2018-02-20, 04:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wildhassan
Vad ska Kronofogden göra åt problemet tänkte du?

Skrämma henne så hon betalar tillbaka det som inte är hennes tänkte jag!
Citera
2018-02-20, 07:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elastikmanden
Och nästa gång: om du köper en vara av en privat säljare, betala när du fått varan.

Det har jag funderat på. Man får jämt höra:
Som köpare, betala aldrig innan du fått varan.
Som säljare, skicka aldrig varan innan du fått pengarna.
Jag menar, någon måste ju ge sig och chansa. Det finns även bedrägerier där köparen fått varan men hävdar att han inte fått och vill ha pengarna tillbaka.

Det är kanske inte alla gånger köparen eller för den delen säljaren går med på frakt med Blocketpaketet. Hur ska man då sköta affären på säkrast sätt egentligen?
Citera
2018-02-21, 00:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ludde86
Det är kanske inte alla gånger köparen eller för den delen säljaren går med på frakt med Blocketpaketet. Hur ska man då sköta affären på säkrast sätt egentligen?

Det finns nån ny tjänst/app som heter "Zaver"
Vet inte så mycket om det men den ska fixa säkrare betalningar där båda måste logga in med bank-id och om jag förstått det rätt så står nått företag för risken.
Alla betalningar och utbetalningar går genom dom alltså.
Citera
2018-02-21, 03:14
Medlem
Jag har tittat lite på köplagen nu och hittat detta exemplet:

Citat:
"Det är fråga om ett distansköp (se ovan) och transportfirman
skadar varan under leveransen. Köparen måste ändå betala
fullt pris till säljaren eftersom risken redan övergått. Köparen
kan dock möjligen kräva transportören på ersättning i en separat
process."

Köplagen säger oxå att jag är ägare till paketet:
Speditören är väl i mitt fall DB Schenker

Citat:
Vid distansköp anses däremot varan överlämnad till
köparen när transportören mottar varan. Detta gäller
även om det är en extern speditör.

Så hur går jag vidare?
Ska jag bara kontakta Schenker och se vad dom säger?
Dom har ju redan betalat säljaren så jag tror ju inte dom är sugna på att betala mig oxå?
Hur går jag vidare i så fall?
Kan ARN hjälpa mig?
Citera
2018-02-21, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hstd74
Jag har tittat lite på köplagen nu och hittat detta exemplet:

Köplagen säger oxå att jag är ägare till paketet:
Speditören är väl i mitt fall DB Schenker

Så hur går jag vidare?
Ska jag bara kontakta Schenker och se vad dom säger?
Dom har ju redan betalat säljaren så jag tror ju inte dom är sugna på att betala mig oxå?
Hur går jag vidare i så fall?
Kan ARN hjälpa mig?
Finns ingen anledning att trassla till det och blanda in ARN. Detta gör bara att trasslar in dig i en massa idiotisk byråkrati. Neij samla in alla mail konversationer du haft med människa ta ut rubbet i papper/utbetalningar osv från transportföretaget. Bifoga din swich insättning till människan och skicka in rubbet till kronofogden. Kostar 300 kr. När sedan processen är igång smsar du henne alla ärendnr osv som tingsrätten kommer skapa så på så sätt sätter du henne under tryck. Hon ska förklara för tingsrätten varför hon har fått dubbel ersättning. Men som sagt du måste kolla om hon tidigare har betalningsanmärkningar innan du gör detta. För har hon det, kommer hon att skita i alltihop.
Citera
2018-02-21, 17:53
Medlem
pillenottens avatar
Enligt köplagen (alltså mellan privatpersoner) på distans, räknas varan som levererad när den överlämnats till transportören och är alltså din egendom - därför bör Schenker betala till dig, så stå på dig och kräv att få ersättning, så blir det deras jobb att kräva tillbaka ersättningen av säljaren,
(Däremot tror jag det förhåller sig annorlunda med konsumentköplagen, där en näringsidkare anses kunna leverera en ny vara till konsument.)

