2018-02-20, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Helt rätt Västra Frölunda ska det va. Ja, sju år sedan men det innebär väl inte att man automatiskt tappar kontakten. Så himla långt till Lund är det inte heller.

Jag har bott 120 mil från mina föräldrar, vi har både träffats och haft daglig kontakt i alla år.

Det kan ju finnas olika anledningar till ev tappad kontakt. Flytten kan ha markerat distans. Vi vet ju inte det.
Citera
2018-02-20, 23:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Problemet att göra bedömningen beror på att ingen i tråden har tillgång till FU. (För enkelhetens skull får vi anta att FU denna gång ger det mesta av den nödvändiga informationen).

Men bedömningen av gärningen (morden) kan variera mellan dråp till mord, till exempel om barnen varit plågsamt och dödligt sjuka med döden nära förestående (förmildrande, kanske dråp) eller "bara" haft ett livslångt handikapp och ett jobbigt liv framför sig. Till och med genomförandet kan spela roll för straffmätningen, hänsynslöshet kan vägas in.

Här är barnens verkliga sjukdomsbelastning inte känd. Gissningarna i tråden bygger på rätt svaga indicier, en obduktion och tillgång till alla journaler torde vara nödvändigt här.

För en mild bedömning: objektivt pågående stort lidande hos barnen, som blir värre. För en sträng bedömning, föräldrarnas garantställning.

Den av Hamilkar så målande beskrivna "knäppskallerabatten" kan svårligen delas ut till såpass medvetna och informerade personer, men skulle man kunna påvisa (och styrka) sjukliga vanföreställningar kan det kanske tänkas. I vårt fall kan man ju inte göra någon rättspsykiatrisk undersökning, av kända skäl.

Att man skulle ge föräldrarna (i ett hypotetiskt överlevnadsläge) någon straffrabatt därför att man haft det personligt jobbigt, egna lidanden och andra skäl av den karaktären tror jag inte rätten skulle beakta.

Kort svar: Mord, livstid. Ifall de skulle ansöka om tidsbestämning, gissningsvis 24 till 30 år.

Tack för genomgången!
Måste säga att jag faktiskt trodde att någon juridisk hänsyn skulle tas till föräldrarnas förtvivlade, långvariga och plågsamma kamp för sina barn. Är dock alldeles för lite bevandrad inom juridiken för att kunna motsäga dina bedömningar.
Citera
2018-02-20, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SintraartniS
Det kan ju finnas olika anledningar till ev tappad kontakt. Flytten kan ha markerat distans. Vi vet ju inte det.

Nja, OH hade länge pendlat mellan Gbg-Lund och döttrarna skulle väl skolplaceras. Kan ha spelat in. Att skaffa ett boende mer anpassat efter arbetssituationen verkade väl rimligt. HB fick också jobb i Lund.
Citera
2018-02-20, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av larsingvarsfru
Finns inga förmildrande omständigheter i det här fallet. Överlagt mord. Två stycken.
Att ens sitta och diskutera hur att avsluta sina barns liv, kräver en personlighetsstörning hos en eller två föräldrar. Det som berör än mer är det minimalistiska liv flickorna har haft långt innan sjukdomar och mordplaner. Isoleringen. Moas pianoavslut ser jag som ett straff och jag tror att det mesta i flickornas liv sett ut så. Utgår man ifrån den normala utvecklingen hos barn mellan 10-15 år, måste föräldraparet haft ett rent helvete. Det är i denna ålder barnet börja ifrågasätta sina föräldrar, frigöra sig. Det mesta handlar om kompisar och tillhörighet, samt förvirring om kroppens och hjärnans utveckling. Att då som förälder styra varje minut i barnets liv och utveckling leder till krig eller att barnet ger upp.

Är det bara jag som minns hur man var, tänkte och gillade vid 10-11-årsåldern och kanske 14?
Då skulle mina föräldrar sitta och planera ett lönnmord på mig? Mamma och pappa som ska vara min back-up och några att komma till med bekymmer och glädjeämnen, min språngbräda. Min trygghet. Frisk som sjuk.

