2018-02-20, 21:40
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av milla200
Hur vet du att de inte försökt?

Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
OM Bjärredsföräldrarna undevek att söka hjälp hos soc, kommunen, psykiatrin etc

Läste du riktigt korrekt...?
Citera
2018-02-20, 21:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
Nej, vid närmare eftertanke, liggandes här i badet, så är JAG helt övertygad om att både Oskar och Hanna var vid sina sinnens fulla bruk, vid mordtillfället.
Eftersom rätten har tillgång till HELA historien, och HELA upprinnelsen till varför detta kunde ske, så tror jag att dom skulle tolka lagtexter lite mildare.
Jag hoppar tillbaka till min gissning nr 1.
16 år bakom lås o bom.
Men med vissa restriktioner, och särskild övervakning mm, då dom nog skulla vara självmords-benägna.
Ute igen efter ca 11 år.

Låter detta orimligt ?

Jag vet faktiskt inte. Det hade varit spännande att få en fackmannamässig bedömning på detta istället för de som driver en egen agenda i tråden. Och jag tänker inte på dig.
Citera
2018-02-20, 21:41
Medlem
Citat:
Konstigt att båda familjerna kunde sitta under samma kyrktak, och ha en gemensam begravning.
De var två om det - och båda familjerna bär på samma sorg. Och vi vet inte vad som stod i det sabla brevet. De hade hängt ihop i många år och var antagligen väldigt nära dessutom, de båda familjerna.
Citera
2018-02-20, 21:43
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Konstigt att båda familjerna kunde sitta under samma kyrktak, och ha en gemensam begravning.

Varför var det konstigt tycker du?
Om det stämmer beror det väl på att var och en på sin sida har förlorat barn och barnbarn i lika stor utsträckning. De sitter i samma sorgebåt.
Senast redigerad av Solglittret 2018-02-20 kl. 21:47.
Citera
2018-02-20, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frank.Einstein
Ja, men den är svårare att tänka sig med tanke på att det finns rätt mycket som tyder på att det var planerat.
Det där med planerandet har jag funderat på av och till. Det var därför jag föreslog att de gått från djupa suckar typ "om jag bara slapp!" till en aktiv handling. Jag tror nämligen inte att de planerat detta under längre tid, bara under julhelgen. O lär ha sagt att han knappt höll näsan över vattnet. "Allvarliga besked" och "A kraftigt försämrad 3e advent" sänkte näsan?
Citera
2018-02-20, 21:45
Medlem
Citat:
Gjorde de?
Jag hoppas innerligt att de satt tillsammans!
Citera
2018-02-20, 21:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
Det där med planerandet har jag funderat på av och till. Det var därför jag föreslog att de gått från djupa suckar typ "om jag bara slapp!" till en aktiv handling. Jag tror nämligen inte att de planerat detta under längre tid, bara under julhelgen. O lär ha sagt att han knappt höll näsan över vattnet. "Allvarliga besked" och "A kraftigt försämrad 3e advent" sänkte näsan?

Jo, även om tankar kommit upp tidigare behöver det ju inte handlat om ett riktigt planerande förrän väldigt sent.

Men 3e advent, hur lång får en tillfällig sinnesförvirring egentligen vara..?

Finns det verkligen ingen jurist här som kan göra en bedömning?
Citera
2018-02-20, 21:59
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Du drar här väldigt många slutsatser och avger påståenden som i vart fall jag inte sett säkra uppgifter om.
Hur vet du att inte någon av föräldrarna har manipulerat den andre? Eller att de dödat döttrarna "utan dessas vetskap"? Det är rätt kraftiga antaganden och förmildrande formuleringar som inte har belagts någonstans. Att någon återfinns död i en säng är till exempel absolut inget bevis på att denne inte försökt undkomma eller haft dödsångest.
Om de var goda eller inte kan vi antagligen inte heller uttala oss om, men de har sannolikt isolerat och styrt sina barn rätt kraftfullt och de slutade sina liv som mördare.

Nu var det just polisens taleskvinna som använde formuleringen "familjetragedi" för att beskriva brotten, eller hur?
[/b]

Men - det är ju exakt så här förövarna resonera när hedersmord begåtts!

Är de därför förlåtna, för att de såg det som ofrånkomligt att mörda döttrarna?

