Citat:
Ursprungligen postat av
NurseRatched
Nej det där är en berättigad fråga. När jag funderar litet mer är det enda vettiga svaret att jag inte har underlag för att slå fast det ena eller andra. Jag lät mig väl påverkas av vad som står i FUP om hans psykiatriska historia men det kan mycket väl vara så som du skriver-
Jag är inte psykiater men det man slås av med GM här är att fantiserandet har något tvångsmässigt över sig, medan innehållet verkar godtyckligt eller anpassat efter ålder och "förväntade" intryck (från tv o populärkultur). (Missförstå mig rätt...) Det där borde en psykiater reda ut kvickt.
Han ger ju sken av att hålla sig med tvångstänkande (innehållet) för att verka märkvärdigare för sig själv än han i realiteten är, dvs det handlar om dålig självbild.
Sen får jag ju intrycket att tvångstänkandet (företeelsen) är en form av stresshantering, där ett utrymme måste skapas och ett vakuum måste fyllas där GM kan och får lov att vara "sig själv" (fast bättre, då...).
Ungefär som här på fb, fast omvänt, s.a.s...
Det här en yngling dock, så jag kanske överdriver hans intelligens vad gäller hans behov av att få utlopp för någon form av självkänsla.
Det där med att han "måste döda" är ju hans "tolkning", som passar hans choser (kanske så för alla tvångsmässiga?). Han måste sysselsätta hjärnan — där skulle jag gissa tvångsmässigheten ligger. Vilket i sin tur kan vara resultatet av en dramatiskt insnävning av hans "normala"/invanda fysiska och mentala "handlingsutrymmen", dvs nån har bildligen "kastat ut alla hans möbler och tvingar honom att stå o röka på balkongen innan han får återgå till att byta blöjor under skäll och försöka fara iväg till jobbet han hatar, för att komma hem till samma elände". Allt bildligt och hypotetiskt. Lägg till lite nojor o.a. från gammalt och fantiserandet (företeelsen) framstår som kanske rätt rimlig överlevnadsstrategi, och lägg till ovett, fysisk otur och depravering, taskiga målbilder m.m. i samma register så är innehållet kanske inte så konstigt heller, ssk som ingen verkar ha berättat för honom att han glider ner för helt fel backe.