2018-02-20, 09:31
Medlem
Rodjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anabella
Hur som helst, vi måste respektera de avlidna. Ja, jag menar det. Och låta de vila i frid och ifred från våra skvaller och fördömanden.
Vi vet så gott som ingenting om dessa människor, iaf inte 99,9% av dem som försöker torgföra sina egna teorier här som ofta liknar utkast till en dålig TV-såpa och bygger endast på andra- och tredjehandsinformation. Flashbacks begåvningsreserv i den här tråden liknar alltmer ett flock ilskna och utsvultna byrackor som i avsaknad av föda börjar slita varandra i stycken.

Ni kan inte sätta er över de avlidna och tävla i vem som skriker högst och manifesterar bäst sitt moraliska övertag över de döda och levande. Detta är omoraliskt och dumt. Vi har inte haft tillgång till dessa människors liv. Deras öden kan fortfarande engagera oss och vi kan fortsätta leta efter svar, men vika är vi för att döma?
Låt de anhöriga bestämma över sina barns och barnbarns jordiska kvarlevor och finns det en allsmäktige så klara han sitt uppdrag i himlen utan vår inblandning.

Bra skrivet!
Citera
2018-02-20, 09:57
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Hur som helst, vi måste respektera de avlidna. Ja, jag menar det. Och låta de vila i frid och ifred från våra skvaller och fördömanden.
Vi vet så gott som ingenting om dessa människor, iaf inte 99,9% av dem som försöker torgföra sina egna teorier här som ofta liknar utkast till en dålig TV-såpa och bygger endast på andra- och tredjehandsinformation. Flashbacks begåvningsreserv i den här tråden liknar alltmer ett flock ilskna och utsvultna byrackor som i avsaknad av föda börjar slita varandra i stycken.

Ni kan inte sätta er över de avlidna och tävla i vem som skriker högst och manifesterar bäst sitt moraliska övertag över de döda och levande. Detta är omoraliskt och dumt. Vi har inte haft tillgång till dessa människors liv. Deras öden kan fortfarande engagera oss och vi kan fortsätta leta efter svar, men vika är vi för att döma?
Låt de anhöriga bestämma över sina barns och barnbarns jordiska kvarlevor och finns det en allsmäktige så klara han sitt uppdrag i himlen utan vår inblandning.

De avlidna i detta fall är så vitt vi vet två oskyldiga mordoffer och två mördare som av olika orsaker, skuld-ånger-psykisk sjukdom?, valt att suicidera efteråt.
Inte sjutton kan man respektera mördare eller låta dem "vara i fred från våra fördömande" bara för att de är avlidna?
Var hamnar vi då efter skolskjutningar, terroristattacker och självmordsbombare?

Eller är det inte så att uppfattningen på något sätt är att dessa mördare begick ett mindre allvarligt brott eftersom de dödade sina egna barn som vi av naturliga skäl uppfattar att föräldrar alltid älskar? Att de begick brott mot sig själva även med dödandet av barnen?

Det jag försöker framföra är att det kan vara en felaktig slutsats. Inte bara för att föräldrarna till stut mördade barnen utan faktiskt redan på det sätt barnen levde och hölls isolerade.
Vi vet mycket riktigt knappast någonting om vad som föregick det hela. Men att därför dra slutsatsen att vi ska lägga ner våra funderingar och inte fördöma morden eller mördarna, är helt enkelt fel tänkt.
Senast redigerad av Solglittret 2018-02-20 kl. 10:04.
Citera
2018-02-20, 09:59
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
"Familjetragedi" är en hemskt obehaglig förminskande omskrivning på ett dubbelmord av två barn.
Som om det står i paritet med en skilsmässa eller att det blir inbrott på landet.
Som om två individer i det stora hela bara var en del av en familj och inget annat.