Om de varit närmast exemplariska medborgare och velat skydda döttrarna hade de väl helt enkelt kunnat semaforera detta, ropa ut till anhöriga, skola, soc, kyrkan, psykiatrin och akutsjukvården att nu behöver vi hjälp. -"Vi är en familj som faller samman och som funderar på självmord, det är fara också för våra barns liv". Det verkar finnas far-och morföräldrar, mostrar och fastrar i livet - familjen var inte helt utan släktingar. De kunde språket och kände till samhällsstrukturen.

Var är socialnämndens utredningar om stöd och hjälp? De verkar inte ens varit informerade.
Skolans orosanmälningar? Inga!
Sjukskrivningar hos föräldrarna - de verkar ha jobbat på!
Kontakter med psykiatrin? Temporärt omhändertagande av barnen? Fosterfamiljer? De hade ju till och med haft egna fosterbarn när döttrarna var små - de visste hur det fungerade när en familj är i kris.

Det framstår närmast som det hela har kommit som en blixt från klar himmmel för omgivningen
- "Vi kunde inte se det komma". Då har man inte sökt hjälp. Då har man som vårdnadshavare inte gjort sitt yttersta för att förhindra att barnen far illa och till och med dödas. Då har man - kanske - brytt sig mer om "bilden av sig själv" i samhällets ögon som en perfekt person som inte behöver hjälp.

Rätt likt det som sker i huvudet på hedersmördare som också mer bryr sig om sin omgivnings uppfattning.
Vi fördömer och straffar folk hårdare för att de begår ett hedersmord än vid vanliga mord just för att dessa sker med kall beräkning och för att vi tydligt vill visa vår avsky för att någon inte accepterar att barn/kvinnor/släktingar är egna individer som inte "ägs" av sin familj.
Bjärredsföräldrarna verkar ha uppfattat att de ägde döttrarna och bestämde över deras liv och död.

Du vill inte förstå.

Det åligger utredande myndigheter (som är våra representanter och tjänare i en konstitutionellt folkstyre) att avgöra de där sakerna i laga ordning. Insynen och utbytet och kontrollen mellan statliga instanser kan antas vara massiv till rent bedövande. Mängden involverade individer eller personer med kunskap om vad som skett överstiger vida vad som gör det möjligt att tysta ner på ett oegentligt sätt över någon längre tidsrymd.

Försäkringsbolag, anhöriga, intresseorganisationer och jurister lär på kort och lång sikt utkräva kunskap om exakta förhållanden.

Likaså dokumentärmakare och författare och whatnot.

Vi lever i ett öppet samhälle. Det är så här det öppna samhället ska fungera.

Jag säger inte att ingenting klandervärt skett, det har det säkert. Men det som saknar underlag är att det skulle röra sig om ngt annat än ungefär vad jag beskrev — i så fall hade man kunnat förvänta sig andra signaler från myndigheter och läckande individer.

Myndigheterna måste hålla sig till verkligheten för att det ska vara möjligt för oss att hålla oss till verkligheten. Det måste finnas ngn form av förutsägbarhet och rimlighet.

"Familjetragedi" är väl det närmste de kunde komma under första dygnet. Pressen behöver ju inte återge detta och kan ju tänka själva kring vad detta betyder i stället för att spekulera fritt? Så snart det föreligger en anmälan inom polisen så kan man ju räkna med att rubriceringen är mord, och detta kan ju vilken journalist som helst också förstå, som inte suttit inlåst på familjesidan de senaste femtio åren?

Det finns inget som heter familjetragedi vad gäller formell brottsutredning. Det står pressen fritt att hitta på egna benämningar — ett tips kan ju vara att hålla sig till såna som inte säger för mycket.

Det är pressen som kan fabulera, myndigheterna är strikt styrda av regler som avgör vad som kan användas för att beskriva verkligheten.

Jag är också tveksam till att pressen första kvällen ska basunera ut exakt vilka S/M-redskap familjen använt för att ta ihjäl varandra om det nu varit fallet.

Det primära måste ju vara att folk dör, vilket bevisligen sker, och att barn är inblandade, och att en galen barnamördarpedofilincestserieka-nnibal från Rotebro inte är lös i villabebyggelsen. Resten kan ju tas i sinom tid.

