2018-02-21, 23:35
Medlem
Det är bra att detta med kriminella som mutades att vittna mot CP kommer fram. Att det är något som är allvarligt fel med detta är ju uppenbart. Hela utredningen efter mordet stinker och även Viktor Gunnarsson verkar ha varit betalad för att agera villospår.

Om vi går tillbaka till vad som verkligen hände under mordnatten så kan man i princip utesluta CP i alla fall om man skall tillmäta vittnen någon trovärdighet. Makarna Palme gick en mycket osannolik väg och mördaren stod och väntade bakom hörnet vid Dekorima. Inget vittne har sett någon springa i förväg och ställa sig vid hörnet vilket CP skulle ha varit tvungen att göra.

Den som stod där och väntade måste nästan ha vetat att makarna skulle ta just denna osannolika väg hem, alternativt måste det ha funnits flera utplacerade skyttar.
Citera
2018-02-21, 23:36
Medlem
OvissFramtids avatar
Man har alltid vetat att C.P var en person som var perfekt att sätta i närheten av mordplatsen när mordet begicks, en man med både missbruks och alkoholproblem samt att han hade ett annat mord bakom sig på sitt CV. Jag är ingen psykolog, men när jag ser intervjuer med C.Pettersson ser jag inte Palme's mördare, det är bara inte han. Uppenbart att C.Pettersson gjorde olika intervjuer för att få in pengar - Till sitt missbruk. Tycker synd om mannen idag med tanke på hur han jagades av media och annat folk, han behandlades som en spetälsk på grund av det han var misstänkt för. Konspiratorisk som jag är tror jag det var meningen att C.Pettersson skulle vara i närheten av platsen den kvällen, för att man senare lätt skulle axla honom för mordet trots svag bevisning. En perfekt man att peka ut för ett sådant "simpelt" och utstuderat mord.

Palme's fru måste jag säga är totalt jävla obehaglig. Såg någon intervju med henne för några år sedan och hon gav ett intryck som fick det att vrida till sig lite i magen, om jag förstått saken rätt så var det mycket som inte gick rätt till när hon skulle peka ut gärningsmannen...Kärringen pekar ändå ut C.P trots att det inte finns några starka bevis som binder honom till mordet. Det verkar som att fru Palme inte vill få fast de riktiga mördarna? Varför?
Citera
2018-02-21, 23:42
Medlem
ieshos avatar
Intressant att CP fick så mycket pengar från Strix, typ 300.000 kr/år under en tid. Samma belopp som skadeståndet. Krasst sett var det lönsamt att vara misstänkt för MOP. Pengarna blev hans död och han åldrades snabbt de sista åren. Smart beräkning?

I dagens penningvärde mer än det dubbla beloppet.
Citera
2018-02-22, 00:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Intressant att CP fick så mycket pengar från Strix, typ 300.000 kr/år under en tid. Samma belopp som skadeståndet. Krasst sett var det lönsamt att vara misstänkt för MOP. Pengarna blev hans död och han åldrades snabbt de sista åren. Smart beräkning?

I dagens penningvärde mer än det dubbla beloppet.
Robban Aschberg verkar tycka att han gjorde Christer en välgärning - det är svårt att förstå. Flera saker i detta UG avsnitt som fick en att känna sig illamående. Bra f.ö att det rör om lite i denna gamla sump. Fortsättning följer.
Citera
2018-02-22, 02:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OvissFramtid
Palme's fru måste jag säga är totalt jävla obehaglig. Såg någon intervju med henne för några år sedan och hon gav ett intryck som fick det att vrida till sig lite i magen, om jag förstått saken rätt så var det mycket som inte gick rätt till när hon skulle peka ut gärningsmannen...Kärringen pekar ändå ut C.P trots att det inte finns några starka bevis som binder honom till mordet. Det verkar som att fru Palme inte vill få fast de riktiga mördarna? Varför?

Det låter inte som en rimlig slutsats.

Den rimliga slutsatsen är att. hon trodde att CP var mördaren och därför pekade ut honom. Om CP sedan var mördaren eller inte låter jag vara osagt.
Citera
2018-02-22, 02:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bajjamannen87
Det vidrigaste med UG-dokumentären var ju att se alla kändisar som var tvärsäkra på CP's skuld.

Vad är det som är vidrigt med det? En rimlig slutsats om man följt palmemordet via medierna är att CP var mördaren. Varför skulle kändisarna komma till annan slutsats?

