Citat:
Ursprungligen postat av
VillJalentine
Har själv 14 på testo och redan då har jag rejäla problem. Jag är under 30 år dock, borde ligga runt 30 i värdet.
Det är nog oerhört få män under 30 som har över 25nmol/liter naturligt.
Med det sagt tycker jag att vid gränsvärden(alltså 10-11 nmol/l eller mindre) ska bedömas på symptom, hur ens situation i livet är, hur bra man sover, äter och hur aktiv man är). Det är liksom inte roligt att vara beroende av sjukvården resten av livet. Vad händer vid en större samhällskris? Fatta att det inte är underbart att abrupt sluta med behandling.
Jag går på TRT sedan nåt år tillbaka och när behandlingen väl började fungera så har jag haft dalvärde(mitt lägsta värde, alltså det innan nästa spruta) varit allt mellan 13 och 23. Hur bra man mår av dessa värden beror på en massa saker, bl a hur van kroppen är vid nivån. Jag mådde bra när det var 13, men det var mitt i sommaren och livet bra rätt bra. Numera har jag 23 och mår även bra av det men det känns annorlunda i kroppen. Typ lite speedad är jag, svårt att sova, kanske inte är helt mig själv attitydmässigt. Så jag kommer nog försöka dra ner lite på det värdet till kanske 18.
Högre värden är inte alltid en bra sak. Det som är viktigt är balans mellan testosteron och andra hormoner, t.ex. östrogen, östradiol och sköldkörtelhormonerna.
Har ni provat att lägga om kosten t.ex.? Äta mindre med skitmat och socker och istället äta bra fetter.
https://www.artofmanliness.com/2013/...one-naturally/
Sedan bör ni äta vitamin d, även det piggar upp en massa. Gå till en hälsokost och köp en Holistic Vitamin D och ät 2000-4000 IE/IU varje dag och ni kommer märka stor skillnad.