2018-02-22, 16:03
Medlem
Myeins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skrockande
Tror du på alla gudar, Myein? Eller är det nån speciell?

edit. eller om du inte har nån tro alls. Det är väl lite det jag undrade.
Nej, i grunden tror jag bara att det finns en Gud.
Citera
2018-02-22, 16:04
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Myein
Att klargöra och diskutera vissa gudsarguments natur tycker jag faller inom trådens ramar.

Inte när det går så långt bort från trådämnet som din version är, d.v.s. att du öht inte kommer i närheten av att presentera ett bevis ... men istället trasslar dig in i vilka apologetiska underlag som är potentiellt möjliga.

Citat:
Jag har bara klargjort hur deduktion används av teister,

Och kan/vill du själv presentera ett guds-bevis från ett deduktiv-logisk underlag?

Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Hurvida argumentationen är efterrationaliserande (som t.ex. med hjälp av introduktionen av hemmasnickrat alternativ logik) eller autentisk bevisförande ÄR relevant.

Citat:
Inte för huruvida det är sant eller ej. Påstår jag att 2+2 är 4 med intellektuellt ohederliga intentioner så upphör inte mitt påstående att vara sant.

Dine "intentioner" är inte särskild relevante ... din apologetiska metodologi är det.
Citera
2018-02-22, 16:08
Medlem
Det finns ens inte 1, och först då kan vi tala om Gud. Men annars är det roligt att diskutera, det tycker vi väl många.
Citera
2018-02-22, 16:09
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Deduktiva härledningar är universellt applicerbara

1. Nix. Deduktion är inget tänjbart koncept ...

2. ... men presentera gärna ett guds-bevis med ett (autentisk) deduktivt underlag.
Citera
2018-02-22, 16:10
Medlem
Citat:
Nej, i grunden tror jag bara att det finns en Gud.
Hur många gudar existerar utanför grunden?
Hur opererar dessa gudar?
Citera
2018-02-22, 16:10
Medlem
Myeins avatar
Citat:
Inte när det går så långt bort från trådämnet som din version är, d.v.s. att du öht inte kommer i närheten av att presentera ett bevis ... men istället trasslar dig in i vilka apologetiska underlag som är potentiellt möjliga.
Okej, då får du ta det med en moderator.
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Hur många gudar existerar utanför grunden?
Hur opererar dessa gudar?
Det vet jag inte.
Citera
2018-02-22, 16:12
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skrockande
En sak som man däremot kan diskutera ifall man vill är ditt och mitt ( vi som människor ) personliga medvetande.

Citat:
Ursprungligen postat av Skrockande
Visst, detta är också detta Gud,

1. Belägg, tack.

2. Ledar det eventuellt till ett guds-bevis?
Senast redigerad av Bogomil 2018-02-22 kl. 16:20.
Citera
2018-02-22, 16:14
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Det är irrelevant hur vi sluter oss till att premisserna 1 och 2 är sanna.

Bara i din alternativ-logik.
Citera
2018-02-22, 16:18
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Från att något är omätbart eller kvantifierbart följer det inte att något är irrelevant. Du upprepar bara samma antagande i olika former. Dessutom så faller antagandet på eget grepp och leder oss till absurditeter. Det är genom naturvetenskapen som vi mäter, men naturvetenskapen utgår själv från vissa filosofiska grundantaganden som inte är mätbara. Utifrån ditt antagande så följer det att förutsättningarna för naturvetenskapen är irrelevanta för oss och utan en relevant grund så blir även naturvetenskapen irrelevant.
Demonstrera gärna istället för att predika.

Citat:
Det är irrelevant hur vi sluter oss till att premisserna 1 och 2 är sanna. Slutsatsen följer rent logiskt. Det är inte så att logiken upphör att gälla bara för att slutsatsen skulle vara något omätbart.
Hur kan du argumentera för att premisserna är irrelevanta? Självklart är det relevant. Det är väl ingen som bryr sig om vad du kommit fram till om du inte kan redogöra för dina premisser? Då är det ju verkligen mental onani.
Jag kan ännu inte se att du demonstrerat något annat användningsområde för enbart logik. Däremot i ditt exempel illustrerar du ju hur värdelöst det är utan verklighetsanknytning eftersom att om man struntar i att fastställa premissernas validitet kan man fastställa precis vad som helst och presentera slutsatsen som fullständigt logisk om man bara accepterar premisserna.

Citat:
Ateister menar att vi kan motbevisa Gud på flera olika sätt. Se alla försök i denna artikel: https://en.wikipedia.org/wiki/Existence_of_God#Arguments_against_the_existence_o f_God
Vissa kan möjligen mena att man kan motbevisa en Biblisk Gud eftersom det då finns påståenden om agerande i den objektiva verkligheten. Det finns påtagliga egenskaper att argumentera om. En reduktionistisk deistisk gud är inte samma sak och har färre påtagliga egenskaper. En ofalsifierbar Gud, ja då kommer man inte långt om man ska BÖRJA med att motbevisa den.
Att dessutom skriva "Ateister menar att" känns inte logiskt. Det finns väldigt få allmängiltiga saker när det gäller ateister förutom att man inte tror på någon gud.

Citat:
Du utgår ifrån att Gud och dennes egenskaper kan motbevisas av vetenskapen, men då blandar du ihop den Gud som härleds genom klassiska gudsargument med en Gud som någon placerat i våra vetenskapliga kunskapsluckor. Som jag tidigare har förklarat så kan inte klassisk teism omkullkastas av vetenskapen.
För att klassisk teism i så fall inte uppfyllt sin bevisbörda ännu.
Citera
2018-02-22, 16:20
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Citat:
Okej, då får du ta det med en moderator.

Jag tar det med dig: När börjar du öht närma dig en presentation av ett (autentisk) deduktivt guds-bevis ... istället för att häva ur dig trådämnes-perifära spekulationer om apologetisk metodologi?
Citera
2018-02-22, 16:29
Medlem
Citat:
1. Belägg, tack.

2. Ledar det eventuellt till ett guds-bevis?

Ja, det är ett problem att individuella viljor tycka vilja bryta sig loss ifrån evigheten. Min vilja vill också det, men jag kan ändå inte motbevisa Gud, för jag arbetar inom Gud och använder hans egna lagar.

Du vill istället se alltomkring dig som möjligt vad jag förstår? Trycka på en knapp, vilket leder till en reaktion, så att någonting sker som du har räknat med. Men är du nöjd med det? Och sker alltid din vilja? Det finns ju andra viljor som är motsatta dina, har du tänkt på det? Går det aldrig emot dig?

Så vad jag menar med att medvetandet är problemet är alltså, att ska vi människor verkligen fortsätta med att önska saker som går tvärt emot Gud. Varför inte istället slappna av och hitta hem till Gud. Gud, som jag menar är döden. Eller en levande död ifall man nu vill/ kan leva så.
Citera
2018-02-22, 16:34
Medlem
Så att motbevisa detta går aldrig. Vi talar ju exakt samma språk vad gäller vetenskapen, medan ni ateister ej vill erkänna Gud. Det behöver ni heller inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in