Citat:
Ursprungligen postat av
Sir Dwain
Jordan säger att just det där som gäller för humrar också gäller för människor och även om det inte är helt omöjligt så är det inget som någon vet. Det är en väldigt långt dragen slutsats och det finns mycket som tyder på att det är fel, så som att helt andra saker gäller för vissa mer närbesläktade djur.
Det blir såhär när man inte förstår det som sägs, och är tvärsäker på att man hängde med .
Psykologi är som sagt en vetenskap idag, till skillnad mot ideologier så uttalar men sig inte om saker man inte med säkerhet vet. Som jag skrivit är man noga med den exakta formuleringen.
du skriver - "just det där som gäller för humrar"
Du har inte kolla på vad som sägs, du har bara hört en pajas säga något, och eftersom du delar åsikt med honom så tar du dennes ord för sanning, trots att han har lika svårt att kocentrera sig som du, och är lika okunnig och oskolad i vetenskapligt tänkande. Och dessutom är en uppmärksamhetskåt Messerschmitt.
Jag har redan förklarat ganska enkelt två gånger förut, men du kanske inte klarar av att koncentrera dig, och därför låter andra tänka åt dig, och går på vad du har hört istället för att ta reda på saker själv.
*Jordan talar om evolutionen och att slumpmässiga mutationer och det naturliga urvalet gjort att vissa variationer på liv överlevt medan andra gått under.
*Jordan säger att humrar konkurrerar genom att slåss.
den som vinner bröstar upp sig,
den som förlorar kryper ihop.
*Jordan säger att den kemikalie som får hummern att brösta upp sig är serotonin
*Han beskriver försöket: vad som händer när man ger hummer serotonin - den bröstar upp sig.
*Han säger att det är samma kemikalie som påverkas av antidepressiv medicin
och att den får samma effekt på människor
(jag länkade tidigare till försöket med chimpanser, den får samma effekt på chimpanser)
(jag lägger till att antidepressiv medicin inte tillför serotonin, däremot så ökar kolhydratrik kost utsöndringen, i USA kallar man sådan man comfort food. så det är safe to say att serotonin får oss att känna oss mindre deppiga, hur vi mår påverkar vår hållning)
*Han säger att våra vägar (hummerns och människans) skildes för ungefär mellan 350 000 000 och 600 000 000 år sedan, och att neurokemin är densamma (i det avseendet)
*Sedan säger han att detta visar hur viktiga dessa hierakier är (de har inte selekterats bort under den här tiden, de är kvar)
Vad han avser är vad jag har skrivit förut,
inordnandet i någon form av hierarki har en evolutionär funktion.
Cathy hänger inte med i en sådan här tankegång, jag antar att hon inte klarar av en tankegång med såhär många sekvenser - hennes slutsats blir då att - Så du säger att vi skall inrätta våra samhällens som humrarnas. Vilket är ren och skär idioti.
Det är Cathy och du som drar slutsatser, och ingen av er förstår exakt vad han säger och inte säger.
När han säger att hierarkier har en evolutionär funktion i motsats till att vara en social konstruktion så säger han bara just det. Det finns inte en chans att hierarkier är sociala konstruktioner, till och med så osociala varelser som humrar har sociala hierarkier det är inbyggt i vår biologi.
Det är inga konstigheter han säger.
Problemet är att vissa människor blir triggade när man ifrågasätter deras dogmer, och reagerar känslomässigt istället för förnuftigt. Man ska ha bra på fötterna om man ger sig på att ifrågasätta evolutionen, eller hur vi är skapta.
Kommunismen gör ju gärna det, men det är inte vetenskapligt, det är också naturvidrigt. Det leder inte till överlevnad det leder till död.