Citat:
Ursprungligen postat av
Remark
Att ta med sig dottern och resa till Tyskland, vad är inte det om än att söka hjälp? Det har säkerligen föregåtts av en hel del sökarbeten, förberedelser och kontakter. Att be om Hjälp! Är väl själva drivkraften?
Sorry, jag var otydlig.
Jag tror iofs att henkows säkert, potentiellt, kunde bett om mer hjälp men mitt intryck är nog att de hade försökt och att de ansåg sig ha tillräckliga fakta.
Jag resonerade i allmänhet över ondska.
Sen är det klart att det som för henkows kan ha tett sig som en välgrundat beslut och ett tecken på styrka, för andra (och för lagen) kan te sig som ett tecken på svaghet.
Lagen finns ju normalt för att vi inte ska tråckla med resonemangen själva... Vissa saker är som de är – och av goda skäl, också eftersom en ensam människa, eller två, principiellt sett inte är beslutsföra.
Death and taxes...
Det är ju en fråga om på vilka grunder man vill åberopa undantag och om myndigheten kan tänka sig att bifalla.
Ödmjukhet är att förstå att lagen finns där av väl övervägda anledningar.
Men paret kan ju, beroende på vad de stod inför, ha valt att göra detta för varandra. Det kan, tycker jag, post factum vara svårt att intellektuellt invända emot för var och en av oss enskilt, beroende lite på hur det slagit förstås. Men det är knappast att rekommendera. Och sänder fel signaler etc.
Det kräver ödmjukhet även av oss. Innan vi vet mer.