2018-02-22, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frank.Einstein
Jag har inte en susning om svaret på dina frågor men kan berätta att intyget jag syftat på är och har alltid varit från den offentliga sjukvården.

Min absoluta uppfattning är dock att som du och några andra, fortsätta ställa dig i den ena extremen på denna "ME-skala" och överskölja alla med din bensin och dina brandfacklor, är kontraproduktivt och skadligt för sakfrågan och patienterna med dess symtom. Och det gäller även dina antagonister på motsatt extrem av skalan, där du också finner ME-charlatanerna.

Ni är olika sidor av samma mynt och det borde stå ganska klart för de flesta vid det här laget!

Psykiatern som driver Gottfries har en fru som har "M". Tror att denna sjukdom uppkommer av en rad anledningar, kroppen strejkar efter omild behandling psykiskt och ibland även fysiskt. Om du tycker att det är extremt att ha den uppfattningen får det stå för dig, men sätt dig inte över andra som inte tycker som du. Det är respektlöst.
Citera
2018-02-22, 16:09
Medlem
Lillamig72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Konspiration är det verkligen inte. Du använder ordet fel eller så har du missuppfattat vad jag menar: Det går att tjäna pengar på sjuka med behandlingar som inte ens landstinget kan godkänna som verksamma.

Som läkare säger: Det går inte att bli friskare av att inte göra något. Och det är ett snabbt sätt att må dåligt för människan att stänga in sig i mörker. Det är som att vara levande död. Det mår man inte bra av. Det kan gå väldigt illa, så rådet är att gradvis börja leva igen. Precis som du gör. Så länge som det inte finns vetenskapliga bevis på att sjukdomen existerar måste man helt enkelt ta den för vad det är: krämpor med oklart ursprung, varav många blir återställda genom att helt enkelt sluta tro att de är sjuka.
Har ej missuppfattat dig. Verksamheten behöver pengar för att kunna drivas. Du är dyrt att bedriva sjukvård i Sverige. Verksamheten ger hopp för svårt sjuka i Västsverige . Dvs förmågan att förstå och kunna leva med sin sjukdom. Allt annat kommer från din egen fantasi.
Senast redigerad av Lillamig72 2018-02-22 kl. 16:11.
Citera
2018-02-22, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lillamig72
Har ej missuppfattat dig. Verksamheten behöver pengar för att kunna drivas. Du är dyrt att bedriva sjukvård i Sverige. Verksamheten ger hopp för svårt sjuka i Västsverige . Allt annat kommer från din egen fantasi.

Vilket hopp har du om din framtid, vad exakt säger kliniken? Varför tror du att familjen i Bjärred blev så negativa inför framtiden, varifrån kom deras dystra framtidsprognoser? Vad tror du?

Att du kallar andra för "maniska" och konspiratoriska säger allt om hur denna klinik arbetar! De försöker bryta ned människor som är sjuka, det är uppenbart, för att patienterna sedan ska stå med mössan i hand och betala vad som helst för att "må bra" igen. Om de inte hinner dö av svarta tankar innan dess! Gottfries är en sekt. Det bevisade du nu. Sekter tar död på människor emellanåt.

Gottfries bedriver icke godkänd behandling. De får därför inte landstingsstöd längre.

Spännande att du som patient tar ansvar för Gottfries ekonomi. De går bra, de drar in miljoner och går inte med förlust, så du kan ta det lugnt.
Senast redigerad av rappytt 2018-02-22 kl. 16:15.
Citera
2018-02-22, 16:14
Medlem
Lillamig72s avatar
Citat:
Vilket hopp har du om din framtid, vad exakt säger kliniken? Varför tror du att familjen i Bjärred blev så negativa inför framtiden, varifrån kom deras dystra framtidsprognoser? Vad tror du?
Det här är ingen ME-tråd. Så jag svarar inte mer på sådana frågor. Men om du är intresserad kan du ställa frågorna i ME-tråden. Där lyser många med sin frånvaro. Trots sin egen så kallade expertis.
Citera
2018-02-22, 16:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av CountMyshkin
Ok, det står för dig.
Du tror inte det är viktigare att förstå vilken sjukdom föräldrarna led av? Föräldrar som dödar sjuka barn är antingen psykiskt sjuka eller onda och det sistnämnda utesluter i alla fall jag. Tvärtom, väldigt kärleksfulla föräldrar tror jag, men som levde i en egen parallell sinnevärld. Jag tror inte att några sjuka barn kan skapa så sjuka föräldrar. Kanske tvärtom. Vad tror du?

