2018-02-19, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av greyhoundbus
Han har också redan börjat att visa sin inställning till det han gjort. Att han bortser från att han för det första inte har rätt att mörda en annan människa och ta ifrån henne livet. Det är inget han berör utan visar att han tänker på henne och känner hennes spirit. Han dödade inte henne för att han hatade henne vill han belysa. Det är något större. Ett offer till gudarna. En rit som förde honom närmare henne och existensen. Det onda och det goda i förening. Han har kontakt med universum nu. Och identifierar sig med hjältinnan i Terminator. Som upplever att det är världen emot henne. Nåt sånt tror jag rör sig i hans hjärna.

Ja, absolut.

Enligt Djursing som skrivit boken om Madsen så ser Madsen det som han alltid befinner sig i Krig. Han mot Världen.

Han har också sett filmen the Terminator nu i fängelset. Inte helt otippat känner han en gemenskap.
Senast redigerad av Remark 2018-02-19 kl. 23:41.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alatum
Diskussionerna kring varför Kim var hans idealoffer har inkluderat hennes utseende, klädsel (fast det hoppas jag nu har släppts), yttre omständigheter, tillfälligheter, osv. Jag tror att en del av det säkert kan ha spelat in, men att det främst handlar om något helt annat. Jag tror att nyckeln är hans bloggpost från 2015 som har delats här flera gånger, senast häromdagen, där han skriver om dödsinsikt. Om vad som händer med en människa när den går från desperata försökt och hopp om att lösa en hemskt situation, till insikten att “jag tar mig inte ur det här, jag kommer dö”.

Transportsträckan till dödsinsikt, samt effekten av den insikten, torde vara större ju mer levande man är och desto mer nyfikenhet och planer man har. Av allt jag har läst och sett om Kim, så känns det otvetydigt som att hon var intensivt “bubbligt” levande, det framstår nästan som om det var kärnan i den hon var, tillsammans med en omåttlig nyfikenhet. Och hon var definitivt fylld av stora planer – en väldigt stor sådan skulle sättas i verket bara några dagar senare, i och med flytten till andra sidan världen.

Att plocka ner och trasa sönder denna bubblande livsglädje, att på det mest brutala vis sätta ett definitivt stopp för all nyfikenhet och alla framtida planer… det tror jag att PM gick igång på och var besatt av.

Det är i så fall också svaret på varför han inte valde ett offer som inte hade saknats i samma grad, som en knarkare eller prostituerad. Han ville ha så mycket LIV som möjligt, för att maximera fallhöjden.

När går man från att kämpa för och tro på överlevnad, till att önska att man får dö? Det fick han nog svar på, den jäveln.

Det är utomordentligt svårt att tänka sig ett lämpligt straff som inte faller utanför ramarna för de mänskliga rättigheterna… men bortsett från att vara inlåst resten av sitt liv tycker jag nog att man kunde beröva honom privilegiet att ha tillgång till penna och papper.

Det var ju en ovanligt skarpsynt analys - måste jag erkänna.

Det är klart att det kittlas mera att döda en människa fullt med liv än exempelvis en deprimerad stackare.

Fast det sista håller jag inte med. Det är snarare vissa journalister som borde berövas penna och papper så att de slutade göra intervjuer med sådana här uppmärksamhetssökande monster som Madsen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Men är inte dessa program gjorda när mördaren redan har suttit inne x-antal år? Och kanske insett att han aldrig mer kommer att släppas ut?

Madsen har suttit häktad några månader. Han lever säkert fortfarande på hoppet om att kunna "tala för sin sak". Utöver drömmer han kanske dessutom om att han endast döms för styckningen.
Möjligt att det kommer fram mer efter tid i fångenskap, men oavsett så finns det olika sorter. Madsen framstår som ett glättigt penntroll.
Senast redigerad av greyhoundbus 2018-02-19 kl. 23:44.
Citera
2018-02-19, 23:48
Medlem
kugutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Det är hon fullt medveten om så klart. Hon vet exakt vad Madsen är för typ.

Icke förty får hon ändå fram t.ex.

* Att Madsen beskriver det som att Kim är ständigt närvarande (=att han återupplever det fasansfulla han gjorde med Kim. En film på njutningsrepeat i hans hjärna.)

* Att han totalt bortser från vad han gjort (ingen ånger), utan flirtar vidare som om inget hänt.

Alla tecken på en psykopat. Samt säkert en drös andra störningar.

Det kan en skicklig reporter tydliggöra.

Jag håller med dig, men det här blir nån slags forskning.( som kan vara interessant, ja) Vad som hände med Kim och varför kommer han aldrig att avslöja. Han kommer leka med henne. (pina henne)
Om du stirrar för lenge inn i ondskan, stirrar snart ondskan inn i dig, du vet. Jag är redd han kommer skada henne.(psykiskt) Hon borde rådföra sig med nån duktig psykiater.
Citera
2018-02-19, 23:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kugutt
Jag håller med dig, men det här blir nån slags forskning.( som kan vara interessant, ja) Vad som hände med Kim och varför kommer han aldrig att avslöja. Han kommer leka med henne. (pina henne)
Om du stirrar för lenge inn i ondskan, stirrar snart ondskan inn i dig, du vet. Jag är redd han kommer skada henne.(psykiskt) Hon borde rådföra sig med nån duktig psykiater.

