Citat:
Ursprungligen postat av
Myein
Att Gud inte kan bevisas (eller motbevisas) genom naturvetenskapen leder inte till att Gud är "fullständigt obevisbar". Teister menar just att man kan bevisa Gud genom gudsargument. Vill undersöka om dessa argument håller så får man studera argumenten istället för att på förhand bestämma sig för att de är nonsens.
Om Gud agerar i universum är det mätbart. Om han inte agerar i universum är han irrelevant.
Om Gud "transcenderar naturvetenskapen" är han omätbar och irrelevant. Om han inte agerar i universum är vi oförmögna att veta att han ens finns och oskiljbar från icke-existens i alla praktiska syften vi känner till.
Citat:
De fungerar endast om premisserna är sanna så klart. Menar du att premisserna är falska så får du påpeka det i de argument där de dyker upp.
Deduktiva härledningar är universellt applicerbara så de kan användas i alla sammanhang där det ges möjlighet. Ett exempel är inom vetenskapen där man utifrån vissa teorier och hypoteser menar att vissa utfall måste inträffa ifall teorierna och hypoteserna är korrekta.
Varför? Om vi har följande argument...
1. Om P är sant så är Q sant.
2. P är sant.
S. Alltså är Q sant.
...så är slutsatsen S alltid sann förutsatt att premisserna (1 & 2) är sanna. Detta oavsett vad variabeln Q symboliserar, även om Q skulle stå för Gud eller något annat ofalsifierbart.
Visst, men hur får du 2? Som jag skrev innan, det måste antingen vara axiomatiskt sant eller något vi kan etablera empiriskt innan vi ger oss på att enbart använda logik för att komma till slutsatser.
Citat:
Ditt problem verkar vara att du på förhand har anammat en världsbild där det övernaturliga inte har någon möjlighet att existera.
Där har du fel. Mitt problem är att alla teister och förespråkare har olika uppfattningar om vad det övernaturliga är och ingen har någon objektiv metod för att ens definiera det övernaturliga. Om det fanns någon testbar metod, om det så var, som jag skrev innan, att läsa inälvor eller transcendent meditation, så hade det varit annorlunda. Den enda metoden jag känner till som har förutsägbara modeller och testbara slutsatser är just vetenskapen. Jag utesluter inte det övernaturliga, jag har bara inget sätt att skilja det från nonsens.
Citat:
Därför menar du att slutsatser som att Gud finns är nonsens.
Jag har ingen anledning att tro annorlunda. Istället för nonsens kan vi kalla det myt.
Citat:
Om naturalism (endast det naturliga finns) är sant så måste argument till Guds favör vara falska, men då måste man visa på vilket sätt de är falska genom att angripa premisserna eller genom att visa på logiska felslut istället för att misskreditera den deduktiva logiken som sådan, den typ av härledningar som argumenten bygger på eller gör anspråk på att bygga på. Gudsargument kan helt enkelt inte avfärdas på förhand vilket tyvärr är vanligt bland "common sense"-ateister.
Nja, vi anser däremot oftast att bevisbördan inte ligger på oss att motbevisa Gud eftersom teisterna ännu inte uppfyllt sin bevisbörda eller ens definierat Gud. Hur motbevisar man något som inte är definierat eller ofalsifierbart?
Citat:
Vem skulle flytta målstolparna? Olika gudsargument kan leda till olika gudskoncept, även om de ofta sammanfaller. Ex. så är det på senare tider omdiskuterade kosmologiska argumentet som Craig populariserat och försvarat kompatibelt med både deism och teism medan andra kosmologiska argument (eller "första orsaken-argument" som de ursprungligen kallades) endast är kompatibla med teism.
Teism definierar Gud bredare än deism. Gud har fler egenskaper som möjligen närmar sig att bli motbevisade ju mer gapet av okunskap om universum minskar. Då försvarar man enbart deism då det lättare får plats i det minskande utrymmet. Om man bortser från fler och fler egenskaper för att fly in i det ofalsifierbara och släppa de egenskaperna som utgör det ursprungliga argumentet (teism) så är det definitivt att flytta målstolparna.
Citat:
God of the gaps-argument är värdelösa, det är dock inte sådana argument jag utgår ifrån och jag varnade tidigare för att blanda ihop klassiska gudsbevis med just sådana argument.
Var då försiktig med målstolparna.
Citat:
Intellektuellt ohederliga intentioner är knappast en bra grund för en debatt, men man kan inte falsifiera ett argument genom att peka på debattörens intentioner.
Om man inte är beredd att vara objektiv och börjar från slutsatsen och antar presuppositioner blir resultatet inte bra.