2018-02-21, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Det får du försöka förklara till Skolverket. Det är inget fritt valt arbete. Skolplikten gäller även deprimerade barn och barn med ME.
Alla i samhällsfunktionerna gör fel ibland. Inte minst kommuner och socialtjänst. Och skolor. Skolplikt finns. Ibland hemundervisning för sjuka barn som måste vara hemma en tid och inte missa skolan. I detta fall är något väldigt fel. Vad vet vi inte riktigt än. Kommunen lär granska sig själv. Skolan också. Även om jag tror att skolan, med dess alldeles formidabla lösmynta rektor, inte kommer hitta minsta fel.
Saker är nu som de är, och jag hoppas att alla inblandande kommer till en conclusion att just här kunde vi gjort mycket mer. Nya riktlinjer kommer sättas upp, och fan tar den som missar en gång till. Då kommer huvuden att rulla. Även om jag tror att ett och annat huvud kommer rulla här också, fast i det tysta.
Citera
2018-02-21, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptogam
Är det inte någonting väldigt konstigt i det här hemundervisnings-arrangemanget?

Jo, det är det. Hemundervisning varför?

Visst, när ett barn är en fara för andra eller inte kan ta till sig någon undervisning i skolan överhuvdtaget, är hemundervisning en lösning.

Hemundervisning gör man i många länder av ideologiska skäl. Man tycker av olika anledningar inte att skolan är lämplig eller bäst på att förmedla det föräldrarna önskar vad barnen ska lära eller på vilket sätt. Men i de länder där hemundervisning är mycket strikt reglerad, som i Sverige fungerar det ju inte på det sättet. Där får man inte undervisa barnen själva, men lärarna kommer hem.

Man kunde ju tror att i As fall, att föräldrarna trodde att det är den bästa vägen att gå för att möjliggöra bäst möjlig skolprestation när barnet är sjuk.

Hade det enbart varit A hade jag nog trodd på det. Men hämtar hem det andra barnet, när det inte var så sjuk, när de hojtade i poolen under sommaren, när man kan gå i affären. Varför??? Jag kan inte kommer på något annat än att det inte stod rätt till redan då.
Citera
2018-02-21, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Du är något på spåren där. Att handla fel pga oförmåga att erkänna/visa sig svag?
Att ta med sig dottern och resa till Tyskland, vad är inte det om än att söka hjälp? Det har säkerligen föregåtts av en hel del sökarbeten, förberedelser och kontakter. Att be om Hjälp! Är väl själva drivkraften?
Citera
2018-02-21, 22:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Jag förstår vad du skriver, men dessa flickor har inte levt normalt under en längre tid, även om man är sjuk behöver man inte isoleras, finns många aktivitetscenter och annan behandling om de hade ME.
Man måste se helheten i detta, och det är inte normalt!

Problemet med flickornas symptom var att de blev sämre vid aktivitet varför just ett aktivitetsceenter var uteslutet. Behandlingen av symptomen syftar till lindring då ingen bot finns i dagsläget.
Citera
2018-02-21, 22:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Att ta med sig dottern och resa till Tyskland, vad är inte det om än att söka hjälp? Det har säkerligen föregåtts av en hel del sökarbeten, förberedelser och kontakter. Att be om Hjälp! Är väl själva drivkraften?

Adekvat hjälp till rätt symtom och inte bara till barnen.
Citera
2018-02-21, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Alla i samhällsfunktionerna gör fel ibland. Inte minst kommuner och socialtjänst. Och skolor. Skolplikt finns. Ibland hemundervisning för sjuka barn som måste vara hemma en tid och inte missa skolan. I detta fall är något väldigt fel. Vad vet vi inte riktigt än. Kommunen lär granska sig själv. Skolan också. Även om jag tror att skolan, med dess alldeles formidabla lösmynta rektor, inte kommer hitta minsta fel.
Saker är nu som de är, och jag hoppas att alla inblandande kommer till en conclusion att just här kunde vi gjort mycket mer. Nya riktlinjer kommer sättas upp, och fan tar den som missar en gång till. Då kommer huvuden att rulla. Även om jag tror att ett och annat huvud kommer rulla här också, fast i det tysta.
Jag tror inte alls Skolan gjort fel. Dom har följt Skollagen. Självklart kommer detta att granskas på både tvärsen och längsen. Rektorn var dessutom inte särskilt lösmynt. Men i brist på annan information så uppförstoras dessa meningar liksom pianofrökens till historiska höjder. Utan att ha någon tyngd.
Citera
2018-02-21, 22:28
Medlem
Varför går man inte till en psykolog (själv eller med barnen)?

1) Okunskap, man kan inte föreställa sig att de psykosomatiska symptom kan ha en psykisk orsak - och ingen läkare som man har besökt peka i denna rättning.

2) Man drar sig till exempel därför att man har fördomar eller av andra skäl.

Eller

3) Man vet att någonting inte stå rätt till, men man vill absolut inte att det ska komma ut. Antingen något kring barnen eller att man inte vill avslöja sig själv.
Citera
2018-02-21, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Jag tror inte alls Skolan gjort fel. Dom har följt Skollagen. Självklart kommer detta att granskas på både tvärsen och längsen. Rektorn var dessutom inte särskilt lösmynt. Men i brist på annan information så uppförstoras dessa meningar liksom pianofrökens till historiska höjder. Utan att ha någon tyngd.
Hon VAR lösmynt. Innan hon ens fick en fråga sa hon att familjen var i djup kris. Pianolärarinnans info ger jag inte mycket för alls.
Ja ja, allt ger sig nog.
Gonatt.
Citera
2018-02-21, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frank.Einstein
Adekvat hjälp till rätt symtom och inte bara till barnen.
Ursäkta. Hur menar du då? Jag anar åt var du lutar. Jag tror du har fel.
Citera
2018-02-21, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wiwane
Snubblade över sidan i-lomma.se
Tyvärr har den förnyats sedan dess. Där finns tre kategorier: händelser, relationsförändringar och avlidna. Föräldrarnas namn stod med under relationsförändringar, således skilsmässa, med datum 1/2.
Också något som varit en del i förberedelserna och för att underlätta arvsfrågan?
Eller ett tryckfel?
Lyfter inlägget eftersom jag inte har sett svar på detta.
Kan vara en viktig detalj i sammanhanget.
Citera
2018-02-21, 22:33
Medlem
Citat:
Hon VAR lösmynt. Innan hon ens fick en fråga sa hon att familjen var i djup kris. Pianolärarinnans info ger jag inte mycket för alls.
Ja ja, allt ger sig nog.
Gonatt.
Hur många minuter fick denna rektor i etern?
Citera
2018-02-21, 22:35
Medlem
Citat:
Om man plussar på våra båda senaste inlägg så känns det plausibelt. Men tror det finns mer ändå bakom det hela.

Eftersom vi tidigare pratat om att åtminstone O var aktiv i Scientologerna så tycker jag denna länk är viktig och intressant. Visar mycket om deras arbetsätt och attityd.
http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/273913?programid=2519
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in