2018-02-20, 13:38
Medlem
Shaggymes avatar
[quote=Bangklang|63287859]
Citat:
Ursprungligen postat av boidis12
Jag hoppas också på att E**** träffar på någon med en extra slö kniv i fängelset .
Det skadar ju inte att han får känna på hur paret Lekander upplevde sina sista minuter .[/QUOTE
Vad dom har för köksredskap inom kriminalvårdens köksregioner som internerna har tillgång till vet jag inte, men finns det vassa knivar så känns det inte så värst genomtänkt

Bättre upp! Det finns köttermometrar, såna man sticker djupt in i stekar. Dom måste vara riktigt vassa så att de rår på även segt och dåligt hängt kött.
Citera
2018-02-20, 13:50
Medlem
Ankelsockas avatar
Läst genom hela Fup nu som många andra här .
Säger bara ..
Fy fan, och den där snubben bodde bara några 10-tal meter från mig och min familj.
Citera
2018-02-20, 13:50
Medlem
Att han är helt störd går inte att undvika men hans chans att undvika livstid och istället dömmas till vård är väl inte så sannolik eller? Kan man så här långt efteråt se att han vid mordtillfället led av en störning?
Citera
2018-02-20, 13:57
Medlem
Merrybums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ankelsocka
Läst genom hela Fup nu som många andra här .
Säger bara ..
Fy fan, och den där snubben bodde bara några 10-tal meter från mig och min familj.

Fy vad obehagligt. Det rös till i mig när jag tänkte på hur lite man faktiskt vet om sina grannar.

Citat:
Ursprungligen postat av Misha08
Att han är helt störd går inte att undvika men hans chans att undvika livstid och istället dömmas till vård är väl inte så sannolik eller? Kan man så här långt efteråt se att han vid mordtillfället led av en störning?

Jag tror hans chanser till rättpsykiatriskvård är minimala. (Med viss reservation för att allt är tvärt om i detta fall).
Citera
2018-02-20, 15:09
Medlem
B. Mystics avatar
Jag har ej ännu läst FUP, men av allt jag läst i tråden här så framstår Ed*in i mina ögon som en psykopatisk seriemördare, fast han aldrig bli just det. Tack vare bra polisarbete så åkte han fast vid sitt första, förmodar vi, mordtillfälle. Hade han bott exempelvis USA eller Ryssland eller något annat land där det är lättare att undgå lagen så hade han förmodligen begått fler mord innan han åkt fast.

Han kan ju ha mördat någon under tiden då han var försvunnen.

Sättet han försöker undkomma ansvar påminner ju lite John Wayne Gacys rånekande till att han skulle ha mördat de där 31 pojkarna som ligger nedgrävda under hans hus. Han hävdade emellanåt att någon försökte sätta dit honom...

Tack och lov ändå att skyddsnäten i Sverige varit så pass bra som de har varit. Får se hur det går i framtiden med den saken.
Citera
2018-02-20, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TakeYouOnACruise
Fast handlar det här om tvångstankar? Besattheten och dagdrömmeriet om mord som tog över honom helt är nog att betrakta som fantasier snarare än regelrätta tvångstankar och precis som i Råbofallet missade psykiatrin det - beror det på resursbrist? (bristande utredningar) eller helt enkelt en kunskapslucka bland psykologer generellt sett?
Nej det där är en berättigad fråga. När jag funderar litet mer är det enda vettiga svaret att jag inte har underlag för att slå fast det ena eller andra. Jag lät mig väl påverkas av vad som står i FUP om hans psykiatriska historia men det kan mycket väl vara så som du skriver-
Citera
2018-02-20, 17:51
Medlem
Tryckkokarens avatar
Edvin krävs på sammanlagt 600.000kr i skadestånd till de anhöriga, enligt Corren.se. Är detta rimligt?

Citat:
Målsägandebiträdet Elisabeth Massi Fritz företräder åtta anhöriga till det mördade paret och hon har nu lämnat in skadeståndsanspråken till Linköpings tingsrätt. Hon skriver att de anhöriga har utsatts för "ett synnerligen omfattande psykiskt lidande" och anser 24-åringen ska betala mellan 60 000 och 100 000 kronor vardera till de åtta anhöriga.

Det blir nu upp till tingsrätten att pröva det rimliga i skadeståndsanspråken.
Citera
2018-02-20, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tryckkokaren
Edvin krävs på sammanlagt 600.000kr i skadestånd till de anhöriga, enligt Corren.se. Är detta rimligt?

Med tanke på att händelserna troligtvis kommer hemsöka de flesta målsäganden under en väldigt lång tid, för vissa kanske livet ut, så tycker jag det är fullt rimligt.
Citera
2018-02-20, 18:56
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Nej det där är en berättigad fråga. När jag funderar litet mer är det enda vettiga svaret att jag inte har underlag för att slå fast det ena eller andra. Jag lät mig väl påverkas av vad som står i FUP om hans psykiatriska historia men det kan mycket väl vara så som du skriver-

Jag är inte psykiater men det man slås av med GM här är att fantiserandet har något tvångsmässigt över sig, medan innehållet verkar godtyckligt eller anpassat efter ålder och "förväntade" intryck (från tv o populärkultur). (Missförstå mig rätt...) Det där borde en psykiater reda ut kvickt.

Han ger ju sken av att hålla sig med tvångstänkande (innehållet) för att verka märkvärdigare för sig själv än han i realiteten är, dvs det handlar om dålig självbild.

