2018-02-21, 23:13
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MbmA
Bra inlägg. Iran och Turkiet behöver hitta tillbaka till varandras gemensamma intressen.
Detta gör man bäst utan despoten Erdogan.
Hans dagar är räknade.
Man försökte göra sig av med Erdoğan genom en militärkupp. Militären hade utan tvekat börjat bygga upp relationerna med Assad. Det fanns en anledning till att man firade kuppförsöket i Damaskus.
Citera
2018-02-21, 23:18
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av MbmA
Bra inlägg. Iran och Turkiet behöver hitta tillbaka till varandras gemensamma intressen.
Detta gör man bäst utan despoten Erdogan.
Hans dagar är räknade.

Absolut, de behöver hitta tillbaka till varandra.

tom Erdogan har nu införstått att hans dagar är räknade. Han vill ha allians nu med 3 partier.
Citera
2018-02-21, 23:38
Medlem
FlashyBears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hopes.N.Dreams
Man försökte göra sig av med Erdoğan genom en militärkupp. Militären hade utan tvekat börjat bygga upp relationerna med Assad. Det fanns en anledning till att man firade kuppförsöket i Damaskus.

Även Washington firade. Det var rätt så många i väst som ville ha bort honom, no?
Citera
2018-02-21, 23:45
Medlem
Citat:
Hindra Iran från fortsatt inflytande, Assadregimen har varit den som stöttat PKK mot Turkiet under alla dessa år, Assad vid makten innebär fortsatt stöd till PKK, Assads brott i Syrien innebär att Erdogan inte kan bygga upp relationen eftersom han tillhör ett parti vars väljarbas sympatiserar med MBS och den syriska oppositionen.
Hans farsa den äldre Assad var den som stöttat PKK den yngre Assad d v s den nuvarande får lite sota för sin fars brott. Den nuvarande Assad kunde ha suttit rätt säker till om han hade låtit Israel få Golanhöjderna som han ändå inte kan ta tillbaka.
Citera
2018-02-21, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yasko
USA verkar överväga hur man ska dumpa PKK. Turkiet bör under inga omständigheter närma sig USA. Bättre att jobba med Ryssland och Iran för att få ett slut på inbördeskriget. Amerikanerna är bara efter att använda kurder som proxy och destabilisera regionen i all oändlighet. Bättre då att bita i det sura äpplet och sätta sig ner och börja diskutera med Assad...

https://www.wsj.com/articles/u-s-moves-to-halt-turkeys-drift-toward-iran-and-russia-1519243933
Man dumpar dom genom detta:
http://kurds.liveuamap.com/en/2018/21-february-convoy-of-international-coalition-support-for
Citera
2018-02-21, 23:51
Medlem
CommieHunter1s avatar
Citat:
FN har kritiserat så gott som alla. Om FN och andra NGO:s styrdes av någon herre, säg USA, hade vi inte sett dessa rapporter om Israel, Saudiarabien och USA:s övervakningssystem samt andra krigsbrott som i USA.

FN har kritiserat alla, men inte uträttat något. Margot Wallström har kritiserat Israel, Ryssland, Saudiarabien. Det enda hon har lyckats med var att göra sig ovän med dem och prisa FN.
FN kritik är alltså ungefär som att få kritik av Margot Wallström. Ingen bryr sig.

Om NGO:s uttryckte jag mig mycket tydligt, och det finns ingen anledning att förvränga det jag skrev.
Jag vidhåller att NGOs har sina finansiärer, och att lojaliteten kan ifrågasättas. Alla NGOs är absolut inte knutna till USA, men det finns hel del som bevisligen utnyttjas, med eller utan deras vetskap, åt att användas för sina finansiärers syften.

Citat:
Sedan kommer personer som dig med hänvisning till en f.d. ambassadör till USA som påstår att USA styr FN. Jag vill påminna dig att denna amerikanska administration gör allt för att påverka FN till Israels fördel. Det skriker inte kontroll direkt.

USA står för ungefär 25% av FN:s budget. Det ger dem stora påtryckningsmöjligheter. Att tro något annat vore ren nonsens.
Vad du missade i John R. Boltons budskap till världen, var att FN inte spelar någon roll när saker ska uträttas.

Citat:
There is no United Nations. There is an international community that occasionally can be led by the only real power left in the world, and that's the United States, when it suits our interests and when we can get others to go along.