Men det är klart, med ditt synsätt är väl Arbogamorden, morden på Yara, Fadime och på Dalaröbarnen eller pappans dubbelmord i stenbrottet i Dalby bara "familjetragedier från början till slut".
Vi kanske ska lägga ner brottsutredningar om något "bara" skett mellan familjemedlemmar? Låta folk sköta saker själva inom familjen? Kanske inte heller åtala/döma någon?
Låta anhöriga avkunna dom om skuld med val av gemensam eller separat begravningscermoni??

En alternativ åsikt kan ju vara att begrepp som "inbrott på landet" eller "skilsmässa" inte är vad man rätteligen skall kalla "familjetragedi".

Vad är elände i familjen, mord på sina barn och gemensamma självmord, om inte "familjetragedier" ?
Citera
2018-02-20, 10:22
Medlem
Walla-walla-winchas avatar
Slutsats: Desto finare utbildningar och yrken, desto mer problem att drunkna i. Mer saker att dölja inom hemmets väggar.

När man står med skiten upp i halsen ska man fortsätta sjunga. Det får vanliga människor göra.
Citera
2018-02-20, 10:26
Medlem
Anabellas avatar
Citat:
De avlidna i detta fall är så vitt vi vet två oskyldiga mordoffer och två mördare som av olika orsaker, skuld-ånger-psykisk sjukdom?, valt att suicidera efteråt.
Inte sjutton kan man respektera mördare eller låta dem "vara i fred från våra fördömande" bara för att de är avlidna?
Var hamnar vi då efter skolskjutningar, terroristattacker och självmordsbombare?

Eller är det inte så att uppfattningen på något sätt är att dessa mördare begick ett mindre allvarligt brott eftersom de dödade sina egna barn som vi av naturliga skäl uppfattar att föräldrar alltid älskar? Att de begick brott mot sig själva även med dödandet av barnen?

Det jag försöker framföra är att det kan vara en felaktig slutsats. Inte bara för att föräldrarna till stut mördade barnen utan faktiskt redan på det sätt barnen levde och hölls isolerade.
Vi vet mycket riktigt knappast någonting om vad som föregick det hela. Men att därför dra slutsatsen att vi ska lägga ner våra funderingar och inte fördöma morden eller mördarna, är helt enkelt fel tänkt.

Jag har ingenting att lägga till det som jag redan har sagt. Det är vad jag känner.
Med all respekt för andras åsikter, vill jag inte ge mig i diskussionen om hur och varför jag tänker si eller så. Den går bara i cirklar med fara att på vägen tappa fokus på själva kärnan till vad man strider om.
Citera
2018-02-20, 10:34
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
En alternativ åsikt kan ju vara att begrepp som "inbrott på landet" eller "skilsmässa" inte är vad man rätteligen skall kalla "familjetragedi".

Vad är elände i familjen, mord på sina barn och gemensamma självmord, om inte "familjetragedier" ?

"Familjetragedi är ett eufemistiskt uttryck för grova våldsbrott inom en familj. Det kan vara föräldrar som mördar den andra/varandra eller barnen, klassiskt följt av självmord. Det kan även vara barn som mördar sina föräldrar, som hämnd för sexuella övergrepp eller på grund av psykisk sjukdom. Uttrycket har kritiserats eftersom det riskerar att romantisera och förminska händelsen. Den korrekta[förtydliga] benämningen är "mord" respektive "självmord"."

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Familjetragedi
Citera
2018-02-20, 11:13
Medlem
wendy1s avatar
Citat:

Låt de anhöriga bestämma över sina barns och barnbarns jordiska kvarlevor och finns det en allsmäktige så klarar han sitt uppdrag i himlen utan vår inblandning.
Vem skriker? Jag kommer aldrig respektera dessa 2 föräldrar (om de gjort detta ihop) och det måste jag INTE heller.
Det får du respektera.
Citera
2018-02-20, 11:30
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Jag har ingenting att lägga till det som jag redan har sagt. Det är vad jag känner.
Med all respekt för andras åsikter, vill jag inte ge mig i diskussionen om hur och varför jag tänker si eller så. Den går bara i cirklar med fara att på vägen tappa fokus på själva kärnan till vad man strider om.

