2018-02-20, 23:26
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot

Det råkar finnas fall som inte passar sig för att lösas inför öppen ridå. Respektera myndigheternas ställningstaganden och rådande lagar.

Kevin-fallet.
Därtill sju Quick-mord, Linna, Rahman, Osmo Vallo osv
Räcker det för att respektera myndigheternas ställningstagande?
Citera
2018-02-20, 23:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Kanske dags för dig att inse att två synnerligen kallblodiga mord har ägt rum? Om du blev visare med juridiken som hjälp är det gott nog.

Bara för att du endast har förmåga att analysera denna historia utifrån ett (1) perspektiv - det strikt straffrättsliga - ska du inte inbilla dig att alla andra är lika monomant enfaldiga.
Citera
2018-02-20, 23:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Därför nämnde jag garantfunktionen. Litet förenklat (men inte mycket) har barn, omgivning och samhället i stort rätt att vänta sig att föräldrar tar hand om sina barn och skyddar dem.

Det känns väldigt rimligt.
Citera
2018-02-20, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Därför nämnde jag garantfunktionen. Litet förenklat (men inte mycket) har barn, omgivning och samhället i stort rätt att vänta sig att föräldrar tar hand om sina barn och skyddar dem.

Och precis därför vill i af jag veta om skolan och andra runt barnen kunnat göra mer. En Lex Moa och Agnes.

Jag är hyggligt säker på att pappan var narcissist av det grövre slaget, dubbelansikte, och det är han inte ensam om i samhället. Nu dör inte alla barn tack och lov, men fler kan säkert lida och vara väl omhändertagna i "ME"-diagnos. (Därmed inte sagt att sjukdomen inte finns, eller att den alltid är falsk), men den här typen av sjukdomar kan misstas för annat och missbrukas av individer som söker en accepterad diagnos, mer än att barnen kanske är trötta och olyckliga på grund av despotism, oberäknelighet, kyla, straff och villkorad kärlek. Allt det där förekommer i familjer tyvärr.
Citera
2018-02-20, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frank.Einstein
Bara för att du endast har förmåga att analysera denna historia utifrån ett (1) perspektiv - det strikt straffrättsliga - ska du inte inbilla dig att alla andra är lika monomant enfaldiga.

Jag har prövat många ingångar och antar att min livserfarenhet är bredare än din, om vi nu ska jämföra vem som är mest begåvad. Dina påhopp klär dig inte. Du är en slingerbult som har en mycket speciell agenda, men, jag bryr mig inte särskilt. Ringla vidare nu, bry dig inte om dem som inte tycker som du.

Det här måste vara ett av de fegare morden i svensk rättshistoria. Först söka hjälp av skolan, som gör allt i sin makt för den krävande fadern. Sedan ge alla fingret genom att mörda barnen?

Finns en person som redogjort för vad detta handlar om på sin blogg. Han kanske försade sig?
TVÅ ÖVERLAGDA MORD. TVÅ SJÄLVMORD, föräldrarna levde ytterligare minst ett dygn. Hur kunde de leva med sig själva dessa timmar när barnen var döda, hur? Hur kunde de vänta på att giftet/tabletterna skulle verka tills barnen var döda? Gick de in som dödsänglar till barnen och kunde på deras puls?
Senast redigerad av rappytt 2018-02-20 kl. 23:44.
Citera
2018-02-20, 23:36
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Vad ska föräldrar till andra barn säga till sina barn - sjuka eller friska - att flickorna i Bjärred bara försvann - "Sånt händer. Föräldrar gör så ibland när de inte orkar mer. Vi vet inte varför och vi bryr oss inte, flickornas föräldrarna fick bestämma själva."

Vadå "menade väl"??? Är du inte lite snett nu ? Det finns inget välmenande i att mörda två flickor - så här mentalt och fysiskt kapabla. Om det överhuvudtaget handlar om något är det väl i så fall att föräldrarna - i välmening om sig själva - inte ville fortsätta mer.

Vem är du att kunna avgöra att flickorna "mördades av välmening" och att de absolut inte blivit utsatt för något annat förminskade, styrande eller isolerande av sina föräldrar föregående morden på dem?

Du borde skriva i en blogg i stället för här. Humanismen ekar kall och mördande tom av spekulations- och annonsvevandet i tråden.

