2018-02-22, 19:25
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheMeditativeHawk
Detta är inget bevis, utan en erfarenhet jag upplevde detta år. Under denna period hade jag utvecklat min spirituella sida, genom meditation(utövning som ger kroppslig och mental ro) , fasta (30 dagar, 23h/dag endast vatten och te/kaffe, vegansk måltid på 1200 kcal).

En kväll mediterade jag på min matta i vardagsrummet och tog mig in i ett rofyllt, harmonisk och stilla tillstånd. Efter ett tag i detta stadiet får jag en känsla av att min kropp behöver sömn, så jag tar mig till sängen, fortfarande meditativ. I sömnen ser jag alla tankar komma upp i huvudet som visuella händelser, verkliga och av fantasin. Dessa tankar spelas nu upp i huvudet snabbare och snabbare. Detta är de olika stadierna tillhörande människosömnen jag nu upplever. Nu kommer jag in i djupsömn och känner en kraftfull energi som upplevdes som ett svart hål, starkt och som drar in en till dess kärna. Känslan var obeskrivligt och kan ej beskrivas enbart logiskt, vilket beror på våra hjärnor är jag säker på och då menar jag det som kallas för "den högra och vänstra hjärnan".

Efter dessa upplevelser tror jag att jag också känt Gud. Den kraft jag kände kan inte ha varit något annat än källan allt har skapats ifrån. Alla har möjligheten genom mental träning att själva känna denna kraft utan religiös tro.

Detta är vad jag erfarit och ska inte ses som logisk förklaring till Gud från mig. Jag tror att alla människor kan endast själva komma fram till bevis av Gud och att ingen text eller logik kan förklara denna.

Tackar för din anekdotiska information ... men kan vi hålla oss till trådens efterlysning av guds-bevis?
Citera
2018-02-22, 19:34
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skrockande
Så att motbevisa detta går aldrig. Vi talar ju exakt samma språk vad gäller vetenskapen, medan ni ateister ej vill erkänna Gud. Det behöver ni heller inte.
Ni talar inte alls samma språk, när ni tar sats utom ert kunskapsfält - dummer

Vi talar samma språk när ni kan redovisa för premissen, det har aldrig någonsin hänt i historien.

Vad ni däremot flitigt utgår ifrån är de så kallade "miraklen" , mirakelfilosofi, kan jag tyvärr inte klassa som samma utgångsläge, eller samma parameter, eller samma värdegrund.

Mirakel, det är ett häftigt ord som är laddat av SENSATIONS-LYSTNAD, och då var det du som påstod att djuren "ljuger" , och de är också "snyltare" eller hur? eftersom de känner lystnad för villebråd...

..i själva verket är det den religiosa människan som är den verklige snyltaren.. jag vet, det är inte ett attraktivt ord, det har viss nedsättande klang (med rätta)
Citera
2018-02-22, 19:44
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Min fråga kvarstår: Vad har en strawman om ateism med ett guds-bevis att göra?

Tråden efterlysar guds-bevis ... vilket inte är det samma som bevisbörda-jonglerande mellan pro-gud och religionskritiker av olika slag.

Ok. Så vad är då ditt bidrag till Topic?
Citera
2018-02-22, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Ok. Så vad är då ditt bidrag till Topic?
Att diskutera de ”bevis” som läggs fram.
Håller de, eller håller de inte?
Citera
2018-02-22, 19:49
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Min fråga kvarstår: Vad har en strawman om ateism med ett guds-bevis att göra?

Tråden efterlysar guds-bevis ... vilket inte är det samma som bevisbörda-jonglerande mellan pro-gud och religionskritiker av olika slag.

Citat:
Så vad är då ditt bidrag till Topic?

Granskning och kritik av dom faktiska FÖRSÖK till guds-bevis ... som trots allt har manifesterat sig blant all trådämnes-irrelevante och trådämnes-perifära kommentarer.
Citera
2018-02-22, 20:03
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Att diskutera de ”bevis” som läggs fram.
Håller de, eller håller de inte?

Citat:
Granskning och kritik av dom faktiska FÖRSÖK till guds-bevis ... som trots allt har manifesterat sig blant all trådämnes-irrelevante och trådämnes-perifära kommentarer.

Fast precis ingenting faktiskt hindrar även skeptiker att alldeles själva lyfta fram något gudsbevis och diskutera det. Och att faktiskt bidra konstruktivt till ämnet. Skeptiker har inte alls något självklart fripass. Sluta själva med allt ert eget meta.

Hur skulle ni t ex presentera det ontologiska gudsbeviset? Har det några förtjänster och vilka då i så fall? Kanske iaf mer så i sin historiska kontext? Hur står det sig idag? T ex vilka hänvisar till just det? Etc.

Fast sådant kräver ju lite efterforskning och kort sagt lite arbete. I motsats till allt illa motiverat enradsspammande om argumentationsfel.
Citera
2018-02-22, 20:15
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Fast precis ingenting faktiskt hindrar även skeptiker att alldeles själva lyfta fram något gudsbevis och diskutera det.

Naturligvis inte ... om det nu finns "skeptiker" som vill det.

Citat:
Hur skulle ni t ex presentera det ontologiska gudsbeviset?

