2018-02-22, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptogam
Hur länge ansåg skolan att krisen i familjen hade pågått? Sedan första barnet insjuknade? Sedan det andra barnet blev sjukt? Sedan ena barnet eventuellt blev mycket sämre någon gång före jul?

Hur länge anses en familj behöva/orka härda ut i en utdragen kris? Vad såg skolan av denna kris? På vilka sätt kunde de märka att familjen var i kris? När bör omgivningen slå larm om medmänniskor krisar?

Allt detta vill även jag ha svar på... det var väldigt frustrerande att misstänka att skolan sett det här pågå väldigt länge. Frågan är hur länge?
Citera
2018-02-22, 18:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Vinbergssnacka
Du var den första, den 10/1 kort efter midnatt som sa att familicide ( eller var det filicide du skrev) begås bland annat i fall när någon i familjen är sjuk, du skrev vårdbehov, tror jag och inkluderade somatiska sjukdomar. Jag hoppas jag återge det någorlunda korrekt. Da var du tidig ute. Och svaret från en postare blev, då vore det ju mer förståelig.

Konstig att det i litteraturen sällan anges som orsak. Läste dödsfalls utredningar från socialstyrelsen. Det som karakteriserar nästan alla familjer är att det finns psykisk ohälsa, och att barnen är mer än vanligt frånvarande i skolan, samt i Sverige ekonomisk eller annan kris (skilsmässa).

Hur kunde du anta detta några timmar efter att detta blev känd.
Sen inte mycket senare läggar du till ”2 mord och 2 självmord” när alla andra antog far eller mor som gm. Kvalificerad gissning?

Tyvärr tror jag att det är mycket värdefull information som har gått till spillo i denna tråd och drunknat bland alla agendor som haglat tätt. Vi har pratat om dem tidigare - hyenor, konspirationsteoretiker och gråtrunkare. Idag avslöjades ytterligare en grupp; antiME-lobbyn; genom en artikel som länkades. Sedan dess har tillskyndare från denna grupp härjat hårt i tråden.

Om du är nyfiken på filicid som fenomen är denna artikel belysande. Altruism och barmhärtighetsmord, där föräldern upplever sig göra en välgärning genom att döda sitt barn, är en av orsakerna till filicid. Jonatan Hedlund är nog den svenske forskare som har tittat mest på fenomenet och om du söker på hans namn kan du läsa några av hans publikationer.
Citera
2018-02-22, 19:01
Medlem
Bjärredfamiljen verkar ha försökt aktivera barnen. Den yngre sågs t ex under mellandagarna. Men föräldrarna kan ha blivit avskräckta av backlashen som många verkar drabbas av, d v s att ME förvärras av aktiviteter. Jag föreställer mig ett scenario:
Man ligger orkeslös i säng under några dagar. Bortom alla intryck men bestämmer sig för att komma ut lite t ex på en promenad. Resultatet blir yrsel muskelvärk illamående mm. Man måste gå och vila sig. Ibland flera dagar.

Vad händer om man motstår impulsen att gå och lägga sig? Vad händer om man gör samma sak nästa dag? Och nästa? Tänk om det efter femte promenaden vänder? Det kanske är så att först går kroppens alarmsystem i taket, det blir värre av ansträngningen. Men att det efter ett tag blir bättre bara man härdar ut.

Sen pratas det om att ME-patienter har mycket sömnproblem. Får man för lite sömn påverkas
t ex återhämtning av muskler. Jag tror att det blir en olycklig rundgång.
Citera
2018-02-22, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Artefakta
Bjärredfamiljen verkar ha försökt aktivera barnen. Den yngre sågs t ex under mellandagarna. Men föräldrarna kan ha blivit avskräckta av backlashen som många verkar drabbas av, d v s att ME förvärras av aktiviteter. Jag föreställer mig ett scenario:
Man ligger orkeslös i säng under några dagar. Bortom alla intryck men bestämmer sig för att komma ut lite t ex på en promenad. Resultatet blir yrsel muskelvärk illamående mm. Man måste gå och vila sig. Ibland flera dagar.

Vad händer om man motstår impulsen att gå och lägga sig? Vad händer om man gör samma sak nästa dag? Och nästa? Tänk om det efter femte promenaden vänder? Det kanske är så att först går kroppens alarmsystem i taket, det blir värre av ansträngningen. Men att det efter ett tag blir bättre bara man härdar ut.

Sen pratas det om att ME-patienter har mycket sömnproblem. Får man för lite sömn påverkas
t ex återhämtning av muskler. Jag tror att det blir en olycklig rundgång.

Det tror jag med. Förväntansrädsla är en stor trigger för många diagnoser, exempelvis ångest. Yrsel likaså. Värk i kroppen om man börjat spänna sig. Minst en i tråden har berättat om att hen blev frisk genom att inte ha den diagnos som först satts. Diagnos föder diagnos.

Hur barnen skulle bli pigga och glada av en icke-tillvaro med isolering och rädsla för infektioner i åratal är svårt att förstå.
Citera
2018-02-22, 19:27
Medlem
Walla-walla-winchas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lillamig72
Det här är ingen ME-tråd. Var god lägg din sk egenihopknopad teori i ME-tråden. ME-sjuka känner sig inte som någon ubermänniska. Vilket trams. De isolerar sig inte för att de vill eller för att någon säger det till dom. Eller för att de läst det någonstans. De BLIR isolerade för att de ingen kraft eller energi har för att underhålla sociala kontakter. De orkar inte ge sig iväg ut. Mycket kraft går åt till att klara av vardagen. De grundläggande behoven som alla människor har. Vågar nästan påstå att de blir övergivna.

