2018-02-21, 16:34
Medlem
arbetets avatar
Igår så promenerade dessa oskyldiga civila på Damaskus gator helt omedvetna om att de snart skulle möta sitt öde i ett granatregn från Östra Ghouta (bilder):

Majd Fahd
@Syria_Protector

Citat:
Civilians killed by rebel mortar firing in #Damascus today.
R.I.P 💔

https://twitter.com/Syria_Protector/status/966066412409245696
Citera
2018-02-21, 16:46
Medlem
chimpsky666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Fördömer du "rebellernas" attacker mot civila?

Jag fördömer det starkt.

Varför är ni Assadfolk oförmögna att särskilja civilbefolkningen i Östra Ghouta från militanta anhängare till Ahrar al Sham?
Citera
2018-02-21, 17:01
Medlem
Assadregimen som har en reguljär militär, strider mot mycket brutala terrorister som använder civila människor som mänskliga sköldar, naturligtvis blir det civila offer som är oundvikligt.
Assadregimen och deras allierade är i krig mot terrorister, och det finns inga snälla krig därför dör människor.
Det stora felet är att de finns länder som förser terroristerna med vapen ammunition och finansierar dem och det är länder som vill se ett splittrad Syrien och att Assad regimen faller.
Motivet att de här länderna önskar få Assadregimen att falla är att med ny regim kunna kontrollera Syrien.
Om det hade funnits en ärlig uppriktig vilja från alla länder, att stoppa IS och andra terrorister skulle kriget i Syrien varit slut för länge sedan.
Citera
2018-02-21, 17:08
Medlem
chimpsky666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fagro
Assadregimen som har en reguljär militär, strider mot mycket brutala terrorister som använder civila människor som mänskliga sköldar, naturligtvis blir det civila offer som är oundvikligt.
Assadregimen och deras allierade är i krig mot terrorister, och det finns inga snälla krig därför dör människor.
Det stora felet är att de finns länder som förser terroristerna med vapen ammunition och finansierar dem och det är länder som vill se ett splittrad Syrien och att Assad regimen faller.
Motivet att de här länderna önskar få Assadregimen att falla är att med ny regim kunna kontrollera Syrien.
Om det hade funnits en ärlig uppriktig vilja från alla länder, att stoppa IS och andra terrorister skulle kriget i Syrien varit slut för länge sedan.

Den systematiska slakten av oppositionens sympatisörer och de massakrer som begått mot civilbefolkning var också oundvikliga i din åsikt? Bär oppositionen ansvaret för dessa illdåd?

Tunnbomber får inte enligt den humanitära lagen användes under några omständigheter så faktumet att den parten du strider mot är ideologiskt värre än dig rättfärdigar inte användandet av urskillningslöst krigsmedel.
Citera
2018-02-21, 17:29
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Nej, jag bara konstaterar att dina fördömelser uteblir när det gäller "rebellerna" som när USAF förvandlade Raqqa till en grushög. Och att du i gott sällskap med jihadistapologeterna på WaPo och NYT 100% litar på klart vinklade källor från den ena stridande parten.
Nej, men tack för att du visar ditt hyckleri. Du fördömer ena sidan men försvarar det andra. Finns inget mer att diskutera.

Jag har i samband med USA:s bombning av moskén i Idlib och Raqqa skrivit att det förekommit krigsbrott. Du vägrar ju ens erkänna att något fel ens har begått av Assadregimen. Försök inte framstå som konsekvent.

Jag tror att du är ensam om att FN och andra NGO:s är vinklade. Jag tror du har missuppfattat vad "vinkling" är. Om ena parten står för de flesta krigsbrotten är det naturligt att det talas mer om dessa. Det är inte "vinkling" i det avseendet.
Senast redigerad av Hopes.N.Dreams 2018-02-21 kl. 17:32.
Citera
2018-02-21, 17:31
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Fördömer du "rebellernas" attacker mot civila?
Vaknade du till liv? Du verkar ha glömt bemöta inlägget angående dina tidigare ståndpunkter.

Citat:
Ursprungligen postat av Hopes.N.Dreams
Förklara för mig varför palestinier i sådana fall är så villiga att demontera mot Israels beväpnade soldater som är så "ökända" för att vara "mordiska"?

och detta

(FB) Konflikten i Syrien

Du kan inte hela tiden undvika dessa inlägg och enbart väljer ut dom du vill svara på. Klargör för alla hur du radikalt kan ändra på dina ståndpunkter. Är du så ohederlig att du inte vill försvara det?

Jag fördömer alla attacker mot civila, alltså oavsett vilken part som ligger bakom dödandet. Tydligare än så kan jag inte vara.
Citera
2018-02-21, 17:54
Medlem
Citat:
Assadregimen har använt svält som en taktik för att igenom sin vilja. Mat i civila områden ska in oavsett enligt folkrätt. Har du glömt dina kunskaper från Gazakriget?