Jag förstår vad du menar och håller i vissa avseenden med dig. Varför föräldrarna gick så långt att de till slut inte själva ville att någon i familjen skulle få existera är helt obegripligt och antagligen bäst förklarat med psykisk sjukdom och vanföreställning som folk utan samma sjukdomssymptom inte kan förstå.

Men någonstans saknas focus på de två barn som aldrig fick blomma ut.

Det är fruktansvärt tragiskt när ett oskyldigt barn eller ung person mördas. Oavsett om verbörande heter Engla,Ebba,Bobby,Lisa,Yara eller Kevin. Vi får faktiskt aldrig glömma offren av hänsyn till mördarna. Det verkar vi inte heller gjort i de uppräknade andra barnamorden där det funnits bilder i media och tydligt fördömande av de som begått brotten Men det gör vi tydligen här??

Som samhällsmedborgare måste även barn kunna känna sig trygga med att deras liv är lika viktigt att värna om och att vi bestraffar och fördömer den som mördar barnen - oavsett vem det är. I vart fall när det, som här, rör sig om straffmyndiga vuxna som utför en medveten planerad handling.

Nu har vi liksom buntat ihop mördarna med de mördade barnen och kallar allas död för "familjetragedi". Innan lockets slutligen läggs på verkar man beklaga föräldrarnas död lika mycket som barnens fast de senare aldrig fick välja och inte heller själva var mördare.
Jag tycker inte att det är rättvis "mörkläggning" av två flickors tragiska öde.
Senast redigerad av Solglittret 2018-02-20 kl. 12:06.
Citera
2018-02-20, 11:35
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
"Familjetragedi är ett eufemistiskt uttryck för grova våldsbrott inom en familj. Det kan vara föräldrar som mördar den andra/varandra eller barnen, klassiskt följt av självmord. Det kan även vara barn som mördar sina föräldrar, som hämnd för sexuella övergrepp eller på grund av psykisk sjukdom. Uttrycket har kritiserats eftersom det riskerar att romantisera och förminska händelsen. Den korrekta[förtydliga] benämningen är "mord" respektive "självmord"."

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Familjetragedi

Jodå. Wiki är fina grejor. Du läste inte vidare?

Citat:
Den här artikeln behöver källhänvisningar för att kunna verifieras. (2014-05)
Åtgärda genom att lägga till pålitliga källor (fotnoter). Uppgifter utan källhänvisning kan ifrågasättas och tas bort. Diskutera på diskussionssidan.

Nu var det du som tyckte att "familjetragedi" kunde hellre vara "skilsmässa" eller "inbrott på landet".

Att begrepp som "utvidgat självmord" och "familjetragedi" används för att karaktärisera brott är kanske ett problem, men skall begrepp som "familjetragedi" få behålla sin laddning kan det ju inte handla om att mamma tröttnar på pappa och flyttar. Familjetragedi passar med andra ord riktigt bra för det tragiska som hänt i denna familj.
Citera
2018-02-20, 11:41
Medlem
Skillnad på folk & folk. Undrar hur tråden hade sett ut om det var ett fläskigt WT-par i en håla med Tindrah & Novalie till barn.
"Döm inte!" *random sentimentalt tjafs*
Det finns inget vackert eller förmildrande i det här. Folk förutsätter att föräldrarna kämpade, grät blod & mådde dåligt medan döttrarna låg handikappade med liggsår & höll på att dö & resten av världen kissade på dem.
Så illa var det ju rent uppenbart inte & då tänker jag inte på ME:s vara eller ickevara då vi inte ska diskutera det. Oavsett så har de dödat sina ungar. Det är tragiskt även i föräldrarnas fall.
Men man kan inte se barnen som något annat än offer. Vem som sedan beslutade vad kommer vi inte få veta, kanske var någon av föräldrarna det med bakom fasaden.
Tragedi är det onekligen & visst kan man försöka förstå dem, det gör det dock mer obegripligt för mig.
Citera
2018-02-20, 12:02
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Jodå. Wiki är fina grejor. Du läste inte vidare?

