2018-02-19, 23:13
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av onopono
Du säger att NIST publicerar simuleringen av endast det inledande förloppet för att resten blir för komplext och oförutsägbart. Du säger därpå att samma publicering av det inledande förloppet visar att global kollaps är möjlig från brand, enbart.

Hur ska du ha det?

Nej det säger jag inte. Jag har aldrig skrivit att de endast visat det inledande förloppet - jag har skrivit att endast det inledande förloppet liknar vad vi kan se på filmerna och att simuleringen därefter blir allt mer osäker..,
Läs vad jag skriver istället för att väva in dina egna förutfattade meningar.
Citera
2018-02-19, 23:19
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Nej det säger jag inte. Jag har aldrig skrivit att de endast visat det inledande förloppet - jag har skrivit att endast det inledande förloppet liknar vad vi kan se på filmerna och att simuleringen därefter blir allt mer osäker..,
Läs vad jag skriver istället för att väva in dina egna förutfattade meningar.
Det jag undrar just här är hur simuleringen kan visa den globala kollapsen trots att NIST endast visar det inledande förloppet eftersom resten av förloppet är omöjligt att simulera.

Inevitable?
Citera
2018-02-19, 23:22
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Det jag undrar just här är hur simuleringen kan visa den globala kollapsen trots att NIST endast visar det inledande förloppet eftersom resten av förloppet är omöjligt att simulera.

Inevitable?

Det jag undrar just här är om du har grava lässvårigheter eller bara trollar? Men vi försöker väl igen för 107:e gången eller vad det kan bli:
Only in the later stages of the animation, after the initiation of global collapse, do the upper exterior wall deformations from the NIST analysis differ from the video images

Den globala kollapsen är alltså inledd, påbörjad och i full fart när simuleringen börjar se annorlunda ut än filmen...
Citera
2018-02-19, 23:23
Avstängd
Citat:
Hur många gånger ska jag vara på samma fråga? Det finns ingen tidpunkt som jag ser det, det är en gradvis övergång i ett scenario som snabbt går mot allt mer kaotiskt och oberäkneligt med allt fler osäkra faktorer vilka raskt mångdubblar komplexiteten och osäkerheten..

Varför, och hur, skulle de gjort en sannolikhetsberäkning menar du?

De ville visa att det var högst möjligt att det var dessa byggelement som inledde kollapsen.. Och om du läst vad jag skrivit tror jag fortfarande inte att de med säkerhet fastslagit att det är det enda tänkbara scenariot, antagligen inte ens det scenario som använts i simuleringen.
Du säger att NIST inte utgick ifrån ”girder A2001” i sin simulering. Varför gjorde man inte det när man samtidigt presenterar den som ”probable” orsak till initieringen av det verkliga förloppet?

Fanns det något annat förlopp som var mer ”probable”?
Citera
2018-02-19, 23:29
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Du säger att NIST inte utgick ifrån ”girder A2001” i sin simulering. Varför gjorde man inte det när man samtidigt presenterar den som ”probable” orsak till initieringen av det verkliga förloppet?

Fanns det något annat förlopp som var mer ”probable”?
De verkar ha utgått från skade-datan som ANSYS-simuleringen gav, detta har man sedan applicerat på lsdyna-modellen. Skadorna i strukturen ledde i simuleringen till att flera golvplankor runt pelare 79 kollapsar varvid pelaren tappar sidstöd, böjs och kollapsar.
Detta är som jag uppfattar det utifrån vad jag läst och sett i simuleringen, Nist håller kanske inte med om just detta, jag säger inte heller att de inte utgick från A2001, jag säger att det är så jag tycker det verkar vara...
Citera
2018-02-19, 23:33
Avstängd
Citat:
Det jag undrar just här är om du har grava lässvårigheter eller bara trollar? Men vi försöker väl igen för 107:e gången eller vad det kan bli:
Only in the later stages of the animation, after the initiation of global collapse, do the upper exterior wall deformations from the NIST analysis differ from the video images

Den globala kollapsen är alltså inledd, påbörjad och i full fart när simuleringen börjar se annorlunda ut än filmen...
Fast du svarar ju inte på min fråga?

1. Simuleringen är enligt NIST endast tillförlitlig fram till och med initieringen av den globala kollapsen.

2. Simuleringen visar endast den inledande sekvensen av vad som påstås resultera i en global kollaps.

Frågor:

1. Hur kan NIST veta att global kollaps är oundviklig efter påstådd ”simulerad initiering” om samma globala kollaps är omöjlig att simulera?