Endel tränar ju faktiskt upp sig. Det hade säkert barnen också gjort tillslut, med tiden. Om det nu var den diagnosen flickorna hade.
Citera
2018-02-22, 19:28
Medlem
ME-grejerna forefaller ointressanta. Det har verkar handla om sinnessjuka manniskor.
Citera
2018-02-22, 19:32
Medlem
Lillamig72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Walla-walla-wincha
Endel tränar ju faktiskt upp sig. Det hade säkert barnen också gjort tillslut, med tiden. Om det nu var den diagnosen flickorna hade.
Ok. Säger du det så. Har inga invändningar till det. Det är bara positivt. Men det var ju ändå föräldrarna som gjorde fel. Barnen blev mördade.
Citera
2018-02-22, 19:36
Medlem
afKnollentotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Parsons
ME-grejerna forefaller ointressanta. Det har verkar handla om sinnessjuka manniskor.

Mja... sinnessjuka vet jag väl inte, det är ett uttryck som brukar undvikas numera. Högpresterande var dom i alla fall, det klingar positivt. Dom presterade på topp, ända in i döden. Flickorna fick följa med utav bara farten...
Citera
2018-02-22, 19:54
Medlem
Citat:
För dig kanske. Men stod i tråden för över 1000 inlägg sedan.

För mig är det viktigt från vilken källa det kommer (och så kan man missa saker som man själv tycker är viktig emellan allt annat här i tråden). Och jag tror man behvöver inte vänta länge så är det igen någon som påstår att flickorna har varit sängliggande. Att M sågs i affären har jag fattat och att A var på skolavslutningen också (men då kom snabbt påstående att hon kunde ju har deltagit i rullstol och det kan man då inte utesluta). Annars är det inte många som kunde säga något om flickorna förutom att det antagligen var de som var i poolen under sommaren.

Så nu tror jag på att flickorna inte var sängliggande. Men att deras trötthet/symptom kom och gick. Och inte i den meningen att man kan vara upp en timme och sen måste ligga i sängen flera dagar.
Senast redigerad av Vinbergssnacka 2018-02-22 kl. 19:56.
Citera
2018-02-22, 19:57
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Mekobalamin att injicera Får man. Googla på det. En annan sjukdom som man ordinerar mekobalamin till är MS.
Man får även recept på andra mediciner. Norspanplåster tex,Cymbalta får en del. Ofta har man fibromyalgi och ibs så det kan vara lite olika läkemedel. Om det behövs. Vid utredningen. I journalen som man får från gottfries ges ordination på olika läkemedel. Därefter är det primärvården som tar vid. Och fortsätter att skriva ut de olika läkemedlen. Inget hokus pokus. Gottfries sjukskriver inte patienter. Det gör primärvården.

Vid depression ges B 12 - och det hjälper många.

Rätt mycket annat vid "ME" diagnosen stämmer utmärkt in på depression - trötthet, utmattning, dålig sömn, håglöshet, lågt blodtryck, ljus och ljudkänslighet - kroppen är på sparlåga.
Magbesvär, hjärtklappning och yrsel stämmer väl in på ångestattack.
Varför skulle patienter som blir hjälpta av B-12 ( mekobalamin) och har ovanstående symptom - inte kunna ha en blandning av depression och ångestattacker?

Att någon som ligger hemma i mörkret jämnt trött till slut får depression är ingen märklig tanke.
Att vederbörande får ångest när kroppen ska uträtta saker den inte orkar är inte så märkligt heller. Att B 12 kan hjälpa vid depression vet vi.
Så varför skulle inte en person som lider av ovanstående kunna få KBT-behandling och antidepressiva/ångestlindrande mediciner - precis som B-12 ? Bara för att man istället kallar sjukdomen "ME"?? Varför vägrar man hjälp om den är psykiatrisk/psykologisk?
Jag kan ärligt sagt inte förstå det. Man griper väl allt inom skolmedicinen som kanske kan hjälpa innan man kvackar vidare i något annat!

Även om jag fruktat att "ME-lobbyn", artiklar i massmedia och Gottfrieskliniken eller andra likasinnade kan ha influerat Bjärreds föräldrarna, om de nu trodde att döttrarna led av "ME". Så är det märkligt att två sannolikt pålästa akademiker inte skulle "googlat-vidare" och också hittat alla de röster som varnar för att svartsynen, osäkerheten och kvasalveribehandlingarna vid denna diagnos. De borde kunnat bli korrekt upplysta av någon inom skolmedicinen och där fått mer hjälp - kanske psykiatrisk.

Men antagligen är som sagt, döttrarnas sjukdom bara en mindre del i det hela och föräldrarnas egna vanföreställningar själva orsaken till morden och självmorden.
Citera
2018-02-22, 20:04
Medlem
Kan någon i tråden bekräfta att föräldrarna inte prövat även diverse mirakelmediciner, handpåläggning och att, som någon sa' tidigare i tråden, dansa med en död tupp?
Jag har svårt att tro att föräldrarna skulle undanhållit sina döttrar något av allt detta. Inte ens av snålhet.
Inget av det nämnda kunde ju skada, trots allt.
Citera
2018-02-22, 20:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
Kan någon i tråden bekräfta att föräldrarna inte prövat även diverse mirakelmediciner, handpåläggning och att, som någon sa' tidigare i tråden, dansa med en död tupp?
Jag har svårt att tro att föräldrarna skulle undanhållit sina döttrar något av allt detta. Inte ens av snålhet.
Inget av det nämnda kunde ju skada, trots allt.

Media har rapporterat att de for till Tyskland för någon typ av behandling.
Att barnen skulle vara hemma från skolan/ej ha tärande fritidsaktiviteter kan väl kanske också i viss mån betraktas som behandling.
Sen finns det som sagt engagemang för Gottfries-kliniken på sociala medier från modern. Om detta innebar mer än så är dock skrivet i stjärnorna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in