För min del har ser jag ingen grund till att ge något ontologisk gudsbevis mitt stöd, eftersom såna "gudsbevis" inte har mycket med "bevis" att göra.
Citera
2018-02-23, 08:12
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Myein
Det var precis det jag gjorde, jag demonstrerade eller visade att ditt antagande leder oss till absurditeter.
Nej, du demonstrerade inte något, du påstod saker som odemonstrerade grundantaganden.

Citat:
Hur vi sluter oss till premisserna är irrelevant för huruvida den logiska härledningen är giltig. Att premisserna är relevanta om vi vill undersöka om slutsatsen i ett argument är sant är det ingen som har bestridit.
Det som är intressant är om man kan lära sig någonting om verkligheten, så självklart vill man undersöka om slutsatsen i ett argument är sant. Om man inte kan det, vad är syftet och värdet i det?

Citat:
Jag har inte påstått eller utgått ifrån att det finns användningsområden för enbart logik. Så här skrev jag tidigare:

Du skrev:
"Empiriskt testbar? I så fall efterfrågar du något förgäves då den teistiska Guden transcenderar naturvetenskapens gränser. Ingen klassisk teist skulle komma på tanken att försöka presentera en sådan metod, de har "misslyckat" med detta lika lite som Gustav Vasa "misslyckades" med att bygga en rymdraket och landa på månen. De verktyg som används av teister i klassiska gudsbevis är logisk argumentation. Det är egentligen inget kontroversiellt med det då det accepteras i andra sammanhang men så fort Gud blir involverad så slår somliga (ny)ateister bakut av någon anledning."
Alltså förkastar du empiri och hävdar att man använder logisk argumentation och att det inte är kontroversiellt då det accepteras i andra sammanhang.
Vilka sammahang förkastar man empiri och utgår ifrån logisk argumentation?

Citat:
Argumenten i länken försöker inte motbevisa en "Biblisk Gud" utan en teistisk Gud. När man säger ofalsifierbar så brukar man utgå ifrån empiriskt ofalsifierbar. Att Gud är empiriskt ofalsifierbar betyder inte att Gud kan motbevisas på andra sätt. Precis som att teister använder filosofi och logik för att försöka bevisa Gud så kan ateister använda filosofi och logik för att försöka motbevisa Gud, till exempel genom att lyfta fram teodicéproblemet.
Teodicéproblemet kan enbart diskuteras om man har information någonstans ifrån, påståenden eller egenskaper som finns att argumentera. Då har teisten gjort påståenden som kan motbevisas.

Citat:
När jag använder begreppet ateism eller ateister så utgår jag ifrån den gängse definitionen av ateism som "åsikten att det inte finns någon gud" (NE). Det allmängiltiga bland ateister är alltså att de alla förnekar Guds existens. Se https://beliefmap.org/encyclopedia/atheism/lack-of-belief/ om du vill läsa på hur ordet ateism vanligen definieras. Du kan även läsa inlägg #208 i tråden "Vad är ateism?" som jag skrivit.
Jag vet vad begreppet ateism innebär. Jag tror du kommer ha en svår utmaning om du försöker hitta "starka" ateister någonstans som påstår sig veta att ingen gud finns. Däremot kommer du finna att majoriteten är agnostiska ateister. Människor som inte tror på någon gud.

Citat:
Det rättfärdigar inte att man kan förväxla ett klassisk teistisk gudskoncept med ett helt annat gudskoncept.
Oavsett vad det är för gudskoncept har det inte uppfyllt sin bevisbörda.
Citera
2018-02-23, 11:03
Medlem
80231s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
-
Det som är intressant är om man kan lära sig någonting om verkligheten, så självklart vill man undersöka om slutsatsen i ett argument är sant. Om man inte kan det, vad är syftet och värdet i det?
-
Spot on! Här har vi basen. Det är genom att vilja förstå som vi kan ta oss vidare.

Då är att förstå att vi än inte kan bevisa att vår gud existerar ett steg som för oss vidare.
Citera
2018-02-23, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 80231
Spot on! Här har vi basen. Det är genom att vilja förstå som vi kan ta oss vidare.

Då är att förstå att vi än inte kan bevisa att vår gud existerar ett steg som för oss vidare.

En sann vetenskapsman och forskare tar inte ens det givna for givet. Den absoluta pseudovetenskapen aterfinns hos troende, feminister, Svenska genusforskare, den Svenska feministiska regeringen och till sist men inte minst ... penning mammon som alskas av vissa folk mer an andra.
Vissa riksdagsmedlammar alskar pensionsgransen och blir vildar. Hare Khrisna.
Senast redigerad av Johnth 2018-02-23 kl. 11:49.
Citera
2018-02-23, 11:59
Medlem
Har några bevis dykt upp enligt ateisternas mening? Nej, inte enligt dem definitioner
av bevis som ni kallar bevis. Antingen tror jag att ni är tröga, eller så har ni bara inte
fattat innebörden av de troendes framläggning av bevis. Ni vill ha något man kan mäta.
Men kan man mäta någonting som ofta manifesterar sig på annat sätt än rent fysiskt?
Senast redigerad av pk2 2018-02-23 kl. 12:11.
Citera
2018-02-23, 12:16
Medlem
Alla fastställda faktum kan ifrågasättas, det finns inte ett 100%-itgt svar på
någonting i människors värld. Men Guds existens borde inte vara så svårt att bevisa.
Antingen finns han eller så finns han inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in