Det finns tillräckligt med mänsklig ondska för att man bör fokusera på den verkliga ofärden som barn genomlever i stället för att sitta och konstruera påhittade fall ur intet, där man kan räkna med att myndigheterna ska kunna sköta sina åtaganden.

Däremot är ju verkligheten vanligen inte organiserad som en amerikansk skräckfilm för köpstarka övre tonåringar, utan dystrare och mindre sexig än så, vilket brukar kunna leda till att alla de fall från samhällsmarginalen som du räknar upp tillåts utspela sig under år utan att pressen finns på plats förrän det är way too late.

Hotet kommer inte från en kille i hockeymask och slips som är kedjad i en grop i ett hus i Mellanvästern. Det är mycket närmare än så, om än i "slummen": den verkliga, den infrastrukturella, den välfärdsideologiska, den utbildningsmässiga, den vinstmaximerande, den verbala, den mediala och den offentlighetsförgiftande.

Låt vara att det förvisso inte lär finns någon patentlösning som en gång för alla ställer allting tillrätta.

Så länge det inte finns annat än några fattiga data finns det ju inget hinder för att fantisera mer när man ändå håller på?
Citera
2018-02-20, 22:01
Medlem
Citat:
Nej, vid närmare eftertanke, liggandes här i badet, så är JAG helt övertygad om att både Oskar och Hanna var vid sina sinnens fulla bruk, vid mordtillfället.
Eftersom rätten har tillgång till HELA historien, och HELA upprinnelsen till varför detta kunde ske, så tror jag att dom skulle tolka lagtexter lite mildare.
Jag hoppar tillbaka till min gissning nr 1.
16 år bakom lås o bom.
Men med vissa restriktioner, och särskild övervakning mm, då dom nog skulla vara självmords-benägna.
Ute igen efter ca 11 år.

Låter detta orimligt ?

Du frågade inte mig, men jag tycker det verkar vara ett rimligt antagande. Givet de förutsättningar du nämner.

Lagen är inte svart-vit utan alla omständigheter skall beaktas både i ev graverande eller förmildrade riktning.

Här finns för lite av kända omständigheter för att göra någon sådan bedömning alls. Att ett mord är begånget det vet vi till 100%. Att två vuxna utöver det är avlidna vet vi också till 100%.

Vi kan också rimligen utgå från att de anhöriga vet dels familjens livssituation fram till händelsen, vet deras (förövarens/förövarnas) berättelse om varför och hur de kommit fram till beslutet att avsluta familjens liv och slutligen vad som förundersökningen kommit fram till om händelsen.

Allt annat blir med nödvändighet rent hypotetiska resonemang. Så också gissningen om påföljd.
Citera
2018-02-20, 22:12
Bannlyst
Del av ditt inlägg

..... Att barnen var sjuka? Absolut inte!
Att föräldrarna hade lurats och förletts av någon kvacksalvare att tro att barnen var obotligt sjuka.

Jag måste fråga dej en sak.
Inget gapande, inga utropstecken.
Lungt och stilla.
Och märk inte mina ord, för du fattar vad jag menar.
Svara bara lungt o stilla, för jag vill verkligen försöka förstå dej.

Trotts att rektorn har sagt att barnen är sjuka.
Flera lärare har varit där, och inte anmält nått om att dom skulle vara friska.
Arbetsgivare har sagt att dom var sjuka.
Personer som träffat dom har skrivit här i tråden att dom var sjuka.
PM från säkra källor, har sagt att dom var sjuka.
Polisen och avskedsbrev har indirekt sagt att dom var sjuka.
Och säkert några fler exempel som jag har glömt.
- Då väljer du att tro att dom INTE var sjuka ?

Rektorn har intygat att hon har fått in Läkarintyg.
Frank.Einstein kan med säkerhet intyga att dom hade läkarintyg från svenska sjukvården.
Jag har själv fått pm att dom hade Läkarintyg.
Och, flera andra har också fått den infon, och kan svära på att det är sant.
Och eftersom polis, rektor, arb-givare, avskedsbrev, bekanta mfl visste att dom var sjuka, så borde dom ju även rimligtvis ha haft ett läkarintyg.
- Men, din bedömning blir även här, precis tvärt om.... dom hade inte riktiga läkarintyg.

Så min fråga 1.
Hur kommer du fram till din slutsats ?