Det är inte jag som har ifrågasatt om myndigheterna hanterar ärendet som de borde.

Avslutar diskussion.
Citera
2018-02-20, 23:40
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Kevin-fallet.
Därtill sju Quick-mord, Linna, Rahman, Osmo Vallo osv
Räcker det för att respektera myndigheternas ställningstagande?

Vilken tur då att du har högstatusoffer den här gången så att du slipper hamna i en diskussion om rättvisans svagheter inför lågstatusoffer, och falska apostlars tendens att vilja profitera på de svagares underläge....
Citera
2018-02-20, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Varför ser du det som väldigt rimligt? Säger inte att du har fel.

Minst lika rimligt. Inte väldigt rimligt, skrev jag. Det betyder lika rimligt eller lite rimligare.

Lite rimligare pga
1) de flyttade från föräldrarna till H
2) de måste ha känt sig mycket ensamma eftersom de mördade sina barn.
Citera
2018-02-20, 23:41
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frank.Einstein

Ja gissar - utan att veta - att många här har varit av uppfattningen att just för att föräldrarna mördat de egna barnen är det mindre allvarligt. Som att föräldrarna redan därigenom får ett straff och blir barnlösa. De mördar "sina egna".

Men det är faktiskt precis tvärt om. Det är ett allvarligare brott att mörda sitt eget barn än exempelvis någon annans barn. (Om man nu ska gradera helvetet.) Just för garantansvaret som föräldrar och vårdnadshavare har. Vill man inte längre vara vårdnadshavare kan man faktiskt tillfälligt eller permanent avsäga sig detta i Sverige. Det kunde även OH och HB gjort.

Det är därför jag och några andra förståndiga vänder oss mot den underliggande attityden att föräldrar "äger sina barn" och att detta är en "familjeangelägenhet". Vårt rättssystem ser det absolut inte så.
Citera
2018-02-20, 23:44
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Vilken tur då att du har högstatusoffer den här gången så att du slipper hamna i en diskussion om rättvisans svagheter inför lågstatusoffer, och falska apostlars tendens att vilja profitera på de svagares underläge....

Betvivlar starkt att den israeliske mannen som reste runt i välden eller "Johan" eller de andra av Quicks påstådda offer på något sätt skulle betecknas som "lågstatusoffer". Knappast heller den äldre damen vars mord Rahman dömdes för eller de påstått rika brödrarparet i Linna-fallet.
Förstår inte vart du vill komma?
Citera
2018-02-20, 23:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Jag har prövat många ingångar och antar att min livserfarenhet är bredare än din, om vi nu ska jämföra vem som är mest begåvad. Dina påhopp klär dig inte. Du är en slingerbult som har en mycket speciell agenda, men, jag bryr mig inte särskilt. Ringla vidare nu, bry dig inte om dem som inte tycker som du.

Fast jag vet inte. Det enda jag har hört dig göra är att pröva en enda dörr - den oresonligt fördömande. I min Sir Väs-hjärna har detta grumlat ditt sinne från att närma dig sanningen under hela din närvaro i denna tråd.
Citera
2018-02-20, 23:46
Medlem
Citat:
Ja gissar - utan att veta - att många här har varit av uppfattningen att just för att föräldrarna mördat de egna barnen är det mindre allvarligt. Som att föräldrarna redan därigenom får ett straff och blir barnlösa. De mördar "sina egna".

Men det är faktiskt precis tvärt om. Det är ett allvarligare brott att mörda sitt eget barn än exempelvis någon annans barn. (Om man nu ska gradera helvetet.) Just för garantansvaret som föräldrar och vårdnadshavare har. Vill man inte längre vara vårdnadshavare kan man faktiskt tillfälligt eller permanent avsäga sig detta i Sverige. Det kunde även OH och HB gjort.

Det är därför jag och några andra förståndiga vänder oss mot den underliggande attityden att föräldrar "äger sina barn" och att detta är en "familjeangelägenhet". Vårt rättssystem ser det absolut inte så.

Exakt det. Några blev tagna på sängen av juridikens klargörande av vad det är frågan om för slags brott. Ett av de mest allvarliga brott man kan tänka sig, nej, det allvarligaste brottet som finns. När föräldrar mördar sina barn är de inte barmhärtiga samariter som agerar omtänksamt...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in