Citat:
Ursprungligen postat av
skrockande
Jag vidhåller fortfarande att den som ej säger sig tro på Gud och försöker leta motsägelser på att en gudom finnes egentligen tror på just Gud.
Min formel är som följer och den borde egentligen sluta hela detta resonemang,
bevis 1
Den som är så lättsuggesterad ( all tro på sin egen tankeverksamhet menar jag är en svaghet i karaktären ) att denne icke säger sig tro på Gud, tror även denne på Gud ( och det blir i hans fall den guden som deras motsägelser blir att ringa in, tex. vetenskapens Gud ).
bevis 2
Eftersom det ej finns något som kan kallas psykologisk säkerhet, så bevisar det att vi alla ( 100% ) av alla människor på jorden kan suggesteras att tro på allting ( ja precis allting ) och därav är allt rätt och inget rätt samtidigt. Därav finns Gud eller så finns han inte och det är precis samma sak och båda är således också Gud.
Det går enbart att småle åt detta ditt vidhäftande personliga komplex som du ändå
vidhåller dig dragas med,
och sedan sprider... vad som ska försöka likna något av ett resonemang att adapteras på varenda människa, eh.. tänkande sådan.
Om så att du vackert hoppar över både kvalitet och volym som varje individ avger inom alla möjliga områden, vare sig det är matematisk räkneoperation eller annan logisk slutsats om vad det än månde vara : i detta fall "föremålet för beundran" , enkom FÖR ATT den råkar förekomma.. och figurera än här, än där ........... och enligt människor, också ändra skepnad............
Men ömkansvärt inlägg, då det är så extremt poröst och substanslöst (låt mig säga omisskännligt oförankrat i den värld vi tänkande individer känner, ja vi känner världen, om något!) och återspeglar en nästans smärtsam avsaknad av kännedom, dels kännedom om människan, världen.. och ovanpå detta din uppbyggda blinda tro, på ordet eller namnet "Gud"
Däremot tycker jag du helt utmärkt illustrerar -tron- ensamt, som fanbärare.. av hela begreppet.
Ja precis, den gud som du troende vill föra i existens, har ännu aldrig visat sig i existens.
Lika lite som att den nio ton tunga flygande randiga spädgrisen med tolv meter lång eldsprutande pansarsvans, tyvärr inte heller anses äga makt över oss.. men man kan VILJA, viljan ensam får flygande spädgrisen ATT existera.. i ditt eller mitt eller annans huvud, så med "Gud den store".
Skillnaden handlar om förmågan att med kraft & ihärdighet samt över tid,
lansera.. föremålet för beundran.
Detta då gud är inte bara det stora undret, men likaledes en ytterligt för människan, ekonomisk variabel som människan förfar med så som det passar.
Att du där tröstlös på jorden sedan med klent och avskalat förstånd inte-tror-att-så-är och alltid varit.. det, får jag innerligt beklaga!
Men tack för ett gott skratt , så här på morgonkvisten!

(det var längesedan någon yppade något i den liksom.... klassen.... något så underbart intelligensbefriande.. liksom i fritt fall...