Så skedde bland annat i samband med Irak-kriget. Ett koppel av sk frivilliga, utan FN-mandat.
Senast redigerad av CommieHunter1 2018-02-21 kl. 23:55.
Citera
2018-02-22, 00:00
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av RenRasigArie
Man dumpar dom genom detta:
http://kurds.liveuamap.com/en/2018/21-february-convoy-of-international-coalition-support-for

Vad vill du visa? tomma lastbilar? Tomma släp? Såg du själv videon?
Citera
2018-02-22, 00:01
Medlem
CommieHunter1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CAKARIM
Absolut, de behöver hitta tillbaka till varandra.

tom Erdogan har nu införstått att hans dagar är räknade. Han vill ha allians nu med 3 partier.

Om militären i Turkiet är positivt inställd till goda relationer med Syrien, och Iran hamnar i ententen, blir då inte Turkiets förhållandet till USA mycket ansträngt, med tanke på Saudiarabiens och gulfstaternas ambitioner och deras eviga konflikt mellan shia och sunni?
Citera
2018-02-22, 00:20
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av CommieHunter1
Om militären i Turkiet är positivt inställd till goda relationer med Syrien, och Iran hamnar i ententen, blir då inte Turkiets förhållandet till USA mycket ansträngt, med tanke på Saudiarabiens och gulfstaternas ambitioner och deras eviga konflikt mellan shia och sunni?

Kan inte svara på hur militären tänker här men de vill nog inte hamna i kant med någon grannland alls. Idag är Turkiet i princip ovän med alla tack vare Erdogan.
Militären har nog lärt sig mycket av den här konflikten, att inte lita på USA eller araberna överhuvudtaget. Så tror jag.

Glömde säga att militären tog avstånd från religon, fanns inget som hette sunni eller shia i deras böcker. Något som har kommit upp tack vare igen Erdogan.
Citera
2018-02-22, 00:29
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tfalken
Hans farsa den äldre Assad var den som stöttat PKK den yngre Assad d v s den nuvarande får lite sota för sin fars brott. Den nuvarande Assad kunde ha suttit rätt säker till om han hade låtit Israel få Golanhöjderna som han ändå inte kan ta tillbaka.
Assadregimen har byggt på hans fars utrikespolitiska arv. Assadregimen har styrts av geopolitiska intressen, som vilket land som helst, och för att vinna inflytande över Turkiet har stödet till PKK varit perfekt. Likaså när det gäller stödet till Hizbollah och Hamas för att destabilisera Israel.

Det är inte konstigt att dessa länder väljer att ge tillbaka genom att stödja rebellerna.
Citera
2018-02-22, 00:31
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CommieHunter1
FN har kritiserat alla, men inte uträttat något. Margot Wallström har kritiserat Israel, Ryssland, Saudiarabien. Det enda hon har lyckats med var att göra sig ovän med dem och prisa FN.
FN kritik är alltså ungefär som att få kritik av Margot Wallström. Ingen bryr sig.

Om NGO:s uttryckte jag mig mycket tydligt, och det finns ingen anledning att förvränga det jag skrev.
Jag vidhåller att NGOs har sina finansiärer, och att lojaliteten kan ifrågasättas. Alla NGOs är absolut inte knutna till USA, men det finns hel del som bevisligen utnyttjas, med eller utan deras vetskap, åt att användas för sina finansiärers syften.

USA står för ungefär 25% av FN:s budget. Det ger dem stora påtryckningsmöjligheter. Att tro något annat vore ren nonsens.
Vad du missade i John R. Boltons budskap till världen, var att FN inte spelar någon roll när saker ska uträttas.

Så skedde bland annat i samband med Irak-kriget. Ett koppel av sk frivilliga, utan FN-mandat.
Vad har FN:s oförmåga att praktiskt ingripa mot saker något med deras opartiskhet att göra? Jag pratar om att deras övervakande organ är effektiva och de mest opartiska man kan komma till, medan deras beslutande organ är mindre effektiva pga säkerhetsrådets låsning. Detta kan inte FN som organisation lastas för när enskilda länder utnyttjar säkerhetsrådet för egna intressen.
Citera
2018-02-22, 00:44
Medlem
CommieHunter1s avatar
Citat:
Vad har FN:s oförmåga att praktiskt ingripa mot saker något med deras opartiskhet att göra?

Köp av röster. Ett fåtal stora länder påverkar en stor mängd små länder. Påtryckningsmedel som används är t ex bistånd.

Hur kan exempelvis Marshallöarna vara opartiska gentemot USA, när det ska röstas i FN?

Citat:
On 13 key issues in 2008, the Marshall Islands matched the vote of the United States 100% of the time.

Citat:
Jag pratar om att deras övervakande organ är effektiva och de mest opartiska man kan komma till, medan deras beslutande organ är mindre effektiva pga säkerhetsrådets låsning. Detta kan inte FN som organisation lastas för när enskilda länder utnyttjar säkerhetsrådet för egna intressen.

Men det ger stöd åt min ståndpunkt att FN är partisk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in