• 27 918 online
  • 1 152 736 medlemmar
  • 59 632 898 inlägg
Idag, 09:36
Medlem
skogshuggar3ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Ja, men det är ett dåligt och vilseledande sätt att beskriva det som pågår och orsakar det som vi kallar växthuseffekten. Påståendet tillför inget. Det kan möjligen förvirra någon som har sovit på fysiklektionerna i skolan. Det är kanske det som är syftet?

I den här kontexten tillför konstaterandet att växthuseffekten finns inte mycket heller. Utan växthuseffekten skulle vi frysa ihjäl. Alltså är växthuseffekten bra. Mer växthuseffekt är således ännu bättre.

Citat:
Ursprungligen postat av Trumpetflugan
kommit hit för att mansplaina för oss.

Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Om man försöker förklara för hen så reagerar hen som en papegoja.

Vad finns det för anledning att använda sig av vänsterextremt språkbruk?
Citera
Idag, 09:51
Medlem
Trumpetflugans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skogshuggar3n
I den här kontexten tillför konstaterandet att växthuseffekten finns inte mycket heller. Utan växthuseffekten skulle vi frysa ihjäl. Alltså är växthuseffekten bra. Mer växthuseffekt är således ännu bättre.

Att mer växthuseffekt är bättre följer inte från premissen att växthuseffekt är bra.

Citat:

Vad finns det för anledning att använda sig av vänsterextremt språkbruk?
Vilket ord hade varit mer passande? Jag är öppen för förslag.
Senast redigerad av Trumpetflugan Idag kl. 10:01.
Citera
Idag, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hbphys
Kan en kall gas höja temperaturen hos en varmare värmekälla?

Eftersom du envist verkar hävda att överföring av värmestrålning från en kallare källa till en varmare överhuvudtaget inte kan förekomma, och inte bara att nettoflödet går från varmt till kallt vilket jag med flera försökt framföra, så undrar jag följande.

Materia med en temperatur över 0 K avger värmestrålning, det finns inga undantag. Denna värmestrålning avges i slumpvis riktning. Detta är inget som borde vara föremål för diskussion utan det är väl etablerat.

Vart menar du att energin i värmestrålningen från en gasmolekyl i atmosfären som når ner till jordytan egentligen tar vägen om den inte kan överföras till jordytan?
Senast redigerad av Elorin Idag kl. 10:58.
Citera