Citat:
Ursprungligen postat av
Hopes.N.Dreams
FN har kritiserat så gott som alla. Om FN och andra NGO:s styrdes av någon herre, säg USA, hade vi inte sett dessa rapporter om Israel, Saudiarabien och USA:s övervakningssystem samt andra krigsbrott som i USA.
FN har kritiserat alla, men inte uträttat något. Margot Wallström har kritiserat Israel, Ryssland, Saudiarabien. Det enda hon har lyckats med var att göra sig ovän med dem och prisa FN.
FN kritik är alltså ungefär som att få kritik av Margot Wallström. Ingen bryr sig.
Om NGO:s uttryckte jag mig mycket tydligt, och det finns ingen anledning att förvränga det jag skrev.
Jag vidhåller att NGOs har sina finansiärer, och att lojaliteten kan ifrågasättas. Alla NGOs är absolut inte knutna till USA, men det finns hel del som bevisligen utnyttjas, med eller utan deras vetskap, åt att användas för sina finansiärers syften.
Citat:
Ursprungligen postat av
Hopes.N.Dreams
Sedan kommer personer som dig med hänvisning till en f.d. ambassadör till USA som påstår att USA styr FN. Jag vill påminna dig att denna amerikanska administration gör allt för att påverka FN till Israels fördel. Det skriker inte kontroll direkt.
USA står för ungefär 25% av FN:s budget. Det ger dem stora påtryckningsmöjligheter. Att tro något annat vore ren nonsens.
Vad du missade i John R. Boltons budskap till världen, var att FN inte spelar någon roll när saker ska uträttas.
Citat:
There is no United Nations. There is an international community that occasionally can be led by the only real power left in the world, and that's the United States, when it suits our interests and when we can get others to go along.
Så skedde bland annat i samband med Irak-kriget. Ett koppel av sk frivilliga, utan FN-mandat.