2018-02-19, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
du känner till hans Turtles-äventyr i Götet då han var försvunnen en tid?

jag har hört av bekanta i området att en familj med hans namn är leverantörer till en stor möbelkedja, är det samma familj men en annan del, eller är de bara namne? känner du till?

Det är inte samma familj. Bara samma namn.
Citera
2018-02-19, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
Inget benzo. Ergenyl och någon antidepressiv medicin fick han efter fadäsen 2014, men det slutade han ju med ganska kvickt.

Jag trodde först att benzo var halva grejen, men icke...

Psyksjuka patienter med grava depressioner kan ju erbjudas Benzo. Tanken att han festat en period och missbrukat benzon skulle kunna utlöst detta när han dessutom haft dessa fantasier.
Jag har tänkt Benzo hela tiden ...Ryhov har ju inte tid för någon om dom inte uttalar att man kommer skada sig själv lr någon annan.
Citera
2018-02-19, 12:29
Medlem
lindblomsgröns avatar
Rättegången är den i Linköping och blir den öppen för allmänheten? vet någon hur många platser isåfall det finns? och är det någon här som tänker gå?
Citera
2018-02-19, 12:33
Medlem
Tryckkokarens avatar
Citat:
Empatistörning? Knappast. Här har vi killen som självmant avlägsnar sig från människor som han riskerar att skada. Han frågar sin arbetskamrat hur han ska hantera det faktum att hans flickvän inte vill jobba. Flickvännen beskriver att han inte brusar upp när hon skriker och skäller på honom utan att han i stället försöker lugna henne.
Tror du missuppfattar begreppet empati här, att kunna känna och förstå andras känslor gör det extremt svårt att begå ett bestialiskt dubbelmord.

Att sedan sitta och blåneka och skita fullständigt i både offrens familjer, och sin egen familj, det visar på en rejäl empatistörning.
Samtidigt så menar jag inte att det ÄR så, men det är högst troligt.

Att han sedan drar sig undan de han vill mörda behöver inte vara av barmhärtighet, utan kanske bara handlar om att han inte vill ställa till det, för sig själv.

Citat:
Hade han haft problem med empati hade han skällt och slagit på andra och tyckt att dom får skylla sig själva som står i vägen.
Det är inte alls säkert.

Citat:
Han vet nog mycket väl vilken ångest brottoffren befunnit sig i. Han har tyckt att det är helt ok. Man kan vara hur empatisk som helst och ändå döda, plåga och vara allmänt jävlig.
Visst är folk kapabla till hemska saker, även normala personer. Det har ju historien visat många gånger, men tillvägagångssättet och hur han beter sig efteråt både direkt efter mordet och i polisförhör, visar på en låg empatisk förmåga.

Samtidigt så finns det högfungerande psykopater.
James Fallon är en diagnostiserad psykopat och hjärnforskare. Han beskriver väldigt bra hur han tänker och känner i olika situationer, i en intervju hos Skavlan.

https://youtu.be/hZZSqH4uDg0
Citera
2018-02-19, 12:39
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tryckkokaren
Tror du missuppfattar begreppet empati här, att kunna känna och förstå andras känslor gör det extremt svårt att begå ett bestialiskt dubbelmord.

Att sedan sitta och blåneka och skita fullständigt i både offrens familjer, och sin egen familj, det visar på en rejäl empatistörning.

Att han sedan drar sig undan de han vill mörda behöver inte vara av barmhärtighet, utan kanske bara handlar om att han inte vill ställa till det, för sig själv.

Det är inte alls säkert.

Visst är folk kapabla till hemska saker, även normala personer. Det har ju historien visat många gånger, men tillvägagångssättet och hur han beter sig efteråt både direkt efter mordet och i polisförhör, visar på en låg empatisk förmåga.

James Fallon är en diagnostiserad psykopat och hjärnforskare. Han beskriver väldigt bra hur han tänker och känner i olika situationer, i en intervju hos Skavlan.

