2018-02-22, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Samma som står hos Kvällsposten.
Nja med tillägg.....
Polisens fynd kan bland annat bevisa om bägge föräldrar undertecknade brevet, om fler personer befann sig i huset eller ej och om bägge föräldrar verkligen gemensamt fattat beslutet att döda barnen, 11 och 14 år gamla, och att sedan ta sina liv.
Citera
2018-02-22, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vinbergssnacka
där det finns ett offentlig intresse
Intresse finns det säkert men det är inte samma sak som att det är ett allmänintresse.
Citera
2018-02-22, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Det är inte säkert att det var ME. Det kan lika gärna ha varit CFS.
Ja skulle vara intressant att veta var du fått den infon ifrån ?😮 Som jag skrivit innan så betyder inte Kronisk trötthet per automatik att det ställts en diagnos med ME.Sedan är ju frågan hur man definierar kronisk trötthet ?! Tösernas symptom kom och gick och de var inte sängliggande heller som vissa tror.
Citera
2018-02-22, 18:14
Medlem
Skogsberghs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Det är inte säkert att det var ME. Det kan lika gärna ha varit CFS.
Mmm..
Vad som står på ev intyg speglar kanske inte sanningen, som vi nog inte har koll på.
Det KAN ju varit mkt mer än så, än det vi tjatar om härinne.
Ja, eller inte alls så!
Citera
2018-02-22, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elli09
Nja med tillägg.....
Polisens fynd kan bland annat bevisa om bägge föräldrar undertecknade brevet, om fler personer befann sig i huset eller ej och om bägge föräldrar verkligen gemensamt fattat beslutet att döda barnen, 11 och 14 år gamla, och att sedan ta sina liv.

Läste det där om att man inte vet om andra personer befann sig i huset... DNA-analys på brevet alltså och kanske även andra föremål. Vad gör man om någon annan hållit i pennan eller försett någon med medicin? Då har den ett halvår på sig att sticka...
Citera
2018-02-22, 18:17
Medlem
Lillamig72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Artefakta
Eftersom pressen bevakar denna tråd och ME/Cfs diskuteras flitigt där med anledning av händelserna i Bjärred vill jag komma med en teori:

ME kan drabba barn och unga. A’s sjukdom inföll med ökade krav från krävande föräldrar. Hennes kropp och psyke gick ner i sparlåga för att komma undan kraven. Mamman tolkade A’s tillstånd som ett fysiskt problem och fokuserade på det.

Gemensamt med berättelserna från människor med ME är att de ofta handlar om att man har varit inne i en intensiv fas i livet, med t ex småbarn eller karriär. De vuxna är högpresterande och ungdomarna är A-barn med höga mål.
De får en infektion som tvingar dem att stanna upp. Deras reaktion är chock. Va, kan jag ubermänniska bli sjuk? De får något liknande ptsd och blir apatiska. De upplever dödsrädsla och blir rädda eller överkänsliga för allt: ljud, ljus och ansträngning.

Det finns många fall av tillfrisknande av ME där dessa har blivit botade genom successiv aktivitet och kbt. Synd att Bjärredföräldrarna inte valde att gå den vägen.

Russel Stubbs är en av flera som tror på mental bearbetning.
Här är en länk jag tycker är intressant.

http://www.fatigueguide.com

Jag har hittat en bloggerska som blivit frisk med denna metod.

http://fatiguefree.info/sv/

Jag tror på att ME är en faktisk åkomma eller sjukdom men jag tror inte på behandlingsformen passivitet och isolering. De många vittnena som beskriver att de blivit friska tyder på att det till stor del bygger på en mental blockering som yttrar sig fysiskt.
Det här är ingen ME-tråd. Var god lägg din sk egenihopknopad teori i ME-tråden. ME-sjuka känner sig inte som någon ubermänniska. Vilket trams. De isolerar sig inte för att de vill eller för att någon säger det till dom. Eller för att de läst det någonstans. De BLIR isolerade för att de ingen kraft eller energi har för att underhålla sociala kontakter. De orkar inte ge sig iväg ut. Mycket kraft går åt till att klara av vardagen. De grundläggande behoven som alla människor har. Vågar nästan påstå att de blir övergivna.
Citera
2018-02-22, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lillamig72
Det här är ingen ME-tråd. Var god lägg din sk egenihopknopad teori i ME-tråden. ME-sjuka känner sig inte som någon ubermänniska. Vilket trams. De isolerar sig inte för att de vill eller för att någon säger det till dom. Eller för att de läst det någonstans. De BLIR isolerade för att de ingen kraft eller energi har för att underhålla sociala kontakter. De orkar inte ge sig iväg ut. Mycket kraft går åt till att klara av vardagen. De grundläggande behoven som alla människor har. Vågar nästan påstå att de blir övergivna.

