2018-02-20, 00:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ahcg
skyddsvärda uppgifter, fatta

har kanske gjort mer hedersvärt än de flesta kommer göra

Heder! Vad f×n menar du med det?!
Citera
2018-02-20, 00:29
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frank.Einstein
Ja, det är intressant när de skenbart självutnämnda moraliska riddarna, så utan hänsyn till och respekt för anhöriga och vänner, sätter sig till doms över hur närmaste sörjande väljer att begrava sina nära och kära. Hyckleri när den är som värst men därmed också enkel att avslöja.

De anhöriga är ju de som fått ta del av brev och film, klart de fattar det mest lämpliga beslutet.
Citera
2018-02-20, 00:35
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Firesnake
Media gör uppenbart skillnad i rapporteringen om filicid beroende på föräldrarnas sociala ställning. Hade föräldrarna eller deras anhöriga kontakter högt upp i mediasfären kan man fråga sig.
I Bjärredsfallet väljer Aftonbladet att publicera ett empatiskt reportage och filmad intervju med en kvinna (helt utan koppling till familjen i Bjärred) som lider svårt av ME.

Bristen på intervjuer med personer med någon slags koppling till Bjärredsfamiljen är talande.
Viljan att försöka skapa klarhet i vad i familjens situation som lett fram till morden verkar totalt saknas. Det konstateras tvärsäkert att det handlar om sk alturism, men ges inga bevis som styrker den tesen.
Att det kan ha handlat om psykos eller psykisk sjukdom hos föräldrarna eller någon av dem skrivs inget om övh.(https://kit.se/2018/01/24/100929/varfor-dodar-foraldrar-sina-barn/)

Den Kenyanska mamman i Sigtuna som dödade sina båda pojkar Elias och Tevin påstod ju att hon gjorde det för att "de skulle få det bättre i himlen".
Säkert hade hon också ett tungt lass att dra som säkert bidrog till hennes eskalerande psykiska ohälsa. Helt ensamstående, ekonomin i kras, bara 1 vän på andra sidan stan osv.
Men där bedömdes det ju att hon hade ett övergående psykiatriskt sjukdomstillstånd.
Eftersom Bjärredsföräldrarna smet från att kunna undersökas i efterhand och dessutom var extremt vältaliga, hade social status så verkar media utgå från att deras illdåd handlar om "barmärtighetsmord" och inte om utmattade föräldrar som totalt spårat ur psykiskt.

I Sigtunafallet gjordes intervjuer med nära anhöriga, barnens kompisars föräldrar, mammans bästa vän, pedagog osv. för att försöka hitta ett svar på vad som lett fram till denna kvinnas haveri och svar på hur inte omgivningen kunde märka något.

Samma med Bobbyfallet. Bobbys mormor, fosterföräldrar, skolbusschaufför, (frånvarande)pappa, grannar, lärare och folk som kände styvfadern Eddie intervjuades.

I Yarafallet samma sak (även om mördaren inte var föräldrar så var de vårdnadshavare och fosterfamilj vilka räknas in i begreppet filicid enligt KIT-artikeln).

I Dalbyfallet, Gustavsbergsfallet, Fentanylplåsterfallet, Umeåfallet, Dalaröfallet, Fallet med Thailändskan som kvävde sitt barn, Gårdstensfallet mfl. -samma sak. Även innan domar hade fallit.

Vad är det som gör att fallet i Bjärred är så special att det anses i behov av så mycket integritetsskydd?
Är det inte att hedra barnens minne mer om man försöker ta reda på bakgrunden istället för att sopa under mattan? För att undvika liknande tragedier bakom tjusiga, solida fasader.

Moas pianolärarinna berättade om en glad flicka med en fin personlighet. Så hjärtskärande att hon inte fick finnas kvar.

Och gnället och empatin i tråden för föräldrarna stör. En god vän till mig har förlorat 2 av sina 4 barn i en genetisk sjukdom som succesivt bryter ner barnens hjärnfunktion och kroppsfunktioner. De behövde hjälp med allt, dygnet runt tillslut och fick dagliga anfall som krävde stesolid. 1 av de 2 barn som finns kvar bär på samma sjukdom men de hoppas att hon kan förbli så frisk som hon är idag. En av föräldrarna är dessutom svårt hjärtsjuk (mannen). De hade inga assistenter, ingen god ekonomi.
Den mamman sa;
"Jag ångrar ingenting. Jag minns dem med glädje! Den kärlek och ärlighet jag såg i deras ögon bär jag alltid med mig. De gav mig så otroligt mycket. Jag drömmer om att arbeta med barn som dem".

