2018-02-19, 14:25
Medlem
LadyCinderbottoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tryckkokaren
Det är fullt förståeligt. Det är ingen enkel sak att berätta precis. Tror inte heller att något hade slutat annorlunda om det kommit fram, Edvin har ju till och med erkänt för psykvården vad han fantiserade om.

Nej det är inga småsaker eller "issues" vi pratar om direkt.

Det som är intressant med detta fall är hur tvångstankar kan styra personer, som lider av det.
Samtidigt så är jag helt och full övertygad om att Edvin har andra störningar också, bland annat en oförmåga att känna skuld.
Hans reaktion, som beskrevs av media i tingsrätten, när han häktades på nytt, visade en person som var oskyldig. Så tänkte jag, eftersom jag antagligen reagerat på samma sätt om jag blivit häktad för ett dubbelmord jag inte begått.

Han tyckte helt enkelt att han skulle släppas fri. Det var självklart i hans värld.
Själv tvekade jag in i det sista att han var GM, innan FUP:en släpptes.

Detta är bara mina personliga tolkningar av honom, men tror samtidigt att jag är nära sanningen.

Det här är ingen mysfarbror direkt. Tyvärr tror jag inte heller att han kommer berätta sanningen.
Tack till dej och andra som lagt upp FUP.
Trodde inte heller att han var ensam GM just för att han hade psykiska problem , de jag känner som mår så dåligt orkar knappt upp ur soffan ens. Näää han kommer nog aldrig att berätta hela sanningen och allt med hans personlighet är så udda, att vara helt okänd för polisen och gå till svensk kriminalhistoria för ett brutalt dubbelmord är något nytt som man tack och lov inte läser om varje dag.
Citera
2018-02-19, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadyCinderbottom
Hmmm nu är ju Flashb ett forum för att diskutera saker och ting och om en medlem på detta forum skriver något så är det en teori och det är ju inte ett förhör så om någon lämnar ”felaktiga uppgifter” om platser och hastigheter här på forumet så är det inget lagbrott att spekulera och skriva hypoteser här. Hur fort EG körde vet vi enligt FUP.
Fast kan du då ge en förklaring till varför någon vill hålla på och ge en felaktig bild efter att FUP blivit allmän handling? Jag bor här, vet hur det ser ut, vet hur man åker från Mantorps gård, vet vilka hastigheter skyltarna har och exakt var dom sitter och ändå påstår en person att jag har fel, att dessa hastighet inte finns. Vill hen bara jävlas och skapa oreda? Jag har full förståelse för att det spekuleras i en sån här tråd efter två bestialiska mord, det är själva faktafelen som stör mig och uppenbarligen fler som påpekat detta. Ska man diskutera så kan det ju vara på sin plats att ta till sig sådan info och gå vidare. Men det är ju jag det...
Citera
2018-02-19, 14:54
Medlem
LadyCinderbottoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bangklang
Fast kan du då ge en förklaring till varför någon vill hålla på och ge en felaktig bild efter att FUP blivit allmän handling? Jag bor här, vet hur det ser ut, vet hur man åker från Mantorps gård, vet vilka hastigheter skyltarna har och exakt var dom sitter och ändå påstår en person att jag har fel, att dessa hastighet inte finns. Vill hen bara jävlas och skapa oreda? Jag har full förståelse för att det spekuleras i en sån här tråd efter två bestialiska mord, det är själva faktafelen som stör mig och uppenbarligen fler som påpekat detta. Ska man diskutera så kan det ju vara på sin plats att ta till sig sådan info och gå vidare. Men det är ju jag det...

Är ju inte den personen så det har jag ingen förklaring på. Det jag läste från början var att någon skrev att BO dog kl 15.45 och uttaget gjordes 16.09 så då tyckte/trodde den personen att det iallafall bevisade att det var flera MGM än EG. Då svarade den medlemmen du syftar på att det visst var möjligt att köra så pass fort mellan platserna. EG körde enligt FUP lagligt och tiden de avled går inte att fastställa exakt enligt den rättsmedicinska undersökningen.
Citera
2018-02-19, 15:05
Medlem
Tryckkokarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merrybum
Jag håller med dig om att det var svårt att tro att han var ensam gärningsman. Dels att han var ostraffad, samt hans mående som du tar upp. Men jag tycker oxå att den information man släppte även tydde på det att det spektiäullära hade hänt.
Vi vet ju fortfarande inte om han var ensam, även om allt pekar på det.

Att han dessutom påstår det innebär att det finns en möjlighet till en GM till.

