Är ju inte den personen så det har jag ingen förklaring på. Det jag läste från början var att någon skrev att BO dog kl 15.45 och uttaget gjordes 16.09 så då tyckte/trodde den personen att det iallafall bevisade att det var flera MGM än EG. Då svarade den medlemmen du syftar på att det visst var möjligt att köra så pass fort mellan platserna. EG körde enligt FUP lagligt och tiden de avled går inte att fastställa exakt enligt den rättsmedicinska undersökningen.
Så du "läste" ?
Hur kommer det sig då att du måste hjälpa till att förklara hur det ligger till med
E****:s åktur till Borensberg och hur lång tid det tog när vi har hört det till leda redan ?
Nu har jag medvetet inte läst obduktionsprotokollet, men Tors skador kan ha uppkommit av att han försökte försvara sig när han insåg vad som höll på att hända.
Hans kärring satt antagligen i stolen, paralyserad av skräck. Som bekant så är kvinnor varken rationella eller stabila när de utsätts för stress.
Det blev förmodligen stökigt när han började tejpa deras huvuden. Det som är motbjudande är att hans kärring antagligen såg på när han blev mördad. Fy satan.
Så den store tryckaren är en blötis ?
Så en sjuklig pensionär skulle försvara sig mot den jättelike och galne E**** ?
En bjässe på 187 cm med en vikt på "nästan" 150 kg .
Beväpnad med kniv och pistol dessutom .
Att kalla den mördade A-C Lekander för kärring visar ju hur många celler du har .
Har du något emot kvinnor också ? Inte bara "blattar och romer då tydligen .
Hur var det nu igen med tejpningen , tejpade han inte Tors händer innan tejpningen
av ansiktet . Hur kunde han då göra motstånd ?
Psykiatrin är genomsyrad av ideologi. Om det är något som genomsyrar hela verksamheten så är det föreställningen om att den sjuke är ett offer, och att man måste tro på det som den sjuke säger. Andra människors intressen (anhöriga, barn, samhället) negligeras helt av psykiatrin. Konsekvent. Personer föreslås tvångsvårdas om är självmordsbenägna, men väldigt sällan därför att de riskerar agera destruktivt mot andra.
2014 hade Edwin kontakt med vårdpersonal på Ryhov i Jönköping. Där tillstod han både att han fortfarande hade tankar på att döda (men att det hade blivit bättre), men också att han skitit i att ta sin stämningsstabiliserande medicin. Han blev hemskickad med en uppmuntrande klapp på axeln och kontakten med vården avslutades.
När förhörsledaren frågar arbetsterapeuten ifråga (eller vad hon nu var) om hon inte reagerat mer över tankarna på att döda så blir hon nästan förnärmad och säger att man måste ju tro på patienten. Detta trots att hon fått berättat för sig vad Edwin sannolikt är misstänkt för.
Bra skrivet! Håller med.
Beträffande tvångssyndrom så verkar det som att man vid behandling begränsar sig till
kognitiv beteendeterapi (KBT) och medicinering och nästan aldrig prövar ECT, elchocks-
behandling alltså.
Att rumstera om i hjärnkontoret med lite rejäla elstötar när man har att göra med såna
svåra fall där det finns långt gångna mordfantasier och det nästan varje dag upptar tankarna,
"bomba" skallen fri från skiten helt enkelt - är det ingenting att fästa förhoppningar vid?
Att det inte låter sig göras? Gör mer skada än nytta kanske?
Elbehandling, som också kallas för ECT eller elektrokonvulsiv behandling, kan vara en behandlingsform vid flera psykiska sjukdomar. Vanligen används elbehandling vid svår depression eller vid depression som inte förbättrats av läkemedelsbehandling.
Behandlingen kan också hjälpa vid till exempel mani och vid vissa typer av psykoser och schizofreni.
Man kan visst dra på sig tvångstankar till följd av en vanlig liten halsfluss...skrämmande...
Citat:
Vissa patienter har utvecklat tvångssyndrom efter att ha haft en infektion, vanligen halsfluss. Det verkar alltså som att vissa bakterier kan påverka en viss del av hjärnan varmed patienterna utvecklar tvångssyndrom.
