2018-02-21, 13:00
Medlem
Kk
Citat:
Ursprungligen postat av Kumabjorn
Ursäkta en utlandsboende svensk, men är mopedbil det som en gång i tiden gick under benämningen Epa traktor?
Nej det är inte samma sak, en mopedbil är precis som det låter en liten plastbil med mopedmotor. I många andra länder behövs inget körkort alls för att köra dessa.
Citera
2018-02-21, 14:15
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flaskborste
Kanske vore det bättre att låta "mopedbilarna" gå i max 70km/h istället. Höja åldersgränsen till 18 och förbjuda privatbilar över 1500kg i stadskärnorna. Ungdomarna skippar nog då dessa minibilar och går direkt på vanligt B körkort. Rörelsehindrade och äldre får ett fordon som de kan använda och parkera enkelt i stadsmiljön eller använda som fordon på landsbygden för shoppingresor och liknande.

Jag bor på en väldigt liten ort och det är flera gamlingar som sålt sina bilar och åker "moppebilar" dels för att det är billigare i bränsle, skatt, försäkring men också för att de oftast inte har behov av en dyr och stor bil.

En elektrisk moppebil som kan gå 10-15 mil på en laddning och klara en hastighet på 70km/h skulle vara perfekt för de människor som inte har ett behov av feta SUV eller törstiga bensin/dieselbilar.

Ett slags ny folkvagn med muljötänk för både stadsmiljö och landsbygd.

El moppe som skulle klara 10-15 mil skulle bli ruskigt dyr. 2-300.000 kr med dagens pris på batterier.
samt: 70 km / timme och krocka i en jävla tvålkopp är en säker död.
Citera
2018-02-21, 14:34
Medlem
godhetsapostelns avatar
Problemet är väl inte mopedbilar utan kvinnor? Var och varannan kvinna sitter med den djävla mobilen. Blir mer förvånad när jag ser en kvinna som kör bil utan mobilen.
Så ni vill att vi skall förbjuda mopedbilar när det är kvinnor som är problemet?
Citera
2018-02-21, 16:58
Medlem
ecztasys avatar
Vet inte vart du bor men här kör ungdomarna med mopedbilar bra och oftast i vägrenen. Samma gäller mobilanvändandet, oftast inte men det händer - vilket det även gör för en mycket större del av bilförare.

Däremot är dem självmordsleksaker. Bara plast. Krocka med en sån och du blir platt
Citera
2018-02-21, 19:45
Medlem
toby79s avatar
Det har säkert tagits upp redan i tråden, men moppebilarna fyller ett bra komplement för den typen av förare som ändå är att betrakta som "självgående" och inte belastar samhället i onödan med samhällsbetalda resor kors och tvärs. Då är det ett smalt pris att behöva betala om det bara innebär en kortare sekunds väntan på att kunna köra om.
Citera
2018-02-21, 20:37
Medlem
Ja ser inte mopedbilar överdrivet ofta och när jag väl gör de så ligger de oftast i 60 bättre att ha något som faktiskt orkar köra om en traktor
Citera
2018-02-21, 21:25
Medlem
Borde bara var tillåtet i stadsmiljö där man ändå inte kan köra snabbt. På vanlig landsväg är dom ett gissel, direkt livsfarligt då dom kör sakta och tar upp en fil. Skapar farliga situationer.
Citera
2018-02-22, 01:21
Medlem
Kumabjorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MaricaHase
Kk
Nej det är inte samma sak, en mopedbil är precis som det låter en liten plastbil med mopedmotor. I många andra länder behövs inget körkort alls för att köra dessa.

Tack för det klargörandet, måste vara någon ny form av fordon som jag inte kommit i kontakt med.
Citera
2018-02-22, 13:08
Medlem
Bassplays avatar
Förbjuda vet jag inte då vissa har behovet av det av flera anledningar så som handikapp eller att man har långt till skolan och vill ta sig dit själv året om.

Det var fan inte roligt att åka moped vinterhalvåret..

Mopedbil? Ja EPA är en sak kanske men hade någon dykt upp i en sån bil i högstadiet hade det varit total mobbning direkt.
Undrar vad som ändrats..
Citera
2018-02-22, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SimosKrigare
Anledningen till varför jag ställer frågan är för att majoriteten av gångerna jag möter eller kör om en mopedbil sitter föraren med sin mobil i händerna. Inte nog med att de utgör en fara för sig själv men även för andra trafikanter. Dessutom är det mobilförbud enligt den nya lagen men detta verkar vara något som dessa yngre förare verkar tro inte gäller dem.
En annan synpunkt är att mopedbilarna oftast inte ligger i väggrenen som de bör utan mitt i vägen och fungerar som en bromskloss för andra trafikanter.

Enligt mig tyder detta på en brist i personlig mognad och respektlöshet i trafiken, kanske är man inte mogen som 15-17 åring att framföra ett fordon i trafiken.

Det finns idioter i alla åldrar, så det är lika bra att alla kör moped.

Eller:
Ge inte idioter körkort och låt alla som har körkort köra riktiga fordon. Oavsett hur gammal föraren är.
Citera
2018-02-23, 12:30
Medlem
Mopedbilen är enligt mig ändå ett vettigt fordon. Litet fordon med liten motor därefter. Enkel att köra om då dom är små och långsamma.

Det vore ju isåfall bättre att förbjuda dom där eländiga epa/a-traktorerna. En nödlösning för jordbrukare efter kriget. Idag är det ju bara motorintresserade ungdomar som kör dom och en på hundra är laglig.
Hur tryggt känns det att en 16 åring kör bil i över 100km/t mitt i samhället?
Citera
2018-02-24, 04:03
Moderator
Arne.Ankas avatar
Övriga fordon --> Motorcyklar och mopeder
/Moderator
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem