2018-02-20, 11:56
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kekland
Ofta 30 eller 40 i stadstrafik? I vilken skev stad bor/kör du? 50 km/h är standard. EPA-traktorer får samt inte gå snabbar än 30 km/h, och de är i regel billigare än de nyare mopedbilarna som går 45 km/h vilket gör dem mer förekommande bland medelklassfamiljernas ungdomar.

I mindre städer är det även förekommande att den mer täta stadstrafiken övergår i en landsvägstrafik som kan uppgå i 80 eller 90 km/h, vilket gör dessa fordon till riktiga trafik-as.
50 km/h var väl standard i tätorter för några år sedan. I dagsläget har de flesta städer gått över till 30 eller 40 km/h inom tätorten.

Det verkar som dessa mopedbilar välter enkelt? De har alltså dålig väghållning, trots att de kostar en hyfsad slant.
Citera
2018-02-20, 12:15
Medlem
flaskborstes avatar
Kanske vore det bättre att låta "mopedbilarna" gå i max 70km/h istället. Höja åldersgränsen till 18 och förbjuda privatbilar över 1500kg i stadskärnorna. Ungdomarna skippar nog då dessa minibilar och går direkt på vanligt B körkort. Rörelsehindrade och äldre får ett fordon som de kan använda och parkera enkelt i stadsmiljön eller använda som fordon på landsbygden för shoppingresor och liknande.

Jag bor på en väldigt liten ort och det är flera gamlingar som sålt sina bilar och åker "moppebilar" dels för att det är billigare i bränsle, skatt, försäkring men också för att de oftast inte har behov av en dyr och stor bil.

En elektrisk moppebil som kan gå 10-15 mil på en laddning och klara en hastighet på 70km/h skulle vara perfekt för de människor som inte har ett behov av feta SUV eller törstiga bensin/dieselbilar.

Ett slags ny folkvagn med muljötänk för både stadsmiljö och landsbygd.
Citera
2018-02-20, 12:24
Medlem
SimosKrigares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunt-fornuft
Man ska köra på väggrenen om det finns en sådan! Finns det alltid eller? Du har väl inte ens körkort. Äkta FB idiot som ger forumet dåligt rykte. Gå nu och få bidrag hos soss.

Och ett fint beteende som du visar är ett bra rykte för Fb? Ja jag har körkort, nej jag får inte bidrag. Väldigt lätt att gå på offensiven när man känner sig förlorat ett argument, ett sådant exempel som du visar här.

Jag hoppas verkligen att du inte kör bil då du dels är så pass aggressiv och sedan då du inte verkar vara säker på hur fordon skall framföras i trafiken.
Citera
2018-02-20, 12:57
Medlem
Sunt-fornufts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SimosKrigare
Och ett fint beteende som du visar är ett bra rykte för Fb? Ja jag har körkort, nej jag får inte bidrag. Väldigt lätt att gå på offensiven när man känner sig förlorat ett argument, ett sådant exempel som du visar här.

Jag hoppas verkligen att du inte kör bil då du dels är så pass aggressiv och sedan då du inte verkar vara säker på hur fordon skall framföras i trafiken.

Du behöver inte ljuga om påståda förlorade argument då du från början inte vet vad du talade om samt för en nedvärderande syn om brukarna kring fordonen i fråga. Acceptera din dumhet istället. Bespara mig låg iq replikerna....

Reggad i februari 18 med 13 repliker....Troll.
Citera
2018-02-20, 13:10
Förbjuda är väl att ta i lite. Bra nybörjare fordon och kommer göra det lättare och köra bil i framtiden för ungdomen.. Gillar du dom inte kan du göra som vi gjorde i skolan. Bar iväg dom för ägarna tills dom sluta parkera vid skolan. Syftet var inte för o få bort dom det var bara en rolig grej iofs...
Citera
2018-02-20, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunt-fornuft
Du behöver inte ljuga om påståda förlorade argument då du från början inte vet vad du talade om samt för en nedvärderande syn om brukarna kring fordonen i fråga. Acceptera din dumhet istället. Bespara mig låg iq replikerna....

Reggad i februari 18 med 13 repliker....Troll.