Jag har precis blivit utskriven från sjukhuset. Jag förklarade för läkaren att jag fortfarande hade starka tvångstankar om att hugga ner andra med en kniv alternativt en yxa, men blev ändå utskriven. Vet inte vad jag ska göra. Blev hämtad av polisen då jag blev anmäld för förberedelse för mord, och sedan inlagd. Har varit inlagd tre gånger.
Citat:
För mig hjälpte ECT mot tankar om att döda. Inga mediciner har hjälpt, har provat massor
Psykiatrin är genomsyrad av ideologi. Om det är något som genomsyrar hela verksamheten så är det föreställningen om att den sjuke är ett offer, och att man måste tro på det som den sjuke säger. Andra människors intressen (anhöriga, barn, samhället) negligeras helt av psykiatrin. Konsekvent. Personer föreslås tvångsvårdas om är självmordsbenägna, men väldigt sällan därför att de riskerar agera destruktivt mot andra.
2014 hade Edwin kontakt med vårdpersonal på Ryhov i Jönköping. Där tillstod han både att han fortfarande hade tankar på att döda (men att det hade blivit bättre), men också att han skitit i att ta sin stämningsstabiliserande medicin. Han blev hemskickad med en uppmuntrande klapp på axeln och kontakten med vården avslutades.
När förhörsledaren frågar arbetsterapeuten ifråga (eller vad hon nu var) om hon inte reagerat mer över tankarna på att döda så blir hon nästan förnärmad och säger att man måste ju tro på patienten. Detta trots att hon fått berättat för sig vad Edwin sannolikt är misstänkt för.
Nja jag vill nog inte hålla med dig om att psykiatrin är speciellt styrd av ideologi. Däremot är det nog svårt att förutsäga vem, av alla med liknande symtom, som kommer att sätta sina tvångstankar i verket och vilka som aldrig kommer att göra verklighet av dem.
Jag har skumläst hela fupen nu. Han vill begå det perfekta mordet och så har han sin mobil påslagen hela tiden! Alla hans dvds om mordutredningar verkar inte hjälpt honom att begå ett perfekt mord.
Han påstår i förhör att han mådde bra just denna söndag. Han försöker med andra ord inte göra sken av att han mår psykiskt dåligt som han har mått tidigare.
När han försöker redogöra sin färdväg så vet jag inte om han spelar dum. Fakta är att han efter att ätit på Texas L så åker han hemmåt. Han säger att han passerat Kolmården innan han kom till Linköping... vad är tanken bakom det tro?
Han berättar exakt hur Lekanders omgivning ser ut, att han åker under en bro mm och huset kan han berätta detaljer om.
Han är helt körd.
Jag har skumläst hela fupen nu. Han vill begå det perfekta mordet och så har han sin mobil påslagen hela tiden! Alla hans dvds om mordutredningar verkar inte hjälpt honom att begå ett perfekt mord.
Han påstår i förhör att han mådde bra just denna söndag. Han försöker med andra ord inte göra sken av att han mår psykiskt dåligt som han har mått tidigare.
När han försöker redogöra sin färdväg så vet jag inte om han spelar dum. Fakta är att han efter att ätit på Texas L så åker han hemmåt. Han säger att han passerat Kolmården innan han kom till Linköping... vad är tanken bakom det tro?
Han berättar exakt hur Lekanders omgivning ser ut, att han åker under en bro mm och huset kan han berätta detaljer om.
Han är helt körd.
Hela förhöret MGM har med polisen där han beskriver sin biltur är påhittad. Han har funderat ut en "högst sannolik anledning" till att han skulle råkat passera förbi offrens hus. Vi ser på bastömningarna hur han faktiskt kört. Det förklarar varför han har ett ovanligt starkt minne av bilturen, han kommer ihåg väldigt mycket detaljer och beskriver händelser som är ganska osannolika. T.ex. beskriver MGMs pappa i ett förhör att MGM inte är en praktiker och kan inte ett skit om bilar ("bilen med fyra nollor där fram" är en Audi enligt MGM exempelvis), ändå har MGM börjat snacka med en kvinna på donken (?) där han sade något i stil med att "jaså du har en V70 från efter millennieskiftet".
Pinsamt uppenbart, som en femåring som ljuger där det är helt uppenbart att denna ljuger baserat på detaljrikedomen i historien.
Så en sjuklig pensionär skulle försvara sig mot den jättelike och galne E**** ?
En bjässe på 187 cm med en vikt på "nästan" 150 kg .
Beväpnad med kniv och pistol dessutom .