Sen får jag ju intrycket att tvångstänkandet (företeelsen) är en form av stresshantering, där ett utrymme måste skapas och ett vakuum måste fyllas där GM kan och får lov att vara "sig själv" (fast bättre, då...).

Ungefär som här på fb, fast omvänt, s.a.s...

Det här en yngling dock, så jag kanske överdriver hans intelligens vad gäller hans behov av att få utlopp för någon form av självkänsla.

Det där med att han "måste döda" är ju hans "tolkning", som passar hans choser (kanske så för alla tvångsmässiga?). Han måste sysselsätta hjärnan — där skulle jag gissa tvångsmässigheten ligger. Vilket i sin tur kan vara resultatet av en dramatiskt insnävning av hans "normala"/invanda fysiska och mentala "handlingsutrymmen", dvs nån har bildligen "kastat ut alla hans möbler och tvingar honom att stå o röka på balkongen innan han får återgå till att byta blöjor under skäll och försöka fara iväg till jobbet han hatar, för att komma hem till samma elände". Allt bildligt och hypotetiskt. Lägg till lite nojor o.a. från gammalt och fantiserandet (företeelsen) framstår som kanske rätt rimlig överlevnadsstrategi, och lägg till ovett, fysisk otur och depravering, taskiga målbilder m.m. i samma register så är innehållet kanske inte så konstigt heller, ssk som ingen verkar ha berättat för honom att han glider ner för helt fel backe.
Senast redigerad av Lonnrot 2018-02-20 kl. 19:02.
Citera
2018-02-20, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tryckkokaren
Ja,det är det verkligen! Tänk på dottern C som kom in och såg sina föräldrar ligga där
Citera
2018-02-20, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Jag är inte psykiater men det man slås av med GM här är att fantiserandet har något tvångsmässigt över sig, medan innehållet verkar godtyckligt eller anpassat efter ålder och "förväntade" intryck (från tv o populärkultur). (Missförstå mig rätt...) Det där borde en psykiater reda ut kvickt.

Han ger ju sken av att hålla sig med tvångstänkande (innehållet) för att verka märkvärdigare för sig själv än han i realiteten är, dvs det handlar om dålig självbild.

Sen får jag ju intrycket att tvångstänkandet (företeelsen) är en form av stresshantering, där ett utrymme måste skapas och ett vakuum måste fyllas där GM kan och får lov att vara "sig själv" (fast bättre, då...).

Det här en yngling dock, så jag kanske överdriver hans intelligens vad gäller hans behov av att få utlopp för någon form av självkänsla.

Det där med att han "måste döda" är ju hans "tolkning", som passar hans choser (kanske så för alla tvångsmässiga?). Han måste sysselsätta hjärnan — där skulle jag gissa tvångsmässigheten ligger. Vilket i sin tur kan vara resultatet av en dramatiskt insnävning av hans "normala"/invanda fysiska och mentala "handlingsutrymmen", dvs nån har bildligen "kastat ut alla hans möbler och tvingar honom att stå o röka på balkongen innan han får återgå till att byta blöjor under skäll och försöka fara iväg till jobbet han hatar, för att komma hem till samma elände". Allt bildligt och hypotetiskt. Lägg till lite nojor o.a. från gammalt och fantiserandet (företeelsen) framstår som kanske rätt rimlig överlevnadsstrategi, och lägg till ovett, fysisk otur och depravering, taskiga målbilder m.m. i samma register så är innehållet kanske inte så konstigt heller, ssk som ingen verkar ha berättat för honom att han glider ner för helt fel backe.
Jag är inte heller psykiatriker, bara ssk inom psykiatri och jobbar nära läkare, iofs.

Jag tror det mesta du skriver men tvångsmässighet medför en hel del ångest och jag får inte intrycket att denne GM varit speciellt ångestfull omedelbart innan dådet. Han spankulerar omkring och köper tejp och pistol samt frekventa besök på McDonalds.

Men visst vardagstristess kan vara bitch. Men många har väl tråkiga liv utan att bli dubbelmördare för det . . . .
Citera
2018-02-20, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot

Jag inleder också med att jag inte har mycket kunskap inom psykiatrin, men jag har också funderat en del över hans berättelser. Jag får känslan av att han har ett stort kontrollbehov, och det är när han blir stressad som detta verkligen kommer till ytan. Hans "tvångstankar" är ett sätt för honom att känna att han har kontroll, genom att "planera ett mord in i minsta detalj". Även sättet morden tycks ha begåtts, att han varit betydligt större och starkare än sina offer (offer som han rekat när han frågade om vägbeskrivning), att han haft vapen, bundit dem, torterat dem, och i princip "dubbeldödat" bägge genom att först beröva dem syre i form av kvävning och sedan skurit halsen av dem.

Psykosen 2014, där han försökte ta livet av sig vilket också kan tolkas som ett sätt att utöva kontroll, kom i samband med en väldigt stressig period i deras liv. De har haft stora ekonomiska bekymmer tidigare. Och nu när detta hände så hade han fått reda på att han inte skulle få behålla jobbet på Arla vilket såklart är väldigt jobbigt att höra. Dessutom var sambon lite bossig och kontrollerande emellanåt och då Edvin var ganska tam av sig så kände han den bristande kontrollen? Bara spekulationer förstås.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in