2018-02-20, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gertrud1
Jag snubblade på en sak.

Om man skall gå på vad Scheele har skrivit vilken verkar vara den mest seriösa i den här tråden, då han har kontakt med andra poliser som har hand om fallet, så blir det såhär.

Familj med två svårt sjuka flickor, vilket har satt familjen i stress under längre tid.
Mamman blir även hon sjuk och hamnar i en psykisk kris
inte psykos (inget har tytt på det)

wiki:

Solglittret svarade inte på min fråga vilka tecken han sett på psykos, då inte han eller någon annan kan styrka det så är det mer troligt att det är fråga om en psykisk kris vilken har slukat båda.

Symptom på psykos wiki

De verkade vara rediga ända in i slutet.

Mina källor har gett mig bilden av att mamman varit i en kris länge, vilket gjort att den allmänna belastningen på Oscar blivit för stor, vilket gjort att han inte kunnat stå emot utan istället låtit sig dras med.

Mamman ser sig som hjälplös och tillslut ser heller inte Oscar en väg ur detta på grund av sin egen depression, han raderar allt och lämnar in tillsammans med sin fru.
Eftersom de inte vill överge sina barn i deras skick så tar de dem med sig.
Bra sammanfattning som jag köper.
Citera
2018-02-20, 21:29
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av milla200
Har aldrig sagt att mord är godkänt. Hade du läst inläggen så hade du vetat "hur" tjejerna dog.

Fadime dog för en tro som inte jag själv vill ha göra med.

OCH MORD är fortfarande inte ok vare sig vad det är för någon.

Vilken tro syftar du på?
Citera
2018-02-20, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
Nej, vid närmare eftertanke, liggandes här i badet, så är JAG helt övertygad om att både Oskar och Hanna var vid sina sinnens fulla bruk, vid mordtillfället.
Eftersom rätten har tillgång till HELA historien, och HELA upprinnelsen till varför detta kunde ske, så tror jag att dom skulle tolka lagtexter lite mildare.
Jag hoppar tillbaka till min gissning nr 1.
16 år bakom lås o bom.
Men med vissa restriktioner, och särskild övervakning mm, då dom nog skulla vara självmords-benägna.
Ute igen efter ca 11 år.

Låter detta orimligt ?
Ah ja!
Med den reservationen att det finns mycket mer att veta på djupet så blir det här mycket rimligare än mitt försök.
Det enda jag då vill stå fast vid är risken för förnyat självmordsförsök.
Citera
2018-02-20, 21:31
Medlem
Citat:
Hon kanske var inne för en efterkontroll.
På den efterkontrollen, kanske man såg att cancern inte var borta, efter medicinering.
Kanske det som var det tunga beskedet som dom fick.
Samtidigt som Agnes vart jättedålig en vecka innan jul.
Självklart.
Jag viker mig på alla punkter
Citera
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
På den efterkontrollen, kanske man såg att cancern inte var borta, efter medicinering.

Jättedålig, men kunde ändå närvara vid avslutningen 22 december?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frank.Einstein
Det är svårt att låta bli att le när vissa skribenter gnuggar geniknölarna tillsammans. Det lustiga är att det som de uppskattar hos varandra är deras fäbless för att slå in öppna dörrar.

Nästan utan undantag finns det ingen som tycker att det är moraliskt eller etiskt rätt att döda barn.
Just den sedliga hållningen är ganska simpel att lyckas tråckla sig fram till.

Då finns det betydligt svårare moralfilosofiska aspekter på denna historia som tex inbegriper anhöriga och vänner till den döda familjen. Men istället för att reflektera över detta väljer alltså vissa att fegt gena via halmgubbarnas förenklade land, allt för att kunna bibehålla sin rudimentära hållning och slippa utvecklas.

Förvisso förståligt i en svår och komplex värld, men också ganska enfaldigt och etiskt kontraproduktivt.
Och som sagt, lite dråpligt.
Du har så rätt
Citera
2018-02-20, 21:32
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Nej, vid närmare eftertanke, liggandes här i badet, så är JAG helt övertygad om att både Oskar och Hanna var vid sina sinnens fulla bruk, vid mordtillfället.
Eftersom rätten har tillgång till HELA historien, och HELA upprinnelsen till varför detta kunde ske, så tror jag att dom skulle tolka lagtexter lite mildare.
Jag hoppar tillbaka till min gissning nr 1.
16 år bakom lås o bom.
Men med vissa restriktioner, och särskild övervakning mm, då dom nog skulla vara självmords-benägna.
Ute igen efter ca 11 år.

Låter detta orimligt ?

"Riksdagens lagändring om mord genomfördes 2014-07-01. Den nya straffskalan har ändrats på sådant sätt så det är livstids fängelse som är normalpåföljd och vid eventuella förmildrade omständigheter, så är det fängelse på viss tid, lägst 10 år och högst 18 år som gäller. Det betyder alltså att livstids har effektivt ersatt det tidsbestämda straffet som normalpåföljd för mord."

