Citat:
Ursprungligen postat av
KomissarieBeck
Det är i alla fall fascinerande att han fantiserade om det perfekta mordet och enligt egen utsago planerade det in i minsta detalj. Trots det så har han gödslat bevismaterial omkring sig...
Frågan är om det är ett bevis på hans klantighet eller om det i en väl genomförd polisutredning nästan är hopplöst att komma undan rättvisan...
Frågan om hur välplanerat det blev till slut?
Kan det varit så att han ändå försökt motstå impulserna en längre tid? Tankarna har funnits där. Vissa tankar om hur han skulle övermanövrera något ensligt boende äldre par. Var dessa finns kanske han har kollat genom åren, googlat på jobbets dator för länge sedan? Har ändå svårt att tro att inte offren och stället på något sätt valts ut.
Något färdigt kit med vad som behövdes inför denna resa fanns inte. Impulsen kanske blev för stark, allt fixades samma dag. Röran hemma vittnar också om en person som inte är pedant. Han är slarvig. Och han vågar ta risker.
Att han åkt många mil hemifrån för att utföra dådet, trodde han kanske skulle räcka. Hur många rullar silvertejp säljs inte varje dag? Det fanns nog inte i hans värld att man skulle kunna hitta den ledtråden. Tror inte han hade i sin vildaste fantasi skulle kunna räkna ut att det var kombon; silvertejpen av just den sorten och eltejpen köpta samtidigt som skulle leda till honom. Att lämna tillbaka den airsoftgun som han handlat strax före morden, trodde han nog var smart. Varför skulle polisen kolla det vapnet? Och hur skulle man kunna hitta just det? Kanske hade sålts vidare redan.
Har inte läst FUP mer än till Tors obduktion, men vad jag läst i tråden/pressen så har man funnit spår från:
- Inköp med eget kontokort
- Edvins skoavtryck, matchar sko som Edvin köpt. Sålts i enbart mindre antal exemplar (??)
- Edvins fingeravtryck på offrers mobil
- Edvins DNA på Tors byxor
-kula från Airsoftgun på köksgolvet
- Edvins mobil kopplat upp sig mot mast i området där offren bodde (???) eller har jag misstagit mig?
- DNA på del av handske intejpad på offers kropp.
- Blod från Tor på återlämnad Airsoftgun.
(rätta mig gärna om jag har fel, är inte inläst på fallet)
Några saker som han slarvar med är kardinalfel. Inköpen med eget kort, egen mobil(?)och hans egna skor.
De andra tror jag att han knappt märkt att han missat.
Om man läser obduktionsrapporten, anar man att den terminala tejpningen av ansikte och skärningen av halsarna måste gått väldigt fort. Inom loppet av några minuter har han tejpat dom, därefter resten.
När han väl hällt ut all väska han kan finna i huset, tror han att han har sitt på det torra. Han slarvar, kollar inte att han lämnat efter sig fotavtryck, kula mm.
Som flera av de fall jag följt, märker man att gärningsmännen är risktagare och impulsstyrda. Tror att de är smartare än polisen. Lever som vanligt efter dåden.
Samma drag som många psykopater har faktiskt.