Jag tror att moderns cancer, föräldrarnas oförmåga att visa hur de mådde och oförmåga att söka adekvat hjälp, tillsammans med deras respektive progredierande depressioner, är de primära orsakerna i detta drama. Vilken ev. diagnos som ovanstående oförmågor sprang ur är det mer vanskligt; och kanske dessutom inte särskilt relevant; att utala sig om.
Senast redigerad av Frank.Einstein 2018-02-22 kl. 16:42.
Citera
2018-02-22, 16:16
Medlem
Citat:
Det här är ingen ME-tråd. Så jag svarar inte mer på sådana frågor. Men om du är intresserad kan du ställa frågorna i ME-tråden. Där lyser många med sin frånvaro. Trots sin egen så kallade expertis.

Detta är en tråd om en familj som dog, där jag nu starkt misstänker att Gottfries har varit delaktiga i den tragiska nedåtspiralen.
Citera
2018-02-22, 16:21
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Att kronisk trötthetssyndrom är en diffus formulering är det bara du som tror. Alla andra är helt införstådda vad det är frågan om för sjukdom. Lägg av med ditt korståg. Det börjar bli maniskt för dig med. Och således med en riklig fantasi. Det är ingen konspiration. Följer allt tråden fast jag inte är så aktiv i den längre.

Du läser inlägg son f*n läser bibeln!
Jag svarade på "Lonnrots" funderingar på om det fanns en annan genetisk bakomliggande allvarlig sjukdom hos döttrarna.

Jag tror inte det bl a därför att en läkare som konstaterat och informerat familjen om detta sannolikt också i så fall skulle skrivit det på skolans intyg. Inte heller hade skolan gått ut med att de led av "kronisk trötthetssyndrom" om det i verkligheten var något annat.
Vill man hjälpa någon patient att få något från skola, myndigheter etc skriver man ett intyg med korrekt allvarlig ärftlig diagnos, om de har en sådan. Man skriver inte något annat som mer kanske kan ifrågasättas.

Tyvärr blir det inte alltid bra när man har en alldeles egen agenda ex en egen diagnos som man hela tiden känner ett behov av att försvara. Vi som reflekterar över dessa diagnoser och märkliga behandlingar och icke-godkända kliniker gör detta utan egen agenda. Tvärt om försöker vi att se detta mer objektivt och då är det faktiskt en märklig lobbyverksamhet som just nu bedrivs. Det finns alltför många insatta forskare som manar till vett och sans och naturligtvis mer forskning innan man sätter diagnos och handikaps-förklarar någon.
Senast redigerad av Solglittret 2018-02-22 kl. 16:26.
Citera
2018-02-22, 16:21
Medlem
Citat:
Jag tror att moderns cancer, föräldrarnas oförmåga att visa hur de mådde och oförmåga att söka adekvat hjälp, tillsammans med deras respektive progredierande depressioner, är de primära bovarna i detta drama. Vilken ev. diagnos som ovanstående oförmågor sprang ur är det mer vanskligt; och kanske dessutom inte särskilt relevant; att utala dig om.

Du menar att familjen inte alls tog intryck av Gottfries och att det bara är en slump att de använde ME-lobbyns sätt att beskriva döttrarnas sjukdom?

Du får gärna svara på min fråga: Fick de ME-diagnoserna för båda döttrarna på nivån "vårdcentral"?
Citera
2018-02-22, 16:22
Medlem
Citat:
Du har alldeles rätt. Jag har svårt att respektera extremister.

Det är svårt att tyda dig. Å ena sidan terroriserar du alla som är kritiska till Gottfries, men du tycker samtidigt att det är extremt att vara kritisk till Gottfries? Hur ska du ha det? Vad är din ståndpunkt kring Gottfrieskliniken? Gissar jag rätt nu... du tycker att Gottfries inte tillhör ME-lobbyn?