Du menar alltså att barnen var kärnfriska, och att det inte var nått större fel med Hanna.
Då borde han ju ha låtit barnen gå i skolan, Hanna kunde fortsatt jobba, och Oskar själv skulle kunnat bli professor.
Dom skulle kunna fått ett "perfekt" liv.
Då undrar jag....
Fråga 2.
Vilken anledning hade Oskar att under lång tid, förstöra det perfekta liv han kunde fått.
Han ljög ju, enligt dej, i flera år.... och ingen, absolut ingen kom på honom.
Varför då....?...... Allt kunde ju vara perfekt.

Förväntar mig ett lungt o fint svar.
Tack.
Citera
2018-02-20, 22:14
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
"Riksdagens lagändring om mord genomfördes 2014-07-01. Den nya straffskalan har ändrats på sådant sätt så det är livstids fängelse som är normalpåföljd och vid eventuella förmildrade omständigheter, så är det fängelse på viss tid, lägst 10 år och högst 18 år som gäller. Det betyder alltså att livstids har effektivt ersatt det tidsbestämda straffet som normalpåföljd för mord."

Nja, jag vet inte om det kan låta rimligt.
Vari skulle de förmildrande omständigheterna ligga?
Knappast i att de försökt begå självmord efteråt som ex Drottninggatans terrorist.
Att det var deras egna barn? Troligen inte, det borde snara vara försvårande att man mördar någon som man har skyddsansvar för.
Att barnen var sjuka? Absolut inte!
Att föräldrarna hade lurats och förletts av någon kvacksalvare att tro att barnen var obotligt sjuka
och sjulle lida helvetets kval innan de dog? Kanske.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Mord

Finns inga förmildrande omständigheter i det här fallet. Överlagt mord. Två stycken.
Att ens sitta och diskutera hur att avsluta sina barns liv, kräver en personlighetsstörning hos en eller två föräldrar. Det som berör än mer är det minimalistiska liv flickorna har haft långt innan sjukdomar och mordplaner. Isoleringen. Moas pianoavslut ser jag som ett straff och jag tror att det mesta i flickornas liv sett ut så. Utgår man ifrån den normala utvecklingen hos barn mellan 10-15 år, måste föräldraparet haft ett rent helvete. Det är i denna ålder barnet börja ifrågasätta sina föräldrar, frigöra sig. Det mesta handlar om kompisar och tillhörighet, samt förvirring om kroppens och hjärnans utveckling. Att då som förälder styra varje minut i barnets liv och utveckling leder till krig eller att barnet ger upp.

Är det bara jag som minns hur man var, tänkte och gillade vid 10-11-årsåldern och kanske 14?
Då skulle mina föräldrar sitta och planera ett lönnmord på mig? Mamma och pappa som ska vara min back-up och några att komma till med bekymmer och glädjeämnen, min språngbräda. Min trygghet. Frisk som sjuk.

De osynliga morden måste belysas på ett nytt sätt i lagens mening, annars kringås alla andra mänskliga rättigheter. De ska inte kunna falla tillbaka på gammal äganderättsanda, som de dammiga hederskulturerna som kom till långt före islams tillkomst.
Citera
2018-02-20, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Du frågade inte mig, men jag tycker det verkar vara ett rimligt antagande. Givet de förutsättningar du nämner.

Lagen är inte svart-vit utan alla omständigheter skall beaktas både i ev graverande eller förmildrade riktning.

Här finns för lite av kända omständigheter för att göra någon sådan bedömning alls. Att ett mord är begånget det vet vi till 100%. Att två vuxna utöver det är avlidna vet vi också till 100%.

Vi kan också rimligen utgå från att de anhöriga vet dels familjens livssituation fram till händelsen, vet deras (förövarens/förövarnas) berättelse om varför och hur de kommit fram till beslutet att avsluta familjens liv och slutligen vad som förundersökningen kommit fram till om händelsen.

Allt annat blir med nödvändighet rent hypotetiska resonemang. Så också gissningen om påföljd.

Närmaste (biologiskt) anhöriga behöver inte alls känt till hur de hade det och levde. Jag har flera vänner som hörs av med sina syskon/föräldrar någon gång om året eller mer sällan, och även andra som träffar sina ursprungsfamiljer ofta men föräldrarna egentligen inte känner till alls hur livet är för barn och barnbarn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in