2018-02-22, 16:41
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skrockande
Ja, det är ett problem att individuella viljor tycka vilja bryta sig loss ifrån evigheten. Min vilja vill också det, men jag kan ändå inte motbevisa Gud, för jag arbetar inom Gud och använder hans egna lagar.

Du vill istället se alltomkring dig som möjligt vad jag förstår? Trycka på en knapp, vilket leder till en reaktion, så att någonting sker som du har räknat med. Men är du nöjd med det? Och sker alltid din vilja? Det finns ju andra viljor som är motsatta dina, har du tänkt på det? Går det aldrig emot dig?

Så vad jag menar med att medvetandet är problemet är alltså, att ska vi människor verkligen fortsätta med att önska saker som går tvärt emot Gud. Varför inte istället slappna av och hitta hem till Gud. Gud, som jag menar är döden. Eller en levande död ifall man nu vill/ kan leva så.

Kommer du att presentera du ett guds-bevis eller något som eventuellt ledar till ett sånt?
Citera
2018-02-22, 16:50
Medlem
Det har jag redan gjort och det kanske du också förstår? Hela universum är Gud. Och detta är också samtliga religioners försök, d.v.s. att få människor att ej motarbeta universum, sen om det leder till människlighetens död eller om vi ändå kan leva vidare vet inte jag.

Och jag antar att svaret är ganska klart? Jag lever ju, eller hur? Då kan jag ju inte vara säker på att döden är den rätta.
Citera
2018-02-22, 16:56
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skrockande
Hela universum är Gud.

Och bevisen är?

Citat:
Och detta är också samtliga religioners försök, d.v.s. att få människor att ej motarbeta universum, sen om det leder till människlighetens död eller om vi ändå kan leva vidare vet inte jag.

Frånsett att detta inte är ett guds-bevis, så är inte alla religioner "anti-kosmiska".

Citat:
Och jag antar att svaret är ganska klart? Jag lever ju, eller hur? Då kan jag ju inte vara säker på att döden är den rätta.

Vad är det du svarar på?
Citera
2018-02-22, 17:02
Medlem
Myeins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Demonstrera gärna istället för att predika.
Det var precis det jag gjorde, jag demonstrerade eller visade att ditt antagande leder oss till absurditeter.
Citat:
Hur kan du argumentera för att premisserna är irrelevanta? Självklart är det relevant. Det är väl ingen som bryr sig om vad du kommit fram till om du inte kan redogöra för dina premisser? Då är det ju verkligen mental onani.
Hur vi sluter oss till premisserna är irrelevant för huruvida den logiska härledningen är giltig. Att premisserna är relevanta om vi vill undersöka om slutsatsen i ett argument är sant är det ingen som har bestridit.
Citat:
Jag kan ännu inte se att du demonstrerat något annat användningsområde för enbart logik. Däremot i ditt exempel illustrerar du ju hur värdelöst det är utan verklighetsanknytning eftersom att om man struntar i att fastställa premissernas validitet kan man fastställa precis vad som helst och presentera slutsatsen som fullständigt logisk om man bara accepterar premisserna.
Jag har inte påstått eller utgått ifrån att det finns användningsområden för enbart logik. Så här skrev jag tidigare:
Citat:
Ursprungligen postat av Myein
Du måste hålla koll på vad jag argumenterat för. Jag har inte påstått att man enbart eller att man i sin helhet använder logik och inget annat. Det jag argumenterat för är att man utifrån givna premisser kan sluta sig till vissa slutsatser, som exempelvis att om tiden har en absolut början och är orsakat av P, så är det logiskt nödvändigt att P är tidlöst. Du ville istället framställa egenskapen tidlöshet som något "påhittat", "godtyckligt" eller som "semantiska lekar".
Citat:
Vissa kan möjligen mena att man kan motbevisa en Biblisk Gud eftersom det då finns påståenden om agerande i den objektiva verkligheten. Det finns påtagliga egenskaper att argumentera om. En reduktionistisk deistisk gud är inte samma sak och har färre påtagliga egenskaper. En ofalsifierbar Gud, ja då kommer man inte långt om man ska BÖRJA med att motbevisa den.
Argumenten i länken försöker inte motbevisa en "Biblisk Gud" utan en teistisk Gud. När man säger ofalsifierbar så brukar man utgå ifrån empiriskt ofalsifierbar. Att Gud är empiriskt ofalsifierbar betyder inte att Gud kan motbevisas på andra sätt. Precis som att teister använder filosofi och logik för att försöka bevisa Gud så kan ateister använda filosofi och logik för att försöka motbevisa Gud, till exempel genom att lyfta fram teodicéproblemet.
Citat:
Att dessutom skriva "Ateister menar att" känns inte logiskt. Det finns väldigt få allmängiltiga saker när det gäller ateister förutom att man inte tror på någon gud.
När jag använder begreppet ateism eller ateister så utgår jag ifrån den gängse definitionen av ateism som "åsikten att det inte finns någon gud" (NE). Det allmängiltiga bland ateister är alltså att de alla förnekar Guds existens. Se https://beliefmap.org/encyclopedia/atheism/lack-of-belief/ om du vill läsa på hur ordet ateism vanligen definieras. Du kan även läsa inlägg #208 i tråden "Vad är ateism?" som jag skrivit.
Citat:
För att klassisk teism i så fall inte uppfyllt sin bevisbörda ännu.
Det rättfärdigar inte att man kan förväxla ett klassisk teistisk gudskoncept med ett helt annat gudskoncept.
Citera
2018-02-22, 17:08
Medlem
Myeins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Jag tar det med dig: När börjar du öht närma dig en presentation av ett (autentisk) deduktivt guds-bevis ... istället för att häva ur dig trådämnes-perifära spekulationer om apologetisk metodologi?
Om mina inlägg är on-topic, om än perifärt, så kan du inte kräva att de ska innehålla något annat än vad de redan gör.
Citera
2018-02-22, 17:12
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Hur vi sluter oss till premisserna är irrelevant för huruvida den logiska härledningen är giltig.