Det skrev inte artefakta. Hon syftade på akademikerfamiljen. Försök läsa inlägg utan så stort känslopåslag, du slipper du hugga direkt.
Citera
2018-02-22, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frank.Einstein
Jag vill bara flika in snabbt och be om ursäkt över att jag hela tiden tjatar om ME.

Du var den första, den 10/1 kort efter midnatt som sa att familicide ( eller var det filicide du skrev) begås bland annat i fall när någon i familjen är sjuk, du skrev vårdbehov, tror jag och inkluderade somatiska sjukdomar. Jag hoppas jag återge det någorlunda korrekt. Da var du tidig ute. Och svaret från en postare blev, då vore det ju mer förståelig.

Konstig att det i litteraturen sällan anges som orsak. Läste dödsfalls utredningar från socialstyrelsen. Det som karakteriserar nästan alla familjer är att det finns psykisk ohälsa, och att barnen är mer än vanligt frånvarande i skolan, samt i Sverige ekonomisk eller annan kris (skilsmässa).

Hur kunde du anta detta några timmar efter att detta blev känd.
Sen inte mycket senare läggar du till ”2 mord och 2 självmord” när alla andra antog far eller mor som gm. Kvalificerad gissning?
Senast redigerad av Vinbergssnacka 2018-02-22 kl. 18:24.
Citera
2018-02-22, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frank.Einstein
Frågan är om det inte var Gottfries själv som höll i pennan.

Indirekt gjorde han det. Frågan är vad du gör i tråden? Du verkar ha väldigt roligt i alla fall.

Hur kommer det sig att du släpper info om "ME" öht? Behöver Gottfries några dödsfall för att bevisa hur allvarlig sjukdomen är? Tolkar lobbyn detta på ett annat sätt än de som anser att Gottfries medvetet gör framtiden mörkare än vad den behöver vara, för att kunna fortsätta sin verksamhet?

Vilken skillnad gör egentligen Gottfries? Enligt en i tråden sjukskriver inte Gottfries. Och behandlingen är densamma som i vården, eller? Berätta mer!
Senast redigerad av rappytt 2018-02-22 kl. 18:26.
Citera
2018-02-22, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vinbergssnacka
Du var den första, den 10/1 kort efter midnatt som sa att familicide ( eller var det filicide du skrev) begås bland annat i fall när någon i familjen är sjuk, du skrev vårdbehov, tror jag och inkluderade somatiska sjukdomar. Jag hoppas jag återge det någorlunda korrekt. Da var du tidig ute. Och svaret från en postare blev, då vore det ju mer förståelig.

Konstig att det i litteraturen sällan anges som orsak. Läste dödsfalls utredningar från socialstyrelsen. Det som karakteriserar nästan alla familjer är att det finns psykisk ohälsa, och att barnen är mer än vanligt frånvarande i skolan, samt i Sverige ekonomisk eller annan kris (skilsmässa).

Hur kunde du anta detta några timmar efter detta blev känd.
Sen inte mycket senare läggar du till ”2 mord och 2 självmord” när alla andra antog far eller mor som gm. Kvalificerad gissning?

Bra svar. Det som stämmer för familjen är att båda flickorna var mycket frånvarande från skolan. Ett allvarligt tecken alltså. Det som gör att många, inklusive jag, är upprörda över hur skolan hanterade detta. De visste om att det fanns en kris inne i familjen också.
Citera
2018-02-22, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Bra! Har du läst vad 1177 skriver? Hur kan föräldrarna ha uppfattat det som står där? Att ta hem barnen från skolan är kanske den "balans" som 1177 förordar, men det står ju inget om vikten av att behålla sitt sociala nätverk, som barn har i skolan...

Precis - det gäller att se helheten, att se alla de delar i en människas liv som är viktiga för hälsa och välmående. Det handlar så klart om ett komplext samspel både inom och utanför individen.

Beträffande hemundervisningen så vet vi ju egentligen ingenting alls om den, hur den gick till osv. Men vi får väl utgå ifrån att skolans personal med täta mellanrum ställde sig frågan: "är detta alldeles säkert det bästa sättet att hjälpa flickorna på?"
Citera
2018-02-22, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Bra svar. Det som stämmer för familjen är att båda flickorna var mycket frånvarande från skolan. Ett allvarligt tecken alltså. Det som gör att många, inklusive jag, är upprörda över hur skolan hanterade detta. De visste om att det fanns en kris inne i familjen också.

Hur länge ansåg skolan att krisen i familjen hade pågått? Sedan första barnet insjuknade? Sedan det andra barnet blev sjukt? Sedan ena barnet eventuellt blev mycket sämre någon gång före jul?

Hur länge anses en familj behöva/orka härda ut i en utdragen kris? Vad såg skolan av denna kris? På vilka sätt kunde de märka att familjen var i kris? När bör omgivningen slå larm om medmänniskor krisar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in