2018-02-22, 08:59
Medlem
Herostratoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Hittills är allt vad jag förstår gammal skåpmat. Thure Nässens metoder har ifrågasatts i böcker av Gunnar Wall redan tidigare och Lillemor Östlin åberopats som vittne. Men det kommer väl något i del 5 och 6 som skall visa att tesen stämmer.

Sedan visar ju tvivelaktiga metoder av Nässen inget i själva skuldfrågan.
Nu blev ju CP frikänd, men om han blivit fälld och det sen visade sig att man använt fabricerade bevis?

Angående vittnesmål mot Chrille så har vi ju Lisbet Palmes vittnesmål och det faktum att hon i de första förhören inte minns något om gärningsmannens utseende. Det är först när den helt ogrundade fantombilden publiceras som hon börjar minnas detaljer. Och Sigge Cedergrens utpekande av Svartenbrandt och Ted Gärdestad innan han plötsligt kommer på att det var Chrille han sett.

Jag misstänker att polisen och regeringen var så ivrig att sätta dit någon att om inte Victor Gunnarson haft det vattentäta alibit från de båda polackerna, så hade man satt dit honom så det rök om det och sen gratulerat varandra.
Senast redigerad av Herostratos 2018-02-22 kl. 09:03.
Citera
2018-02-22, 09:32
Medlem
Crime-boy2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herostratos
Nu blev ju CP frikänd, men om han blivit fälld och det sen visade sig att man använt fabricerade bevis?

Angående vittnesmål mot Chrille så har vi ju Lisbet Palmes vittnesmål och det faktum att hon i de första förhören inte minns något om gärningsmannens utseende. Det är först när den helt ogrundade fantombilden publiceras som hon börjar minnas detaljer. Och Sigge Cedergrens utpekande av Svartenbrandt och Ted Gärdestad innan han plötsligt kommer på att det var Chrille han sett.

Jag misstänker att polisen och regeringen var så ivrig att sätta dit någon att om inte Victor Gunnarson haft det vattentäta alibit från de båda polackerna, så hade man satt dit honom så det rök om det och sen gratulerat varandra.

Gunnarsson var kanske inte så fläckfri som tycks tro? Varför blev han mördad en kort tid före rättegången mot Expressen?
Citera
2018-02-22, 11:39
Medlem
Mr_Sinisters avatar
Citat:
Angående vittnesmål mot Chrille så har vi ju Lisbet Palmes vittnesmål och det faktum att hon i de första förhören inte minns något om gärningsmannens utseende. Det är först när den helt ogrundade fantombilden publiceras som hon börjar minnas detaljer.

Det där är en extremt grov förvanskning av vad hon faktiskt sagt och sade sig minnas.Vid första förhöret trodde hon fortfarande att skotten kom längre ner ifrån sveavägen där Anders Björkman stod och det var honom som hon vid första förhöret beskrev som tänkt gärningsman. Hon har aldrig hävdat att hon skulle känna igen ansiktet på Anders Björkman. När hon vid förhör nummer två fått reda på att gärningsmannen var den mannen som stod närmast bara 4-5meter in mot tunnelgatan kunde hon beskriva hans ansikte från dag 1. Det här var innan någon fantombild hade presenterats och efter att ha läst alla hennes vittnesmål kan jag säga att hon aldrig vikit en tum ifrån att beskriva den mannen som som stod i tunnelgatan.

Det är bara i konspirationsteoretikerna fantasi som Lisbet Palme var förvirrad och inkonsekvent i sina vittnesmål.
Citera
2018-02-22, 12:05
Medlem
Crime-boy2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr_Sinister
Det där är en extremt grov förvanskning av vad hon faktiskt sagt och sade sig minnas.Vid första förhöret trodde hon fortfarande att skotten kom längre ner ifrån sveavägen där Anders Björkman stod och det var honom som hon vid första förhöret beskrev som tänkt gärningsman. Hon har aldrig hävdat att hon skulle känna igen ansiktet på Anders Björkman. När hon vid förhör nummer två fått reda på att gärningsmannen var den mannen som stod närmast bara 4-5meter in mot tunnelgatan kunde hon beskriva hans ansikte från dag 1. Det här var innan någon fantombild hade presenterats och efter att ha läst alla hennes vittnesmål kan jag säga att hon aldrig vikit en tum ifrån att beskriva den mannen som som stod i tunnelgatan.

Det är bara i konspirationsteoretikerna fantasi som Lisbet Palme var förvirrad och inkonsekvent i sina vittnesmål.

Och yttrandet "det ser man väl vem som är alkoholist"? Det faktum att Christers advokat inte fick närvara vid förhöret? Helt i strid med hur ett rättssamhälle ska fungera. Polisen styrde Lisbeth in på den tänkta vägen.
Citera
2018-02-22, 17:45
Medlem
sfrges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crime-boy2
Gunnarsson var kanske inte så fläckfri som tycks tro? Varför blev han mördad en kort tid före rättegången mot Expressen?