Oscar hade, även om Hanna avled i cancer, kunnat sälja villan, hyra ett litet hus i tex Asien med AC och wifi. Hushållerska/ barnsköterska dygnet runt och guvernant då och då.
Han hade kunnat ta en tjänst på ett svenskt universitet och jobba hemifrån, det finns det andra svenska utlands professorer gör.
Flickorna hade kunnat ligga i sängen med varsin ipad. Kanske hade de blivit bättre, kanske hade de orkat läsa in skolan på distans.

Var det så att han eller båda föräldrarna av någon anledning inte kunde se att en annan framtid än normalt var värd att leva för för deras flickor? Ändra livsstil var aldrig ett alternativ?

Var de så att flickorna tappat livslusten och föräldrarna inte insåg att deras jobb var att hjälpa dem att hitta den igen, inte "hjälpa" dem att avsluta deras liv.
Oscar och Hanna hade en ekonomi som många familjer med sjuka barn bara kan drömma om.
De hade kapaciteten att skapa den ekonomin genom studier, intelligens, sociala färdigheter osv.
Tänk om de kunnat använda dessa förmågor för att se till sina barns bästa istället för till deras sämsta.

Detta är ett av de bästa inläggen för att beskriva vad också jag tänker.
Citera
2018-02-20, 07:11
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Ja!
Det har nämnts både små och stora exempel på kontroll och isolering:

- de deltog enligt vittnesmål aldrig i barnkalas i området de tidigare bodde i
(inga barnkalas i det nya området heller ??)
- hobby: ja A spelade fotboll - men pappa var tränare, ja M spelade piano - men pappa satte stopp
- varken A eller M gick i skolan sedan sommaren
- de var enligt protokollen ej med på elevkonferenserna där deras förmåga att delta i skolan
diskuterades och avgjordes
- M fick absolut inte klappa och gulla med grannens hund
- M gick i affären i mellandagarna - men det var med pappa
- de stojade och badade i en pool - men det var bakom familjens staket och verkar inte varit tillsammans med några andra barn.

Var finns tjejernas avtryck på nätet, (a girl has nothing to say), på kompisars sidor, foton och selfies som tjejer postar kilovis av i den åldern? Var de ute och cyklade någon gång? Fester? Hemma hos kompisar eller fick besök?
Kollo? Ridläger? Konfirmationsläger? Skolutflykter? Konserter? Kaninhoppning??

Det saknas alldeles för mycket! Det luktar isolering och kraftigt föräldrastyrd tillvaro!
Depression är väldigt likt "kroniskt trötthetssyndrom" framför allt hos barn.

Du suger åt dig vad några skribenter som kommit och gått i tråden som har hört från den och den. Sedan lägger du till egna teorier och utifrån dessa plus dina egna spekulationer = detta blir en sanning för dig som du genom att spamma tråden med långa inlägg på nästan varje sida. Du har ett stort eget behov av att försöka tvinga alla att förstå att du har rätt. Att man skriver massor av oerhört jobbiga och långa texter med i princip samma innehåll gör det inte till sanning.

Nu har väldigt många förstått att detta var en oerhört tragisk och sorglig historia, en familjetragedi från början till slut.
Anhöriga som har insyn i polisens förundersökning har sett brev och video, väljer en gemensam begravningsceremoni. Detta faktum borde tom få dig att förstå att något helt annat än din "sanning" ligger bakom.

Försök ta till dig vad de seriösa har förmedlat i tråden (vilka får du själv lista ut) och sluta svärta ner föräldrarna för du VET inget, absolut INGET av vad eller varför detta skett. Tänk ett varv till innan du spammar vidare i tråden med samma åsikter.

Säger det igen
Vila i frid familj
Till anhöriga och vänner, hoppas ni fått svar på era frågor och kan sörja ifred för att så småningom kunna gå vidare.
Citera
2018-02-20, 07:43
Bannlyst
Citat:
Du har så rätt i detta.
Citat:
Ursprungligen postat av larsingvarsfru
Du har så rätt!

Det är svårt att låta bli att le när vissa skribenter gnuggar geniknölarna tillsammans. Det lustiga är att det som de uppskattar hos varandra är deras fäbless för att slå in öppna dörrar.

Nästan utan undantag finns det ingen som tycker att det är moraliskt eller etiskt rätt att döda barn.
Just den sedliga hållningen är ganska simpel att lyckas tråckla sig fram till.

Då finns det betydligt svårare moralfilosofiska aspekter på denna historia som tex inbegriper anhöriga och vänner till den döda familjen. Men istället för att reflektera över detta väljer alltså vissa att fegt gena via halmgubbarnas förenklade land, allt för att kunna bibehålla sin rudimentära hållning och slippa utvecklas.