Jag skickade tidigare i år en försändelse med posten, som var sönderslagen vid framkomst, eftersom den bedömdes vara korrekt emballerad så betalades ersättning till köparen - dock utan att informera mig, vilket jag fann lite märkligt.
Hade köparen varit oärlig hade han kunnat fått ersättning både av mig och posten
Citera
2018-02-22, 01:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pillenotten

Mailade Schenker igår och fick detta svaret idag, typ vad jag hade räknat med.

Citat:
Hej,

Avsändaren är vår kund då de har bokat frakten med oss. Därför är det avsändaren reklamationen hänvisas till.
Ni som mottagare är alltså avsändarens ”kund” så det som ni har betalt för bör avsändaren återbetala till er.
Detta är något som ni sinsemellan får diskutera.
Med vänliga hälsningar / Best Regards

Julia

Schenker AB

Ska jag maila tillbaka och fråga om dom helt enkelt skiter i vad som står i köplagen?
Senast redigerad av hstd74 2018-02-22 kl. 01:08.
Citera
2018-02-22, 01:54
Medlem
Citat:
[/spoiler]

Mailade Schenker igår och fick detta svaret idag, typ vad jag hade räknat med.

Ska jag maila tillbaka och fråga om dom helt enkelt skiter i vad som står i köplagen?
Faktum kvarstår hur ska hon kunna förklara dubbel ersättning för tingsrätten. Det som hon skulle behöva uppvisa gentemot tingsrätten är ett kvitto/återbetalning på att hon satt in 2200 kr på ditt konto. Det kan hon inte! vilket är ytterst besvärande för henne gentemot tingsrätten. Det är denna linje du ska köra på 300 spänn är taget alla dar i veckan. Sätt tryck på henne smsa alla dokument du får ifrån tingsrätten som berör henne. Nu blir hon förr eller senare uppsökt av en delgivningsman och det ska visa sig att det är inte fullt så fridfullt man kan tänka sig när man är pensionär. OCH BLÅSER FOLK. Här ska det bullras och bråkas tills dess denna usla människa snällt sätter in 2200 kr +ditt utlägg 300 kr fär ansökningsavgiften. När 2500 kr är inne på ditt konto så är saken klar! Om inte annat så fixar kfm det med att dom tvångs drar på hennes pension. Det här kan bara sluta på ett sätt. Det är Money at your account.
Kör hårt!
Senast redigerad av leosurvey 2018-02-22 kl. 01:57.
Citera
2018-02-22, 06:12
Medlem
Citat:

Du behöver stämma personen på pengarna om dom vägrar betala. Du är inte kund hos Schenker.
Citera
2018-02-22, 09:11
Medlem
pillenottens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bodiejunior
Du behöver stämma personen på pengarna om dom vägrar betala. Du är inte kund hos Schenker.
Fast jag tror att Schenker missat den lilla detaljen med köplagen, Postnord betalar ju till mottagaren - så det är ju interssant hur de ställer sig till detta
Citera
2018-02-22, 09:15
Medlem
pillenottens avatar
I övrigt håller jag på att stämning i tingsrätten är rätt väg att gå, bedrägerianmälan till polisen är ju bra att ha i stämningsansökan
Citera
2018-02-22, 09:27
Medlem
Femme.Fatales avatar
Citat:
Skulle köpt en pryl på blocket strax innan jul.
Hittade en säljare i Stockholm som var villig att skicka med post, själv bor jag på västkusten.
Hon fixar paketet och när det är inlämnat swishar jag pengarna.
Schenker lyckas slarva bort paketet och tjejen vill inte ge tillbaka mina pengar.
Jag har messat och mailat henne flera gånger och hon sätter att hon ska betala så fort Schenker har ersatt henne.
Nu vet jag att hon fått pengarna förra veckan men ändå betalar hon inte tillbaka till mig.
Det handlar om 2200 kr.

Det finns inga avtal eller kvitton så klart men jag har flera sms/mail där hon skriver att hon ska betala mig.

Har messat henne flera gånger dom senaste dagarna men hon svarar inte längre.

Kan jag göra något?
Polisanmäl henne.
Ta reda på vem hon är och hota med att hänga ut henne på Facebook etc. Finns sidor där man hänger ut bedragare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in