Empati är förmågan uppleva och förstå andras känslor. Vad är det som tyder på att Edwin inte skulle förstå andras känslor? Att han väljer inte att inte ta hänsyn till andras har inget att göra med att han inte kan identifiera eller föregripa andras känslor. Din definition av empati är samma som random vänstertomtes, nämligen att man skulle vara oempatiskt att bete sig illa mot andra.
Citera
2018-02-19, 12:40
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KomissarieBeck
Det är i alla fall fascinerande att han fantiserade om det perfekta mordet och enligt egen utsago planerade det in i minsta detalj. Trots det så har han gödslat bevismaterial omkring sig...
Frågan är om det är ett bevis på hans klantighet eller om det i en väl genomförd polisutredning nästan är hopplöst att komma undan rättvisan...

Frågan om hur välplanerat det blev till slut?
Kan det varit så att han ändå försökt motstå impulserna en längre tid? Tankarna har funnits där. Vissa tankar om hur han skulle övermanövrera något ensligt boende äldre par. Var dessa finns kanske han har kollat genom åren, googlat på jobbets dator för länge sedan? Har ändå svårt att tro att inte offren och stället på något sätt valts ut.

Något färdigt kit med vad som behövdes inför denna resa fanns inte. Impulsen kanske blev för stark, allt fixades samma dag. Röran hemma vittnar också om en person som inte är pedant. Han är slarvig. Och han vågar ta risker.

Att han åkt många mil hemifrån för att utföra dådet, trodde han kanske skulle räcka. Hur många rullar silvertejp säljs inte varje dag? Det fanns nog inte i hans värld att man skulle kunna hitta den ledtråden. Tror inte han hade i sin vildaste fantasi skulle kunna räkna ut att det var kombon; silvertejpen av just den sorten och eltejpen köpta samtidigt som skulle leda till honom. Att lämna tillbaka den airsoftgun som han handlat strax före morden, trodde han nog var smart. Varför skulle polisen kolla det vapnet? Och hur skulle man kunna hitta just det? Kanske hade sålts vidare redan.

Har inte läst FUP mer än till Tors obduktion, men vad jag läst i tråden/pressen så har man funnit spår från:
- Inköp med eget kontokort
- Edvins skoavtryck, matchar sko som Edvin köpt. Sålts i enbart mindre antal exemplar (??)
- Edvins fingeravtryck på offrers mobil
- Edvins DNA på Tors byxor
-kula från Airsoftgun på köksgolvet
- Edvins mobil kopplat upp sig mot mast i området där offren bodde (???) eller har jag misstagit mig?
- DNA på del av handske intejpad på offers kropp.
- Blod från Tor på återlämnad Airsoftgun.

(rätta mig gärna om jag har fel, är inte inläst på fallet)

Några saker som han slarvar med är kardinalfel. Inköpen med eget kort, egen mobil(?)och hans egna skor.

De andra tror jag att han knappt märkt att han missat.

Om man läser obduktionsrapporten, anar man att den terminala tejpningen av ansikte och skärningen av halsarna måste gått väldigt fort. Inom loppet av några minuter har han tejpat dom, därefter resten.

När han väl hällt ut all väska han kan finna i huset, tror han att han har sitt på det torra. Han slarvar, kollar inte att han lämnat efter sig fotavtryck, kula mm.

Som flera av de fall jag följt, märker man att gärningsmännen är risktagare och impulsstyrda. Tror att de är smartare än polisen. Lever som vanligt efter dåden.

Samma drag som många psykopater har faktiskt.
Citera
2018-02-19, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LoFiMojo
Går det filtrera bort användare?
Du är så jävla störande och du vet om det.

OnT:
Psykiatrin i jkpg är helt under isen. När det pratas om kris i landet så är ryhovs avdelningar värre. Tror det kommer att snackas om detta.

Jag känner till familjen ganska väl. Min partner har varit kollega med Edv*n under en period och det fanns en obekväm känsla hos vissa i personalen. Tänker inte gå in på vilken arbetsgivare det gället.