Förvisso förståligt i en svår och komplex värld, men också ganska enfaldigt och etiskt kontraproduktivt.
Och som sagt, lite dråpligt.
Citera
2018-02-20, 08:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma

Försök ta till dig vad de seriösa har förmedlat i tråden (vilka får du själv lista ut) och sluta svärta ner föräldrarna för du VET inget, absolut INGET av vad eller varför detta skett. Tänk ett varv till innan du spammar vidare i tråden med samma åsikter.

Förlåt, men måste bara fråga hur man ska kunna veta vilka användare som lämnar korrekt fakta, påhitt eller såna som lämnar fakta som ev. styr oss bort från ev. otrevlig sanning att t.ex skolan eller någon annan gjort fel i sitt handlande med hemundervisning etc.

Jag har några användare jag tror på, men det är fortfarande stora pusselbitar som inte stämmer, eller som åtminstone jag inte alls får att gå ihop med ett trovärdigt händelseförlopp. Väldigt tråkigt att man inte kan lita på alla som kommer med info. Jag är ny på FB och har verkligen ingen aning om hur man säkert ska veta vad som är sant eller inte.

Ni som kan släppa fallet och vill gå vidare, varför läser ni överhuvudtaget här? Jag har inte skrivit många inlägg, men läst de flesta och verkligen försökt att vara öppen för all info från alla! Lagt ihop och dragit ifrån och får hela tiden känslan av att något inte stämmer och att något döljs. Och om det är OM, så tycker jag det är flickornas rätt att det kommer ut, så kanske de sen kan få vila i frid.

Så heja alla er som inte släpper det här fallet och står ut med alla som fortfarande läser och försöker tysta ner er.
Citera
2018-02-20, 08:32
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Nu har väldigt många förstått att detta var en oerhört tragisk och sorglig historia, en familjetragedi från början till slut.

"Familjetragedi" är en hemskt obehaglig förminskande omskrivning på ett dubbelmord av två barn.
Som om det står i paritet med en skilsmässa eller att det blir inbrott på landet.
Som om två individer i det stora hela bara var en del av en familj och inget annat.

Men det är klart, med ditt synsätt är väl Arbogamorden, morden på Yara, Fadime och på Dalaröbarnen eller pappans dubbelmord i stenbrottet i Dalby bara "familjetragedier från början till slut".
Vi kanske ska lägga ner brottsutredningar om något "bara" skett mellan familjemedlemmar? Låta folk sköta saker själva inom familjen? Kanske inte heller åtala/döma någon?
Låta anhöriga avkunna dom om skuld med val av gemensam eller separat begravningscermoni??
Senast redigerad av Solglittret 2018-02-20 kl. 08:42.
Citera
2018-02-20, 08:58
Medlem
Citat:
Som princip bör naturligtvis anhöriga få fatta beslut om begravning. Men om anhöriga själva är mördare brukar man väl inte riktigt låta dessa bestämma mordoffrets begravningscermoni?
De anhöriga som är mördare i detta fall kan inte bestämma något alls då de själva är döda.
Citera
2018-02-20, 09:11
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blonay
Förlåt, men måste bara fråga hur man ska kunna veta vilka användare som lämnar korrekt fakta, påhitt eller såna som lämnar fakta som ev. styr oss bort från ev. otrevlig sanning att t.ex skolan eller någon annan gjort fel i sitt handlande med hemundervisning etc.

Jag har några användare jag tror på, men det är fortfarande stora pusselbitar som inte stämmer, eller som åtminstone jag inte alls får att gå ihop med ett trovärdigt händelseförlopp. Väldigt tråkigt att man inte kan lita på alla som kommer med info. Jag är ny på FB och har verkligen ingen aning om hur man säkert ska veta vad som är sant eller inte.

Ni som kan släppa fallet och vill gå vidare, varför läser ni överhuvudtaget här? Jag har inte skrivit många inlägg, men läst de flesta och verkligen försökt att vara öppen för all info från alla! Lagt ihop och dragit ifrån och får hela tiden känslan av att något inte stämmer och att något döljs. Och om det är OM, så tycker jag det är flickornas rätt att det kommer ut, så kanske de sen kan få vila i frid.

Så heja alla er som inte släpper det här fallet och står ut med alla som fortfarande läser och försöker tysta ner er.

Välkommen till FB
Det är helt korrekt att man tyvärr aldrig vet vem som uppger korrekta fakta eller "trollar" som det kallas och bara hittar på.

Fåkunniga personer har ofta snabbt fattat beslut om hur de tror något ligger till och har obehag av att behöva använda sina hjärnceller igen och tänka ett varv till. En svartvit värld är lättare att förstå än om den har flera olika färgnyanser. Särskilt obehagligt blir det om vederbörande dessutom måste revidera sina bestämda förenklade slutsatser om hur saker ligger till.