De osynliga morden måste belysas på ett nytt sätt i lagens mening, annars kringås alla andra mänskliga rättigheter. De ska inte kunna falla tillbaka på gammal äganderättsanda, som de dammiga hederskulturerna som kom till långt före islams tillkomst.

Exakt så. Jag bygger denna uppfattning på egen erfarenhet av en chef med grav narcissism. Hen talade inte med sin personal på ett halvår, när kritik sipprat ut om detta sjuka ledarskap. Medarbetarna blev också sjuka i varierande grad.

Kan det vara så att OH tyckte det var bättre att ha ihjäl familjen för att slippa bli ifrågasatt som klanledare, än att se sitt "imperium" rasa samman? Tror att både fru och barn led hårt av att bli osynliggjorda och styrda av OH.

Det besked som blev kraftigt negativt torde vara något som påverkat OH direkt, som riskerade sänka hans ställning. Därför måste familjen straffas med döden. Jag ser det så, med erfarenhet av hur svårt personlighetsstörda kan agera. De flesta har en viss grad av narcissism som är oundviklig och i viss mån hälsosam och nödvändig, men, när det gått fel, så blir denna sjukdom ett direkt hot mot alla som på något sätt är beroende av en personlighetsstörd individ. Det kan vara på en arbetsplats eller i en familj. Problem inne i familjen som rektorn uttryckte sig...
Citera
2018-02-20, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Nja, OH hade länge pendlat mellan Gbg-Lund och döttrarna skulle väl skolplaceras. Kan ha spelat in. Att skaffa ett boende mer anpassat efter arbetssituationen verkade väl rimligt. HB fick också jobb i Lund.

Du skriver att det är rimligt att anta att mor-och farföräldrar kände till hur familje levt. Jag menar att det är minst lika rimligt att anta att så inte har fallet.
Citera
2018-02-20, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frank.Einstein
Tack för genomgången!
Måste säga att jag faktiskt trodde att någon juridisk hänsyn skulle tas till föräldrarnas förtvivlade, långvariga och plågsamma kamp för sina barn. Är dock alldeles för lite bevandrad inom juridiken för att kunna motsäga dina bedömningar.

Kanske dags för dig att inse att två synnerligen kallblodiga mord har ägt rum? Om du blev visare med juridiken som hjälp är det gott nog.

Det är inte alls säkert att föräldrarna kämpat förtvivlat för sina barn, då hade minstingen fått fortsätta spela piano om hon så bara kunde hasa sig fram till pianot.
Senast redigerad av rappytt 2018-02-20 kl. 23:18.
Citera
2018-02-20, 23:17
Medlem
Citat:
Du skriver att det är rimligt att anta att mor-och farföräldrar kände till hur familje levt. Jag menar att det är minst lika rimligt att anta att så inte har fallet.

Exakt så i denna fråga också. Narcissister är experter på att ge olika bilder till olika personer och framställa sig på olika sätt. "Vis och klok" inför professorskollegor och despot hemma är en möjlighet.

Jag är faktiskt nyfiken på hur relationen såg ut i OHs ursprungsfamilj, med föräldrar och ev. syskon.
Senast redigerad av rappytt 2018-02-20 kl. 23:19.
Citera
2018-02-20, 23:19
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Jo både jag och andra här vill nog väldigt gärna försöka förstå den här ovanliga händelsen i Bjärred.
Det jag vänder mig mot är att det skulle vara en inre angelägenhet för familjen och något sorgligt som ingen kunde rå för. Och att vi därför bör lämna de döda och familjens anhöriga ifred.

Det sista är rimligt, anhöriga har inte begått något brott. Men att mord på två flickor på något sätt är en familjs inre angelägenhet och därför ska tystas ner är absolut fel. Det finns två vuxna, till och med juridiskt kunniga individer, som begått mord - något de definitivt har ansvar för och kan "rå för" att de bestämt sig för att göra.

Det är fel mot de unga flickorna som sannolikt aldrig själva valde att dödas, att brottet mot dem ska klumpas ihop med att även förövarna är döda. Det är ett brutalt brott mot två oskyldiga barn och det ska inte tystas ner, oavsett vem mördaren är.
Massmedia refererar inte bara uppgifter om brott där förövaren är på fri fot och ska varnas för, utan faktiskt även brott som vi kanske kan förebygga med mer kännedom om hur de kom till. Det torde vara viktigare och mer hederlig upprättelse för de mördade flickorna än locket på.