Var det inte Gunnarsson som mördades sv en polis i U.S.A?
Ett svartsjukedrama. Det var inget mystiskt med det mordet.
Citera
2018-02-22, 18:10
Medlem
Herostratoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr_Sinister

Jag nämner inte Björkman. Jag nämner heller ej en konspiration.

Lisbet säger sig i första förhöret* från 1 mars sett en brunhårig man i blå jacka försvinna in på Tunnelgatan. Hon minns inga mer detaljer. Efter att den irrelevanta fantombilden publicerats 6 mars så minns hon plötsligt mer detaljer.

Vittnet Lars Jeppson som vet vem Christer Petterson är kopplar ej ihop mgm med Christer Petterson i ytterligare förhör i samband med åtalet.

Du får tolka detta som du vill.

Här har du länk till originalförhören så du kan förkovra dig: http://www.itdemokrati.nu/page36ar.html

*En polisman skall ha pratat med henne redan på natten. Då nämner hon två mgm enligt Gunnar Wall.
Citera
2018-02-22, 18:13
Medlem
Herostratoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sfrge
Var det inte Gunnarsson som mördades sv en polis i U.S.A?
Ett svartsjukedrama. Det var inget mystiskt med det mordet.
Den sitter till och med en kille dömd för det brottet.
Citera
2018-02-23, 16:12
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:

CP är frikänd och därmed oskyldig till mordet eller skall betraktas som oskyldig om man så önskar. Om han verkligen mördade Palme vet vi inte, men han var en rimlig kandidat pga en hel del omständigheter och det har inte på något sätt bevisats att det inte var han som begick mordet.

Ja, om det fabricerats bevis mot honom är det illa och det skulle kunna stärka tesen att han inte var mördaren. Men uppgiften om en manipulerad utredning om honom är som sagt inte ny på något sätt och den har vad jag vet hittills inte bevisats på något sätt.

(FB) Mordet på Olof Palme - 28 februari 1986

Jag tvivlar på att polisen i allmänhet eller Thure Nässen i synnerhet var ute efter att sätta dit CP trots att de visste att han var oskyldig. Om de gick för långt var det sannolikt i sin iver att sätta dit den de trodde var skyldig till mordet. De kan mycket väl haft fel, men de var inte dumma, dåliga poliser eller med i en konspiration.
Citera
2018-02-23, 16:22
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Jag nämner inte Björkman. Jag nämner heller ej en konspiration.

Lisbet säger sig i första förhöret* från 1 mars sett en brunhårig man i blå jacka försvinna in på Tunnelgatan. Hon minns inga mer detaljer. Efter att den irrelevanta fantombilden publicerats 6 mars så minns hon plötsligt mer detaljer.

Vittnet Lars Jeppson som vet vem Christer Petterson är kopplar ej ihop mgm med Christer Petterson i ytterligare förhör i samband med åtalet.

Du får tolka detta som du vill.

Här har du länk till originalförhören så du kan förkovra dig: http://www.itdemokrati.nu/page36ar.html

*En polisman skall ha pratat med henne redan på natten. Då nämner hon två mgm enligt Gunnar Wall.

Jag har skrivit en del om Jeppsson tidigare i tråden, bl.a här: (FB) Tråden om Christer Pettersson

Han kan inte användas för att utesluta CP. Han ser inte mördarens ansikte. När han gör observationen och ser mördaren har han inga skäl alls att koppla ihop vad han ser med CP. Därför skall det mycket till att han skulle kunna identifiera den förbipasserande gestalten med honom. Och gör han det inte direkt är det psykologiskt orimligt att långt senare skall kunna avgöra frågan.

Möjligen kan man hävda att det hade funnits en viss chans att Jeppsson alldeles efter mordet kunnat kopplat ihop CP: s säregna gång eller lubbande med den passerande mannen, men det är verkligen långt ifrån säkert att han måste göra kopplingen och Jeppsons vittnesmål utesluter alltså ingenting.
Citera
2018-02-23, 17:09
Medlem
Herostratoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
CP är frikänd och därmed oskyldig till mordet eller skall betraktas som oskyldig om man så önskar. Om han verkligen mördade Palme vet vi inte, men han var en rimlig kandidat pga en hel del omständigheter och det har inte på något sätt bevisats att det inte var han som begick mordet.

Ja, om det fabricerats bevis mot honom är det illa och det skulle kunna stärka tesen att han inte var mördaren. Men uppgiften om en manipulerad utredning om honom är som sagt inte ny på något sätt och den har vad jag vet hittills inte bevisats på något sätt.

(FB) Mordet på Olof Palme - 28 februari 1986

Jag tvivlar på att polisen i allmänhet eller Thure Nässen i synnerhet var ute efter att sätta dit CP trots att de visste att han var oskyldig. Om de gick för långt var det sannolikt i sin iver att sätta dit den de trodde var skyldig till mordet. De kan mycket väl haft fel, men de var inte dumma, dåliga poliser eller med i en konspiration.
Åtminstone en av förhörsledarna i förhören jag länkande till medverkade i den fruktansvärda hetsen mot Teet Härm och Thomas Allgen. Boken ”Döden är en man” om styckmordsrättegången mot de båda läkarna visar att det fanns vid denna tid gott om poliser med både rymligt samvete och livlig fantasi så jag delar inte dina åsikter. Kanske viktigast av allt Anders Helin åtalade både Christer Petterson och de båda läkarna. Helin var både korkad och hänsynslös.

