

Men antagligen är som sagt, döttrarnas sjukdom bara en mindre del i det hela och föräldrarnas egna vanföreställningar själva orsaken till morden och självmorden.
Du citerar mig när skriver om min behandling. EN behandling som många med ME får. Hur en behandling kan se ut. Det är inget hittepå eller hokus pokus. Du föraktar och förnekar rätten till god vård. Gratulerar till att du även här får in ditt favoritord den sk ME-lobbyn. Du måste vara den person som tar upp det mest. För dig hänger det framför dina ögon som ett rött skynke hänger framför en tjur. Inte riktigt sunt helt enkelt. Men jag förstår att du inte tar till dig vad jag skriver. Det är bortom din förståelse.
Citera
2018-02-22, 20:27
Bannlyst
Citat:

Eller hur. Och detta har många av oss försökt initiera och uppmana om vid massor av tillfällen i tråden. Men av någon anledning kidnappas hela tiden dessa konstruktiva diskussioner av ändlöst ME-ältande av olika lobbyister.
Synd, det du efterfrågar är viktigare än deras prestigekamp. Vi får se, vi kanske hamnar där till slut.
Citera
2018-02-22, 20:29
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:

... Så är det märkligt att två sannolikt pålästa akademiker inte skulle "googlat-vidare" och också hittat alla de röster som varnar för att svartsynen, osäkerheten och kvasalveribehandlingarna vid denna diagnos. De borde kunnat bli korrekt upplysta av någon inom skolmedicinen och där fått mer hjälp - kanske psykiatrisk...

Det finns ju en del som då pekar mot att det kan ha handlat om någonting annat. Visserligen finns det ju de som bedyrar att det finns sjukintyg med ME som diagnos, men kanske det är mest en trådsanning? Det kan också vara korrekt att intyget skolan sett handlar om ME, men att det är medvetet felaktigt, kanske för att hantera frågan om hemundervisningen.

Det blir ju mycket spekulativt, men kan man tänka sig något sent upptäckt, obehandlat, allvarligt sjukdomstillstånd, där mer eller mindre fullständig isolering i hemmet blir en rimlig åtgärd, och som har extremt dålig prognos ?
Citera
2018-02-22, 20:31
Medlem
Lillamig72s avatar
Citat:

Du har rätt. Jag håller helt med dig. Det här har jag och fler med mig försökt få fram för ca 1000 inlägg sedan.
Citera
2018-02-22, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vinbergssnacka
För mig är det viktigt från vilken källa det kommer (och så kan man missa saker som man själv tycker är viktig emellan allt annat här i tråden). Och jag tror man behvöver inte vänta länge så är det igen någon som påstår att flickorna har varit sängliggande. Att M sågs i affären har jag fattat och att A var på skolavslutningen också (men då kom snabbt påstående att hon kunde ju har deltagit i rullstol och det kan man då inte utesluta). Annars är det inte många som kunde säga något om flickorna förutom att det antagligen var de som var i poolen under sommaren.

Så nu tror jag på att flickorna inte var sängliggande. Men att deras trötthet/symptom kom och gick. Och inte i den meningen att man kan vara upp en timme och sen måste ligga i sängen flera dagar.

Helt riktigt både A och M presterade bra under lektionerna och de hade undervisning 4 respektive 3 dagar i veckan.Finns ingen anledning att misstro grannen som hört dem tjoa i poolen i somras heller 😎
Citera
2018-02-22, 20:35
Medlem
Citat:

Så är det säkert. Någon form av psykisk sjukdom med vanföreställningar hos föräldrarna måste ha funnits med i bilden.