Det intressanta i denna dokumentär är att polisen hjälpt till att "skapa" bevisning för att de velat ha ett uppklarande. Det är svårt att inte dra paralleller till Kevin-fallet.

Är det verkligen så här det svenska polisarbetet fungerar generellt sett? Att man hittar ett mest troligt scenario och sedan ser till att göra den misstänkte skyldig, genom fabricerade vittnesmål?
Citera
2018-02-22, 03:32
Medlem
Bajjamannen87s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mafia
Vad är det som är vidrigt med det? En rimlig slutsats om man följt palmemordet via medierna är att CP var mördaren. Varför skulle kändisarna komma till annan slutsats?

Det intressanta i denna dokumentär är att polisen hjälpt till att "skapa" bevisning för att de velat ha ett uppklarande. Det är svårt att inte dra paralleller till Kevin-fallet.

Är det verkligen så här det svenska polisarbetet fungerar generellt sett? Att man hittar ett mest troligt scenario och sedan ser till att göra den misstänkte skyldig, genom fabricerade vittnesmål?

Hade hållt med dig om året var typ 1990. Nu har så mycket annat kommit fram som gör att en normalt funtad person borde lagt cp-spåret åt sidan. Man kan ju i alla fall kräva lite mer av Silbersky. Aschleberg och Guillou får jag helt enkelt ha förbarmande över då de är trångsynta.
Senast redigerad av Bajjamannen87 2018-02-22 kl. 04:21.
Citera
2018-02-22, 04:14
Medlem
COYBs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OvissFramtid
Lisbet var ju det starka bevis som band CP till mordet. Utan henne hade de aldrig kunnat väcka åtal. Att hennes vittnesmål förändrats kraftigt under åren från mordet till rättegången var dock inget åklagaren eller polisen hade några problem med. Men Lisbet ville trots detta inte ens vara med och fälla den hon är "säker" på sköt hennes make. Hon hotade ju in i det sista med att inte dyka upp och vittna i rättegången och ställde en massa krav på rätten för att till sist ställa upp. Om hon nu var så övertygad som hon säger om att det är mördaren hon ser i vittneskonfrontationen så borde hon ju själv vilja stå först i kön av vittnen för att få sin makes mördare dömd. Antingen ljuger hon eller så är hon helt dum i huvudet.
Citera
2018-02-22, 06:37
Medlem
Tittar in på tråden ibland och det uppstår alltid en obehaglig känsla av att det fortfarande finns personer som känner till vad som egentligen hände mordnatten. Är övertygad om att ex Ingvar Karlsson och Lisbeth Palme känner till eller åtminstone vet betydligt mer än vad som framkommit. Sedan kan man aldrig bortse från Ölvebro med flera patetiska personer. Det slår också alltid att promenaden makarna Palme gjorde vid den tidpunkten är oerhört märklig i sig. Förmodligen är sanningen omöjlig att hantera och lite som ok nu vet vi men sen då!
Citera
2018-02-22, 07:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av riskybizzy
Mycket desinformation nu. Man undrar varför....

Kanske finns orsak till Petterssons optimism. Förhör.... Omvärdering av tekniska fakta bör ju sätta sinnen i rörelse fast optionerna att motverka det är få. Lyssna när han säger ord som substansiellt.... Det är annat än vilda spekulationer det som vi haft så mycket av.
Citera
2018-02-22, 08:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Kanske finns orsak till Petterssons optimism. Förhör.... Omvärdering av tekniska fakta bör ju sätta sinnen i rörelse fast optionerna att motverka det är få. Lyssna när han säger ord som substansiellt.... Det är annat än vilda spekulationer det som vi haft så mycket av.

Jag kanske är överoptimistisk, men jag får känslan att man jobbar med en helt annan inriktning numera, inte insnöat på att hitta ensam galning. Glädjande att man kunde läsa mellan raderna att han inte tror på CPs skuld.

Kanske blir det som han antyder, en berättelse som presenteras istället för ett åtal. Hoppas bara att utredningsmaterialet görs tillgängligt för granskning/forskning i samma veva. Men det kommer kanske ytterst vara ett politiskt beslut.
Citera
2018-02-22, 08:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mafia

Jo det var vidrigt att de tre som utger sig för att va kunniga personer är så totalt inkompetenta så de tror att Christer Pettersson är palmemördaren. De är så gamla så de har följt ärendet från början o borde veta bättre. Vadmer har de tolkat fel?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in