Citat:
Ursprungligen postat av
Avd.9
Nej, vid närmare eftertanke, liggandes här i badet, så är JAG helt övertygad om att både Oskar och Hanna var vid sina sinnens fulla bruk, vid mordtillfället.
Eftersom rätten har tillgång till HELA historien, och HELA upprinnelsen till varför detta kunde ske, så tror jag att dom skulle tolka lagtexter lite mildare.
Jag hoppar tillbaka till min gissning nr 1.
16 år bakom lås o bom.
Men med vissa restriktioner, och särskild övervakning mm, då dom nog skulla vara självmords-benägna.
Ute igen efter ca 11 år.
Låter detta orimligt ?
"
Riksdagens lagändring om mord genomfördes 2014-07-01. Den nya straffskalan har ändrats på sådant sätt så det är livstids fängelse som är normalpåföljd och vid eventuella förmildrade omständigheter, så är det fängelse på viss tid, lägst 10 år och högst 18 år som gäller. Det betyder alltså att livstids har effektivt ersatt det tidsbestämda straffet som normalpåföljd för mord."
Nja, jag vet inte om det kan låta rimligt.
Vari skulle de förmildrande omständigheterna ligga?
Knappast i att de försökt begå självmord efteråt som ex Drottninggatans terrorist.
Att det var deras egna barn? Troligen inte, det borde snara vara försvårande att man mördar någon som man har skyddsansvar för.
Att barnen var sjuka? Absolut inte!
Att föräldrarna hade lurats och förletts av någon kvacksalvare att tro att barnen var obotligt sjuka och skulle lida helvetets kval innan de dog? Kanske.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Mord