Samtidigt så är det litet otäckt att tänka på att (den påstådda) ME-diagnosen kanske kan ha påverkat människor i omgivningen och hämmat dem när det kom till orosanmälningar mm? Kan det vara så att människor blev mer osäkra på grund av att de hört talas om att barnen hade en sådan ovanlig opch extremt svår sjukdom? Att man tänkte "vem är väl jag att döma, jag har ju aldrig kommit i kontakt med just den där förfärliga sjukdomen, jag kan inte bedöma hur man reagerar i en familj när man drabbas av detta, jag vet för litet om det här diffusa sjukdomstillståndet, det finns nog ingen annan lösning än att låta barnen vara hemma på heltid och då ska väl inte jag vara elak och ifrågasätta detta genom orosanmälan," osv.

Det vill säga, tänk om diagnosen påverkade människor i omgivningen så att deras spontana ingivelse att vilja reagera, liksom sattes ur spel? (diagnosen skapade en osäkerhet som höll människor tillbaka?)

I så fall kan man ju säga att sjukdomen (diagnosen) faktiskt hade betydelse - indirekt.
Citera
2018-02-22, 20:42
Medlem
Walla-walla-winchas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elli09
Vem har sagt att töserna var isolerade ?? Det är spekulation som plötsligt blivit sanning i denna tråd 🤔Jag har tidigare nämnt att det finns foto på hela familjen firandes midsommar jul m.m tillsammans med vänner på vänners konto och instagram.Jag har också en gång påtalat att O och H hade olika synsätt på tösernas symptom.De var heller inte helt främmande för Bjärred när de flyttade dit då Oskars farfar och farmor har bott i traktern. Vet att farfar, farmor och även Os bror är begravda där så jag antar att de är födda och uppvuxna där innan de flyttade till Stockholm.Obs detta är dock bara en gissning och inget jag vet till 100 %.

Nån som sett dessa familjebilder?
Citera
2018-02-22, 20:43
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Så är det säkert. Någon form av psykisk sjukdom med vanföreställningar hos föräldrarna måste ha funnits med i bilden.

Samtidigt så är det litet otäckt att tänka på att (den påstådda) ME-diagnosen kanske kan ha påverkat människor i omgivningen och hämmat dem när det kom till orosanmälningar mm? Kan det vara så att människor blev mer osäkra på grund av att de hört talas om att barnen hade en sådan ovanlig opch extremt svår sjukdom? Att man tänkte "vem är väl jag att döma, jag har ju aldrig kommit i kontakt med just den där förfärliga sjukdomen, jag kan inte bedöma hur man reagerar i en familj när man drabbas av detta, jag vet för litet om det här diffusa sjukdomstillståndet, det finns nog ingen annan lösning än att låta barnen vara hemma på heltid och då ska väl inte jag vara elak och ifrågasätta detta genom orosanmälan," osv.

Det vill säga, tänk om diagnosen påverkade människor i omgivningen så att deras spontana ingivelse att vilja reagera, liksom sattes ur spel? (diagnosen skapade en osäkerhet som höll människor tillbaka?)

I så fall kan man ju säga att sjukdomen (diagnosen) faktiskt hade betydelse - indirekt.

Du kan mycket väl ha rätt i detta!
Det som är sorgligt är just att folk därmed kanske har tagit till sig att just "ME" skulle var som du säger en "extremt ovanlig och svår sjukdom" - vilket det inte behöver vara. Se alla länkar bara i denna tråd om folk som blivit bra!
Det är inte nattsvart eller hopplöst varken nu eller i vår mer upplysta framtid.
Det som förvånar är att två välutbildade akademiker i så fall inte själva förstod det.
Senast redigerad av Solglittret 2018-02-22 kl. 20:54.
Citera
2018-02-22, 20:46
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elli09
[/b]
Helt riktigt både A och M presterade bra under lektionerna och de hade undervisning 4 respektive 3 dagar i veckan.Finns ingen anledning att misstro grannen som hört dem tjoa i poolen i somras heller 😎

Tack jag tror på det du skriver.
Det talar ännu mer för att flickebarnens symptom och allmänna status var av underordnad betydelse för beslutet att mörda dem. Det satt i föräldrarnas vanföreställning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in