Man får här helt enkelt försöka att själv dra egna slutsatser och värdera vad det egentligen innebär att någon vill tysta de som fortfarande funderar på olika händelseförlopp. Det sker ju rätt ofta i världen i övrigt och har sälland goda orsaker.

Det här är ett mycket ovanligt, tragiskt dubbelmord - dubbelmord som vi vanligen brukar ta på stort allvar och för rättssäkerhetens skull offentliggöra vad utredningen visat för bakomliggande orsaker och händelseförlopp. Det är mycket sälland vi låter mördarnas egna sammanfattningar vara slutord och helt anonymiserar mordoffren.
Citera
2018-02-20, 09:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Blonay

Sant, konspirationsteoretikerna måste ju få sin tid nu när polisen och alla i princip är klara över vad som har hänt. De där som tyckt den senaste månaden satt lite varmt ljus på en annars ganska dyster och mörk tillvaro. Man vill liksom inte att det roliga ska ta slut så man börjar om från början igen. Denna gång med ny kraft av att sammansvärjningar får lättare att sätta sig.

Fördelen för konspirationsteoretikerna nu är att det är nästan ingen som kommer orka att gå igenom allt ännu en gång och komma med samma fakta och sannolika argument som inte bet första, andra eller tredje gången. Därför kommer konspirationsteoretikerna denna gång stå i princip oemotsagda vilket de troligen kommer att se som en intäkt för att andra håller med eller att de är inne på rätt spår. Och det är precis så här konspirationstorier kring 9/11, Palme-mordet, mordet på JFK, Bermuda-triangeln och Bjärred-morden skapas och vidmaktshålls.
Andra orkar helt enkelt inte längre och till slut är det bara de ryggkliande konspiratörerna kvar.

Dessa individer befinner sig i det psykologiska fenomet - konspirationism - som ingår i det paranoid-schizofrena tankemönstret. Nej, de lider inte av dessa diagnoser men får ökade dopamin-påslag när de "ser ljuset". Och det är just dessa dopamin-påslag som får dem att orka och vilja fortsätta när andra förstått och tröttnat för länge sen. Således ytterst en egocentrisk process och en dålig drivkraft om det är sanningen man är ute efter.

Som tur är, är dessa så få att de nästan aldrig får något reellt fäste utanför deras egna sekteristiska sammanhang, men visst kan det finnas anledning att övervaka förloppet, särskilt när man som nu även börjar ge sig på de sörjande efterlevandena
Senast redigerad av Frank.Einstein 2018-02-20 kl. 09:32.
Citera
2018-02-20, 09:26
Medlem
Anabellas avatar
Hur som helst, vi måste respektera de avlidna. Ja, jag menar det. Och låta de vila i frid och ifred från våra skvaller och fördömanden.
Vi vet så gott som ingenting om dessa människor, iaf inte 99,9% av dem som försöker torgföra sina egna teorier här som ofta liknar utkast till en dålig TV-såpa och bygger endast på andra- och tredjehandsinformation. Flashbacks begåvningsreserv i den här tråden liknar alltmer ett flock ilskna och utsvultna byrackor som i avsaknad av föda börjar slita varandra i stycken.

Ni kan inte sätta er över de avlidna och tävla i vem som skriker högst och manifesterar bäst sitt moraliska övertag över de döda och levande. Detta är omoraliskt och dumt. Vi har inte haft tillgång till dessa människors liv. Deras öden kan fortfarande engagera oss och vi kan fortsätta leta efter svar, men vika är vi för att döma?
Låt de anhöriga bestämma över sina barns och barnbarns jordiska kvarlevor och finns det en allsmäktige så klarar han sitt uppdrag i himlen utan vår inblandning.
Senast redigerad av Anabella 2018-02-20 kl. 09:49.
Citera
2018-02-20, 09:28
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
De anhöriga som är mördare i detta fall kan inte bestämma något alls då de själva är döda.

Det var en replik till någon som tycker att anhöriga alltid har rätt att bestämma över begravningscermoni - just för att de är anhöriga. Den hänsynen brukar ju inte ges i de fall där anhöriga också är mördare. Mödares egen vilja brukar liksom inte räknas då.

Kanske har dessa två juristföräldrar som även författat avskedsbrev, också skrivit ner sina önskemål om begravning, rätt troligt. Kanske också rätt troligt att barnen som mördades inte gjort det.
Rent hypotetiskt - om de överlevande anhöriga har valt att gå på föräldrarnas önskemål och förätta gemensam begravning enligt deras önskan, hamnar vi faktiskt i en märklig situation där mördarna styrt över begravningsceremonin av sina offer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in