Jag klipper mig hos hans far och har tillbringat mycket tid på det lokala fiket där han äter frukost varje morgon. Detta är en otrolig tragedi givetvis ...för så många. Familjen sticker inte ut på något sätt. Otroligt sympatiska människor. Finns många offer här men känner verkligen för familjen. Tänker inte lämna några snaskiga detaljer för respekten av familjen men kan inte se något i att det handlar om uppväxt mer än att Edv*n var lite udda och utanför under skoltiden.

Min känsla är att det handlar om någon sorts psykos från depressioner ...förvånar mig inte om att han blivit fel-medicinerad som gjort att han gått ner sig än mer. Detta är bara vad jag funderar över omkring det jag vet om Edv*n.

Står det något om Benzo i fup:en?
...eller andra mediciner?
Det (av mig) fetade: De mediciner som nämns i FUP, för E*vins räkning är Ergenyl, Sertralin och Theralén (alla felstavade). Han anger själv att han haft femton olika preparat men vilka de tolv övriga i så fall var, framgår inte.

EDIT: Sidan 92 i del N av FUP.
Senast redigerad av NurseRatched 2018-02-19 kl. 12:47.
Citera
2018-02-19, 12:51
Medlem
Tryckkokarens avatar
Citat:
Empati är förmågan uppleva och förstå andras känslor. Vad är det som tyder på att Edwin inte skulle förstå andras känslor?
Fast nu pratar du om kognitiv empati. Det har Edvin garanterat. Affektiv empati däremot, det tror jag inte att han har.

Edit: Du blandar ihop begreppen.

Sen är hela empatibegreppet väldigt stort och komplicerat.

Citat:
Att han väljer inte att inte ta hänsyn till andras har inget att göra med att han inte kan identifiera eller föregripa andras känslor. Din definition av empati är samma som random vänstertomtes, nämligen att man skulle vara oempatiskt att bete sig illa mot andra.
Det underlättar betydligt att vara oempatisk om man ska göra en sådan här sak.

Kolla på videon jag länkade så förstår du mer hur jag menar.
Citera
2018-02-19, 12:59
Medlem
boidis12s avatar
Citat:

Det är inte alls säkert.

Det låter verkligen som om du är expert på psykisk ohälsa .
Att E**** blånekar är ju inget konstigt oavsett om han är oempatisk eller inte .
Det ligger liksom i en mördares natur att neka till det man har gjort .
Precis som med att E**** körde i 300 km/h till Borensberg va ?
Du menar inte att det är så men att det högst SANNOLIKT att det är så ?
Senast redigerad av boidis12 2018-02-19 kl. 13:38.
Citera
2018-02-19, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merrybum
Jag undrar oxå om någon sett något förhör med Ellsalills moster, vän med hela familjen Gyllenswaan på Facebook och granne med Lekanders?

Vem är Ellsalill?
Citera
2018-02-19, 13:12
Medlem
boidis12s avatar
Citat:
Fast nu pratar du om kognitiv empati. Det har Edvin garanterat. Affektiv empati däremot, det tror jag inte att han har.

Edit: Du blandar ihop begreppen.

Sen är hela empatibegreppet väldigt stort och komplicerat.

Det underlättar betydligt att vara oempatisk om man ska göra en sådan här sak.

Kolla på videon jag länkade så förstår du mer hur jag menar.

Så E**** förstår vad offren kände men han han känner inte vad offren kände ?
Och likadant med vad offrens familj och vad hans egen familj känner inför vad han har gjort ?
Jo , jag vet . Det är en komplex psykisk process som är svår att förstå sig på .
Då är de skönt att proffs som du som kan reda ut begreppen .
Citera
2018-02-19, 13:54
Medlem
LadyCinderbottoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Det där var nog de första teorierna, innan man fått träff på EG's dna och gripit honom. Under utredningens gång visade det sig att han mest sannolikt inte har använt parets Volvo, utan han åkte i sin egen bil till uttagsautomaten.

Artikeln var svar till en som inte visste att detta uttalande kom från polisen och media.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in