Nja, jag vet inte om det kan låta rimligt.
Vari skulle de förmildrande omständigheterna ligga?
Knappast i att de försökt begå självmord efteråt som ex Drottninggatans terrorist.
Att det var deras egna barn? Troligen inte, det borde snara vara försvårande att man mördar någon som man har skyddsansvar för.
Att barnen var sjuka? Absolut inte!
Att föräldrarna hade lurats och förletts av någon kvacksalvare att tro att barnen var obotligt sjuka och skulle lida helvetets kval innan de dog? Kanske.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Mord
Senast redigerad av Solglittret 2018-02-20 kl. 21:49.
Citera
2018-02-20, 21:34
Medlem
Citat:
Fel fel fel. Onkologen har INTE mammografiutrustning. Den görs på bröst- och mammografimottagningen. Så om det var i höstas hon var hos onkologen så har hon blivit skickad dit av bröstmottagningen. Och då har hon fått recidiv.
Om onkologen kallar på kontroll så handlar det enbart om samtal och dessa tar man ofta vid utskrivningen eller några veckor efter avslutad behandling och strålning. Och det var ju nåt år sen hon behandlades. Så vad det handlar om är NÄR det här onkologbesöket skedde. Våren eller hösten 2017.
Citera
2018-02-20, 21:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
Juridik är inte mitt område, så jag kan bara utgå från vad jag tror att vi vet om tiden innan (vare sig vi gillar det eller inte) och gissa mig fram
Försvaret skulle antagligen insistera på att en stressituation byggts upp under lång tid; stöd: vittnen finns, journaler finns; de har dignat, de har inte kunnat se utvägar. Precis som många här i tråden skulle den (snus)förnuftige lyssnaren och åklagaren fråga var och hur de sökt hjälp - om alls. Svar: ensamma, utsatta, utan krishjälp; hopplöshet. De har under en längre tid tillsammans först som kliché sagt sig och varandra att det vore skönt att slippa allt och med tiden förvandlat klichén till en reell möjlighet. Här glider de över till det icke-friska. Om de dessutom har misslyckats med självmorden kan man på goda grunder anta att de är långt ifrån i psykisk balans att klara ett liv i fängelse, sannolikt kommer minst en av dem att på nytt försöka begå självmord.
Något i den stilen.
Spontant

Är inte heller någon juridisk expert så jag har svårt att uttala mig om gränserna för rättspsykiatrisk vård. Att inte vara tillräknelig kräver dock djupa psykiatriska tillstånd av psykotisk och/eller autistisk valör.

Men även om vanligt fängelsestraff delats ut kan man fundera på om juridiken kunnat avge någon strafflindring utifrån - psykisk insuffience, långvarig stress, egna sjukdomar, utmattning, förtvivlan.

Jag tror båda föräldrarna hade tagit livet av sig så fort möjlighet gavs.
Citera
2018-02-20, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frank.Einstein
Är inte heller någon juridisk expert så jag har svårt att uttala mig om gränserna för rättspsykiatrisk vård. Att inte vara tillräknelig kräver dock djupa psykiatriska tillstånd av psykotisk och/eller autistisk valör.

Men även om vanligt fängelsestraff delats ut kan man fundera på om juridiken kunnat avge någon strafflindring utifrån - psykisk insuffience, långvarig stress, egna sjukdomar, utmattning, förtvivlan.

Jag tror båda föräldrarna hade tagit livet av sig så fort möjlighet gavs.
Finns det något liknande det amerikanska "tillfällig förvirring/psykos" e.d.?
Citera
2018-02-20, 21:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
Finns det något liknande det amerikanska "tillfällig förvirring/psykos" e.d.?
Ja, men den är svårare att tänka sig med tanke på att det finns rätt mycket som tyder på att det var planerat.
Citera
2018-02-20, 21:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
"Riksdagens lagändring om mord genomfördes 2014-07-01. Den nya straffskalan har ändrats på sådant sätt så det är livstids fängelse som är normalpåföljd och vid eventuella förmildrade omständigheter, så är det fängelse på viss tid, lägst 10 år och högst 18 år som gäller. Det betyder alltså att livstids har effektivt ersatt det tidsbestämda straffet som normalpåföljd för mord."

Nja, jag vet inte om det kan låta rimligt.
Vari skulle de förmildrande omständigheterna ligga?
Knappast i att de försökt begå självmord efteråt som ex Drottninggatans terrorist.
Att det var deras egna barn? Troligen inte, det borde snara vara försvårande att man mördar någon som man har skyddsansvar för.
Att barnen var sjuka? Absolut inte!
Att föräldrarna hade lurats och förletts av någon kvacksalvare att tro att barnen var obotligt sjuka
och sjulle lida helvetets kval innan de dog? Kanske.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Mord

Konstigt att båda familjerna kunde sitta under samma kyrktak, och ha en gemensam begravning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in