Assadregimen eller Ryssland har inte försett med egna förnödenheter, utan dessa är av NGO:s som är internationellt finansierade. Detta kom dessutom efter att FN vädjat om tillåtelse att komma in.

Dessa har kommit med ryskt/Assadregimens medgivande och det är inget något man ska stoltsera med när det egentligen är en grundläggande sak som ska ske oavsett.

Syrian Arab Red Crescent (SARC) är inte någon NGO så vitt jag vet.

UOSSM är NGO däremot.
Citera
2018-02-21, 18:02
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MbmA
Syrian Arab Red Crescent (SARC) är inte någon NGO så vitt jag vet.

UOSSM är NGO däremot.
Syrian Arab Red Crescent står under ICRC, och är visst NGO. Det är en lokal NGO, likt svenska röda korset, och under dess stadga.
Citera
2018-02-21, 18:04
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Nej, men tack för att du visar ditt hyckleri. Du fördömer ena sidan men försvarar det andra. Finns inget mer att diskutera.

Jag har i samband med USA:s bombning av moskén i Idlib och Raqqa skrivit att det förekommit krigsbrott. Du vägrar ju ens erkänna att något fel ens har begått av Assadregimen. Försök inte framstå som konsekvent.

Jag tror att du är ensam om att FN och andra NGO:s är vinklade. Jag tror du har missuppfattat vad "vinkling" är. Om ena parten står för de flesta krigsbrotten är det naturligt att det talas mer om dessa. Det är inte "vinkling" i det avseendet.
Jag bara lyssnar på Mattis som i princip säger att NGO:s inte är att lita på. Och vad gäller nu i Ghouta, tycker du vi verkligen ska sätta någon tilltro till Jihad-Julian et consortes?
Senast redigerad av arbetet 2018-02-21 kl. 18:09.
Citera
2018-02-21, 18:21
Medlem
arbetets avatar
Är det någon som har koll på hur många det är av alla dessa analytiker och observatörer på olika NGO:s som har vädjat till de olika jihadistgrupperna om att acceptera vapenvila och att avväpnas? För att spara liv alltså. Och hur många gånger sådana samtal har förts.

Tacksam för svar!
Citera
2018-02-21, 18:22
Medlem
CommieHunter1s avatar
Citat:
Jag tror att du är ensam om att FN och andra NGO:s är vinklade.

FN ÄR vinklat. Man köper sig stöd, och rapporter om det försvinner ur utrikesdepartamentets arkiv, när man så behöver. Inga bevis om vinkling.

NGOs lojaliteter ligger hos finanseringskällan.

T ex, ett av de mera kända:

Officiellt heter det att:
Citat:
Since 1984, the National Endowment for Democracy has been steadfastly bipartisan. Democrats, Republicans, Business, Labor -- everyone -- together for freedom.
https://www.ned.org/

Inofficiellt:
Citat:
Thus it was that in 1983, the National Endowment for Democracy was set up to “support democratic institutions throughout the world through private, nongovernmental efforts”. Notice the “nongovernmental” – part of the image, part of the myth. In actuality, virtually every penny of its funding comes from the federal government, as is clearly indicated in the financial statement in each issue of its annual report. NED likes to refer to itself as an NGO (Non-governmental organization) because this helps to maintain a certain credibility abroad that an official US government agency might not have. But NGO is the wrong category. NED is a GO.
https://williamblum.org/chapters/rogue-state/trojan-horse-the-national-endowment-for-democracy
...
“We should not have to do this kind of work covertly,” said Carl Gershman in 1986, while he was president of the Endowment. “It would be terrible for democratic groups around the world to be seen as subsidized by the C.I.A. We saw that in the 60’s, and that’s why it has been discontinued. We have not had the capability of doing this, and that’s why the endowment was created.”

And Allen Weinstein, who helped draft the legislation establishing NED, declared in 1991: “A lot of what we do today was done covertly 25 years ago by the CIA.”

In effect, the CIA has been laundering money through NED.
Citera
2018-02-21, 18:30
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CommieHunter1
FN ÄR vinklat. Man köper sig stöd, och rapporter om det försvinner ur utrikesdepartamentets arkiv, när man så behöver. Inga bevis om vinkling.

NGOs lojaliteter ligger hos finanseringskällan.

T ex, ett av de mera kända:

Officiellt heter det att:

Inofficiellt:
Personer som avvisar FN och andra NGO:s är som sagt speciella, inklusive dig. Men du måste väl har förståelse för att det blir konstigt när en person i tråden i början stödjer dessa organisationer i en konflikt och sedan avvisar dom när det gäller Syrien. Tycker du inte att det är hyckleri då?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in