2. Hur kan man veta om NIST’s påstått simulerade initiering av en global kollaps verkligen leder till global kollaps om samma NIST inte visar att så verkligen sker?
Citera
2018-02-19, 23:36
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Fast du svarar ju inte på min fråga?

1. Simuleringen är enligt NIST endast tillförlitlig fram till och med initieringen av den globala kollapsen.

2. Simuleringen visar endast den inledande sekvensen av vad som påstås resultera i en global kollaps.

Frågor:

1. Hur kan NIST veta att global kollaps är oundviklig efter påstådd ”simulerad initiering” om samma globala kollaps är omöjlig att simulera?

2. Hur kan man veta om NIST’s påstått simulerade initiering av en global kollaps verkligen leder till global kollaps om samma NIST inte visar att så verkligen sker?

Simuleringen visar inte endast det inledande skedet.

En global kollaps är givetvis inte omöjlig att simulera, men noggrannheten i resultatet beror på hur mycket input och datakraft man har samt hur komplext system som ska simuleras.

Hur skulle en global kollaps kunna avbrytas när den väl initierats?

Nist visar att ”så” verkligen sker, se simuleringen..
Citera
2018-02-20, 01:38
Avstängd
Citat:
Simuleringen visar inte endast det inledande skedet.

En global kollaps är givetvis inte omöjlig att simulera, men noggrannheten i resultatet beror på hur mycket input och datakraft man har samt hur komplext system som ska simuleras.

Hur skulle en global kollaps kunna avbrytas när den väl initierats?

Nist visar att ”så” verkligen sker, se simuleringen..
Nej, NIST visar inte hela förloppet. Man säger att man simulerar en vad man påstår möjlig initiering av en vad man påstår möjlig global kollaps, men man visar inte hela den globala kollapsen.

Varför gör NIST inte det?
Citera
2018-02-20, 07:01
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Nej, NIST visar inte hela förloppet. Man säger att man simulerar en vad man påstår möjlig initiering av en vad man påstår möjlig global kollaps, men man visar inte hela den globala kollapsen.

Varför gör NIST inte det?

Jag har aldrig påstått att de visar hela förloppet - varför antyder du det?
NISTs simulering visar fram till det du liknat vid att byggnaden ser ut som en skrynklig påse, det finns då ingen som helst bärande struktur kvar och datamodellen blir allt mer kaotisk, vad menar du att vitsen vore med att fortsätta slösa datakraft?
Citera
2018-02-20, 10:55
Avstängd
Citat:
Jag har aldrig påstått att de visar hela förloppet - varför antyder du det?
NISTs simulering visar fram till det du liknat vid att byggnaden ser ut som en skrynklig påse, det finns då ingen som helst bärande struktur kvar och datamodellen blir allt mer kaotisk, vad menar du att vitsen vore med att fortsätta slösa datakraft?
Nej, du önsketänker här. Om NIST nu endast vill visa att brand kan ha orsakat någon typ av initiering av någon typ av global kollaps så måste NIST just visa det. Här slutar simuleringarna mitt i något som eventuellt blir en global kollaps.

Och då talar vi fortfarande endast om någon typ av global kollaps, inte om den verkliga kollapsen, så som den verkligen gick till.
Citera
2018-02-20, 11:33
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Nej, du önsketänker här. Om NIST nu endast vill visa att brand kan ha orsakat någon typ av initiering av någon typ av global kollaps så måste NIST just visa det. Här slutar simuleringarna mitt i något som eventuellt blir en global kollaps.

Och då talar vi fortfarande endast om någon typ av global kollaps, inte om den verkliga kollapsen, så som den verkligen gick till.

Då kan du väl förstås visa att NIST ljuger när de skriver:
Only in the later stages of the animation, after the initiation of global collapse, do the upper exterior wall deformations from the NIST analysis differ from the video images.
Citera
2018-02-20, 14:20
Avstängd
Citat:
Då kan du väl förstås visa att NIST ljuger när de skriver:
Only in the later stages of the animation, after the initiation of global collapse, do the upper exterior wall deformations from the NIST analysis differ from the video images.
Jag vet bara att animationerna inte visar hela förloppet, att de av NIST publicerade versionerna avbryts mitt i förloppet och att de beräkningar med data som de grundar sig på är hemligstämplade. Det finns inget i ditt citat som visar något annat.

Så, hur vet du att det som ”initieras” i simuleringarna är en ”global kollaps”?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in