Hade ingen utomstående någon som helst inverkan på familjen, hur ska du ha det?
Senast redigerad av rappytt 2018-02-22 kl. 16:26.
Citera
2018-02-22, 16:25
Medlem
Lillamig72s avatar
Citat:
Det är svårt att tyda dig. Å ena sidan terroriserar du alla som är kritiska till Gottfries, men du tycker samtidigt att det är extremt att vara kritisk till Gottfries? Hur ska du ha det? Vad är din ståndpunkt kring Gottfrieskliniken? Gissar jag rätt nu... du tycker att Gottfries inte tillhör ME-lobbyn?
ME-lobbyn existerar bara i de icke troendes fantasi.
Citera
2018-02-22, 16:41
Medlem
Citat:
Ja. Det var påfrestande faktiskt. Även psykiskt. ... För det var många inlägg. Fick dela upp det i flera dagar. Har läst i tråden från början. Sedan morden var.

Du behöver inte försvara dig. Det viktiga är att du gör vad du kan för att må lite bättre dag för dag. Det är när man medvetet tar bort människors framtidshopp som man är en brottsling, i alla fall om man bedriver en verksamhet som man påstår är vård.

Så här skriver Gottfries:

"Sjukdomsförlopp

Sjukdomarna kan debutera ända ned i tonåren, men är vanligast i medelåldern. Sjukdomsförloppet är ofta ogynnsamt. Patienten försämras vanligtvis under de första åren och når så småningom en platå. Somrar brukar vara bättre än vintrar och vistelse i sydliga länder upplevs ofta gynnsamt. Spontanläkning ses sällan. Med tiden lär sig patienten att hantera sin sjukdom.

Rehabilitering och tillgång till anpassade arbeten är viktiga faktorer som kan bidra till fortsatt arbete i varierande grad. Många av dessa patienter måste rimligen återfinnas bland dem som idag är långtidssjukskrivna eller de med icke tidsbegränsad sjukersättning."

Det här tycks Oskar ha köpt med hull och hår! Han tackade för sig och familjen med inställningen "dålig livskvalitet". Ja, om man tror att barnen ska leva som sjukpensionärer. Men var det sant? Det vet ingen! Inte ens denna förrädiska klinik!

Jag tror att han kanske kände förtroende för personalen, som alla "forskar"... han kände igen sig i det... så otroligt naivt!

Att barnen var trötta tror jag däremot beror på att familjen dels var tyngd av mammans cancer, kanske där allt startade, eller mycket mörkare, att det var något kring att döttrarna skulle bli självständiga. Narcissism och kontrollbehov. Kanske var döttrarna mobbade på grund av sviktande självkänsla. Värsta teorin: Att det handlade om incest.

Nuvarande teorin är dock att familjen drabbats av en extrem svartsyn och var helt förvillad av Gottfries.
Senast redigerad av rappytt 2018-02-22 kl. 16:46.
Citera
2018-02-22, 16:46
Medlem
Lillamig72s avatar
Citat:
Du behöver inte försvara dig. Det viktiga är att du gör vad du kan för att må lite bättre dag för dag. Det är när man medvetet tar bort människors framtidshopp som man är en brottsling, i alla fall om man bedriver en verksamhet som man påstår är vård.

Så här skriver Gottfries:

"Sjukdomsförlopp

Sjukdomarna kan debutera ända ned i tonåren, men är vanligast i medelåldern. Sjukdomsförloppet är ofta ogynnsamt. Patienten försämras vanligtvis under de första åren och når så småningom en platå. Somrar brukar vara bättre än vintrar och vistelse i sydliga länder upplevs ofta gynnsamt. Spontanläkning ses sällan. Med tiden lär sig patienten att hantera sin sjukdom.

Rehabilitering och tillgång till anpassade arbeten är viktiga faktorer som kan bidra till fortsatt arbete i varierande grad. Många av dessa patienter måste rimligen återfinnas bland dem som idag är långtidssjukskrivna eller de med icke tidsbegränsad sjukersättning."

Det här tycks Oskar ha köpt med hull och hår! Han tackade för sig och familjen med inställningen "dålig livskvalitet". Ja, om man tror att barnen ska leva som sjukpensionärer. Men var det sant? Det vet ingen! Inte ens denna förrädiska klinik!

Jag tror att han kanske kände förtroende för personalen, som alla "forskar"... han kände igen sig i det... så otroligt naivt!
Exakt vad är det för hemskheter och dödsdomar som står i det som du citerar. Det beskriver hur den förbjudna sjukdomen fungerar. Och hur många med den har det. Det står även med tiden lär patienten sig att hantera sin sjukdom. Inget nattsvart där heller. Det ÄR en kronisk sjukdom. Du kan verkligen inte släppa det. I den här tråden.
Senast redigerad av Lillamig72 2018-02-22 kl. 16:49. Anledning: Tillägg
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in