Citat:
Ursprungligen postat av Merrybum
Vi som skrev här och försökte hitta samband eller teorier om vad som hade hänt hade fel i mycket. Men detta är ju som folk påpekat ett diskutionsforun, så detta är ingenting jag/vi kommer att be om ursäkt för. Något jag tycker vi ska sätta stolthet i är att vi i "den fasen" lyckades hålla god ton och respekt för varandra ( vi hade bara Boris12 som ständigt bajsade utanför lådan). Medan nu, när faktan finns, råder en totalt tråkig och respektlös ton. De där nya "förståsigpå" trollen är så väldigt känsliga.
Håller med dig till 100% i vad du skriver här.
Citera
2018-02-19, 15:18
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnero52
Tvivlar på att de skador Tor hade endast beror på ett fall framstupa från stolen. Skadorna har säkerligen uppkommit genom misshandel för att få fram koden till kortet.

Enligt det rättsmedicinska protokollet har man bedömt de skador som Tor har, samtliga nedan på höger sida, att de kan ha uppstått vid fall:

- kross-skada och skallfraktur
-näsfraktur höger sida (sparsam blödning talar för att det skett i mycket nära anslutning till eller vid dödens inträde)
- bredbasigt våld mot hö sida med revbensfrakturer på 3 revben (tryck eller klämvåld i liggande postion)
-höger arm, trubbigt våld
-höger höft, trubbigt våld

Från rapporten sid 146 (del C1):

"Utseendet av skadorna till höger i pannan och på näsan talar starkt för att de uppkommit genom trubbigt våld i form av stöt mot hård yta. Utseendet av revbensfrakturerna på högra sidan av bröstkorgen talar för att de uppkommit genom bredbasigt trubbigt våld mot bröstkorgens högra sida eller framsida.
Skadorna kan förklaras av ett fall mot underlaget i nära anslutning till döden
."

Har ni diskuterat hur det var möjligt att få offren att sitta kvar på stolarna under tejpningen? Även om man hotar med pistol, känns det som att offren kommer att förstå när man tejpar ihop näsa och mun att nu är det slut.

Det verkar som om bara en fot har varit fastlindad runt ett stolsben. Något som jag inte fattar är den "ögla" av tejp man pratar om som finns på offrens ryggar. Har denna varit ihop-tejpad med något? Annars känns det ju som att man bara skulle kunna ställa sig upp? När man får andnöd, panik, vad hindrar dom att resa sig?

Är det det som hänt Tor? I samma veva som han blir lindad runt näsa och mun, reser han sig upp, får halsen avskuren när han fallit?

Båda ligger med benen utsträckta på golvet. Det ser inte ut som om de fallit ihop från stolarna.
Citera
2018-02-19, 15:27
Medlem
Tryckkokarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Enligt det rättsmedicinska protokollet har man bedömt de skador som Tor har, samtliga nedan på höger sida, att de kan ha uppstått vid fall:

- kross-skada och skallfraktur
-näsfraktur höger sida (sparsam blödning talar för att det skett i mycket nära anslutning till eller vid dödens inträde)
- bredbasigt våld mot hö sida med revbensfrakturer på 3 revben (tryck eller klämvåld i liggande postion)
-höger arm, trubbigt våld
-höger höft, trubbigt våld

Från rapporten sid 146 (del C1):

"Utseendet av skadorna till höger i pannan och på näsan talar starkt för att de uppkommit genom trubbigt våld i form av stöt mot hård yta. Utseendet av revbensfrakturerna på högra sidan av bröstkorgen talar för att de uppkommit genom bredbasigt trubbigt våld mot bröstkorgens högra sida eller framsida.
Skadorna kan förklaras av ett fall mot underlaget i nära anslutning till döden
."

Har ni diskuterat hur det var möjligt att få offren att sitta kvar på stolarna under tejpningen? Även om man hotar med pistol, känns det som att offren kommer att förstå när man tejpar ihop näsa och mun att nu är det slut.

Det verkar som om bara en fot har varit fastlindad runt ett stolsben. Något som jag inte fattar är den "ögla" av tejp man pratar om som finns på offrens ryggar. Har denna varit ihop-tejpad med något? Annars känns det ju som att man bara skulle kunna ställa sig upp? När man får andnöd, panik, vad hindrar dom att resa sig?

Är det det som hänt Tor? I samma veva som han blir lindad runt näsa och mun, reser han sig upp, får halsen avskuren när han fallit?

Båda ligger med benen utsträckta på golvet. Det ser inte ut som om de fallit ihop från stolarna.
Nu har jag medvetet inte läst obduktionsprotokollet, men Tors skador kan ha uppkommit av att han försökte försvara sig när han insåg vad som höll på att hända.