Till skillnad från Kim VET hon vilka hemskheter han gjort mot sin bästa kompis Kim. Hon har en awarness som Kim inte alls hade.

När domen mot Madsen faller, tror jag hon återgår till sin vanliga journalistik.
Citera
2018-02-20, 00:13
Medlem
kugutts avatar
Citat:
Tack. Ja, Madsen var starkt avundsjuk på andras framgångar, lycka och glädje. Det gjorde hans misslyckande på dessa fronter viddjupa.

Ja, jag tror du har helt rätt i din analys.

Tycker du träffer midt i prick här.(framgång, lycka, gledje) Om hans största motivering var att förstöra något sitat "intensivt “bubbligt” levande" sitat slut. Ja då hadde han nog valt någon yngre. (MYCKET yngre)

Edit: fikk lite second thoughts på detta innlegget. Kim hadde faktiskt lite av en "barnslig" karisma( inte omogen ) Kan vara lite sanning i detta " intensiv bubbligt levande" också faktiskt.
Senast redigerad av kugutt 2018-02-20 kl. 00:53.
Citera
2018-02-20, 00:24
Medlem
kugutts avatar
Citat:
Till skillnad från Kim VET hon vilka hemskheter han gjort mot sin bästa kompis Kim. Hon har en awarness som Kim inte alls hade.

När domen mot Madsen faller, tror jag hon återgår till sin vanliga journalistik.

Bara hon legger av i tid går det nog bra. Et eksempel: Madsen säger att han har sett filmen The Terminator och att han sympatiserar med hjältinnan Hamilton, så frågar han May om hon är en terminator som är äfter honom. Han försöker redan här att manipulera henne. Det er ju han som är Terminatorn och hon som är hjältinnan, men nu har han sådd et frö av "kaos" i hennes hjärna. Han är farlig.
Senast redigerad av kugutt 2018-02-20 kl. 00:59.
Citera
2018-02-20, 00:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kugutt
Bara hon legger av i tid går det nog bra. Et eksempel: Madsen säger att han har sett filmen The Terminator och att han sympatiserar med hjältinnan Hamilton, så frågar han May om hon är en terminator som är äfter honom. Han försöker redan här att manipulera henne. Det er ju han som är Terminatorn och hon som är hjeltinnan, men nu har han sådd et frö av "kaos" i hennes hjärna. Han är farlig.

Ja, jag noterade det också.
Citera
2018-02-20, 01:12
Medlem
Trollet3s avatar
Citat:
Diskussionerna kring varför Kim var hans idealoffer har inkluderat hennes utseende, klädsel (fast det hoppas jag nu har släppts), yttre omständigheter, tillfälligheter, osv. Jag tror att en del av det säkert kan ha spelat in, men att det främst handlar om något helt annat. Jag tror att nyckeln är hans bloggpost från 2015 som har delats här flera gånger, senast häromdagen, där han skriver om dödsinsikt. Om vad som händer med en människa när den går från desperata försökt och hopp om att lösa en hemskt situation, till insikten att “jag tar mig inte ur det här, jag kommer dö”.

Transportsträckan till dödsinsikt, samt effekten av den insikten, torde vara större ju mer levande man är och desto mer nyfikenhet och planer man har. Av allt jag har läst och sett om Kim, så känns det otvetydigt som att hon var intensivt “bubbligt” levande, det framstår nästan som om det var kärnan i den hon var, tillsammans med en omåttlig nyfikenhet. Och hon var definitivt fylld av stora planer – en väldigt stor sådan skulle sättas i verket bara några dagar senare, i och med flytten till andra sidan världen.

Att plocka ner och trasa sönder denna bubblande livsglädje, att på det mest brutala vis sätta ett definitivt stopp för all nyfikenhet och alla framtida planer… det tror jag att PM gick igång på och var besatt av.

Det är i så fall också svaret på varför han inte valde ett offer som inte hade saknats i samma grad, som en knarkare eller prostituerad. Han ville ha så mycket LIV som möjligt, för att maximera fallhöjden.

När går man från att kämpa för och tro på överlevnad, till att önska att man får dö? Det fick han nog svar på, den jäveln.