Det känns som att diskussionen föregås i periferin av topic. Jag ser inte vad du bottnar din kritik i, att TS ”inte vet vad han talar om”. Att TS har en kritisk åsikt till A-traktorer/mopedbilar backas upp med induktiva resonemang vilket är helt legitima i ett diskussionsforum av denna kaliber. Även fast man inte håller med om sakfrågan behöver inte en intelligens-parallell tas upp. Personligen ser jag mina fördomar om mopedbilar utifrån egna erfarenheter i trafik. De fungerar förmodligen bättre i tätbebyggda städer, men i mindre städer med varierad trafik är det olämpligt med långsamma fordon.

Frågan om mognadsgrad hos unga förare är en annan aspekt, men personligen ser jag häri att unga tonåringar är en trafikfara i sig.
Citera
2018-02-20, 14:53
Medlem
Sunt-fornufts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kekland
Det känns som att diskussionen föregås i periferin av topic. Jag ser inte vad du bottnar din kritik i, att TS ”inte vet vad han talar om”. Att TS har en kritisk åsikt till A-traktorer/mopedbilar backas upp med induktiva resonemang vilket är helt legitima i ett diskussionsforum av denna kaliber. Även fast man inte håller med om sakfrågan behöver inte en intelligens-parallell tas upp. Personligen ser jag mina fördomar om mopedbilar utifrån egna erfarenheter i trafik. De fungerar förmodligen bättre i tätbebyggda städer, men i mindre städer med varierad trafik är det olämpligt med långsamma fordon.

Frågan om mognadsgrad hos unga förare är en annan aspekt, men personligen ser jag häri att unga tonåringar är en trafikfara i sig.

Min kritik bottnar i att hävda generellt det rör sig om ”omogna eller respeklösa” förare. Vem som kallade vem för idiot kanske du ska bemöda dig att läsa. Faktum kvarstår dessa fordon skänker frihet och glädje till de ”mongon” som ett flertal kallar människor som kanske haft oturen att födas med ett handikapp. Och kallar man handikappade för den typen av uttryck kan definitivt intelleligensen ifrågasättas oavsett vem som yttrar det.
Citera
2018-02-20, 21:25
Medlem
Finnarna verkar vara på gång att lägga fram ett förslag för att få bort mopedbilar.
Genom att tillåta 15år fyllda få ta någon form av "begränsat körkort" där de får köra vanliga personbilar som är spärrade till 60km/h.

Hittar just nu bara denna artikel, har för mig jag läst flera på temat: https://svenska.yle.fi/artikel/2018/...ra-kan-kora-60

Kan ju bli intressant om det tillåts elektroniska spärrar på vanliga bilar. Det är ju jättesvårt att manipulera...
Citera
2018-02-21, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flaskborste
...

En elektrisk moppebil som kan gå 10-15 mil på en laddning och klara en hastighet på 70km/h skulle vara perfekt för de människor som inte har ett behov av feta SUV eller törstiga bensin/dieselbilar.

Ett slags ny folkvagn med muljötänk för både stadsmiljö och landsbygd.

Den kommer snart
https://www.uniti.earth
Den hamnar i den högre EU-klassningen (L7e) av mopedbil, i Sverige kräver den tyvärr B-kort
Senast redigerad av E-jorgen 2018-02-21 kl. 11:13.
Citera
2018-02-21, 12:11
Medlem
Självklart borde dessa leksaksfordon förbjudas. Inte nog med att de är farliga och dyra, dessutom är det nog det töntigaste fordonet som det går att färdas i , så fort jag ser en brukar jag passa på att köra om så att den nästan åker av vägen.
Citera
2018-02-21, 12:29
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MaricaHase
Självklart borde dessa leksaksfordon förbjudas. Inte nog med att de är farliga och dyra, dessutom är det nog det töntigaste fordonet som det går att färdas i , så fort jag ser en brukar jag passa på att köra om så att den nästan åker av vägen.

Jo nog ser cp grodorna fjantiga ut, men få ner dom i diket är väl att ta i
Citera
2018-02-21, 12:33
Medlem
Kumabjorns avatar
Ursäkta en utlandsboende svensk, men är mopedbil det som en gång i tiden gick under benämningen Epa traktor?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in