Citat:
Om vissa saker kan beläggas med arkeologiska bevis kan vi anta att exakt de sakerna är sanning (så vitt vi kan veta något om det förflutna). Däremot bara för att man bevisar att ex. en stad fanns, så betyder det inte att händelserna som beskrevs hände. En bra liknelse är att bara för att ex. New York i serietidningen Spiderman finns, så är det inte ett bevis på att Spiderman finns på riktigt. Vi kan bevisa att New York finns, så vissa saker i serietidningen kan beläggas med bevis. Det bevisar inte det extraordinära (Spiderman).Nu ska jag försöka mig på att vara litet mer debattbegåvad än jag egentligen är. Jag tycker annars
att sånt är bortkastad tid, när det i mitt tycke finns hur mycket klara bevis som helst för att
Gud finns. I ditt inlägg så reagerar jag på det vad du skriver om att vissa premisser kräver
ett påhittat svar för att lösa problemet.
Då är mitt svar: Vad är det som är påhittat i de svar som vi troende ger er ateister?
Om vissa saker i bibeln kan beläggas med arkeologiska bevis, så är det väl mycket klart att
den troende inte pratar strunt.
att sånt är bortkastad tid, när det i mitt tycke finns hur mycket klara bevis som helst för att
Gud finns. I ditt inlägg så reagerar jag på det vad du skriver om att vissa premisser kräver
ett påhittat svar för att lösa problemet.
Då är mitt svar: Vad är det som är påhittat i de svar som vi troende ger er ateister?
Om vissa saker i bibeln kan beläggas med arkeologiska bevis, så är det väl mycket klart att
den troende inte pratar strunt.
Citat:
Nej.
Om indiciebevis kan läggas fram av en troende, så
talar det i hög grad för att det där med Gud är sant.
talar det i hög grad för att det där med Gud är sant.
Citat:
På ett sätt som är testbart, helst.
Kort och gott: På vilket sätt menar ni att man ska kunna belägga att Gud finns?
Citat:
Om du kan visa på det så byter vi uppfattning. Problemet är att du inte kan visa på det, du kan bara påstå det.
Om man kan visa på att en högre makt måste ha varit inblandad på något sätt i
livets uppkomst, så kallar ni det bara för ett argument ur okunskap.
livets uppkomst, så kallar ni det bara för ett argument ur okunskap.
Citat:
Bara för att du inte förstår hur evolutionen kan utveckla saker som örat och hörseln, så är det inte ett bevis för att en högre makt måste varit inblandad. Det är exakt vad man kallar argument ur okunskap.
Jag kan ge ett exempel som talar väldigt starkt för att en högre makt måste ha varit
inblandad i evolutionen. Kort sagt evolutionen verkar ha en ingrediens av intelligens i sig.
Hur ska man annars förklara tex hur en sån sak som örat och hörseln kom till?
inblandad i evolutionen. Kort sagt evolutionen verkar ha en ingrediens av intelligens i sig.
Hur ska man annars förklara tex hur en sån sak som örat och hörseln kom till?
Citat:
Nu har ju tyvärr inga direkta bevis för det, bara en massa saker ni inte förstår. Jag säger inte att alla andra nödvändigtvis förstår det heller men felet är att göra slutsatser baserat på oförstående.
Således är det inte ett påhittat svar. Vi troende bara konstaterar att omständigheterna
i livets utveckling så gott som bevisar att Gud finns.
i livets utveckling så gott som bevisar att Gud finns.