Det är utomordentligt svårt att tänka sig ett lämpligt straff som inte faller utanför ramarna för de mänskliga rättigheterna… men bortsett från att vara inlåst resten av sitt liv tycker jag nog att man kunde beröva honom privilegiet att ha tillgång till penna och papper.
Så jättebra skrivet, fast du glömde två saker i din analys av Dets val av Kim. Satan fick även plocka ner och trasa sönder en lugn och trygg kärnfamilj, samt ett lyckligt och i högsta grad levande förhållande. Suck, må Dets penna gå av och må Dets papper bli blött och aldrig torka.
Citera
2018-02-20, 04:13
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av greyhoundbus
Han tycker nog det är stimulerande att försöka vinna...som ett spel. Han verkar ju inte reagera med en normal människas känslor. T ex hur han svarar Kim's vän. Han har mlrdat hennes vön och pratar om filmen Terminator och att han tänker pp Kim varje dag. Sadistiskt. Vilket han ju är. Finns olika mördare, de som känner ånger, de som skäms iallafall inför åtminstone nånting t ex omgivningen. Men Madsen tror jag faktiskt inte bryr sig ett spår mer än om sig själv.
Precis.
Det är ju just det här som Kims väninna avslöjar i sin välskrivna artikel.
Genom att offentliggöra hans tankar i deras privata konversation så visar hon att hon har den distans som krävs och att hon inte låter sig manipuleras, är snarare Madsen som manipuleras till att locka fram sina mycket obehagliga sidor.

Det är som att han verkligen greppar efter varje halmstrå till kontakt, så förbannat ensam och utan den näring till egot han behöver. Försöker nästla sig in, försöker desperat få till en träff.
Snarare ensam och avskydd än populär.

Genom att offentligt avslöja hans tankar så framkommer också det vi fasat över, nämligen att han njuter av sina minnen av det han gjort mot Kim, dock förväntat när det gäller denna typ av sexualsadistisk mördare. Det han gjorde mot Kim var ju klimax på hans inre sjuka fantasier och drömmar, klart att äcklet då njuter av minnet.

Genom sin beskrivning av sina tankar om Kim så förstår man att han känner det som att han och Kim är förenade för evigt - som soulmates. Blir nästan något gudomligt.

Tror att Madsen är irriterad och känner sig förrådd (i sin narcissistiska bubbla) av artikeln, att hans svar till Kims väninna May publicerades och även en del annat av artikelns innehåll.

Sista raderna i breven var nog inte ämnade till polisen, åklagaren och allmänheten:

"Without exception—whatever you are—you are welcome, I am all yours."
"I will try to get this letter out to you as soon as possible, and hope that you will stay in touch as things gets easyer."

https://www.wired.com/story/final-terrible-voyage-nautilus/
Senast redigerad av magiciadehex 2018-02-20 kl. 04:28.
Citera
2018-02-20, 05:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av magiciadehex
Precis.
Det är ju just det här som Kims väninna avslöjar i sin välskrivna artikel.
Genom att offentliggöra hans tankar i deras privata konversation så visar hon att hon har den distans som krävs och att hon inte låter sig manipuleras, är snarare Madsen som manipuleras till att locka fram sina mycket obehagliga sidor.

Det är som att han verkligen greppar efter varje halmstrå till kontakt, så förbannat ensam och utan den näring till egot han behöver. Försöker nästla sig in, försöker desperat få till en träff.
Snarare ensam och avskydd än populär.

Genom att offentligt avslöja hans tankar så framkommer också det vi fasat över, nämligen att han njuter av sina minnen av det han gjort mot Kim, dock förväntat när det gäller denna typ av sexualsadistisk mördare. Det han gjorde mot Kim var ju klimax på hans inre sjuka fantasier och drömmar, klart att äcklet då njuter av minnet.

Genom sin beskrivning av sina tankar om Kim så förstår man att han känner det som att han och Kim är förenade för evigt - som soulmates. Blir nästan något gudomligt.

Tror att Madsen är irriterad och känner sig förrådd (i sin narcissistiska bubbla) av artikeln, att hans svar till Kims väninna May publicerades och även en del annat av artikelns innehåll.

Sista raderna i breven var nog inte ämnade till polisen, åklagaren och allmänheten:

"Without exception—whatever you are—you are welcome, I am all yours."
"I will try to get this letter out to you as soon as possible, and hope that you will stay in touch as things gets easyer."

https://www.wired.com/story/final-terrible-voyage-nautilus/

Kanske han fattade att det skulle offentliggöras och försöker genom det förmedla en god bild av sig själv (i hans ögon).
Han tycker det är en sympatisk bild. Han skriver ju att han tänker på henne. Och är generös med sig själv, tycker han. Att manipulationen och hans oempatiska personlighet blir tydlig förstår han inte.

Eller så tycker han själv att han "driver" med henne för att han förstår att hon är ute efter nåt. Men även i det så belyses hans kalla och glättiga persona.
Citera
2018-02-20, 09:20
Medlem
Citat:

Tack för en utmärkt analys. Ja, den här sortens brottsling vill förstöra och förnedra något fint, vitalt, oskyldigt. Det han själv inte äger. Och jag kommer att tänka på Kemper igen (Den första snygga kvinna jag ser ska dö...), som delvis liknar Madsen.

Dessa män förstör det de egentligen vill ha.

Att Wall var en fin människa, och dessutom skärpt och framgångsrik, en quality target, har jag varit inne på förut...

Psykopater har sina quality targets.

Det är bla därför som Madsen börjar mixtra ned Walls väninna.

Och det är därför som Silence of the lambs är en spännande film. Lecter har hittat sin quality target...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in