Hans kärring satt antagligen i stolen, paralyserad av skräck. Som bekant så är kvinnor varken rationella eller stabila när de utsätts för stress.

Det blev förmodligen stökigt när han började tejpa deras huvuden. Det som är motbjudande är att hans kärring antagligen såg på när han blev mördad. Fy satan.
Citera
2018-02-19, 15:37
Avslutad
I vilken del av FUP-en finns förhören med anhöriga? Tack på förhand.
Citera
2018-02-19, 15:39
Medlem
Tryckkokarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arslepadda
I vilken del av FUP-en finns förhören med anhöriga? Tack på förhand.
Allting hittar du i innehållsförteckningen. Vilket är den första sidan i FUP.
Citera
2018-02-19, 15:46
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Nu har jag medvetet inte läst obduktionsprotokollet, men Tors skador kan ha uppkommit av att han försökte försvara sig när han insåg vad som höll på att hända.

Hans kärring satt antagligen i stolen, paralyserad av skräck. Som bekant så är kvinnor varken rationella eller stabila när de utsätts för stress.

Det blev förmodligen stökigt när han började tejpa deras huvuden. Det som är motbjudande är att hans kärring antagligen såg på när han blev mördad. Fy satan.

Ingen kan få mig att tro att det var för pengarna han gjorde detta. Det var bara en bonus, eller ett försök att vilseleda det hela.

Än så länge tror jag också att Tor var den som fick gå först. Kanske för att han var den som bjöd på mest motstånd. AC blev sittandes kvar i väntan på sin tur. Det måste varit mycket skrik och stök innan allt avslutades (det var väl därför vattnet och radion stod på för fullt?).
Tror att det var därför AC:s skador på halsen var mer omfattande. Han hade mer tid att göra det "ordentligt".

Det tolkar jag som att det kan vara ett sadistiskt motiv. Ingen människa med normalt fungerande känslor kan utföra en sådan handling utan vidare.

I bjärt kontrast står den vardagliga banala vardagslunken med småbarn och blöjor hemma hos Edvin. Facebooka om katter som klättrat upp i ett träd. Om sina söta små barn. Allt för att verka snäll och normal....
Citera
2018-02-19, 15:54
Medlem
Tryckkokarens avatar
Citat:
Ingen kan få mig att tro att det var för pengarna han gjorde detta. Det var bara en bonus, eller ett försök att vilseleda det hela.
Defenitivt inte. Det finns enklare sätt att få tag på pengar olagligt. Det primära var att få avrätta paret.

Citat:
Än så länge tror jag också att Tor var den som fick gå först. Kanske för att han var den som bjöd på mest motstånd. AC blev sittandes kvar i väntan på sin tur. Det måste varit mycket skrik och stök innan allt avslutades (det var väl därför vattnet och radion stod på för fullt?).
Tror att det var därför AC:s skador på halsen var mer omfattande. Han hade mer tid att göra det "ordentligt".
Det stämmer antagligen det du skriver.
Fast vattnet var väl inte på? Det var ju bara ett rykte, eller har jag missat det totalt?

Citat:
Det tolkar jag som att det kan vara ett sadistiskt motiv. Ingen människa med normalt fungerande känslor kan utföra en sådan handling utan vidare.
Det är omöjligt för en normal person att göra en sådan här sak. Dock så finns det åtskilliga exempel på avtrubbade personer som begått grymma saker, men då handlar det om extremsituationer som krig.
Citat:
I bjärt kontrast står den vardagliga banala vardagslunken med småbarn och blöjor hemma hos Edvin. Facebooka om katter som klättrat upp i ett träd. Om sina söta små barn. Allt för att verka snäll och normal....
Detta är mycket stötande. En normal person hade nojat sönder och blivit deprimerad.
Citera
2018-02-19, 16:01
Medlem
Jodå, vattenkranen i köket stod på. Stängdes av av dottern som hittade dem.
Citera
2018-02-19, 16:04
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Fast nu pratar du om kognitiv empati. Det har Edvin garanterat. Affektiv empati däremot, det tror jag inte att han har.

Edit: Du blandar ihop begreppen.

Sen är hela empatibegreppet väldigt stort och komplicerat.

Det underlättar betydligt att vara oempatisk om man ska göra en sådan här sak.

Kolla på videon jag länkade så förstår du mer hur jag menar.

Jag har djupdykt i empatibegreppet i samband med mina universitetsstudier och känner inte att jag behöver kolla på några videos faktiskt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in