2018-02-19, 22:59
Medlem
Skulle köpt en pryl på blocket strax innan jul.
Hittade en säljare i Stockholm som var villig att skicka med post, själv bor jag på västkusten.
Hon fixar paketet och när det är inlämnat swishar jag pengarna.
Schenker lyckas slarva bort paketet och tjejen vill inte ge tillbaka mina pengar.
Jag har messat och mailat henne flera gånger och hon sätter att hon ska betala så fort Schenker har ersatt henne.
Nu vet jag att hon fått pengarna förra veckan men ändå betalar hon inte tillbaka till mig.
Det handlar om 2200 kr.

Det finns inga avtal eller kvitton så klart men jag har flera sms/mail där hon skriver att hon ska betala mig.

Har messat henne flera gånger dom senaste dagarna men hon svarar inte längre.

Kan jag göra något?
Citera
2018-02-19, 23:01
Medlem
franges avatar
Polisanmälan för bedrägeri.

Låt gissa, hon "har tappat bort" kollinumret hon fick av Schenker? Det är en uppenbar scam, hon har helt enkelt blåst dig. Troligtvis fanns det ingen vara överhuvudtaget, utan bara hennes fejkade annons.
Citera
2018-02-19, 23:01
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hstd74
Hittade en säljare i Stockholm som var villig att skicka med post, själv bor jag på västkusten.
Schenker lyckas slarva bort paketet och tjejen vill inte ge tillbaka mina pengar.
Jag har messat och mailat henne flera gånger och hon sätter att hon ska betala så fort Schenker har ersatt henne.
Nu vet jag att hon fått pengarna förra veckan men ändå betalar hon inte tillbaka till mig.
Det handlar om 2200 kr.

Det finns inga avtal eller kvitton så klart men jag har flera sms/mail där hon skriver att hon ska betala mig.

Kan jag göra något?

Hur kan du veta det?
Citera
2018-02-19, 23:33
Medlem
Jag har sett kvittot på att hon lämnat in paketet.
Hon verkade inte bry sig så mycket om att det inte gick att spåra paketet så jag låg på ganska bra hos Schenker. Efter mycket om och men erkände dom att dom slarvat bort det.
Eftersom det var jag som hade haft kontakt med dom skickade dom ersättnings-papper till mig i stället för till henne. Jag fick ringa och förklara läget för dom.

Har mailat Schenker förra veckan och fick då besked att ärendet är avslutat och pengar utbetalda.
Citera
2018-02-19, 23:37
Medlem
Polisanmälan har jag tänkt göra.
Men ska jag bara glömma pengarna?
Tänkte att en brev från fogden kanske skrämmer henne till att betala.
Men om jag fattat det rätt så kan hon bara skita i att betala det och då får jag betala till tingsrätten oxå, för att "kanske" få några pengar.
Citera
2018-02-20, 00:15
Medlem
Citat:
Polisanmälan har jag tänkt göra.
Men ska jag bara glömma pengarna?
Tänkte att en brev från fogden kanske skrämmer henne till att betala.
Men om jag fattat det rätt så kan hon bara skita i att betala det och då får jag betala till tingsrätten oxå, för att "kanske" få några pengar.
Problematiskt det här. Vi säger den varan du köpt av säljaren och betalat. Säljaren fullgör sina plikter och levererar din vara till Schenker. Då kan man ju säga att hon är grön. Men sedan sker något konstigt nu får hon betalt ytterligare en gång till för varan. Denna gång från Schenker. Jaa du Shenker har väl inskrivet i sina paragrafer att dom ersätter den som skickat varan och inte den som är mottagare. Säljaren har således fått dubbel betalning för varan. Men du! det är nog inte så dumt att köra racet med fogden i alla fall. Det är faktist din lagliga rätt. Vad kostar det att ansöka till fogden 700-800 kr? Jag skulle tippa på att du är så förbannad nu så det skulle väl vara gött att sätta fogden på henne eller hur? Jag tror du måste ansöka till Kfm varje år och det kanske det inte är värt. Men har du tur så trillar pengarna in under året från Kfm till dig. Jaa man blir så förrbannnad!!!!!!!
Citera
2018-02-20, 00:53
Medlem
elastikmandens avatar
Och nästa gång: om du köper en vara av en privat säljare, betala när du fått varan.
Citera
2018-02-20, 02:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av leosurvey
det är nog inte så dumt att köra racet med fogden i alla fall. Det är faktist din lagliga rätt. Vad kostar det att ansöka till fogden 700-800 kr? Jag skulle tippa på att du är så förbannad nu så det skulle väl vara gött att sätta fogden på henne eller hur? Jag tror du måste ansöka till Kfm varje år och det kanske det inte är värt. Men har du tur så trillar pengarna in under året från Kfm till dig. Jaa man blir så förrbannnad!!!!!!!