Genom att granska dessa premisser från ett logisk underlag.

Citat:
När jag använder begreppet ateism eller ateister så utgår jag ifrån den gängse definitionen av ateism som "åsikten att det inte finns någon gud" (NE). Det allmängiltiga bland ateister är alltså att de alla förnekar Guds existens.

Alltså en strawman om ateism. Men vad har det med ett guds-bevis att göra?

Citat:
Det rättfärdigar inte att man kan förväxla ett klassisk teistisk gudskoncept med ett helt annat gudskoncept.

Så vilken (typ av) 'gud' som du anser skall bevisas (svara gärna på tråden "Definiera gud") ...

... och när presenterar du ett bevis för denna/detta?
Citera
2018-02-22, 17:15
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Om mina inlägg är on-topic, om än perifärt, så kan du inte kräva att de ska innehålla något annat än vad de redan gör.

Jag efterlysar fortfarande ett guds-bevis (eller något som tydligt ledar till ett sånt).

Inte en diskussion om apologetisk metodologi, som tills vidare inte har lett nånvart.
Citera
2018-02-22, 18:21
Medlem
Myeins avatar
Citat:
En definition kan inte vara argumentationsfel.
Citat:
Så vilken (typ av) 'gud' som du anser skall bevisas (svara gärna på tråden "Definiera gud")
Den här tråden behöver inte begränsa sig till ett specifik gudskoncept.
Citera
2018-02-22, 18:28
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Citat:
En definition kan inte vara argumentationsfel.

Men en strawman kan. Och jag upprepar: Vad har det med ett guds-bevis att göra?

Citat:
Den här tråden behöver inte begränsa sig till ett specifik gudskoncept.

Så vad är det som i så fall (poneras) att bli bevisat?
Citera
2018-02-22, 19:03
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Men en strawman kan. Och jag upprepar: Vad har det med ett guds-bevis att göra?

Så vad är det som i så fall (poneras) att bli bevisat?

I vanlig ordning är det enda du presterar själv en massa mer eller mindre malplacerade enradare om argumentationsfel. Och så ifrågasätter du vad andra egentligen har att tillföra Topic.

Men hörrudu Bogomil, är det inte på tiden att du själv tillför något av substans till något Topic? Skriv något som faktiskt är tänkvärt om något gudsbevis. Du behöver självklart inte tro på det för det. T ex här har du några uppslag och inspiration:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Gudsbevis
Citera
2018-02-22, 19:14
Medlem
Citat:
Jag efterlysar fortfarande ett guds-bevis (eller något som tydligt ledar till ett sånt).

Inte en diskussion om apologetisk metodologi, som tills vidare inte har lett nånvart.

Hej alla,

Tack för att ni läser detta.

Detta är inget bevis, utan en erfarenhet jag upplevde detta år. Under denna period hade jag utvecklat min spirituella sida, genom meditation(utövning som ger kroppslig och mental ro) , fasta (30 dagar, 23h/dag endast vatten och te/kaffe, vegansk måltid på 1200 kcal).

En kväll mediterade jag på min matta i vardagsrummet och tog mig in i ett rofyllt, harmonisk och stilla tillstånd. Efter ett tag i detta stadiet får jag en känsla av att min kropp behöver sömn, så jag tar mig till sängen, fortfarande meditativ. I sömnen ser jag alla tankar komma upp i huvudet som visuella händelser, verkliga och av fantasin. Dessa tankar spelas nu upp i huvudet snabbare och snabbare. Detta är de olika stadierna tillhörande människosömnen jag nu upplever. Nu kommer jag in i djupsömn och känner en kraftfull energi som upplevdes som ett svart hål, starkt och som drar in en till dess kärna. Känslan var obeskrivligt och kan ej beskrivas enbart logiskt, vilket beror på våra hjärnor är jag säker på och då menar jag det som kallas för "den högra och vänstra hjärnan".

Efter dessa upplevelser tror jag att jag också känt Gud. Den kraft jag kände kan inte ha varit något annat än källan allt har skapats ifrån. Alla har möjligheten genom mental träning att själva känna denna kraft utan religiös tro.

Detta är vad jag erfarit och ska inte ses som logisk förklaring till Gud från mig. Jag tror att alla människor kan endast själva komma fram till bevis av Gud och att ingen text eller logik kan förklara denna.

Må kraften vara på vår sida!
Citera
2018-02-22, 19:20
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
När jag använder begreppet ateism eller ateister så utgår jag ifrån den gängse definitionen av ateism som "åsikten att det inte finns någon gud" (NE). Det allmängiltiga bland ateister är alltså att de alla förnekar Guds existens.

Citat:
Alltså en strawman om ateism. Vad har det med ett guds-bevis att göra?

Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
I vanlig ordning är det enda du presterar själv en massa mer eller mindre malplacerade enradare om argumentationsfel. Och så ifrågasätter du vad andra egentligen har att tillföra Topic.

Min fråga kvarstår: Vad har en strawman om ateism med ett guds-bevis att göra?

Tråden efterlysar guds-bevis ... vilket inte är det samma som bevisbörda-jonglerande mellan pro-gud och religionskritiker av olika slag.
Senast redigerad av Bogomil 2018-02-22 kl. 19:23.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in