Du citerar dessutom illa, så jag läste bara fram till nästa "förnekelse":

DET är INGEN SOM betraktar detta SOM en inre ANGELÄGENHET !¡!

Det råkar finnas fall som inte passar sig för att lösas inför öppen ridå. Respektera myndigheternas ställningstaganden och rådande lagar.

Kan du inte dikta ihop ett eget fall från början där du verkligen vet vad du talar om?
Citera
2018-02-20, 23:20
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Vad ska grannmamman i Bjärred säga till sin flicka? Att grannarna var onda svin som rövknullade sina barn eller att de menade väl men gjorde fel? Att de var lättsinniga eller att de inte orkade längre? DET ÄR TILL SIST DET DET HANDLAR OM.

Vad ska föräldrar till andra barn säga till sina barn - sjuka eller friska - att flickorna i Bjärred bara försvann - "Sånt händer. Föräldrar gör så ibland när de inte orkar mer. Vi vet inte varför och vi bryr oss inte, flickornas föräldrarna fick bestämma själva."

Vadå "menade väl"??? Är du inte lite snett nu ? Det finns inget välmenande i att mörda två flickor - så här mentalt och fysiskt kapabla. Om det överhuvudtaget handlar om något är det väl i så fall att föräldrarna - i välmening om sig själva - inte ville fortsätta mer.

Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Vem är du att mot alla involverade myndigheter bevaka flickornas rätt och heder genom att dra upp allt mellan himmel och jord som de kan ha utsatts för?

Det är skandalisering förklätt till moralisk överlägsenhet.

Vem är du att kunna avgöra att flickorna "mördades av välmening" och att de absolut inte blivit utsatt för något annat förminskade, styrande eller isolerande av sina föräldrar föregående morden på dem?
Senast redigerad av Solglittret 2018-02-20 kl. 23:28.
Citera
2018-02-20, 23:22
Medlem
Citat:

Varför ser du det som väldigt rimligt? Säger inte att du har fel.
Citera
2018-02-20, 23:24
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Jo både jag och andra här vill nog väldigt gärna försöka förstå den här ovanliga händelsen i Bjärred.
Det jag vänder mig mot är att det skulle vara en inre angelägenhet för familjen och något sorgligt som ingen kunde rå för. Och att vi därför bör lämna de döda och familjens anhöriga ifred.

Det sista är rimligt, anhöriga har inte begått något brott. Men att mord på två flickor på något sätt är en familjs inre angelägenhet och därför ska tystas ner är absolut fel. Det finns två vuxna, till och med juridiskt kunniga individer, som begått mord - något de definitivt har ansvar för och kan "rå för" att de bestämt sig för att göra.

Det är fel mot de unga flickorna som sannolikt aldrig själva valde att dödas, att brottet mot dem ska klumpas ihop med att även förövarna är döda. Det är ett brutalt brott mot två oskyldiga barn och det ska inte tystas ner, oavsett vem mördaren är.
Massmedia refererar inte bara uppgifter om brott där förövaren är på fri fot och ska varnas för, utan faktiskt även brott som vi kanske kan förebygga med mer kännedom om hur de kom till. Det torde vara viktigare och mer hederlig upprättelse för de mördade flickorna än locket på.

Det är förmodligen fritt fram att åtgärda sociala missförhållanden o.a. som leder till brott. Det har varit så i hundrafemtio år eller så. Dessvärre tycks det inte vara så mycket trängsel där utan intresset är väl sådär en på hundra. Alla verkar vara mer upptagna med att berätta när saker redan gått fel. Där går det hundra på en.

Inget är nytt under solen, och polisen gör ändå bara vad vi säger till dem.
Citera
2018-02-20, 23:25
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frank.Einstein
Tack för genomgången!

Därför nämnde jag garantfunktionen. Litet förenklat (men inte mycket) har barn, omgivning och samhället i stort rätt att vänta sig att föräldrar tar hand om sina barn och skyddar dem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in