Hur var det nu igen med tejpningen , tejpade han inte Tors händer innan tejpningen
av ansiktet . Hur kunde han då göra motstånd ?
Jo, bägge var bundna till händerna. Tor bakom ryggen (funderar om armarna var bakom stolsryggen?). AC framför kroppen(varför undrar man).
Men eftersom personerna sedan ligger på golvet, visserligen bundna med en fot till ett stolsben, undrar man hur han kunnat hantera bägge om de inte varit bundna till stolen på fler sätt. Det är här jag undrar över den ögla som det skrivits om obduktionsprotokollet. Annars känns det som om offren skulle kunna resa sig upp, även om de har ett stolsben fastsurrat vid foten.
Även om Edvin är en stor kille, är det inte säkert att han med lätthet kunnat hantera två personer med en hand. T ex när han ska linda tejpen och även när han ska skära halsen behöver han bägge händerna största delen av tiden. Att man sett att de tejpas växelvis, behöver tejpen rivas av många gånger.
Det finns en skada på Tors vänstra axel, som är en stickskada. Skulle kunna vara med kniv. Så han har säkert hotat dom, varvat med tejpningen.
Nej, jag tror att Edvin kan ha haft jämt skägg. Möjligt att det var därför Tor hade skall och revbens-fraktur mm. Kanske var det den fruktansvärda ångest som offret måste känt, kanske var det ett försök att bryta sig loss, som resulterade i att Tor föll mot bord eller golv med en hård smäll.
Nja jag vill nog inte hålla med dig om att psykiatrin är speciellt styrd av ideologi. Däremot är det nog svårt att förutsäga vem, av alla med liknande symtom, som kommer att sätta sina tvångstankar i verket och vilka som aldrig kommer att göra verklighet av dem.
Fast handlar det här om tvångstankar? Besattheten och dagdrömmeriet om mord som tog över honom helt är nog att betrakta som fantasier snarare än regelrätta tvångstankar och precis som i Råbofallet missade psykiatrin det - beror det på resursbrist? (bristande utredningar) eller helt enkelt en kunskapslucka bland psykologer generellt sett?
Polisen misstänker att 24-åringen tog ut 15 000 kronor från Tor och Ann-Christine Lekanders bankkonto – efter att de brutalt mördats.
I förhör pressar polisen den misstänkte 24-åringen på hur han kunde mörda två människor för bara några tusentals kronor.
– 7 500 kronor per person. De fick plikta med sina liv, ett människoliv: 7 500. Sedan har du ju haft utgifter för att du har fått åka till Mantorp, du har köpt saker så det är ju inte ens så mycket pengar du fick ut i facto. Var det värt det här? undrar förhörsledaren.
Citat:
– Hur kändes det sen när du använde dom där pengarna? undrar förhörsledaren.
– Ingen kommentar, säger 24-åringen.
– Kändes det bra tycker du?
– Ingen kommentar.
– Och veta att de här fick du på grund utav att du dödade två personer på ett fruktansvärt sätt? Ingen snabb död precis, säger förhörsledaren.
– Jag har ingen kommentar på̊ det, svarar 24-åringen.
...
Sen kan man undra varför man inte fått träff på honom långt tidigare. Genom basstationstömningarna har man sållat fram endast fyra telefonnummer som befunnit sig både i Mantorp och Borensberg den aktuella eftermiddagen och varav det ena är E*****'s. Borde varit enklare än att spåra tejpköp och skoavtryck.
Stämmer detta verkligen? (Jag har ännu inte börjat läsa FUP.)
Håller med om att det borde ha gått fortare att få fast honom i så fall!
Masttömningar är väl bland det första man gör vid mordfall.
Edit: reservation för att numret inte kunde spåras till honom då.
Senast redigerad av A1HORNYLAD 2018-02-19 kl. 20:52.
Stämmer detta verkligen? (Jag har ännu inte börjat läsa FUP.)
Håller med om att det borde ha gått fortare att få fast honom i så fall!
Masttömningar är väl bland det första man gör vid mordfall.
Edit: reservation för att numret inte kunde spåras till honom då.
Ja det stämmer. Sida 854 i E.pdf. Fyra personer kopplade upp sig mellan 13:45 - 16:30 i Mantorp och sedan Borensberg, E**** var en av dessa. Han använde sin riktiga mobil som gick att spåra.