Vet av egen samtida erfarenhet att det fanns gott om folk som hatade Palme. Det behöver inte alls varit någon konspiration för den skull. Listan på folk med tillräckligt våldskapital inom stor-Stockholms gränser som var kapabla till något sånt här kan förmodligen göras väldigt lång. En av de jag tycker är betydligt mer intressant än CP är den man som kallas CA. Det har inte bevisats att han inte mördat Palme heller. Däremot hade han obestridligen ett visst våldskapital samt tillgång till ett vapen av rätt kaliber.
Senast redigerad av Herostratos 2018-02-23 kl. 17:32.
Citera
2018-02-23, 19:13
Medlem
Är det klarlagt att CP var vänsterhänt? Jag hade aldrig hört talas om detta före UG.

Enligt vittnesmål höll mördaren pistolen i höger hand.
Citera
2018-02-24, 04:47
Medlem
"Markus Andersson
den 13 februari 2016 ·

Jaha, då var det snart dags för mig att inställa mig i Högsta domstolen. Brevet som informerade om att min "sak" ska tas upp var undertecknat av självaste Göran Lambertz.

Vad har då föranlett detta? Jo, jag har målat en tavla som protesterar mot massmedias eviga ljugande. Detta är alltså mitt "brott" som har föranlett en tio år lång process inklusive ett långt polisförhör år 2008.

Det hela började med att jag för ungefär 15 år sedan var så förbannat trött på att mina egna naturalistiska målningar från skog och mark, med djur, vackra nakna damer etcetera, inte kom någon vart och blev avfärdade som hötorgskonst i de så kallade finare salongerna.

Dessutom insåg jag tidigt vilka konstnärer och konstnärinnor som premierades, nämligen de som var makten och rådande maktideologier till lags. Ofta ytligt maskerat till skenbart "provokativ" konst.

Att massmedia ständigt ljuger förstod jag strax efter att jag lärt mig läsa, vilket innebar att jag redan i trettioårsåldern var lika förbannat trött på massmedia som på den moderna konstscenen.

Just därför kom jag på att jag skulle göra ett litet undantag från mina annars ihärdiga konststudier direkt ute i naturen.
Detta genom att måla en serie bilder som motsade massmedias bombardemang med bilder på individer som fått tjäna som syndabockar i massmedia.

Jag sparade och klippte ut bilder ur tidningar på bland andra salig Christer Pettersson. När jag hade gjort det spikade jag fast dessa bilder på en bräda och hade denna bräda med tidningsklipp där jag brukade ha mina levande modeller i ateljén.

För att vända på massmedias budskap ändrade jag subtilt uttrycken i ansiktet på syndabockarna och tillförde kända symboler som förstärkte motsatsen av massmedias budskap.

När det gäller tavlan "Svenska Syndabockar", som är tavlan som blivit föremål för hela den här processen, valde jag att måla dit en get, en syndabock påminnande om den i William Holman Hunts berömda målning "Scapegoat". Men istället för ett rött band runt nacken lät jag getabocken ha ett band med de svenska färgerna.

Med den här serien ville jag även visa att man visst kan utmana och provocera med klassiskt målade tavlor, frågan är bara vilka som ska utmanas och provoceras...

Det heter också att konsten ska "provocera" och "bryta gränser", men med detta menar konstvärlden att konsten ska provocera alla utom de som på riktigt har makten idag. Rätt uppfattat betyder det: Utmana gamla och döda auktoriteter! Ja för allt i världen, låt vår tids tabun vara ifred!
Ifrågasätt inte vår tids heliga prästersskap och dess trossatser, det vill säga journalisterna och alla deras påståenden i massmedia!

Hur som helst, min målningen ställdes ut på Moderna museet år 2006 och träffade delar av det så kallade kulturetablissemanget rakt i solarplexus.
Anklagelserna haglade, det ena drevet följde på det andra och allt mer absurda tillmälen kastades mot mig och min konst.
Sedan kom samma personer på det här med att fabulera ihop anklagelser om upphovsrättsligt intrång.

Nu ska man komma ihåg att hela den moderna konstvärlden är full av referenser till massmedias och reklamvärldens fotografier och bilder.
Det är sällan något problem, utan tvärtom önskvärt, om man ska tro på vår tids konstorakel som menar att samtidskonsten måste ha en dialog med sin samtid och blablabla.

Hur som helst, ingen behöver oroa sig om ni känner för att måla av någon bild ur någon bok eller tidning. Fortsätt måla bilder på Elvis Presley, John Lennon och vad ni nu vill. Det enda ni som målar inte kan göra säkert utan risker är att ifrågasätta vår tids trossatser som lärs ut i massmedia."
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in