Nu var det du som tyckte att "familjetragedi" kunde hellre vara "skilsmässa" eller "inbrott på landet".

Att begrepp som "utvidgat självmord" och "familjetragedi" används för att karaktärisera brott är kanske ett problem, men skall begrepp som "familjetragedi" få behålla sin laddning kan det ju inte handla om att mamma tröttnar på pappa och flyttar. Familjetragedi passar med andra ord riktigt bra för det tragiska som hänt i denna familj.

Ditt sista citat är mer regel än undantag på Wiki och är av samma kaliber som amerikanska varningsskyltar att inte torka sin pudel i mikron efter en regnprommenad. Det är för att juridiskt skydda tillverkaren. Det betyder inte att det är något oriktigt varken med citatet eller med mikron.

För att citera Fröding "strunt är strunt och snus är snus, om ock i gyllne dosor",".
Vi vill gärna förpacka saker som vi vill försköna med andra benämningar än de mer värdeladdade formuleringar vi annars använder.
Vi "tar bort en häst", folk är lokalvårdare i stället för städerskor, föreskolepedagoger istället för dagisfröknar och folk bor numera i Grantorp i stället för västra Flemmingsberg.

Familjetragedi klingar helt enkelt mindre stigmatiserande av de två mördarna än "dubbelmördare".
En mer kollektiv fördelning av ansvaret eller att ingen egentlig är skuld till "tragedin".
Men även förpackat i en gyllen benämningdosa är detta de facto sannolikt ett planerat dubbelmord på två barn, varken mer eller mindre.
Citera
2018-02-20, 12:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av smokemeaway
Skillnad på folk & folk. Undrar hur tråden hade sett ut om det var ett fläskigt WT-par i en håla med Tindrah & Novalie till barn.
"Döm inte!" *random sentimentalt tjafs*
Det finns inget vackert eller förmildrande i det här. Folk förutsätter att föräldrarna kämpade, grät blod & mådde dåligt medan döttrarna låg handikappade med liggsår & höll på att dö & resten av världen kissade på dem.
Så illa var det ju rent uppenbart inte & då tänker jag inte på ME:s vara eller ickevara då vi inte ska diskutera det. Oavsett så har de dödat sina ungar. Det är tragiskt även i föräldrarnas fall.
Men man kan inte se barnen som något annat än offer. Vem som sedan beslutade vad kommer vi inte få veta, kanske var någon av föräldrarna det med bakom fasaden.
Tragedi är det onekligen & visst kan man försöka förstå dem, det gör det dock mer obegripligt för mig.

Jag håller med att det är fullkomligt obegripligt att man gemensamt med berått mod kan planera för och sedan utföra mord på sina egna barn och att dessa barn är inget annat än offer i hela denna historia. Detta har avhandlats i tiotusental i denna tråd och nästan utan undantag är det också den rådande uppfattningen. Det är inte kring detta åsikterna går isär utan härom råder närmast 100% konsensus. De som påstår något annat är de som av någon anledning har behov av att slå in öppna dörrar och att måla upp halmgubbar som de sedan står och fäktas med. De ramlar ofta in i semantiska krumbukter som "barnens riddare" när det enda de egentligen gör är att tillfredsställa sig själva och sin egen inbillade förträfflighet.

Dessa egenbehov är uppenbarligen så starka att de inte ens stoppar vid de sörjande efterlevanden utan även dessa ska ha sin del av fördömandet. Det finns något obehagligt religiöst över denna variant av "skuld intill tredje led" och det är detta några sunda i tråden vänder sig mot.
INTE att det är fel att döda barn.
Senast redigerad av Frank.Einstein 2018-02-20 kl. 12:54.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in