Det som gör mig mest sne på henne är att hon hela tiden får det att låta som att det e så synd om henne.
En gång hade hon inte kunnat svara på mess för att nån i släkten hade dött, nästa gång har hon fullt upp på jobbet. Sen var hon helt plötsligt sjukpensionär.

300 kr för kfm.
Det betalar jag gärna för att testa sätta dit henne.
https://www.kronofogden.se/Ansokaombetalningsforelaggande.html

Men om jag kör på kfm så skiter jag i polisen eller?
Senast redigerad av hstd74 2018-02-20 kl. 02:33.
Citera
2018-02-20, 02:32
Medlem
wildhassans avatar
Vad ska Kronofogden göra åt problemet tänkte du?
Citera
2018-02-20, 03:14
Medlem
Citat:
Det som gör mig mest sne på henne är att hon hela tiden får det att låta som att det e så synd om henne.
En gång hade hon inte kunnat svara på mess för att nån i släkten hade dött, nästa gång har hon fullt upp på jobbet. Sen var hon helt plötsligt sjukpensionär.

300 kr för kfm.
Det betalar jag gärna för att testa sätta dit henne.
https://www.kronofogden.se/Ansokaombetalningsforelaggande.html

Men om jag kör på kfm så skiter jag i polisen eller?
Så som jag ser det så har du ju gott om dokumentationer dels ditt swich alla mail och schenker där du hämtar du ut rubbet med papper.
Gör en egen fin uppställning med summor och intyg så låter du tingsrätten besluta om kravet är godkänt. När du kopplar in tingsrätten så blir det hela mindre kul för henne hon kommer ex få en förfrågan från tingsrätten där hon ska ge ett [b]YTTRANDE[/B] varför hon motsätter sig kravet. Nu börjar pendeln att svänga över till din fördel och hon borde få kalla fötter. Risken är ju om hon redan har betalningsanmärkningar då skiter hon i det. Där är väl en "backcheck" på Ratsit eller liknande bra för att se om hon har betalningsanmärkning tidigare, i så fall, lägg ned! Om hon inte har det kör! Jag skulle hoppa polisen.
Senast redigerad av leosurvey 2018-02-20 kl. 03:16.
Citera
2018-02-20, 04:24
Medlem
Citat:
Det handlar om 2200 kr.

Kan jag göra något?

När du som privatperson köper någon från en annan privatperson så gäller köplagen är det köparen som ansvarar för frakten om inget annat är avtalat.

Du får begära ersättning från Schenker. Nästa steg är att stämma personen.

Offtopic. Varför använder du inte Blocket paketet? Det går också via Schenker, är billigt och du är helt säker och behöver inte ens använda Blocket för att köpa/sälja varan...
Senast redigerad av Bodiejunior 2018-02-20 kl. 04:28.
Citera
2018-02-20, 04:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bodiejunior
När du som privatperson köper någon från en annan privatperson så gäller köplagen är det köparen som ansvarar för frakten om inget annat är avtalat.

Du får begära ersättning från Schenker. Nästa steg är att stämma personen.

Offtopic. Varför använder du inte Blocket paketet? Det går också via Schenker, är billigt och du är helt säker och behöver inte ens använda Blocket för att köpa/sälja varan...

Schenker lär väl inte ge mig en spänn nu när dom redan har ersatt varan till henne?
Enligt dom gällde post-försäkringen bara för avsändaren?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in